Spojte se s námi


Motorsport

Nikita Mazepin žaluje Haas a chce jít před soud. V budoucnu by se však chtěl vrátit do Formule 1

Americký tým Haas těsně před sezónou vyhodil svého ruského pilota Nikitu Mazepina, a to kvůli ruské agresi, jež vyvrcholila v obrovský konflikt. Nyní však Mazepin Haas zažaloval, údajně se má jednat o nevyplacené peníze za předešlé období.

Publikováno

dne

Americký tým Haas těsně před sezónou vyhodil svého ruského pilota Nikitu Mazepina, a to kvůli ruské agresi, jež vyvrcholila v obrovský konflikt. Nyní však Mazepin Haas zažaloval, údajně se má jednat o nevyplacené peníze za předešlé období.

Jen několik dnů před startem nového ročníku Formule 1 se americká stáj Haas zbavila nejen ruského pilota Mazepina, ale i jeho otce spolu s celou společností Uralkali.

Společnost Uralkali velmi výrazně zasahovala do zbarvení monopostu Haas, přitom její celkový přínos nebyl zase tak enormní. Mazepinova firma tvořila pouze 20 % týmového rozpočtu. Jedním z hlavních důvodů byly Mazepinovy vazby na prezidenta Putina, již po vypuknutí války na Ukrajině navíc Dmitrij Mazepin přijal pozvání k prezidentovi, což Haas nemohl ignorovat.

Americký tým poté oznámil svou náhradu za ruského pilota v podobě Kevina Magnussena. Dánský závodník zajel už v prvním závodě sezóny v Bahrajnu parádní výsledek, když proťal cílovou čáru jako pátý v pořadí.

Nyní se však Nikita Mazepin rozhodl Haas zažalovat, a to kvůli nevyplaceným mzdám.

„Když byla smlouva vypovězena, Haas měl dluhy na mzdách a stále je nezaplatil. Zdá se mi, že zaměstnavatel by měl alespoň doplatit mzdu do doby ukončení pracovního poměru a pravděpodobně vyplatit nějaké odstupné. Smluvní závazky nebyly splněny,“ řekl Mazepin v rozhovoru pro ruský deník Championat.

„Je třeba si také uvědomit, že jsme měli dvě samostatné smlouvy. A ukončení smlouvy s hlavním sponzorem (Uralkali) nemělo na mou budoucnost v týmu žádný přímý vliv. Chci říct, že učinili dvě samostatná rozhodnutí. Neviděl jsem své peníze, takže se obrátíme na soud,“ pokračuje.

Třiadvacetiletý Rus v další části rozhovoru dodal, že u ostatních jezdců nicméně našel pochopení a několik z nich jej podpořilo formou textové zprávy. Mělo se jednat i o nějaká jména z nejlepší pětice jezdců.

Bývalý pilot Haasu se také vyjádřil na téma své budoucnosti, když vyslovil své přání vrátit se jednou do Formule 1. Pokud by se tak ale nestalo, je prý otevřený dalším soutěžím, například Rallye Dakar nebo Silk Road rallye.

Zdroje: Planet F1, Championat

Reklama

Motorsport

Velká cena Velké Británie – Informace, program, stream

Formule 1 v letošní sezóně navzdory původnímu plánu odjede „pouze“ dvaadvacet závodů, přičemž desátým podnikem ročníku 2022 je Velká cena Velké Británie (Formula 1 Lenovo British Grand Prix). Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Publikováno

dne

Formule 1 v letošní sezóně navzdory původnímu plánu odjede „pouze“ dvaadvacet závodů, přičemž desátým podnikem ročníku 2022 je Velká cena Velké Británie (Formula 1 Lenovo British Grand Prix). Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

První Velká cena Velké Británie se jela už v roce 1950 a součástí kalendáře Formule 1 tak je už od prvního roku oficiálního založení mistrovství světa.

Závod na okruhu Silverstone ve své historii nabídla už řadu skvělých nebo kontroverzních Velkých cen. Pro příklad nemusíme chodit daleko aneb Loňská Velká cena Velké Británie a obrovská havárie Verstappena po kontaktu s Hamiltonem.

Zajímavostí je, že tento okruh nejdříve (v roce 1942 – pozn. red.) sloužil jako cesta k letišti RAF. První motoristický závod se v Silverstonu konal „až“ v roce 1947.

Tehdejší Velkou cenu v roce 1950 ovládl Guiseppe Farina, jenž se v prvním roce oficiálního mistrovství světa stal se svou Alfou Romeo 158 světovým šampionem. Naposledy zde zvítězil Brit Hamilton, nejrychlejší kolo zde drží Verstappen na Red Bullu. Úřadující mistr světa zajel v sezóně 2020 čas v hodnotě 1:27.097.

Silverstone Circuit

Samotná délka trati činí 5,891 km a skládá se z osmnácti zatáček. Silverstone Circuit, jak zní oficiální název okruhu nabízí dvě DRS zóny, a to na rovinkách mezi zatáčkami 5 a 6 a 14 a 15.

První detekční bod pak najdeme v nájezdu do zatáčky číslo 3, druhý se nachází za zatáčkou číslo 10. Formule 1 vypsala Velkou cenu Velké Británie standardně na 52 kol, během kterých piloti ujedou přes 306 kilometrů.

Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.

Velká cena Velké Británie – program

Poprvé vyjedou vozy Formule 1 na závodní dráhu v pátek 1. července, konkrétně ve 14:00, a to samozřejmě v rámci prvního tréninku (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ten potrvá standardně jednu hodinu.

FP2 odstartuje v tentýž den v 17:00. Třetí a poslední volný trénink pak je na programu v sobotu 2. července, a to v čase od 13 do 14 hodin.

Úderem šestnácté hodiny čeká jezdce a týmy kvalifikace na nedělní Velkou cenu, jejíž start F1 naplánovala na 16:00.

Velká cena Velké Británie – stream

Živé přenosy závodů Formule 1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2. K dispozici budou také internetové streamy a v neposlední řadě také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.

Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace Formule 2 či Formule 3.

Velká cena Velké Británie – kurzy

Kurzy na Velkou cenu Saúdské Arábie naleznete zde.

Zastaví někdo rozjetý Red Bull? Rakouska stáj v minulé Velké ceně Kanady zaznamenala své šesté vítězství v řadě a zejména Max Verstappen se zdá být nezastavitelný.

Podle dosavadního průběhu sezóny 2022 to vypadá na poměrně jasnou záležitost. Pokud tedy Verstappen vyhraje i na Silverstonu, připíše si letos už sedmé vítězství z celkových deseti Velkých cen! Na koho si vsadíte vy?

Kalendář závodů Mistrovství světa vozů formule 1 pro sezónu 2022

20. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
27. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
10. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
24. dubna – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
8. května – Velká cena Miami (Miami)
22. května – Velká cena Španělska (Barcelona)
29. května – Velká cena Monaka (Monako)
12. června – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
19. června – Velká cena Kanady (Montreal)
3. července – Velká cena Británie (Silverstone)
10. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
24. července – Velká cena Francie (Paul Ricard)
31. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
28. srpna – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
4. září – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
11. září – Velká cena Itálie (Monza)
2. října – Velká cena Singapuru (Singapur)
9. října – Velká cena Japonska (Suzuka)
23. října – Velká cena USA (Austin)
30. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
13. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
20. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)

S datem 25. září měla v kalendáři své místo i Velká cena Ruska na okruhu v Soči. Vlivem nedávných událostí na Ukrajině však F1 tento závod z rozpisu odstranila a podle oficiálních informací už ani žádným závodem nahrazena nebude.

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Další skandál ve Formuli 1: Trojnásobný brazilský šampion Nélson Piquet rasisticky urazil Lewise Hamiltona

Nejdříve řešila Formule 2 situaci okolo Jüriho Vipse za rasistické označení na platformě Twitch, nyní se údajného přešlapu dopustil trojnásobný mistr světa Formule 1 Nélson Piquet. Adresátem urážky byl Lewis Hamilton, Piquet následně obdržel tvrdý trest.

Publikováno

dne

Nejdříve řešila Formule 2 situaci okolo Jüriho Vipse za rasistické označení na platformě Twitch, nyní se údajného přešlapu dopustil trojnásobný mistr světa Formule 1 Nélson Piquet. Adresátem urážky byl Lewis Hamilton, Piquet následně obdržel tvrdý trest.

Trojnásobný mistr světa a brazilská legenda měla před pár dny ve svém vyjádření rasisticky urazit pilota Mercedesu Hamiltona.

Už v listopadu loňského roku natáčel s Piquetem rozhovor novinář Ricardo Oliveira, ten se však na veřejnost dostal až nyní.

V onom rozhovoru se Oliveira bývalého brazilského závodníka zeptal, co si myslí o loňské nehodě mezi Hamiltonem a Maxem Verstappenem.

Ke kontaktu tehdy došlo v zátačce Copse, načež nizozemský pilot skončil po tvrdém nárazu a přetížení 51 g v bariéře z pneumatik, zatímco Hamiton i přes udělenou penalizaci závod vyhrál.

Tento incident byl jedním z nejkontroverznějších minulé sezóny. Podle Piqueta je tato zatáčka velmi zrádná a Hamilton prý může být ještě rád, že to odnesl pouze Verstappen, jenž posléze skončil v nemocnici.

Ve svém vyjádření však použil slovo „neguinho“, což je běžně používaný hovorový výraz a jedná se rovněž o zdrobnělinu slova „nego“. Jak ovšem píše český server F1 Sport, pokud tento výraz člověk použije pro označení nějaké cizí osoby, obsahuje to už rasistický kontext.

„Ten malý ne** tam to auto prostě poslal, zasáhl Maxe a následně odjel. Takový Senna by tohle nikdy neudělal,“ řekl Piquet v onom výše uvedeném rozhovoru. Piquet v souvislosti s kolizí použil dané slovo poté ještě jednou. No a jakmile jeho vyjádření spatřilo světlo světa, byl z toho opět problém.

Piquet se Hamiltonovi následně omluvil

Piquetova slova dovedla FIA po vyhrocené situaci s Vipsem k dalšímu vyšetřování. Podle informací serveru Motorsport Piquet inkasoval tvrdý trest v podobě zákazu vstupu do paddocku Formule 1.

Sedminásobný mistr světa poté uvedl, že je čas na změnu archaického způsobu myšlení a je podle něj zapotřebí tvrdě bojovat proti rasismu. Podporu mu vyjádřila řada dalších pilotů

Piquet se již Hamiltonovo omluvil, ovšem dodává, že použité slovo by nikdy nevyslovil za účelem někoho rasisticky urazit. Tvrdil také, že užitý výraz se v brazilské portugalštině historicky nepřekládalo s rasistickým kontextem, ale hovorově jako „osoba“ nebo „chlap“.

„Nikdy bych nepoužil slovo, které jsem měl použil, a které každý překládal jinak, abych někoho urazil. Důrazně odsuzuji jakýkoli návrh, že jsem toto slovo použil s cílem snižovat jezdce kvůli jeho barvě pleti. Omlouvám se z celého srdce těm, kterých se to dotklo, včetně Lewise. Je to neuvěřitelný jezdec,“ uvedl Piquet, jehož slova ocitoval server Motorsport.

„Diskriminační nebo rasistický jazyk je nepřijatelný v jakékoli formě a nemá žádnou roli ve společnosti. Lewis je neuvěřitelným ambasadorem našeho sportu a zaslouží si respekt. Jeho neúnavné úsilí o zvýšení rozmanitosti a inkluze je lekcí pro mnohé a něco, k čemu jsme se v F1 zavázali,“ reaguje na celou situaci samotná Formule 1.

Zdroje: Motorsport, Formula 1, F1 Sport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Rasismus v praxi: Kvůli jedinému slovu končí ve Formuli 1. Red Bull vyhodil mladého estonského pilota

Je to krutý trest za jediné slovo, byť si za vzniklé potíže může Jüri Vips zcela sám. Při nedávném hraní Call of Duty na platformě Twitch použil slovo na „n“, jímž se zpravidla označují osoby tmavé pleti. A za to v Red Bullu nakonec končí úplně.

Publikováno

dne

Je to krutý trest za jediné slovo, byť si za vzniklé potíže může Jüri Vips zcela sám. Při nedávném hraní Call of Duty na platformě Twitch použil slovo na „n“, jímž se zpravidla označují osoby tmavé pleti. A za to v Red Bullu nakonec končí úplně.

Estonec Vips je velmi nadějným mladým závodníkem, který kromě svých závazků ve Formuli 2 působí od roku 2020 také jako rezervní jezdec Red Bullu. Tedy působil.

V nedávném čase si však na Twitchi zahrál se svými přáteli Call of Duty a během přenosu z jeho úst zaznělo slovo začínající na písmeno „n“, což hanlivě odkazuje na osoby tmavé pleti.

To se následně dostalo ven, načež Red Bull zahájil „vyšetřování“, na základě kterého měl rakouský tým určit, co s Vipsem dál. A před několika desítkami hodin vydala stáj prohlášení. Jeho obsahem je především fakt, že mladý estonský pilot nebude nadále oblékat barvy týmu Red Bull Racing.

Vipsovi nepomohlo ani to, že se již dříve za své chování omluvil a on sám jej považuje za neakceptovatelné. Jednadvacetiletý Vips se k juniorskému programu Red Bullu připojil v roce 2018 a pravidelně pro rakouský tým testoval získaná data ze závodního okruhu na simulátoru.

Vips momentálně působí ve Formuli 2 v týmu Hitech a v pořadí šampionátu jezdců mu patří sedmá příčka. Navzdory přístupu Red Bullu a vzniklých potíží však s týmem Hitech minimálně dojezdí sezónu 2022.

V úvodních šesti závodech ročníku 2022 se už třikrát umístil na stupních vítězů a zajel dvě pole position. Šéf stáje Hitech Oliver Oakes ve svém prohlášení uvedl, že Vips by měl dostat šanci napravit své činy.

„Rozhodl jsem se, že si Jüri ponechá své místo ve F2 u Hitechu po zbytek sezóny. O tomto rozhodnutí jsme vážně diskutovali a umožnit mu dokončit sezónu s Hitechem je pro něj příležitostí, aby svými činy ukázal, jaký typ člověka je,“ uvedl Oakes, jehož slova ocitoval server Motorsport.

Formule 2 však s tímto výsledkem není příliš spokojená a znovu potvrdila, že použití rasistických urážek a diskriminačních gest nelze tolerovat. Tým Hitech bude F2 prý nadále sledovat a komunikovat s nimi, aby zajistili, že bude podobné chování řádně řešeno.

„Hitech GP zaměstnává inkluzivní pracovní sílu a nikdy neschvaloval rasismus nebo urážlivé chování v jakékoli formě. To znamená, že pokud žijeme ve společnosti, kde nikdo nemůže udělat chybu, pak je zapotřebí se upřímně omluvit a dát mu šanci na vykoupení. Je důležité poučit se z toho,“ dodal Oakes.

Zdroje: FIA Formula 2, Hitech F2 Team, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Oblíbené