Spojte se s námi


Motorsport

Přece není možné, aby mě takhle podvedli! Hamilton se vrátil k VC Abú Dhabí a podal další vyjádření

Loňský souboj o mistrovských titul byl jedním z nejlepších, co Formule 1 ve své historii nabídla. Tedy z čisté divácké perspektivy. Loňská sezóna totiž byla spojena se značnými kontroverzemi, velké finále v Abú Dhabí nevýjimaje. A právě k poslednímu podniku sezóny 2021 se vrátil Lewis Hamilton a podal další vyjádření.

Publikováno

dne

Loňský souboj o mistrovských titul byl jedním z nejlepších, co Formule 1 ve své historii nabídla. Tedy z čisté divácké perspektivy. Loňská sezóna totiž byla spojena se značnými kontroverzemi, velké finále v Abú Dhabí nevýjimaje. A právě k poslednímu podniku sezóny 2021 se vrátil Lewis Hamilton a podal další vyjádření.

Byl to jeden z nejkontroverznějších momentů v historii F1. Vskutku hollywoodské finále, po kterém nakonec získal titul Max Verstappen. Abychom si to tedy ještě jednou připomenuli – těsně před koncem VC Abú Dhabí boural pilot Williamsu Nicholas Latifi.

V důsledku havárie tak na trať vyjel safety car a podle klasické procedury měl ředitel závodu Michael Masi pustit všechny, kteří ztráceli na lídra závodu 1 kolo před safety car, aby odkroužili ono jedno kolo a zařadili se zpět na onen bezpečnostní vůz ve správném pořadí.

Tato procedura by však časově vyšla takovým způsobem, že by jezdci dokončili závod za safety carem. Masi tak rozhodl, že bezpečnostní vůz budou moci předjet pouze ti piloti, kteří se nacházejí mezi Hamiltonem a Verstappenem. Dlužno dodat, v tom prvním případě by titul slavil britský závodník.

Piloti, které Masi pustil, aby dohnali svou ztrátu jednoho kola však nestačili odjet ono jedno kolo, aby se zařadili zpátky za safety car a připojili se ke zbytku startovního pole ve správném pořadí.

Poslední kolo se tak mohlo závodit, Masi však svým rozhodnutím velmi ovlivnil souboj o titul, byť si jej Verstappen vzhledem k průběhu sezóny zřejmě zasloužil víc. Jezdec Red Bullu totiž na červené sadě pneumatik neměl problém dostat před Hamiltona a vyhrát nejen VC Abú Dhabí, nýbrž i celý šampionát.

Hamiltonovo vyjádření

„Postupně vidíte, jak se věci začínají vyvíjet a posléze se mé nejhorší obavy naplnily. Říkal jsem si, že není možné, aby mě takhle podvedli. To není možné. To se nestane. To určitě ne,“ uvedl Hamilton v rozhovoru pro Vanity Fair.

„Nevím, jestli opravdu dokážu slovy vyjádřit ten pocit, který jsem měl. Pamatuji si, jak jsem tam jen nevěřícně seděl a uvědomoval si, že si musím rozepnout pásky, musím se odtamtud dostat, musím se z toho dostat, musím najít sílu,“ dodává.

„A byl to jeden z nejtěžších okamžiků, který jsem zažil za hodně dlouhou dobu. Věděl jsem, co se stalo. Věděl jsem, jaká rozhodnutí byla učiněna a proč. Ano, věděl jsem, že něco není v pořádku,“ vidí to jasně Hamilton.

Důsledky velkého finále v Abú Dhabí

Po téhle události se sedminásobný mistr světa zcela odmlčel ze sociálních sítí a velmi silně se spekulovalo nad tím, zda se rozhodne ukončit svou kariéru.

Rovněž jeho tým byl i přes oslavy zisku konstrukterského titulu zdrcený a ohledně Hamiltona nepodával téměř žádná vyjádření. FIA poté zveřejnila stanovisko svého vyšetřování zakončené tím, že o osudu Velké ceny Abú Dhabí 2021 rozhodla lidská chyba.

Nový prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navíc poté Masiho z funkce odvolal. Od letošního ročníku tak máme dva ředitele závodů, kterými jsou Niels Wittich a Eduardo Freitas.

Hamilton v kariéře pilota Formule 1 i nadále pokračuje, přičemž ve svém nedávném prohlášení uvedl, že odchod legendy Sebastiana Vettela jej ke konci kariéry neinspiruje, ba naopak chce ve F1 i nadále závodit.

Zdroje: F1, Vanity Fair

Reklama

Motorsport

Velká cena Austrálie – Informace, program, stream

Třetí podnik letošní sezóny Formule 1 je pomalu, ale jistě za dveřmi. O víkendu od 31. března do 2. dubna je na programu Velká cena Austrálie, třetí závod z celkových třiadvaceti, které jsou letos v plánu. Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Publikováno

dne

Třetí podnik letošní sezóny Formule 1 je pomalu, ale jistě za dveřmi. O víkendu od 31. března do 2. dubna je na programu Velká cena Austrálie, třetí závod z celkových třiadvaceti, které jsou letos v plánu. Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Formule 1 má v roce 2023 naplánovaných 23 velkých cen, přičemž třetí z nich je Velká cena Austrálie, celým oficiálním názvem Formula 1 Rolex Australian Grand Prix.

První velká cena se na okruhu v Melbourne konala v roce 1996 a po dlouhá léta plnila funkci úvodního závodu sezóny. V minulém roce se nicméně tento závod vrátil do kalendáře královny motorsportu po dvou letech.

V roce 2020 se totiž v Austrálii nezávodilo v důsledku pandemie koronaviru, v sezóně 2021 se do kalendáře zkrátka tento závod nevešel. Velká cena Austrálie je však pro mnohé fanoušky velmi oblíbeným závodem a doslova srdeční záležitostí.

Závod bude vypsán na 58 kol, během kterých ujedou piloti přes 306 kilometrů. Nejrychlejší kolo na tomto okruhu drží Charles Leclerc z roku 2022, jenž zajel čas v hodnotě 1:20.260. Ten také loňskou velkou cenu vyhrál.

Albert Park Circuit

Aktuální délka okruhu činí momentálně 5,278 km a skládá se ze čtrnácti zatáček, přičemž úpravy pro sezónu 2022 zajistily, že se momentálně jedná o jeden z rychlejších okruhů kalendáře F1.

Albert Park Circuit, jak zní oficiální název okruhu, má nabídnout hned čtyři DRS zóny s dvěma detekčními body! Ten první se má nacházet na výjezdu ze zatáčky číslo 6, druhý pak před zatáčkou číslo 13.

Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.

Velká cena Austrálie – program

Závodní program na okruhu v Melbourne odstartuje v pátek 31. března o půl čtvrté ráno, kdy jezdci a týmy absolvují první volný trénink (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ještě téhož dne, konkrétně v 07:00, odstartuje druhý trénink.

Oba potrvají standardně jednu hodinu. To samé platí i o FP3, který je na programu v sobotu 1. dubna a začne v totožném čase jako úvodní páteční trénink. V sobotu ráno (07:00) pak následuje kvalifikace, která určí pořadí pro nedělní Velkou cenu Austrálie.

Všech pět světel na Albert Park Circuit zhasne v neděli 2. dubna, a to přesně v 07:00.

Velká cena Austrálie – stream

Živé přenosy závodů F1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2, kde můžete přepínat mezi českou nebo slovenskou audiostopou. K dispozici je ale také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.

Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace F2 nebo F3.

Velká cena Austrálie – kurzy a predikce

Úvod sezóny je zatím jasně v režii Red Bullu, když jeho piloti získali double v obou dosavadních závodech. Max Verstappen zvítězil v Bahrajnu před svým týmovým kolegou Sergiem Pérezem, v Saúdské Arábii se pořadí obrátilo.

Nutno podotknout, každá z úvodních tří tratí je diametrálně jiná. V Bahrajnu trpí zadní pneumatiky a často se přehřívají, z čehož může vzniknout přílišná degradace. Naopak saúdskoarabský podnik je vždy náročný na motory a spolehlivost, týmy mají problémy se zahřátím pneumatik do ideálního teplotního okna.

Co se Albert Parku týče, pro rok 2022 se na něm hodně pracovalo a trať prošla různými změnami. Okruh se dočkal povrchové úpravy, což ale znamená, že to jezdcům může v úvodní fázi závodního víkendu řádně klouzat. V Melbourne může být zásadní správné nastavení vozu a vyvážení brzd, potažmo také stabilita monopostu v pomalých zatáčkách.

Dá se tedy říci, že hlavním favoritem na vítězství by tedy opět mohl být Max Verstappen s Red Bullem. Vzhledem ke konfiguraci okruhu by se pak do bitvy o stupně vítězů mohlo zapojit také Ferrari nebo Mercedes.

Kalendář závodů F1 pro sezónu 2023

  • 5. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
  • 19. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
  • 2. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
  • 30. dubna – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
  • 7. května – Velká cena Miami (Miami)
  • 21. května – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
  • 28. května – Velká cena Monaka (Monako)
  • 4. června – Velká cena Španělska (Barcelona)
  • 18. června – Velká cena Kanady (Montreal)
  • 2. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
  • 9. července – Velká cena Velké Británie (Silverstone)
  • 23. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
  • 30. července – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
  • 27. srpna – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
  • 3. září – Velká cena Itálie (Monza)
  • 17. září – Velká cena Singapuru (Singapur)
  • 24. září – Velká cena Japonska (Suzuka)
  • 8. října – Velká cena Kataru (Losail)
  • 22. října – Velká cena USA (Austin)
  • 29. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
  • 5. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
  • 18. listopadu – Velká cena Las Vegas (Las Vegas)
  • 26. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Porazit Red Bull? To není reálné, prohlásil šéf Mercedesu Toto Wolff

Šéf Mercedesu Toto Wolff v nedávném rozhovoru prohlásil, že letos nemají šanci porazit dominantní Red Bull v čele s Maxem Verstappenem. Ačkoliv to podle jeho slov není reálné, německý tým do toho prý vrhne všechny své síly.

Publikováno

dne

Šéf Mercedesu Toto Wolff v nedávném rozhovoru prohlásil, že letos nemají šanci porazit dominantní Red Bull v čele s Maxem Verstappenem. Ačkoliv to podle jeho slov není reálné, německý tým do toho prý vrhne všechny své síly.

Tým Mercedes-AMG Petronas F1, ostatně podobně jako loni, nevstoupil ani do sezóny 2023 zrovna ideálně.

Ačkoliv německý tým zůstal věrný svému technologickému konceptu z minulého ročníku, žádné skvělé výsledky mu očividně nepřináší.

Úvodní podnik letošní sezóny, tedy Velkou cenu Bahrajnu, zakončily jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell na pátém, respektive sedmém místě. V Saúdské Arábii skončil druhý jmenovaný čtvrtý, Hamilton opět pátý.

Výkonnostně se momentálně Mercedes nachází daleko za Red Bullem, Hamilton dokonce po závodě v Bahrajnu svůj vůz označil až za čtvrtý nejrychlejší ve startovním poli.

Konkrétně však Red Bull v obou závodech letošního ročníku zaznamenal double, když v Bahrajnu triumfoval Max Verstappen před týmovým kolegou Sergiem Pérezem, v Saúdské Arábii tomu bylo naopak.

A právě v reakci na dosavadní dominantní výkony rakouské stáje Toto Wolff prohlásil, že letos je nereálné Red Bull porazit.

„Letos máme za sebou teprve dva závody. Je to ale reálné, když se podíváme na výkonnostní mezeru? Ne, není,“ uvedl šéf Mercedesu, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

„Chceme do toho dát vše a uvidíme, jaký to bude mít výsledek. Vloni se nám podařilo dohnat hodně ztráty s autem, které příliš poskakovalo, což svým způsobem všechno zastiňovalo. Nakonec jsme vyhráli i závod a přiblížili jsme se jim. Myslím, že se o to musíme snažit i teď,“ dodal.

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

V Argentině opět o jezdce méně! Marc Márquez se po zranění z VC Portugalska nezúčastní příštího závodu MotoGP

Nejprestižnější kategorie MS silničních motocyklů odjela pouze jeden závodní víkend a hned tři jezdci se nezapojí do bojů v nadcházející GP Argentiny. Po Polu Espargarovi a Eneovi Bastianinim si tento týden nezazávodí ani Marc Márquez!

Publikováno

dne

Nejprestižnější kategorie MS silničních motocyklů odjela pouze jeden závodní víkend a hned tři jezdci se nezapojí do bojů v nadcházející GP Argentiny. Po Polu Espargarovi a Eneovi Bastianinim si tento týden nezazávodí ani Marc Márquez! Po nehodě v třetím kole úvodní velké ceny sezóny v Portugalsku si osminásobný mistr světa přivodil zranění kosti v palci pravé ruky.

Jezdec tovární Hondy Marc Márquez vynechá druhý závod letošní sezóny MotoGP. Lékaři mu totiž zjistili frakturu první záprstní kůstky.

Zranění si přivodil během třetího kola nedělní VC Portugalska, kdy kolidoval s motocykly Jorgeho Martína a Miguela Oliveiry.

Podle serveru The Race podstoupil Márquez operaci, při které dostal do své pravé ruky dva šrouby. Tento zákrok nedovolí 30letému Španělovi zúčastnit se VC Argentiny, jež se koná již tento víkend.

S odkazem na oficiální vyjádření týmu vynechá Márquez příští závod, aby se mohl plně soustředit na zotavení a na nadcházející velké ceny dorazit v co nejlepším stavu.

Márquez se v posledních letech nevyhnul nehodám, které ho ve výsledku vyřadily z několika závodů. Po své havárii z Jerezu 2020, která způsobila konec jeho dominantní éry, si osminásobný šampion vybírá zranění jako na běžícím pásu.

Celkově se musel v posledních třech sezónách smířit s 24 vynechanými velkými cenami. Zajímavým faktem ale je, že Márquez unikne trestu dvojitého dlouhého kola, který si vysloužil za výše zmiňovanou nehodu s Oliveirou.

Tato penalizace se totiž nepřenáší do dalšího závodu, pokud se jej daný jezdec nezúčastní. Vedle Márqueze do druhého podniku sezóny nezasáhne po zraněních Pol Espargaro a Enea Bastianini.

Pakliže nenastane další výpadek či nebude nahrazen nikdo ze zraněných jezdců, na roštu VC Argentiny se objeví pouhých 19 závodníků. Je tedy k zamyšlení, jestli zařazení sobotních sprintů nepřinese řidší startovní pole za cenu více akce na trati.

Zdroje: MotoGP, The Race

Pokračovat ve čtení

Tipsport škola sázení

Oblíbené