Spojte se s námi


Motorsport

Osminásobný mistr světa a naprostá legenda WRC: Tohle je Sébastien Ogier!

Každý příběh jednou skončí. I ten těch největších legend. Sébastien Ogier je bezpochyby jedním z nejlepších závodníků všech dob, a to nejen co se světa rallye týče. Jak jeho profesionální kariéra začala nebo na kolik vítězství dosáhl?

Publikováno

dne

Každý příběh jednou skončí. I ten těch největších legend. Sébastien Ogier je bezpochyby jedním z nejlepších závodníků všech dob, a to nejen co se světa rallye týče. Jak jeho profesionální kariéra začala nebo na kolik vítězství dosáhl?

Svou profesionální dráhu započal v roce 2005, kdy ovládl soutěž Rallye Jeunes FFSA Selection (akce na vyhledávání talentů organizovaná francouzskou federací – pozn. red.). Toto prvenství mu zajistilo místo za volantem v kategorii Peugeot 206 Cup, kde získal jedno pódiové umístění v Rallye Terre des Cardabelles a byl vyhlášen nejlepším nováčkem roku.

Do šampionátu WRC zavítal až v roce 2008, kde působil v soutěži Junior WRC. Právě v této kategorii závodí potenciální budoucí šampioni tohoto sportu. O rok dříve ještě oslavil prvenství v Peugeot 206 Cup, načež počínaje sezónou 2009 načal svou dráhu v královské kategorii WRC.

První tři roky pro něj nicméně nebyly jednoduché. V těchto dobách totiž WRC kraloval jiný francouzský pilot – Sébastien Loeb. Postupně se každopádně pokoušel prosazovat. Ve své úvodní sezóně jezdil s Citroënem C4 a dvakrát se dostal na stupně vítězů.

Zvítězil v Monte-Carlu a jako druhý dojel v řecké rallye. Celkově však své působení v šampionátu jezdců završil na osmém místě.

O rok později však přišlo výrazné zlepšení – ročník 2010 zakončil na čtvrtém místě a na stupně vítězů se dostal hned šestkrát! Slavil vítězství v Portugalsku a Japonsku, dojel druhý ve Finsku a na Novém Zélandu a dvakrát se mohl radovat i ze zisku třetího místa (mexická a německá rallye).

Sezóna 2011 byla tou ještě o něco vydařenější. V šampionátu jezdců skončil Ogier třetí, přičemž se hned pětkrát radoval z vítězství. První mistrovský titul ovšem získal až v roce 2013, tenkrát závodil v barvách týmu Volkswagen Motorsport.

S německou stájí získal Ogier v následujících letech další tři tituly, přičemž od sezóny 2013 nastavil francouzský závodník jednoznačnou dominanci. Ročník 2013 totiž ovládl nevídaným způsobem. Vyhrál hned devět ze třinácti podniků a pouze dvakrát se nedostal na stupně vítězů. Celkově najel neskutečných 290 bodů, druhý Thierry Neuville na něj ztratil bodů 114!

Rok na to sice získal o 23 bodů méně, i tak si však mistrovský titul pohlídal. Sezóna 2015 přinesla další Ogierovu dominanci, kdy posbíral celkově 263 bodů, přičemž na svého největšího soupeře (Jari-Mattiho Latvalu – pozn. red.) měl náskok osmdesáti bodů.

108 bodů pak činil rozdíl mezi šampionem Ogierem a druhým Neuvillem v roce 2016. Posléze však přišel šok – skupina Volkswagen oznamuje, že odstupuje z mistrovství světa v rallye, a to kvůli aféry dieselgate.

Ogier se tedy pro rok 2017 stává jezdcem týmu M-Sport Ford World Rally Team a i zde slaví celkový triumf, ovšem už s mnohem menším náskokem (Ogier si v tomto ročníku vyjel 232 bodů, za ním skončil opět Neuville s 208 body). Šestý titul v řadě si Francouz zajistil v sezóně nadcházející, leč jeho náskok byl zase o něco menší, tentokrát se jednalo pouhých 18 bodů. Největším konkurentem v boji o titul byl opět Belgičan Neuville.

Nadvládu legendárního Francouze pak v roce 2019 ukončil Ott Tänak, nicméně v onom dalším ročníku, který ostatně velmi poznamenala pandemie koronaviru, oslavil Ogier svůj sedmý titul mistra světa.

Nutno podotknout, byl to boj velmi napínavý – Ogier totiž své prvenství uhájil pouze s náskokem osmi bodů před svým týmovým kolegou Elfynem Evansem. Velšský závodník s Ogierem bojoval o mistrovský titul i v sezóně nedávno skončené, francouzská legenda každopádně zvládla tuto bitvu lépe a stala se po osmé světovým šampionem.

Nejedná se však o úplný rekord, této statistice totiž vládne jiný Francouz – ano, přesně tak, Sébastien Loeb. Bývalý jezdec Citroënu má na svém kontě devět mistrovských titulů!

Ogiera každopádně můžeme označit nejen jako jednu z největších legend a nejlepších jezdců WRC, ba také celého motorsportu.

Rodák z francouzského města Gap hned osmkrát oslavil zisk titulu mistra světa a zvítězil v 54 závodech. Celou jeho kariérou ho přitom provázel kopilot Julien Ingrassia, spolupracovat spolu začali už v roce 2006, kdy Ogier soutěžil v kategorii Peugeot 206 Cup.

Do motoristického sportu se přitom zamiloval už od raného dětství – jeho otec byl fanouškem Ayrtona Senny, strýc byl zase autokrosovým závodníkem. To, co Ogier dokázal je zkrátka a dobře splněným snem a pro rallye jako takovou představuje to samé, co například Lewis Hamilton pro formuli 1 nebo Valentino Rossi pro Moto GP.

Zdroje: WRC, Toyota Gazoo Racing

Reklama

Motorsport

Konec všem spekulacím? Hamilton kariéru neukončí, říká jeho bývalý týmový kolega

O tom, že velké finále v Abú Dhabí zanechalo nejen ve světě formule 1, nýbrž v celém motorsportu obrovské stopy, o tom není pochyb. Jenson Button, bývalý týmový kolega Lewise Hamiltona nyní věří, že jeho kariéra bude dále pokračovat. Co na jeho adresu prohlásil?

Publikováno

dne

O tom, že velké finále v Abú Dhabí zanechalo nejen ve světě formule 1, nýbrž v celém motorsportu obrovské stopy, o tom není pochyb. Jenson Button, bývalý týmový kolega Lewise Hamiltona nyní věří, že jeho kariéra bude dále pokračovat. Co na jeho adresu prohlásil?

Existuje hned několik důvodů, proč je takřka nemyslitelné, že by Hamilton ukončil svou kariéru pilota formule 1.

Ač to chvíli skutečně vypadalo, že sedminásobný mistr světa neunese porážku v posledním podniku sezóny, nyní je čas veškeré spekulace ukončit. Faktem sice zůstává, že po konci ročníku 2021 se Hamilton zcela odmlčel ze sociálních sítí a na svém Instagramu chvíli dokonce přestal sledovat F1, jeho odchod by nicméně už byl jinak dávno oznámen.

Mercedes už se totiž pomalu začíná soustřeďovat na novou sezónu, přičemž 23. února začínají první testy v Barceloně. A je skutečně nežádoucí, aby zrovna v tomto období Hamilton oznámil jeho konec. Je ale pravdou, že ve světě formule 1 se může stát cokoliv, a tak jeho návrat stále není definitivně potvrzený.

„Opravdu doufám, že bude nadále závodit. Myslím, že on sám to chce, stále může dosáhnout na rekordní osmý titul a osamostatnit se na čele historie formule 1,“ řekl Button v televizním pořadu Good Morning Britain, jehož slova cituje server Motorsport.

Na toto téma se ostatně vyjádřil i šéf stáje McLaren Zak Brown. „Myslím, že se do F1 vrátí. Ano, může být pořád naštvaný, ale stále je to jezdec formule 1, který chce vyhrávat,“ prozradil Brown ve svém vyjádření na oficiálních stránkách McLarenu.

„Taky si nemyslím, že je připravený k odchodu. Podle mého bude chtít dosáhnout na osmý titul mistra světa. Je zde pořád mnoho faktorů, proč by měl ve F1 pokračovat,“ dodal Brown.

Podobné prohlášení vyřkl v nedávné době i novopečený prezident FIA Mohammed Ben Sulayem.

Je tedy opravdu nepravděpodobné, že i s ohledem na kvapem blížící se testy Hamilton ukončil aktivní kariéru.

První testy se uskuteční ve dnech 23. až 25. února v Barceloně, oficiální testování pak začne v Bahrajnu desátého března a bude rovněž trvat dva dny. Právě v Bahrajnu mají být přítomni už i fanoušci a nemají chybět ani televizní přenosy.

Zdroje: McLaren Racing, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Velká změna plánů! Spolupráce Honda & Red Bull bude i nadále pokračovat, důvodů je hned několik

Velká změna plánů! Honda bude nejen Red Bullu, ale i Alpha Tauri dodávat motory až do roku 2025. Důvodů je samozřejmě více, zejména těch provozních a politických. Své vyjádření k této situaci poskytl také Helmut Marko, který rovněž prozradil mnohé.

Publikováno

dne

Velká změna plánů! Honda bude nejen Red Bullu, ale i Alpha Tauri dodávat motory až do roku 2025. Důvodů je samozřejmě více, zejména těch provozních a politických. Své vyjádření k této situaci poskytl také Helmut Marko, který rovněž prozradil mnohé.

Honda na konci loňského roku formálně ukončila svou činnost ve formuli 1, avšak všem zúčastněným bylo jasné, že jakási spolupráce mezi japonským výrobcem motorů a Red Bullem bude i nadále pokračovat.

V podstatě to však znamenalo, že v případě ukončení oficiálního partnerství si Red Bull bude za služby Hondy platit. Japonská automobilka totiž vyjádřila své plány ohledně elektrifikace, na kterou se v budoucích letech chce soutředit.

Zástupci Red Bullu tedy oznámili, že se vydají svou vlastní cestou a založili novou firmu s názvem Red Bull Powetrains. Tým by si tak pohonné jednotky vyráběl i vyvíjel, případně za pomoci některého z potencionálních nově příchozích partnerů (VW, Audi, Porsche).

Ještě lépe se tato situace dá vysvětlit tak, že Red Bull by si v dalších letech vyráběl motory sám (ovšem právě díky dílům od Hondy) a současně pracoval na novém projektu týkajícího se nových pravidel F1, která vstoupí v platnost v roce 2026.

Helmut Marko však v rozhovoru pro Motorsport prozradil, že nakonec bude vlastně úplně všechno jinak. Je to velká změna? Nepochybně ano, Honda má totiž Red Bullu a Alpha Tauri dodávat kompletní motory až do roku 2025!

Red Bull tímto krokem takřka přiznává, že plány ohledně nově vzniklé firmy tak byly poněkud sebevědomé. Zaprvé, ač se týmu podařilo přetáhnout velké množství inženýrů a klíčových lidí z Mercedesu, stále nemají dost pracovní síly na to, aby dokázali výrobu spolehlivě rozjet.

Toto rozhodnutí rovněž odstraňuje jakékoliv obavy z problémů, jakými jsou kontrola kvality, která by mohla vyplynout z přesunu výstavby pohonných jednotek do Spojeného králoství. Zároveň se v Red Bull Powertrains mohou lépe soustředit na jejich nový projekt.

Nutno podotknout, v letošním roce dojde ke zmrazení vývoje pohonných jednotek. Honda tak stihne Red Bullu dodat již vylepšenou pohonnou jednotku i s ohledem na složité úpravy kvůli přechodu na nové palivo.

Změna spočívá také v tom, aby bylo na Red Bull v roce 2026 nahlíženo jako na výrobce. Proč? Vzhledem k velmi pravděpodobnému zavedení rozpočtových stropů budou mít potencionální nově příchozí týmy výhodu, respektive určitou úlevu spočívající zejména ve vyšším množství finančních prostředků.

Zatím není jasné, zda budou motory označeny stále „motory Honda“, ačkoliv by byl tento krok logický kvůli mnoha aspektům, zejména politickým.

„Motory se budou do roku 2025 vyrábět v Japonsku, my se jich ani nedotkneme. To znamená, že veškerá práva zůstanou Japoncům, což je pro rok 2026 důležité v tom ohledu, že to z nás bude dělat nováčky,“ řekl Marko v rozhovoru pro magazín Autorevue, jehož slova cituje server Motorsport.

„Mezi námi a Hondou došlo k přehodnocení celé situace, a to samozřejmě v tom smyslu, že oni by vzhledem k jejich zapojení do projektu elektrifikace mohli využít našich znalostí, co se týče baterií,“ vysvětluje.

„Původně bylo plánováno, že pro nás budou vyrábět motory pouze pro rok 2022. Nyní však bylo rozhodnuto, že nám budou dodávat motory až do roku 2025, což je pro nás obrovská výhoda. Znamená to, že musíme pouze provést jemné úpravy a kalibrace,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

O tom, kdo vyhrál Rallye Monte-Carlo rozhodl osud, říká Ogier. Co dalšího v rozhovoru prozradil?

Úvodní dějství ročníku 2022 nakonec Sébastienu Ogierovi vítězství nepřineslo. To mu totiž v poslední etapě vyfoukl zkušený devítinásobný šampion Sébastien Loeb. Podle Ogiera o tom rozhodl osud. V rozhovoru pro server Motorsport toho však poznamenal mnohem více.

Publikováno

dne

Úvodní dějství ročníku 2022 nakonec Sébastienu Ogierovi vítězství nepřineslo. To mu totiž v poslední etapě vyfoukl zkušený devítinásobný šampion Sébastien Loeb. Podle Ogiera o tom rozhodl osud. V rozhovoru pro server Motorsport toho však poznamenal mnohem více.

V průběhu prvního podniku sezóny se zdálo, že si Ogier v Monte-Carlu dojede pro své deváté celkové vítězství. Konečný výsledek však značně ovlivnil defekt, který Ogier utrpěl v předposlední etapě.

S kvapem blížícím se finišem se taktéž štěstí přiklonilo na stranu Loeba. V polovině závodu měl přitom Ogier náskok čtyřiadvaceti sekund, jenže kromě defektu také v závěrečné etapě ulil start a obdržel penalizaci deseti sekund.

Loeb si se svými kvalitami pak tuto šanci nenechal ujít a vítězství si nakonec pohlídal. Finální podoba výsledkové listiny nám ukazuje, že Ogier i kvůli těmto dvěma zásahům ztratil na vítěze této rallye deset a půl vteřiny.

Ač oba závodníci pro letošní rok oficiálně potvrdili zatím pouze rallye v Monte-Carlu, je velmi pravděpodobné, že se budou účastnit dalších dílčích závodů. Faktem ovšem zůstává, že oba nezasahují do hlavního programu WRC a po zbytek sezóny si tak budou vybírat, do kterých podniků budou či nebudou chtít zasáhnout.

„Byl to krásný a velmi tvrdý souboj. Mám z této rallye opravdu velkou radost a myslím, že si to všichni budeme navždy pamatovat,“ řekl Ogier v rozhovoru pro Motorsport.

„Dobře, z tohoto víkendu jsme nevyšli jako vítězové, ale myslím, že pořád můžeme chodit s hlavami vztyčenými a usmívat se, jelikož jsme i tak odvedli kus práce. Bohužel však dnes osud rozhodl jinak,“ uvědomuje si.

Pilot týmu Toyota Gazoo Racing také reagoval na defekt, který utrpěl v přeposlední šestnácté etapě.

„Upřímně, nemohl jsem s tím nic udělat. Když byla silnice čistá, tak jsem se opravdu snažil jet bezpečně a vyhýbat se ostrému zatáčení. Jenže v průběhu etapy takto na ostro zajeli prudké zatáčky všichni a stopa byla hodně špinavá. Defektu se pak už nešlo vyhnout. To je život,“ reaguje Ogier.

Nutno podotknout, společnost Pirelli je mnohými kritizována už od svého vstupu do světa WRC. Pro rok 2022 však zpřísnilo konstrukci svých pneumatik v důsledku toho, že se musejí vyrovnat novým a těžším vozům.

V tuto chvíli není dobrým znamením, že už při příležitosti úvodního podniku sezóny došlo na jednom z vozů k defektu. Ogier na závěr dodává, že momentálně není schopný potvrdit, jakého závodu se dále zúčastní. Prozradil však, že portugalská rallye v květnu bude slibnou příležitostí.

Pro Toyotu to ovšem skutečně nebyl špatný víkend. Kromě Ogierova druhého místa dojel na pozici číslo 4 velmi talentovaný Fin Kalle Rovanperä, jenž dokonce vyhrál dvanáctou, třináctou a poslední sedmnáctou etapu.

Zdroje: WRC, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Oblíbené