Spojte se s námi


Motorsport

Márquez vítězstvím v nizozemském Assenu vyrovnal legendu MotoGP, Bezzecchi rozdělil duo tovární Ducati

Marc Márquez dosáhl v Assenu na velké kariérní číslo. VC Nizozemska 2025 spatřila Márquezovo 68. první místo v cíli závodu MotoGP, což vyrovnalo počin legendy sportu Giacoma Agostiniho. Dvojité pódium zaznamenal Marco Bezzecchi na tovární aprilii. Druhým místem rozdělil dvojici jezdců továrního týmu Ducati, Pecco Bagnaia se na svém oblíbeném okruhu zmohl jen na konečnou třetí pozici.

Marc Márquez dosáhl v Assenu na velké kariérní číslo. VC Nizozemska 2025 spatřila Márquezovo 68. první místo v cíli závodu MotoGP, což vyrovnalo počin legendy sportu Giacoma Agostiniho. Dvojité pódium zaznamenal Marco Bezzecchi na tovární aprilii. Druhým místem rozdělil dvojici jezdců továrního týmu Ducati, Pecco Bagnaia se na svém oblíbeném okruhu zmohl jen na konečnou třetí pozici.

  • Marc Márquez a Giacomo Agostini sdílí 68. vítězství v premier class po Španělově triumfu v Assenu
  • Marco Bezzecchi potvrdil formu svou a Aprilie druhým místem
  • Pecco Bagnaia po třech letech mimo první pozici na stupních vítězů

Jako již od roku 1956 se na konci června se motocyklová komunita na místě či na dálku shromáždila při příležitosti Nizozemské TT. Tento nejtradičnější závod MS silničních motocyklů nechyběl mimo covidem ovlivněný ročník 2020 v žádném kalendáři od prvního ročníku šampionátu v roce 1949.

Závodu na okruhu u města Assen, jež slavilo sté výročí Nizozemské TT, vládl v posledních třech letech Francesco „Pecco“ Bagnaia. Jeho práci však před nedělní velkou cenou zkomplikovaly další problémy ve sprintu, který opět ovládli bratři Márquezovi. Poleman Fabio Quartararo se v hlavním závodě hodlal pokusit o nápravu poté, co odpadl ze slibného čtvrtého místa.

Tovární duo Ducati na čele, Márquez dramaticky odstupuje

Pro francouzského pilota Yamahy se po sobotní kvalifikaci jednalo již o čtvrtou pole position letošního roku. Vedle něj se však postavili Pecco Bagania a Álex Márquez, třetí a druhý muž celkového pořadí. Hned na začátku druhé řady se chystal do boje lídr MS Marc Márquez.

Quartararovo vedení oproti sprintu vydrželo jen prvotních pár metrů velké ceny. Bagnaiovi se vydařil solidní start a do první zatáčky vedl pole 22 přítomných jezdců. Quartararo nakonec po úvodu závodu nevydržel ani v top 3. Hned po startu se tři vedoucí muži seriálu seřadili za sebou s Bagnaiou ve vedení a Álexem Márquezem před bratrem Marcem.

Úvodní kolo VC Nizozemska opět nabídlo mnoho případů kontaktů mezi jezdci, rapidních manévrů a předčasných pádů. Nejprve zachraňoval problémy Franco Morbidelli, jehož ducati jej po startu nepříjemně nakopla. Následně se Marco Bezzecchi a Pedro Acosta nachomýtli do těsného souboje v páté zatáčce. Zde také odpadl Ai Ogura po kontaktu s Miguelem Oliveirou, jenž později odstoupil.

Zatímco Álex Márquez naléhal na lídra Bagnaiu, Bezzecchi se při prvním průjezdu šikanou Geerta Timmera dostal před Quartarara. O pár sekund později se pozice vyměnily i mezi sourozenci Márquezovými. Marc se následně rychle dostal za záda týmového kolegy. Na koni se však jevil Bezzecchi, jehož další oběť byla překvapivě Álex Márquez do závěrečné šikany. Rázem byl tak Ital nejen na pódiu, ale v reálném boji o vítězství.

Álex Márquez zraněn po dramatickém pádu, Bezzecchi vyhlíží lídra závodu

Mladší z bratří se ve čtvrtém kole dále propadl polem. Jeho čtvrtou pozici se vyhlédl Pedro Acosta, kterou si vybojoval manévrem do šikany. Zde se o kolo později vyměnili také jezdci tovární Ducati, když Bagnaiu překonal 32letý Márquez.

V šestém kole však došlo k hrozivém pádu druhého muže šampionátu Álexe Márqueze. Jezdec týmu Gresini Ducati se snažil vrátit se před Acostu a při průjezdu pátou zatáčkou takřka třeli kombinézami. Při náklonu do následující zatáčky na plný plyn se však Márquez nahnul příliš na tělo a motocykl Acosty, což vyústilo v kontakt zadního kola Márqueze s ktm Španěla.

Márqueze zadní kolo nadhodilo a ve vysoké rychlosti jezdec okamžitě vrazil tvrdým způsobem na asfalt. Ještě během velké ceny diagnostikovali doktoři u Álexe zlomeninu pravé ruky, což vážně zpochybňuje jeho účast v dalším závodě v Německu.

V tom samém kole vyřadil jeho kolegu Fermína Aldeguera ze závodu bolestivý highside těsně před Joanem Mirem. Pro oba Španěly závod předčasně skončil, což dále zkrátilo počet stále aktivních jezdců v závodě. Z vyšších pozic pole vypadl po chybě i Fabio Quartararo, který tak do konce velké ceny musel zachraňovat alespoň nějaké body.

Po odstoupení Álexe Márqueze se tak vedoucí skupina zmenšila na pět pilotů s Francem Morbidellim na jejím konci. Marc nadále vedl těsně před Bezzecchim, Bagnaia v devátém kole přišel o pozici vůči Acostovi. Bezzecchi se sice tvářil, že má tempo dostat se před Márqueze, k reálnému převedení do praxe však ne a ne dojít.

Bagnaia zachraňuje pódium, svár pilotů VR46, Márquez dohání Agostiniho

Ze sedmého místa se do vedoucí skupiny slibně přitáhl Fabio Di Giannantonio, který s Maverickem Viñalesem dotahoval Morbidelliho, jenž následně odpadával. Naopak do hry se vracel Bagnaia, jenž se odpoutal od Morbidelliho a začínal tlačit na Acostu před sebou.

V patnáctém kole přicházel Acosta o rychlost, čehož využil Bagnaia definitivním manévrem do šikany. Hned se Ital hnal za Bezzecchim, ovšem tempo pilota Aprilie bylo příliš nad síly Bagnai. Naštěstí pro nyní čtvrtého Acostu se stájový kolega Viñales potloukal již nad tři sekundy za ním.

O šesté místo se mezitím prali parťáci z týmu VR46 Morbidelli a Di Giannantonio. Morbidelli se v jednom souboji však svévolně nevešel do legitimního prostoru šikany. Za tuto získanou nelegální výhodu obdržel nezbedný Ital trest dlouhého kola. Po jeho absolvování se ale Ital nikam nepropadl, jen se potvrdila jeho konečná sedmá pozice.

Pět kol do konce byly pozice na pódiu víceméně rozhodnuty. Otázka však zůstávala, jestli dokáže Bezzecchi najít jakýkoliv lepší výjezd ze zatáčky a následný úspěšný útok na Márqueze. Ten se ale až do konce závodu neuskutečnil.

Márquez tak zdolal Bezzecchiho a dojel si pro celkové 68. vítězství v nejsilnější kategorii. Po Nizozemské TT tak sdílel toto číslo s velikánem sportu Giacomem Agostinim. Zároveň se po odstoupení bratra více rozevřel jejich bodový rozdíl již na 68 bodů. Bagnaia třetím místem přišel o tři roky dlouhou vítěznou sérii na Assenu. Acosta udržel čtvrté místo před Viñalesem a Di Giannantoniem.

Výsledky Velké ceny Nizozemska MotoGP (závod 10/22, 26 kol = 118,092 km; pouze top 10):

1. Marc Márquez (Špa., Ducati) 40:14.072
2. Marco Bezzecchi (Ita., Aprilia) +0.635
3. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) +2.666
4. Pedro Acosta (Špa., KTM) +6.084
5. Maverick Viñales (Špa., KTM) +10.124
6. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) +12.163
7. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) +18.896
8. Raúl Fernández (Špa., Aprilia) +20.295
9. Enea Bastianini (Ita., KTM) +23.687
10. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) +23.743

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2025 (po závodě 10/22; pouze top 10):

1. Marc Márquez (Špa., Ducati) 307
2. Álex Márquez (Špa., Ducati) 239
3. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 181
4. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) 139
5. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 136
6. Marco Bezzecchi (Ita., Aprilia) 121
7. Johann Zarco (Fra., Honda) 101
8. Pedro Acosta (Špa., KTM) 98
9. Fermín Aldeguer (Špa., Ducati) 81
10. Maverick Viñales (Špa., KTM) 69

Zdroj: Autorský článek

Email Icon
Reklama

Oblíbené