Spojte se s námi


Motorsport

Norris: McLaren na svém letošním voze řeší jeden velký problém. Dokážou být konkurenceschopní?

Předsezónní testy vypadaly naprosto skvěle. Minimálně tedy ty první v Barceloně. Pak ale přišlo testování v Bahrajnu a minulý týden také velká cena na okruhu v Sachíru, která pro McLaren nedopadla vůbec dobře. Podle Landa Norrise sužuje britskou stáj jeden velký problém…

Publikováno

dne

Předsezónní testy vypadaly naprosto skvěle. Minimálně tedy ty první v Barceloně. Pak ale přišlo testování v Bahrajnu a minulý týden také velká cena na okruhu v Sachíru, která pro McLaren nedopadla vůbec dobře. Podle Landa Norrise sužuje britskou stáj jeden velký problém…

Nedostatek přítlaku – to je věc, která momentálně trápí Norrise s Danielem Ricciardem a vlastně celý McLaren.

A právě podle Norrise je problém s přilnavostí letošního MCL36 zcela zásadní. Vzhledem k tomu, že vyvážení monopostu není vůbec špatné a nevypadá to, že by na McLarenu byly nějaké další potíže, zaměří tým veškeré síly právě do oblasti přítlaku spojený s problémem s brzdami.

„Nemáme moc problémů, v tuhle chvíli nás vlastně trápí jeden velký, a to přítlak. Přilnavost je něco, co je ve světě formule 1 ohromně důležité a je to něco, s čím aktuálně bojujeme. To je to, na čem musíme zapracovat,“ řekl Norris před zahájením závodního víkendu, jehož slova cituje server Motorsport.

„Myslím, že jsme do nové sezóny odstartovali s velmi slušným vozem (Norris má na mysli testy v Barceloně – pozn. red.), ale neudělali jsme na něm velký pokrok, protože to byl vůz, který vypadal opravdu velmi dobře a my pochopili, jak ho rychle optimalizovat,“ vysvětluje.

Dvaadvacetiletý pilot McLarenu věří, že inženýři a technický ředitel James Key budou v průběhu dalších závodů schopni přijít s dostatečnými vylepšeními.

Nutno podotknout, problémy s přítlakem jsou úzce spojeny s problémy okolo brzd, které v McLarenu momentálně řeší.

Faktem totiž zůstává, že se zatím tým nedokáže vlézt do funkčního teplotního okna, jelikož se jejich brzdy často přehřívají.

To má za následek také přehřívání pneumatik a je dost možné, že v McLarenu budou muset přijít s úplně novým a odlišným konceptem, což ale zase může poněkud výrazněji ovlivnit fungování aerodynamiky na vozech Ricciarda a Norrise.

Britská stáj z Wokingu však má solidní tým inženýrů a velmi schopné zaměstnance, navíc se tento problém řešitelný, byť na sebe může jeho definitivní řešení nechat dlouho čekat.

„V našem týmu už se pracuje na dobrém plánu, jak dát věci zase zpět dohromady. Snažíme se pochopit, kde se stala chyba a co jsme zameškali,“ uzavřel Norris.

Zdroje: McLaren F1 Team, Motorsport

Reklama

Motorsport

V Argentině opět o jezdce méně! Marc Márquez se po zranění z VC Portugalska nezúčastní příštího závodu MotoGP

Nejprestižnější kategorie MS silničních motocyklů odjela pouze jeden závodní víkend a hned tři jezdci se nezapojí do bojů v nadcházející GP Argentiny. Po Polu Espargarovi a Eneovi Bastianinim si tento týden nezazávodí ani Marc Márquez!

Publikováno

dne

Nejprestižnější kategorie MS silničních motocyklů odjela pouze jeden závodní víkend a hned tři jezdci se nezapojí do bojů v nadcházející GP Argentiny. Po Polu Espargarovi a Eneovi Bastianinim si tento týden nezazávodí ani Marc Márquez! Po nehodě v třetím kole úvodní velké ceny sezóny v Portugalsku si osminásobný mistr světa přivodil zranění kosti v palci pravé ruky.

Jezdec tovární Hondy Marc Márquez vynechá druhý závod letošní sezóny MotoGP. Lékaři mu totiž zjistili frakturu první záprstní kůstky.

Zranění si přivodil během třetího kola nedělní VC Portugalska, kdy kolidoval s motocykly Jorgeho Martína a Miguela Oliveiry.

Podle serveru The Race podstoupil Márquez operaci, při které dostal do své pravé ruky dva šrouby. Tento zákrok nedovolí 30letému Španělovi zúčastnit se VC Argentiny, jež se koná již tento víkend.

S odkazem na oficiální vyjádření týmu vynechá Márquez příští závod, aby se mohl plně soustředit na zotavení a na nadcházející velké ceny dorazit v co nejlepším stavu.

Márquez se v posledních letech nevyhnul nehodám, které ho ve výsledku vyřadily z několika závodů. Po své havárii z Jerezu 2020, která způsobila konec jeho dominantní éry, si osminásobný šampion vybírá zranění jako na běžícím pásu.

Celkově se musel v posledních třech sezónách smířit s 24 vynechanými velkými cenami. Zajímavým faktem ale je, že Márquez unikne trestu dvojitého dlouhého kola, který si vysloužil za výše zmiňovanou nehodu s Oliveirou.

Tato penalizace se totiž nepřenáší do dalšího závodu, pokud se jej daný jezdec nezúčastní. Vedle Márqueze do druhého podniku sezóny nezasáhne po zraněních Pol Espargaro a Enea Bastianini.

Pakliže nenastane další výpadek či nebude nahrazen nikdo ze zraněných jezdců, na roštu VC Argentiny se objeví pouhých 19 závodníků. Je tedy k zamyšlení, jestli zařazení sobotních sprintů nepřinese řidší startovní pole za cenu více akce na trati.

Zdroje: MotoGP, The Race

Pokračovat ve čtení

Motorsport

VIDEO: Nebezpečná nehoda v MotoGP! Osminásobný šampion Marc Márquez takto tvrdě sestřelil Miguela Oliveiru

Královská kubatura MotoGP má za sebou úvodník podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Portugalska. Tu ovládl, stejně jako sobotní sprint, úřadující mistr světa Francesco Bagnaia. Závod na okruhu v Portimau nicméně nedokončil osminásobný šampion Marc Márquez, jenž tvrdě sestřelil Miguela Oliveiru.

Publikováno

dne

Královská kubatura MotoGP má za sebou úvodník podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Portugalska. Tu ovládl, stejně jako sobotní sprint, úřadující mistr světa Francesco Bagnaia. Závod na okruhu v Portimau nicméně nedokončil osminásobný šampion Marc Márquez, jenž tvrdě sestřelil Miguela Oliveiru.

Marc Márquez startoval do Velké ceny Portugalska z pole position, přičemž po několika prvních zatáčkách se ovšem propadl na čtvrté místo. Nutno podotknout, optimistický manévr do třetí zatáčky po startu nevypadal nijak kontrolovaně.

O něco podobného se Španěl pokusil ve třetím kole, jenže tentokrát celá situace vyústila v ošklivě vypadající nehodu. Celou situaci si ostatně můžete v níže přiloženém videu sami prohlédnout. Vskutku tvrdá a nebezpečná havárie.

Márquez narazil na zadní kolo motocyklu Jorge Martina (Pramac Racing – pozn. red.) a ve vysoké rychlosti naboural do nešťastného Miguela Oliveiry, jenž o kolo dříve přišel o vedení zásluhou Bagnai.

Miláček obecenstva byl tak ze hry a na adresu velice zkušeného závodníka se okamžitě sneslo obrovské bučení právě od přítomných diváků.

Márquezův zkrat po závodě potrestali i ředitelství závodů, kteří 30letému rodákovi z Cervery uštědřili trest dvojitého dlouhého kola.

Márquez je v důsledku této tvrdé havárie potrestán ještě jiným způsobem. Jak totiž hovoří poslední informace, závodník ve službách týmu Honda Repsol utrpěl frakturu první záprstní kůstky a vynechá tak druhý závod sezóny – Velkou cenu Argentiny.

Omlouvám se, penalizaci si zasloužím

Prostřednictvím pozávodního rozhovoru se nicméně Márquez portugalskému jezdci a jeho týmu omluvil. Kromě toho také ale celou situaci vysvětlil.

„Zabrzdil jsem a přední pneumatika se mi masivně zablokovala. Mým záměrem bylo vyjet na levou stranu. Ale motorka zůstala v náklonu a já se nemohl vyhnout tomu, co následovalo,“ vysvětluje Márquez v pozávodním rozhovoru.

„Už jsem to řekl i osobně – ale chci se omluvit jemu, jeho týmu, portugalským fanouškům. Za tuto chybu jsem byl potrestán dvojitým dlouhým kolem. S tím naprosto souhlasím, penalizaci si zasloužím,“ přiznává jezdec Hondy.

Úvodní podnik MotoGP letošní sezóny, tedy Velkou cenu Portugalska, poměrně pohodlně ovládl úřadující mistr světa Francesco Bagnaia. Závodníka stáje Ducati pak na stupních vítězů doprovodili Maverick Viňales a Marco Bezzecchi.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Perfektní Pecco! Po sprintu ovládl Bagnaia i hlavní závod při VC Portugalska

Francesco „Pecco“ Bagnaia se zapsal do historie MotoGP jako vůbec první vítěz sobotního sprintu. Ani v samotné velké ceně nenašel přemožitele a bez větších problémů si zapsal dvojitý triumf v GP Portugalska. Na pódiu dokonalého Bagnaiu doplnili Maverick Viñales se strojem Aprilla a Marco Bezzecchi na Ducati.

Publikováno

dne

Francesco „Pecco“ Bagnaia se zapsal do historie MotoGP jako vůbec první vítěz sobotního sprintu. Ani v samotné velké ceně nenašel přemožitele a bez větších problémů si zapsal dvojitý triumf v GP Portugalska. Na pódiu dokonalého Bagnaiu doplnili Maverick Viñales se strojem Aprilla a Marco Bezzecchi na Ducati.

Cesta k plným 37 bodům z jednoho závodního víkendu začala pro Francesca Bagnaiu už v sobotu, kdy se konal vůbec první sprint na poloviční vzdálenost. Ital vzešel ze souboje s Jorgem Martínem a Marcem Márquezem nejlépe a stal se premiérovým vítězem sobotního klání.

Nevšední zkrat pro osminásobného šampiona

Úřadující mistr světa se po startu ocitl v sevření dobře startujícího Martina a Márqueze vyrážejícího z pole position. Toho využil domácí hrdina na aprilii Miguel Oliveira, jenž se během prvního kola prosmýkl na vedoucí pozici.

Bagnaia se po kontaktu s jezdci z první řady vrátil po několika zatáčkách alespoň na třetí místo za Martína a Oliveiru. Márquez se mezitím propadl na čtvrtou pozici, přičemž jeho vysoce optimistický manévr do třetí zatáčky po startu nevypadal nijak kontrolovaně.

O něco podobného se Španěl pokusil ve třetím kole, jenže tentokrát celá situace vyústila v ošklivě vypadající nehodu. Márquez narazil na zadní kolo Martínova motocyklu a ve vysoké rychlosti naboural do nešťastného Oliveiry, jenž o kolo dříve přišel o vedení zásluhou Bagnai.

Miláček obecenstva byl tak ze hry a na adresu velice zkušeného závodníka se okamžitě sneslo obrovské bučení právě od přítomných diváků. Márquezův zkrat po závodě potrestali i ředitelství závodů, kteří 30letému rodáku z Cervery naštědřili trest dvojitého dlouhého kola.

Kdo přežije, ten skóruje

Do závodu odstartovalo pouze 20 jezdců. Enea Bastianini a Pól Espargaró totiž utrpěli zranění v sobotním sprintu, respektive ve volném tréninku. Rázem tak ve hře zůstalo jen 18 závodníků, přičemž body v hlavním závodě bere top 15.

Mezitím se k vedoucímu Bagnaiovi přiblížil Viñales na rozdíl místy i méně než půl sekundy. Třetí místo si pro sebe vzal Bezzecchi, jenž pouze kontroloval situaci před a za sebou. Za touto trojící se nicméně odehrávalo to nejzajímavější z VC Portugalska. Bratr Marca Márqueze Álex se z 12. místa postupně probojoval na čtvrté místo a zapojil se tak do pětičlenné bitvy o čtvrté místo.

Pole jezdců v jedenáctém kole prořídlo na 17, když Fabio di Giannantonio zajel do boxů, aby odstoupil se závodu. Na hranici top 10 kroužil potenciální vyzyvatel o titul mistra světa Fabio Quartararo, jemuž dělal společnost Martín, který se propadl do druhé poloviny startovního pole po kontaktu s Márquezem ve třetím kole.

Osmnácté kolo přineslo havárii Martína. Další ducati byla tedy ze hry a jen 16 jezdců zbylo v hlavním závodě. Zatímco top 3 vedla spíše vyčkávací hru, skupina zápasící o čtvrté místo si nedarovala nic zadarmo. Jezdci KTM Jack Miller a Brad Binder naléhali na Álexe Márqueze a zezadu vytvářeli tlak Aleix Espargaró a Johann Zarco.

V závěrečných několika kolech odstoupili i Luca Marini a Raúl Fernández. Tyto incidenty zaručily to, že kdo dojede, tak si z Portugalska odnese premiérové body v letošní sezóně.

Vražedná bitva o čtvrté místo, Bagnaia v pohodě vítězem

Bagnaia i nadále udržoval před Viñalesem vedení o přibližně jednu sekundu. Španělova ztráta na Itala tudíž nenaznačovala, že by mohl jezdec tovární Aprilie vyzkoušet do konce závodu nějaký útok o prvenství. Třetí Bezzecchi sice měl lepší tempo, než skupina za ním, pravý opak však platil pro vedoucí dvojici.

Za touto trojicí se při nájezdu do posledního kola odehrála přímo dechberoucí podívaná. Zarco, jenž se spíše držel vzadu, využil pranic mezi jezdci KTM a Márquezem a propašoval svou satelitní ducati na čtvrté místo. Binder přemohl svého týmového kolegu Millera, zatímco Quartararo sebral osmé místo Espargarovi po vlastní chybě, když si také chtěl pro sebe uzmout nějakou lepší pozici.

Bagnaia proťal pomyslnou cílovou pásku jako první před Viñalesem o necelých sedm desetin sekundy. Bronzovou příčku zaznamenal Bezzecchi před Zarcem a Márquezem. V závěru šestičlenná skupina se nakonec vešla do 1,2 sekundy, přičemž od čtvrtého Zarca po osmého Quartarara se jednalo o pouhou půl sekundu.

Výsledky Velké ceny Portugalska MotoGP (závod 1/21, 25 kol = 114,8 km; pouze top 10):

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 41:25.401
2. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +0.687
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +2.726
4. Johann Zarco (Fra., Ducati) +8.060
5. Álex Márquez (Špa., Ducati) +8.125
6. Brad Binder (RJA, KTM) +8.247
7. Jack Miller (Aus., KTM) +8.381
8. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) +8.543
9. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) +9.294
10. Álex Rins (Špa., Honda) +11.591

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2023 (po závodě 1/21; pouze top 10):

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 37
2. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 25
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) 16
4. Johann Zarco (Fra., Ducati) 15
5. Jack Miller (Aus., KTM) 15
6. Álex Márquez (Špa., Ducati) 12
7. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 11
8. Brad Binder (RJA, KTM) 10
9. Jorge Martín (Špa., Ducati) 9
10. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) 8

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Tipsport škola sázení

Oblíbené