Spojte se s námi


Motorsport

Pouze politická hra? Místo uznání vlastního selhání obviňují Formuli 1, kritizuje Horner chování Mercedesu

Christian Horner coby šéf Red Bullu zkritizoval chování Mercedesu, jenž prý spíše než by se soustředil na vlastní selhání kritizuje samotnou F1. Přístup FIA jej nepřekvapil, ba naopak. Podle něj pravidla žádnou drastickou změnu nepotřebují.

Publikováno

dne

Christian Horner coby šéf Red Bullu zkritizoval chování Mercedesu, jenž prý spíše než by se soustředil na vlastní selhání kritizuje samotnou F1. Přístup FIA jej nepřekvapil, ba naopak. Podle něj pravidla žádnou drastickou změnu nepotřebují.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) v sobotu před Velkou cenu Kanady vydala novou směrnici, která by ve střednědobé budoucnosti měla vyřešit potíže spojené s poskakováním monopostů na rovinkách.

Už ve dřívějším rozhovoru se na toto téma ozval například Max Verstappen, jemuž se nelíbilo, že FIA zasahuje do pravidel uprostřed sezónu, byť to Red Bullu nikterak neublíží.

A s dalším vyjádřením momentálně přišel také šéf rakouské stáje, který rozhodnutím FIA rozhodně ohromen nebyl, ba možná naopak. A ačkoliv spolu Red Bull a Mercedes nebojují o titul, tedy alespoň prozatím, zdá se, že šéfové obou týmů si navzájem opět jdou po krku.

Šéf Mercedesu Toto Wolff zase v minulých dnech nařkl nejen Hornera, ale i ostatní šéfy týmů z politických her okolo onoho poskakování. To je samo o sobě velmi zajímavý čin, jelikož to byl právě Mercedes v čele s Lewisem Hamiltonem, který si na porpoising stěžoval nejvíce.

V tomto týdnu má navíc FIA zahájit jednání s technickými řediteli. Důvodem je projednávání pravidel pro příští sezónu, samozřejmě s ohledem na porpoising.

Horner si ovšem nemyslí, že bude muset Formule 1 nějak drasticky změnit pravidla, jak ostatně přiznal v rozhovoru pro Motorsport.

„Formule 1 má jedny z nejbystřejších závodních a technických inženýrů na světě a co do formy se budou týmy postupně sbližovat, respektive vyrovnávat. Pochybuji, že tady budeme příští rok sedět a mluvit o nějakých výrazných časových rozdílech,“ vysvětluje.

„Tato auta jsou stále relativně nová a jak týmy postupně vyvíjí své vozy, odhalí vám to pravděpodobně i mnohé nedostatky a nabídne jejich řešení. Ale nemůžete jen tak uprostřed sezóny změnit technické předpisy,“ pokračuje.

„Pokud je auto nebezpečné, tak by ho tým prostě neměl postavit. Nebo pokud FIA cítí, že jsou jednotlivé vozy příliš nebezpečné, má vždy k dispozici černou vlajku,“ dodává.

Horner nicméně také naznačil, že za špatné nebo nebezpečné auto pro zdraví jezdce nemohou pravidla či samotná Formule 1, nýbrž tým, který onen monopost postavil. Proto považuje rozhodnutí FIA za nesprávné a s ohledem na fungování federace nepřekvapující.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Motorsport

Rasismus v praxi: Kvůli jedinému slovu končí ve Formuli 1. Red Bull vyhodil mladého estonského pilota

Je to krutý trest za jediné slovo, byť si za vzniklé potíže může Jüri Vips zcela sám. Při nedávném hraní Call of Duty na platformě Twitch použil slovo na „n“, jímž se zpravidla označují osoby tmavé pleti. A za to v Red Bullu nakonec končí úplně.

Publikováno

dne

Je to krutý trest za jediné slovo, byť si za vzniklé potíže může Jüri Vips zcela sám. Při nedávném hraní Call of Duty na platformě Twitch použil slovo na „n“, jímž se zpravidla označují osoby tmavé pleti. A za to v Red Bullu nakonec končí úplně.

Estonec Vips je velmi nadějným mladým závodníkem, který kromě svých závazků ve Formuli 2 působí od roku 2020 také jako rezervní jezdec Red Bullu. Tedy působil.

V nedávném čase si však na Twitchi zahrál se svými přáteli Call of Duty a během přenosu z jeho úst zaznělo slovo začínající na písmeno „n“, což hanlivě odkazuje na osoby tmavé pleti.

To se následně dostalo ven, načež Red Bull zahájil „vyšetřování“, na základě kterého měl rakouský tým určit, co s Vipsem dál. A před několika desítkami hodin vydala stáj prohlášení. Jeho obsahem je především fakt, že mladý estonský pilot nebude nadále oblékat barvy týmu Red Bull Racing.

Vipsovi nepomohlo ani to, že se již dříve za své chování omluvil a on sám jej považuje za neakceptovatelné. Jednadvacetiletý Vips se k juniorskému programu Red Bullu připojil v roce 2018 a pravidelně pro rakouský tým testoval získaná data ze závodního okruhu na simulátoru.

Vips momentálně působí ve Formuli 2 v týmu Hitech a v pořadí šampionátu jezdců mu patří sedmá příčka. Navzdory přístupu Red Bullu a vzniklých potíží však s týmem Hitech minimálně dojezdí sezónu 2022.

V úvodních šesti závodech ročníku 2022 se už třikrát umístil na stupních vítězů a zajel dvě pole position. Šéf stáje Hitech Oliver Oakes ve svém prohlášení uvedl, že Vips by měl dostat šanci napravit své činy.

„Rozhodl jsem se, že si Jüri ponechá své místo ve F2 u Hitechu po zbytek sezóny. O tomto rozhodnutí jsme vážně diskutovali a umožnit mu dokončit sezónu s Hitechem je pro něj příležitostí, aby svými činy ukázal, jaký typ člověka je,“ uvedl Oakes, jehož slova ocitoval server Motorsport.

Formule 2 však s tímto výsledkem není příliš spokojená a znovu potvrdila, že použití rasistických urážek a diskriminačních gest nelze tolerovat. Tým Hitech bude F2 prý nadále sledovat a komunikovat s nimi, aby zajistili, že bude podobné chování řádně řešeno.

„Hitech GP zaměstnává inkluzivní pracovní sílu a nikdy neschvaloval rasismus nebo urážlivé chování v jakékoli formě. To znamená, že pokud žijeme ve společnosti, kde nikdo nemůže udělat chybu, pak je zapotřebí se upřímně omluvit a dát mu šanci na vykoupení. Je důležité poučit se z toho,“ dodal Oakes.

Zdroje: FIA Formula 2, Hitech F2 Team, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Co můžeme očekávat od VC Velké Británie: Ukončí někdo šňůru vítězství Red Bullu? Dáme do toho všechno, zní z Mercedesu

Do anglického Silverstonu přijíždí první tři týmy šampionátu s vysokými ambicemi. Ferrari věří, že se po šesti závodech vrátí na první příčku. „Napravíme to, co se stalo loni,” vzkazuje Christian Horner, šéf týmu Red Bull.

Publikováno

dne

Do anglického Silverstonu přijíždí první tři týmy šampionátu s vysokými ambicemi. Ferrari věří, že se po šesti závodech vrátí na první příčku. „Napravíme to, co se stalo loni,” vzkazuje Christian Horner, šéf týmu Red Bull, připomínaje poslední sezónu, kdy do cíle v Británii na bodované pozici nedojel ani jeden z jeho závodníků.

Velká cena Velké Británie se uskuteční 28. červen na legendárním Silverstone Circuit. Bylo to právě zde, kde proběhla první Velká cena v rámci formule 1. Nejen proto se piloti i diváci na trať v hrabství Northamptonshire rádi vrací každý rok.

Letos se diváci mohou těšit na 52 kol soubojů v rychlosti přes 300 km/h s úžasnou atmosférou –⁠ návštěvnost během celého víkendu se dá očekávat okolo 400 tisíc.

Skončí trable Ferrari a Leclerca?

Naposledy se Charles Leclerc postavil na stupně vítězů 8. května v Miami. Nebyly to však špatné výkony čtyřiadvacetiletého závodníka, co zavinily pokles jeho formy, nýbrž kombinace smůly a špatné týmové strategie.

Ve Španělsku a Ázerbájdžánu měl našlápnuto k vítězství, z obou závodů ale kvůli technickým problémům odstoupil. V Monaku Ferrari nevychytalo strategii a po špatné zastávce v boxech vyjel na čtvrtém místě, na kterém velkou cenu i dokončil.

Poslední závod v Montrealu odstartoval Monačan kvůli penalizaci za výměnu motoru ze zadní části startovního roštu. V závodě se probojoval až na páté místo. Jeho hlavní rival, Max Verstappen, bral za výhru 25 bodů, a navýšil tak svůj náskok na čele žebříčku šampionátu na 46 bodů před týmovým kolegou Pérezem, který je 3 body před Leclercem.

Do víkendu vstupuje Leclerc s jasným úkolem –⁠ vyhrát. Pomoci by mu mohla i nová, vylepšená pohonná jednotka namontovaná v jeho F1-75. Ta částečně vyřešila hlavní problém Ferrari v této sezóně, kterým byla maximální rychlost. V té se Red Bullu nemohlo rovnat a stálo ho to nejedno vítězství. 

Red Bull míří na sedmé vítězství v řadě

Že stáj z Maranella nebude lehké porazit předpovídá i Christian Horner: “Když se kouknete čistě na formu, dá se očekávat stejně jako v Barceloně silný závod pro Ferrari”. Ze hry nevyřazuje ani Mercedes. Ten v Kanadě předvedl úctyhodný výkon –⁠ třetí a čtvrté místo.

Obrovskou motivaci vyhrát bude mít úřadující mistr světa Max Verstappen. Vítězství ve Velké ceně Británie mu stále v životopise chybí (v Silverstonu sice v roce 2020 vyhrál, jednalo se ale o Velkou Cenu k 70. výročí F1).

Před rokem o prvenství přišel nešťastně po kolizi s Lewisem Hamiltonem v úvodním kole, které předcházela dechberoucí bitva těchto dvou pilotů. Nebýt tohoto incidentu, Verstappen by si nejspíše pro vítězství pohodlně dojel. Po celý víkend byl Red Bull rychlejší a dokázal to v sobotní sprintové kvalifikaci, které nizozemský závodník dominoval.

Vedoucí tým poháru konstruktérů bude letos chtít víkend dotáhnout do úspěšného konce. „Loni jsme sem přijeli s pohodlným náskokem, stejně jako letos, takže je pro nás důležité udržet si tuto formu,” řekl pro Formula1 Christian Horner.

Gasly prodloužil smlouvu. V příští sezóně za volantem vozu F1 uvidíme Piastriho

V Silverstonu by měl Alpine oznámit budoucnost šampiona formule 2, Oscara Piastriho. Ten u Alpine v příští sezóně místo nenajde – Esteban Ocon má s týmem podepsanou dlouholetou smlouvu a dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso dokazuje, že má v královně motorsportu stále své místo.

Šéf týmu Alpine Otmar Szafnauer na otázku, zda bude mladý Australan závodit příští rok v nejprestižnější soutěži monopostů, odpověděl jednoznačně „ano“, avšak nebyl schopen říct, v jakém týmu. Piastri nejpravděpodobněji nahradí Kanaďana Nicholase Latifiho ve Williamsu, kterému po sezóně končí kontrakt.

Svou pozici v AlphaTauri si do příští sezóny udržel Pierre Gasly. S italskou stájí podepsal smlouvu do konce roku 2023. Francouzský pilot se netají touhou vrátit se do Red Bullu a bojovat o vítězství v závodech, na návrat by si ale musel počkat minimálně do konce sezóny 2024 kdy vyprší smlouva Pérezovi.

Mercedes v poháru konstruktérů ztrácí na druhé místo 40 bodů

Aston Martin do domácího závodu vstupuje na osmém místě v poháru konstruktérů. Z prvních devíti velkých cen vybojovali pouhých 16 bodů. O 1 bod méně má Haas na devátém místě. Na dně žebříčku je se třemi body Williams.

Šampionát vede Red Bull 76 bodů před Ferrari na druhém místě. Se 188 body vedoucí trojici uzavírá Mercedes. Střed pole vede McLaren (65 bodů) před Alpinem a Alfou Romeo. Tyto tři týmy dělí 14 bodů. Na sedmém místě je se sedmadvaceti body AlphaTauri.

Zdroje: Formula1, The-race

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Co ukázal závodní víkend v Assenu? Salač zajel ve třídě Moto2 zatím svůj nejlepší výsledek, v MotoGP byl bezchybný Bagnaia

Seriál MotoGP se opět po roce vrátil do nizozemského Assenu. V minulé sezóně byla velká cena Nizozemska jediný závod, kterého se Filip Salač nezúčastnil. Letos zde zaznamenal svůj zatím nejlepší výsledek v Moto2. V královské kubatuře MotoGP si pro vítězství dojel Francesco Bagnaia, úřadující šampion Quartararo nedojel.

Publikováno

dne

Seriál MotoGP se opět po roce vrátil do nizozemského Assenu. V minulé sezóně byla velká cena Nizozemska jediný závod, kterého se Filip Salač nezúčastnil. Letos zde zaznamenal svůj zatím nejlepší výsledek v Moto2. V královské kubatuře MotoGP si pro vítězství dojel Francesco Bagnaia, úřadující šampion Quartararo nedojel.

Salač poprvé v elitní desítce

Český závodník se do nedělní Velké ceny kvalifikoval na dvanáctém místě a v závodě se probojoval na konečné desáté místo. Z víkendu si tak odnáší šest bodů do šampionátu, ve kterém zatím figuruje na 21. místě. V dosavadním průběhu sezóny Salač prozatím zapsal 14 bodů

Velkou cenu na okruhu v Assenu vyhrál Španěl Augusto Fernández před Aiem Ogurou. Vedoucí trojici šampionátu jezdců, který před dnešními dvěma nejlepšími vede Ital Celestino Vietti, dělí momentálně pouze 1 bod.

Bagnaiova bezchybná jízda, noční můra pro Quartarara

Co se královské kubatury MotoGP týče, Velkou cenu Nizozemska ovládl po bezchybném výkonu Ital Bagnaia. Vítěz sobotní kvalifikace tak do závodu odstartoval z první řady. O vedení mohl pilot Ducati přijít už v první zatáčce, když po vedoucí pozici zatoužil Fabio Quartararo.

Italský závodník si však první místo udržel a už po několika úvodních kolech si najel solidní náskok. Naopak Quartarovi se závod vůbec nepovedl – 22 kol před koncem závodu se střetl a Aleixem Espargarem.

Oba jezdci se do závodu vrátili, byť Espargaro na patnáctém místě, loňský vítěz mistrovství světa byl beznadějně poslední. Podle všeho Quartararo pokračoval s poškozeným motocyklem a když spadl ze svého stroje podruhé, ze závodu odstoupil. Závod nicméně nedokončili také Raúl Fernández, Franco Morbidelli a Darryn Binder.

Bagnaia si po dominantním výkonu zaslouženě dojel pro třetí vítězství v sezóně a v šampionátu jezdců se tak posunul před krajana Eneu Bastianiniho na čtvrté místo.

Viñales a Bezzecchi na pódiu

O dramatický závěr závodu se postaral dříve zmiňovaný Španěl Aleix Espargaro. V posledním kole předjel dva jezdce a zakončil svou spanilou jízdu těsně pod stupni vítězů. Jeho týmový kolega Maverick Viñales dojel na třetím místě, pro Aprilii to znamenalo již šesté umístění na stupních vítězů v letošním ročníku MotoGP.

Páté místo v Assenu obsadil Brad Binder na motocyklu KTM, šestý dojel Jack Miller, sedmý Jorge Martin, osmý Joan Mir, devátý Miguel Oliveira a elitní desítku uzavřel Alex Rins.

Šampionát jezdců, Pohár konstruktérů

Ve výše uvedeném twitterovém si můžete prohlédnout, co udělala Velká cena Nizozemska s průběžným pořadím šampionátu jezdců. Na čele stále Quartararo, Bagnaia se posunul na čtvrtou příčku před Bastianiniho, Mir přeskočil svého týmového kolegu Alexe Rinse.

Co do pořadí v Poháru konstruktérů je na čele stále tým Aprilia Racing s 213 body, nicméně o druhou příčku se se shodným počtem bodů aktuálně dělí týmy Yamahy a Ducati (197)! Netovární tým Pramac Racing zůstává se 184 body na čtvrté příčce před továrním týmem Red Bull KTM se 164 body.

Na příští závod si fanoušci budou muset počkat až do prvního srpnového víkendu, kdy se pojede na anglickém okruhu Silverstone. Do té doby má seriál MotoGP velkou letní pauzu.

Zdroje: MotoGP, Moto2

Pokračovat ve čtení

Oblíbené