Spojte se s námi


Motorsport

Představení týmů F1: Aston Martin je černým koněm letošní sezóny! Proč může být Alonso klíčovým mužem?

Poslední z našich deseti představovaných týmů. Aston Martin půjde po předsezónních testech do nové sezóny s velkými očekáváními. Důležitým faktorem v boji o vyšší příčky je bezpochyby Fernando Alonso, který týmu začal předávat důležité know-how a v neposlední řadě také zkušenosti. Co od Aston Martinu v sezóně 2023 očekávat?

Publikováno

dne

Poslední z našich deseti představovaných týmů. Aston Martin půjde po předsezónních testech do nové sezóny s velkými očekáváními. Důležitým faktorem v boji o vyšší příčky je bezpochyby Fernando Alonso, který týmu začal předávat důležité know-how a v neposlední řadě také zkušenosti. Co od Aston Martinu v sezóně 2023 očekávat?

Aston Martin v sezóně 2022

Minulý ročník Aston Martinu úplně nevyšel. Sezónu 2022 zakončil tým z Northamptonshire na sedmém místě v konečném pořadí Poháru konstruktérů, když během celé sezóny nasbíral 55 bodů. Dlužno dodat, shodný počet bodů získala také Alfa Romeo, se kterou Aston prohrál boj o šesté místo právě v Poháru konstruktérů.

Stáj poháněná motory Mercedes zajela svůj nejlepší výsledek ve Velké ceně Singapuru, kde získala 12 bodů. Lance Stroll zapsal šesté místo, Sebastian Vettel osmé. Jednalo se ovšem o jediný dvouciferný bodový zisk Astonu v minulé sezóně.

Po osmi bodech získal tým ještě v Ázerbájdžánu a Japonsku, hned sedmkrát odešel ze závodního víkendu s prázdnou. A jak byl onen bodový zisk v Astonu rozdělen? 37 bodů nastřádal během ročníku 2022 Vettel, který v šampionátu jezdců skončil celkově dvanáctý.

Stroll zajel bodů 18, a tak zaujmul až příčku patnáctou. Vettel zajel svůj nejlepší výsledek v Ázerbájdžánu a Japonsku (již výše zmíněných 8 bodů za šesté místo), Strollovým maximem bylo šesté místo, a tedy osmibodový výkon, ve Velké ceně Singapuru.

Důležité změny v týmu – odchod Vettela

S britskou stájí nebude v sezóně 2023 pokračovat právě německý závodník Vettel. Pětatřicetiletý rodák z Heppenheimu se na konci loňského roku rozhodl ukončit svou aktivní formulovou kariéru.

Ve Formuli 1 však zanechal výraznou stopu, jelikož si v letech 2010 až 2013 dojel pro čtyři mistrovské tituly v řadě. Nejvíce proslul v Red Bullu, kam přišel ze sesterského týmu Torro Rosso v roce 2009. V královně motorsportu zaznamenal 53 vítězství, 122 pódií a 3098 bodů.

Jestli bude Astonu v letošním ročníku chybět je zatím velkou otázkou. Faktem však zůstává, že jej nahradil neméně kvalitní a zkušený pilot, který stáji z Northamptonshire má určitě co nabídnout – Fernando Alonso.

Jezdecká dvojice

Jezdeckou sestavu Aston Martinu bude v sezóně 2023 tvořit duo Alonso – Stroll. O výsledcích druhého zmiňovaného muže jsme psali už výše. Spíše je logické položit si naprosto legitimní dotaz.

Pakliže Aston skutečně potvrdí očekávání po předsezónních testech a první polovině VC Bahrajnu, dokáže Stroll všem jeho fanouškům i odpůrcům, že ve F1 nejezdí pouze díky svému otci? Na druhé straně garáže bude stát zkušenější, ostřílenější, kvalitnější a také ostřejší pilot.

Legendární Španěl Alonso získal ve F1 dva tituly mistra světa a Aston Martinu opravdu má co nabídnout. Jeho osobu zkrátka a dobře ani není třeba představovat. Svými dosavadními výkony v prozatím krátkém působení v tomto týmu každopádně odpověděl všem, kteří zpochybňovali jeho odchod z Alpinu.

U Alonsa ale není problém výkonnost nebo jezdecké umění, jako spíše to, jak jej dokáže majitel Lawrence Stroll zkrotit, plus jak dobře bude s týmem pracovat.

Letošní monopost

Leccos naznačily už předsezónní testy či první polovina závodního víkendu v Bahrajnu, stále se však dá předeslat následující. Víme, že toho moc nevíme. Ano, Aston prohnal své monoposty velkou evolucí, což naznačují přepracovaná křídla nebo zcela jiný tvar bočnic.

Dá se téměř určitě říci, že Aston Martin sáhl do svého původního konceptu a během přestávky se opravdu činil. V této souvislosti se ale nabízí hned několik otázek. Bude to stačit? Jak moc britský tým z hlediska vývoje dohnal elitní trojku a co vše dokážou ze svého vozu v průběhu sezóny 2023 vyždímat?

Velká očekávání do roku 2023

Aston Martin je tým se vskutku velkým počtem otazníků. Na všechny nám přitom odpoví až nová sezóna a je tak nyní velmi těžké cokoliv predikovat. Jedno je však jasné.

Aston Martin lze bezpochyby označit za černého koně letošního ročníku, který může pomýšlet hodně vysoko. Leccos napoví už první závod v Bahrajnu, byť jak je ve světě královny motorsportu zvykem, reálnou formu všech týmů poznáme až po úvodních třech až pěti závodech.

Zdroje: F1, Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team

Reklama

Motorsport

Velká cena Austrálie – Informace, program, stream

Třetí podnik letošní sezóny Formule 1 je pomalu, ale jistě za dveřmi. O víkendu od 31. března do 2. dubna je na programu Velká cena Austrálie, třetí závod z celkových třiadvaceti, které jsou letos v plánu. Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Publikováno

dne

Třetí podnik letošní sezóny Formule 1 je pomalu, ale jistě za dveřmi. O víkendu od 31. března do 2. dubna je na programu Velká cena Austrálie, třetí závod z celkových třiadvaceti, které jsou letos v plánu. Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Formule 1 má v roce 2023 naplánovaných 23 velkých cen, přičemž třetí z nich je Velká cena Austrálie, celým oficiálním názvem Formula 1 Rolex Australian Grand Prix.

První velká cena se na okruhu v Melbourne konala v roce 1996 a po dlouhá léta plnila funkci úvodního závodu sezóny. V minulém roce se nicméně tento závod vrátil do kalendáře královny motorsportu po dvou letech.

V roce 2020 se totiž v Austrálii nezávodilo v důsledku pandemie koronaviru, v sezóně 2021 se do kalendáře zkrátka tento závod nevešel. Velká cena Austrálie je však pro mnohé fanoušky velmi oblíbeným závodem a doslova srdeční záležitostí.

Závod bude vypsán na 58 kol, během kterých ujedou piloti přes 306 kilometrů. Nejrychlejší kolo na tomto okruhu drží Charles Leclerc z roku 2022, jenž zajel čas v hodnotě 1:20.260. Ten také loňskou velkou cenu vyhrál.

Albert Park Circuit

Aktuální délka okruhu činí momentálně 5,278 km a skládá se ze čtrnácti zatáček, přičemž úpravy pro sezónu 2022 zajistily, že se momentálně jedná o jeden z rychlejších okruhů kalendáře F1.

Albert Park Circuit, jak zní oficiální název okruhu, má nabídnout hned čtyři DRS zóny s dvěma detekčními body! Ten první se má nacházet na výjezdu ze zatáčky číslo 6, druhý pak před zatáčkou číslo 13.

Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.

Velká cena Austrálie – program

Závodní program na okruhu v Melbourne odstartuje v pátek 31. března o půl čtvrté ráno, kdy jezdci a týmy absolvují první volný trénink (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ještě téhož dne, konkrétně v 07:00, odstartuje druhý trénink.

Oba potrvají standardně jednu hodinu. To samé platí i o FP3, který je na programu v sobotu 1. dubna a začne v totožném čase jako úvodní páteční trénink. V sobotu ráno (07:00) pak následuje kvalifikace, která určí pořadí pro nedělní Velkou cenu Austrálie.

Všech pět světel na Albert Park Circuit zhasne v neděli 2. dubna, a to přesně v 07:00.

Velká cena Austrálie – stream

Živé přenosy závodů F1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2, kde můžete přepínat mezi českou nebo slovenskou audiostopou. K dispozici je ale také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.

Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace F2 nebo F3.

Velká cena Austrálie – kurzy a predikce

Úvod sezóny je zatím jasně v režii Red Bullu, když jeho piloti získali double v obou dosavadních závodech. Max Verstappen zvítězil v Bahrajnu před svým týmovým kolegou Sergiem Pérezem, v Saúdské Arábii se pořadí obrátilo.

Nutno podotknout, každá z úvodních tří tratí je diametrálně jiná. V Bahrajnu trpí zadní pneumatiky a často se přehřívají, z čehož může vzniknout přílišná degradace. Naopak saúdskoarabský podnik je vždy náročný na motory a spolehlivost, týmy mají problémy se zahřátím pneumatik do ideálního teplotního okna.

Co se Albert Parku týče, pro rok 2022 se na něm hodně pracovalo a trať prošla různými změnami. Okruh se dočkal povrchové úpravy, což ale znamená, že to jezdcům může v úvodní fázi závodního víkendu řádně klouzat. V Melbourne může být zásadní správné nastavení vozu a vyvážení brzd, potažmo také stabilita monopostu v pomalých zatáčkách.

Dá se tedy říci, že hlavním favoritem na vítězství by tedy opět mohl být Max Verstappen s Red Bullem. Vzhledem ke konfiguraci okruhu by se pak do bitvy o stupně vítězů mohlo zapojit také Ferrari nebo Mercedes.

Kalendář závodů F1 pro sezónu 2023

  • 5. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
  • 19. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
  • 2. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
  • 30. dubna – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
  • 7. května – Velká cena Miami (Miami)
  • 21. května – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
  • 28. května – Velká cena Monaka (Monako)
  • 4. června – Velká cena Španělska (Barcelona)
  • 18. června – Velká cena Kanady (Montreal)
  • 2. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
  • 9. července – Velká cena Velké Británie (Silverstone)
  • 23. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
  • 30. července – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
  • 27. srpna – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
  • 3. září – Velká cena Itálie (Monza)
  • 17. září – Velká cena Singapuru (Singapur)
  • 24. září – Velká cena Japonska (Suzuka)
  • 8. října – Velká cena Kataru (Losail)
  • 22. října – Velká cena USA (Austin)
  • 29. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
  • 5. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
  • 18. listopadu – Velká cena Las Vegas (Las Vegas)
  • 26. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Porazit Red Bull? To není reálné, prohlásil šéf Mercedesu Toto Wolff

Šéf Mercedesu Toto Wolff v nedávném rozhovoru prohlásil, že letos nemají šanci porazit dominantní Red Bull v čele s Maxem Verstappenem. Ačkoliv to podle jeho slov není reálné, německý tým do toho prý vrhne všechny své síly.

Publikováno

dne

Šéf Mercedesu Toto Wolff v nedávném rozhovoru prohlásil, že letos nemají šanci porazit dominantní Red Bull v čele s Maxem Verstappenem. Ačkoliv to podle jeho slov není reálné, německý tým do toho prý vrhne všechny své síly.

Tým Mercedes-AMG Petronas F1, ostatně podobně jako loni, nevstoupil ani do sezóny 2023 zrovna ideálně.

Ačkoliv německý tým zůstal věrný svému technologickému konceptu z minulého ročníku, žádné skvělé výsledky mu očividně nepřináší.

Úvodní podnik letošní sezóny, tedy Velkou cenu Bahrajnu, zakončily jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell na pátém, respektive sedmém místě. V Saúdské Arábii skončil druhý jmenovaný čtvrtý, Hamilton opět pátý.

Výkonnostně se momentálně Mercedes nachází daleko za Red Bullem, Hamilton dokonce po závodě v Bahrajnu svůj vůz označil až za čtvrtý nejrychlejší ve startovním poli.

Konkrétně však Red Bull v obou závodech letošního ročníku zaznamenal double, když v Bahrajnu triumfoval Max Verstappen před týmovým kolegou Sergiem Pérezem, v Saúdské Arábii tomu bylo naopak.

A právě v reakci na dosavadní dominantní výkony rakouské stáje Toto Wolff prohlásil, že letos je nereálné Red Bull porazit.

„Letos máme za sebou teprve dva závody. Je to ale reálné, když se podíváme na výkonnostní mezeru? Ne, není,“ uvedl šéf Mercedesu, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

„Chceme do toho dát vše a uvidíme, jaký to bude mít výsledek. Vloni se nám podařilo dohnat hodně ztráty s autem, které příliš poskakovalo, což svým způsobem všechno zastiňovalo. Nakonec jsme vyhráli i závod a přiblížili jsme se jim. Myslím, že se o to musíme snažit i teď,“ dodal.

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

V Argentině opět o jezdce méně! Marc Márquez se po zranění z VC Portugalska nezúčastní příštího závodu MotoGP

Nejprestižnější kategorie MS silničních motocyklů odjela pouze jeden závodní víkend a hned tři jezdci se nezapojí do bojů v nadcházející GP Argentiny. Po Polu Espargarovi a Eneovi Bastianinim si tento týden nezazávodí ani Marc Márquez!

Publikováno

dne

Nejprestižnější kategorie MS silničních motocyklů odjela pouze jeden závodní víkend a hned tři jezdci se nezapojí do bojů v nadcházející GP Argentiny. Po Polu Espargarovi a Eneovi Bastianinim si tento týden nezazávodí ani Marc Márquez! Po nehodě v třetím kole úvodní velké ceny sezóny v Portugalsku si osminásobný mistr světa přivodil zranění kosti v palci pravé ruky.

Jezdec tovární Hondy Marc Márquez vynechá druhý závod letošní sezóny MotoGP. Lékaři mu totiž zjistili frakturu první záprstní kůstky.

Zranění si přivodil během třetího kola nedělní VC Portugalska, kdy kolidoval s motocykly Jorgeho Martína a Miguela Oliveiry.

Podle serveru The Race podstoupil Márquez operaci, při které dostal do své pravé ruky dva šrouby. Tento zákrok nedovolí 30letému Španělovi zúčastnit se VC Argentiny, jež se koná již tento víkend.

S odkazem na oficiální vyjádření týmu vynechá Márquez příští závod, aby se mohl plně soustředit na zotavení a na nadcházející velké ceny dorazit v co nejlepším stavu.

Márquez se v posledních letech nevyhnul nehodám, které ho ve výsledku vyřadily z několika závodů. Po své havárii z Jerezu 2020, která způsobila konec jeho dominantní éry, si osminásobný šampion vybírá zranění jako na běžícím pásu.

Celkově se musel v posledních třech sezónách smířit s 24 vynechanými velkými cenami. Zajímavým faktem ale je, že Márquez unikne trestu dvojitého dlouhého kola, který si vysloužil za výše zmiňovanou nehodu s Oliveirou.

Tato penalizace se totiž nepřenáší do dalšího závodu, pokud se jej daný jezdec nezúčastní. Vedle Márqueze do druhého podniku sezóny nezasáhne po zraněních Pol Espargaro a Enea Bastianini.

Pakliže nenastane další výpadek či nebude nahrazen nikdo ze zraněných jezdců, na roštu VC Argentiny se objeví pouhých 19 závodníků. Je tedy k zamyšlení, jestli zařazení sobotních sprintů nepřinese řidší startovní pole za cenu více akce na trati.

Zdroje: MotoGP, The Race

Pokračovat ve čtení

Tipsport škola sázení

Oblíbené