Spojte se s námi


Motorsport

Oficiálně potvrzeno: Velká cena Monaka zůstává v kalendáři F1 do roku 2025! Co nové smlouvě nejspíše bránilo?

Přijde Formule 1 o slavnou a ikonickou Velkou cenu Monaka? To byla otázka, kterou si pokládal nejen celý paddock F1, ale i samotní fanoušci a vlastně všichni, kteří mají co dočinění s královnou motorsportu. Nyní už však známe jasnou odpověď – Monako zůstane v kalendáři mistrovství světa do roku 2025!

Publikováno

dne

Přijde Formule 1 o slavnou a ikonickou Velkou cenu Monaka? To byla otázka, kterou si pokládal nejen celý paddock F1, ale i samotní fanoušci a vlastně všichni, kteří mají co dočinění s královnou motorsportu. Nyní už však známe jasnou odpověď – Monako zůstane v kalendáři mistrovství světa do roku 2025!

Velká cena Monaka je součástí kalendáře Formule 1 už od doby oficiálního zahájení mistrovství světa, a tedy od roku 1950. Byť první závody se zde jely už v roce 1929.

Během té doby nabídl závod v monackém knížectví skutečně mnohé, ať už to jsou legendární souboje o vítězství nebo ohromná exkluzivita, která je se závodem v Monaku neodmyslitelně spojena.

Bohatá historie

Monako bylo ale také rozhodujícím faktorem toho, proč se ve Formuli 1 začalo v 70. a 80. letech dbát na bezpečí jezdců při závodění. Dá se tedy určitým způsobem říct, že Velká cena Monaka navždy změnila královnu motorsportu. Proč?

Řeč je o smrtelné havárii v závodě roku 1967. Nehoda se stala v prostoru šikany Nouvelle, kde do bariéry ze slámy naboural Lorenzo Bandini. Palivo v jeho voze se vznítilo a začalo hořet. Vzniklý požár bylo ale velmi těžké uhasit, jelikož kvůli povětrnostním podmínkám začala hořet i sláma v blízkosti vozu.

Tato velmi negativní zkušenost zapříčinila velkou změnu v pravidlech a bariéry ze slámy byly ze všech závodních tratí odstraněny. Od té doby, zejména pak v 80. letech, se bezpečnost závodníků stala prioritou číslo 1. Italský pilot po třech dnech zraněním a popáleninám podlehl.

Historie monackého podniku sice hovoří sama za sebe, v posledních letech už ale zkrátka nepřinášela tolik, co dřív. A přesně to byla jedna z hlavních otázek, kterou si F1 pokládala. Je Velká cena Monaka skutečně natolik atraktivním závodem, který by měl zůstat v kalendáři Formule 1?

Jak už jsme také informovali v našem nedávném článku, podle starých podmínek si okruh ponechal vysílací práva a i veškeré příjmy od sponzorů spojené právě s Velkou cenou Monaka. Právě to totiž vedlo ke střetu zájmů, a to mezi oficiálním partnerem F1, a tedy společnosti Rolex, a sponzorem Monaka TAG Heuer.

Dá se tedy předpokládat, že přesně tohle řeší nová smlouva. Díky dosažení dohody všech zúčastněných stran může Monako zůstat v kalendáři Formule 1.

Velká cena Monaka bude figurovat v kalendáři až do roku 2025

Monako je zkrátka jedním z nejslavnějších závodních podniků F1, jenž je znám po celém světě. Královna motorsportu tak s monackým knížectvím podepsala novou dohodu, která zajistí legendárnímu okruhu místo v kalendáři do roku 2025.

Vyjádření Domenicaliho a Boeriho

„S potěšením mohu potvrdit, že v Monaku budeme závodit až do roku 2025 a jsme nadšeni, že se vrátíme do ulic tohoto slavného knížectví. Chci poděkovat všem, kteří se na obnovení kontraktu podíleli, zejména princi Albertu II. a Michelovi Boerimu, prezidentu monackého automobilového klubu,“ uvedl pro F1 Stefano Domenicali.

„V zájmu mistrovství světa Formule 1 a po několika měsících jednání s hrdostí oznamujeme, že jsme podepsali tříletou smlouvu s F1, která bude pravděpodobně ještě prodloužena,“ doplnil Boeri.

Dražší vstupné, rekordní počet závodů

Nová dohoda ale přináší také navýšení cen vstupného, o čemž jsme opět informovali už v našem dřívějším článku.

Co se týče termínu, Formule 1 pro příští sezónu naplánovala Velkou cenu Monaka na 28. května. Půjde přitom o osmý podnik ročníku 2023.

Monacký okruh tak bude součástí velmi bohatého programu, kterou si královna motorsportu pro fanoušky v příštím roce chystá. Velká cena Monaka bude totiž součástí kalendáře obsahujícího hned 24 závodů!

Zdroj: F1

Reklama

Motorsport

Shoey! Nechutná, ale tradiční oslava vítězství. Podívejte se, jak Jack Miller slavil své prvenství ve VC Japonska

Australský závodník Jack Miller vskutku dominantním způsobem ovládl šestnáctý podnik letošní sezóny MotoGP, a tedy Velkou cenu Japonska. Na stupních vítězů si pak v rámci oslavy vítězství nemohl odpustit tzv. Shoey, tedy vypít šampaňské ze své propocené boty.

Publikováno

dne

Australský závodník Jack Miller vskutku dominantním způsobem ovládl šestnáctý podnik letošní sezóny MotoGP, a tedy Velkou cenu Japonska. Na stupních vítězů si pak v rámci oslavy vítězství nemohl odpustit tzv. Shoey, tedy vypít šampaňské ze své propocené boty.

Australan Miller si v Motegi připsal své první letošní vítězství, které stálo opravdu za to. Velká cena Japonska byla vypsána na 24 kol, přičemž Miller startoval až ze sedmé pozice.

Pole position si v sobotní kvalifikaci zajistil Marc Márquez, jenž po operaci paže jel svůj teprve druhý závod. Po zhasnutí všech světel se ale vedení ujal Brad Binder na Red Bullu KTM, záhy jej ale na první pozici vystřídal Jorge Martin.

Márquez se v úvodu závodu propadal pořadím dolů a na prvních čtyřech místech figurovali Martin, Binder, Miller a Miguel Oliveira.

Po třech kolech Velké ceny Japonska se však Miller dostal na první pozici a do konce závodu už ji nikomu nepřepustil. Síla motocyklu Ducati se tedy opět ukázala, už v jedenáctém kole si totiž Miller na druhého Martina náskok v podobě 3,5 sekundy.

Na stupních pak nesměla chybět oslava Shoey, při které vítězové závodu pijí šampaňské ze své propocené závodní boty.

A kde se vlastně oslava Shoey vzala?

Své kořeny má Shoey v Austrálii a vymyslela ji surfařsko-rybářská partička Mad Hueys, která si však do bot nelila šampaňské, nýbrž pivo. V motorsportu tuto oslavu poprvé představil Ryal Harris po závodě v Perthu v rámci australské série V8 pick-upů.

Poté ji zopakoval Australan David Reynolds v šampionátu V8 Supercars, celosvětově známou se však Shoey stalo díky MotoGP, když v roce 2016 takto své vítězství oslavil právě Australan Miller.

Dalším Australanem pak byl Daniel Ricciardo ve Formuli 1, díky kterému si na pódiu Shoey užila i řada známých osobností.

Výsledky Velké ceny Japonska

Millera na stupních vítězů doplnili Brad Binder a Jorge Martin. Pro čtvrté místo si dojel Španěl Márquez, pátý proťal cílovou čáru Oliveira, šestý Luca Marini. Sedmou příčku obsadil Maverick Viňales, osmou úřadující mistr a lídr šampionátu Fabio Quartararo.

Zbylá dvě místa v elitní desítce ukořistili Enea Bastianini a Marco Bezzecchi. Velkou cenu Japonska pak nedokončilo 5 jezdců, včetně obou pilotů Suzuki a Francesca Bagnaii, jenž s Quartararem a Aleixem Espargarem bojuje o mistrovský titul.

V níže přiloženém twitterovém příspěvku si pak můžete prohlédnout pořadí elitní desítky v šampionátu jezdců po Velké ceně Japonska.

Zdroje: MotoGP, F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

VIDEO: Nebezpečný moment v MotoGP, motorka v plamenech! Jezdec Suzuki Takuya Tsuda naštěstí včas unikl

Královská kubatura MotoGP měla v neděli 25. září na programu už svůj šestnáctý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Japonska. Tu ovládl Jack Miller na Ducati, závod však přinesl spoustu dramatických momentů! A jedním z nich byla událost z 12. kola, kdy se Tsudovo Suzuki ocitlo v plamenech.

Publikováno

dne

Královská kubatura MotoGP měla v neděli 25. září na programu už svůj šestnáctý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Japonska. Tu ovládl Jack Miller na Ducati, závod však přinesl spoustu dramatických momentů! A jedním z nich byla událost z 12. kola, kdy se Tsudovo Suzuki ocitlo v plamenech.

Dominantní výkon podal v Motegi Australan Miller, jenž si dojel pro své první vítězství v letošní sezóně. Na stupních vítězů jej doplnili Brad Binder a Jorge Martin, skvělý výsledek zaznamenal také Marc Márquez.

Legendární španělský závodník jel svůj teprve druhý závod po operaci paže a ve Velké ceně Japonska ukořistil čtvrtou příčku.

Podnik v Motegi nicméně v jeho celém průběhu nabídl velké množství vzrušujících momentů a skvělých závodník momentů. Velké drama však přineslo 12. kolo Velké ceny Japonska.

Právě tehdy totiž ze závodu předčasně odstoupil domácí jezdec Takuya Tsuda, jehož Suzuki začalo hořet. Japonský závodník naštěstí dokázal svůj motocykl odstavit, než se na něm objevily vskutku velké plameny.

Traťoví maršálové Tsudovo Suzuki ihned uhasili, načež se ale nejednalo o jediný technický problém tohoto týmu ve Velké ceně Japonska.

Tu totiž nedokončil ani Alex Rins, který kvůli technickým potížím odstoupil ze závodu deset kol před jeho koncem.

Nutno podotknout, tým Suzuki Ecstar, navzdory jeho odchodu z MotoGP, přivezlo do Japonska upgrady, které jim do zbytku letošní sezóny mají pomoci se závodním tempem a celkovou výkonností. Ani jeden z pilotů Suzuki ovšem Velkou cenu Japonska nedokončil.

Japonec Tsuda pak byl pro šestnáctý podnik letošní sezóny povolán z důvodu absence Joana Mira, jenž kvůli zranění nestartoval už v Aragonii.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Budoucnost Schumachera? Je to 50 na 50, říká šéf Haasu Guenther Steiner. Jaké má německý závodník jiné možnosti?

Co bude s Mickem Schumacherem? To je jedno z velkých témat, které aktuálně nacházíme v prostředí Formule 1. Podle posledních informací tým Haas stále neví, zda si syna slavné legendy ponechá nebo se naopak bude muset stěhovat. Co tedy v nedávném rozhovoru prohlásil šéf stáje Guenther Steiner?

Publikováno

dne

Co bude s Mickem Schumacherem? To je jedno z velkých témat, které aktuálně nacházíme v prostředí Formule 1. Podle posledních informací tým Haas stále neví, zda si syna slavné legendy ponechá nebo se naopak bude muset stěhovat. Co tedy v nedávném rozhovoru prohlásil šéf stáje Guenther Steiner?

Šampion Formule 2 z roku 2020 debutoval v královně motorsportu v sezóně 2021, když se připojil k americkému týmu Haas. Právě v loňském roce však závodil ve zcela nekonkurenceschopném voze a po boku Nikity Mazepina.

V nové sezóně, respektive v prvních několika závodech, však i s mnohem výkonnějším monopostem nejprve žádné zlepšení nepřicházelo. Schumacher navíc hned o druhém závodním víkendu doslova rozstřelil svůj Haas v Saúdské Arábii, poté rozpůlil monopost také v Monaku.

Obě tyto nehody pak Haas stály více než jeden milion dolarů. Nutno podotknout, Schumacherovi se nejprve nedařilo ani ve F2, přičemž poté přišel zlom a Mick se stal šampionem.

A o angažmá ve Formuli 1 se dá říct něco velmi podobného. Zkrátka uplynula doba 18 měsíců a Schumacherovi se začalo dařit. První body získal na Silverstone, kde dojel osmý a zapsal tak své první čtyři body do šampionátu jezdců.

Hned v dalším závodě, a tedy ve Velké ceně Rakouska, zaznamenal ještě lepší výsledek, když dojel na skvělém šestém místě a získal dalších osm bodů. Nutno podotknout, Schumacher měl velmi blízko k bodům už v prvním podniku letošní sezóny (v Bahrajnu – pozn. red.), kde skončil jedenáctý.

Schumacher by pravděpodobně dojel na bodech také ve Velké ceně Kanady, nebýt poruchy motoru a následného odstoupení ze závodu.

V Maďarsku pak Haas nasadil upgrady, které ovšem nezafungovaly tak, jak americký tým původně zamýšlel. Na Hungaroringu tak dojel čtrnáctý, v Belgii sedmnáctý, v Nizozemsku třináctý a na Monze dvanáctý.

Mick se zlepšil, ale…

Dá se tedy říct, že Schumacher po prolomení magické lhůty 18 měsíců konečně posbíral první body a jezdí mnohem rozumněji než dřív. Bude to ale stačit, aby si mladý německý pilot zachoval místo nejen v Haasu, ale i ve Formuli 1?

Pokud by se americký tým rozhodoval, kterého jezdce si chce zachovat, byl by to velmi pravděpodobně Kevin Magnussen. Ten totiž Haasu doručil hned o 10 bodů víc, byť právě hned 10 bodů získal dánský pilot v úvodní Velké ceně Bahrajnu.

Velkou roli ale budou hrát také finance, což je oblast, kde Magnussen nad svým týmovým kolegou zkrátka vede. Co se ale týče výsledků v závodech, Schumacher porazil svého týmového kolegu desetkrát, zatímco Magnussen v tomto vzájemném souboji zvítězil pouze pětkrát.

Od Velké ceny Velké Británie pak byl Schumacher, kromě Velké ceny Francie, pokaždé ve výsledkové listině výše než dánský závodník.

Steinerovo vyjádření

„Stále hledáme, co je pro tým nejlepší. A jestli se díváme pouze na kvality, které jezdec přináší. Budu upřímný, nevíme, jestli Mick zůstane nebo ne. Měl velmi dobré závody v Kanadě, Británii a Rakousku, ale chybí mu důslednost – měl by být častěji takto silný,“ uvedl Steiner, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

„S rozhodnutím nikam nespěcháme a Mick má stále příležitost ukázat, co umí. Nemůžeme na nikoho vyvíjet tlak, to bychom se střelili do vlastní nohy,“ řekl Steiner v jiném rozhovoru, v tomto případě pro RTL.

„Nemusíme nikam spěchat, a to je to, co chtějí všechny ostatní týmy. Je to výhoda, kterou si nechceme vzít,“ uzavřel šéf Haasu.

Jiné alternativy

Pokud by tedy ono rozhodnutí Haasu dopadlo pro německého závodníka negativně, stále má dvě reálné možnosti, kde by mohl od příštího roku působit.

Stáj Williams totiž v pátek 23. září oficiálně oznámila konec Nicholase Latifiho a podle posledních spekulací se zatím žádný z potencionálních nápadníků nejeví jako vyložený favorit na zisk jeho sedačky.

Druhou možností by mohl být tým Alpine, který je ale spojován s přestupem Pierra Gaslyho z AlphaTauri. Na rozluštění celé hádanky si budeme muset ještě počkat. V létě se k nám však dostaly informace od důvěryhodného zdroje přímo z paddocku Formule 1.

A právě ty hovořily o tom, že se Mickovi měl chystat kontrakt v šampionátu DTM.

Zdroje: Paddock F1, Racing News 365, F1

Pokračovat ve čtení

Oblíbené