Spojte se s námi


Motorsport

Málo předjíždění, první výhry a loňský bowling na startu. To je maďarský Hungaroring

Sezona Formule 1 se přiblížila k letní přestávce, což znamená jediné. Čeká nás boj o mistrovské body na maďarském Hungaroringu. Pojďme si před závodem představit okruh nedaleko Budapešti, na kterém se o víkendu pojede. A v letošní sezoně půjde zřejmě o klíčový závod.

Publikováno

dne

Sezona Formule 1 se přiblížila k letní přestávce, což znamená jediné. Čeká nás boj o mistrovské body na maďarském Hungaroringu. Pojďme si před závodem představit okruh nedaleko Budapešti, na kterém se o víkendu pojede. A v letošní sezoně půjde zřejmě o klíčový závod.

Velká cena Maďarska je pravidelnou zastávkou v kalendáři už od roku 1986. Tehdy se okruh skládal ze třinácti zatáček a měřil lehce přes čtyři kilometry. Oproti dnešní variantě měl o zatáčku a 367 metrů méně. Během proměny ale trať měnila svůj vzhled jen drobně.

Ona změna přišla v roce 2003 s účelem vytvořit více příležitostí na předjíždění. Prakticky ale marně. Maďarské závody jsou spíš v režii týmových stratégů, kteří se taktikami při zastávkách v boxech snaží dostat své jezdce více dopředu.

Příkladů, že předjíždění na Hungaroringu je někdy až nadlidským úkolem, bychom v historii našli několik. Pro jeden z nich ani nemusíme daleko do historie. V loňském závodě, v němž senzačně zvítězil Esteban Ocon, totiž Fernando Alonso dlouho nepustil před sebe Lewise Hamiltona. Je potřeba dodat, že sedminásobný mistr světa měl mnohem rychlejší auto než jeho soupeř.

Hamilton je navíc nejúspěšnějším pilotem historie na trati v Maďarsku. Na Hungaroringu triumfoval už osmkrát, přičemž druhý Michael Schumacher se radoval čtyřikrát. Mezi konstruktéry se nejčastěji radovali mechanici McLarenu a Ferrari. Jejich týmy získaly jedenáct a sedm vítězství.

Naopak svou jedinou výhru zde získal Fin Heikki Kovalainen, o němž se mluvilo jako o budoucím světovém šampionovi. Vloni svou první výhru ve F1 zaznamenal Ocon. Své kariéry pak ve Východní Evropě nastartovali prvními výhrami Damon Hill (1993), Španěl Alonso (2003) nebo Jenson Button (2006).

Hungaroring také zažil přepisování historických tabulek. V roce 2001 zde totiž Michael Schumacher získal výhru číslo 51, čímž vyrovnal do té doby rekordního Alaina Prosta. V tomtéž závodě získal slavný Němec svůj čtvrtý titul mistra světa.

V loňském roce do závodu promluvil na začátku déšť. A k vidění byla velká havárie několika pilotů, která měla za následek například velké poškození obou monopostů Red Bullu. Ze závodu odstoupilo hned několik aut, což vedlo k prvním bodům Williamsu po dvou letech, již zmiňovanou výhru Ocona i statečnou jízdu Maxe Verstappena se zničenou bočnicí.

Letos by v Maďarsku mohlo být silné Ferrari, kterému tradičně sedí pomalejší zatáčky. Červené monoposty navíc potřebují získat pořádné body, tak aby stáhly 82bodové manko na Red Bull.

Na rozdíl od Francie se ale v Maďarsku bude závodit ještě mnoho let. Okruh má totiž podepsanou smlouvu až do roku 2027. Můžeme se tak těšit na další zajímavé momenty, kterých sice Hungaroring nepřináší tolik, když ale nějaký nastane, často to stojí za to.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Motorsport

Luca Marini pro Ruik: Jaké je to pracovat s Valentinem Rossim? Nevlastní bratr legendy MotoGP popisuje speciální vztah

Luca Marini, nevlastní bratr Valentina Rossiho se v exkluzivním rozhovoru pro Ruik rozpovídal o tom, jak vlastně s legendou MotoGP spolupracuje, poskytl nám také svůj pohled na jeho dosavadní kariéru a prozradil, co je pro něj jako jezdce zcela nejdůležitější.

Publikováno

dne

Luca Marini, nevlastní bratr Valentina Rossiho se v exkluzivním rozhovoru pro Ruik rozpovídal o tom, jak vlastně s legendou MotoGP spolupracuje, poskytl nám také svůj pohled na jeho dosavadní kariéru a prozradil, co je pro něj jako jezdce zcela nejdůležitější.

Pětadvacetiletý italský závodník přestoupil do královské kubatury MotoGP až v loňském ročníku, když strávil hned šest sezón v šampionátu Moto2. V této kategorii však Marini mistrovský titul nikdy nezískal, jeho největším úspěchem je druhé místo ze sezóny 2020. Jak tedy hodnotí svou dosavadní kariéru?

„Já myslím, že mám za sebou prozatím dobrou kariéru a jsem docela spokojený. Samozřejmě byly věci, které jsem mohl udělat lépe, ale nikdy to pro mě nebylo lehké, protože jsem startoval přímo z šampionátu Moto2,“ vysvětluje Marini v rozhovoru pro vybraná média, včetně Ruiku.

„Upřímně, rád bych si prošel třídou Moto3, protože si myslím, že je to velmi dobrá kategorie. Podle mého názoru to dá pilotům mnoho zkušeností. Já ale tuto kategorii přeskočil, jelikož jsem na ni byl příliš velký a z toho důvodu pro mě bylo nemožné zde závodit. Takže jsem rovnou přešel do Moto2, kde pro mě bylo vše lepší a lehčí.

Začátek kariéry pro mě ale nebyl lehký. Sice jsem pracoval s lidmi, kteří byli velmi příjemní a i práce s nimi byla velmi dobrá. Ale bohužel to nebyl oficiální tým (Forward Racing Team). Takže jsem tam nasbíral nějaké zkušenosti a poté přestoupil ke Sky Racing Team VR46, se kterým jsme dosáhli na úžasné věci. Hodně jsem tam vyrostl a myslím, že sezóna 2020 pro mě byla velmi dobrá. A až na události ke konci roku jsem byl spokojený,“ popisuje Marini svou kariéru.

Vliv Valentina Rossiho

Marini aktuálně závodí pro tým Mooney VR46 Racing Team a jak je už z názvu patrné, jedná se o tým italské legendy MotoGP. V průběhu rozhovoru Marini přiznává, že pracovat s Rossim je zkrátka něco, co musí pomoci každému jezdci.

Na jednu stranu se pro Mariniho jedná o určité břemeno – následovat nemalý rodinný úspěch v MotoGP. Ať totiž chce nebo ne, častokrát se stává, že je s Rossim co do výkonů na trati a jízdního stylu srovnáván.

Na stranu druhou je to pro Mariniho skvělá reference. Jak tedy odpověděl na otázku, která týkala právě Rossiho vlivu?

„Samozřejmě je to těžké, protože je to jedno z témat, které je probírané. Ale už jsem se s tím naučil pracovat. Je to zkrátka čest, využitá příležitost, šance k tomu promluvit si s ním tak, jak jiní jezdci nemohou, protože můžeme jít ve všem mnohem více do hloubky,“ přiznává Marini.

„Je fantastické sdílet s ním ty pocity, mít zpětnou vazbu na fungování pneumatik, trať nebo soupeře. Pokud jde o rady, je to opravdu něco úžasného. O takových tématech se sice můžete bavit i s ostatními jezdci, bratr vám ale přece jen dá vždy něco víc.

Zvláště, když jsem začal závodit v mistrovství světa. Hodně mě sledoval, zejména v mých prvních letech. A to bylo skvělé, jelikož to bylo pro mě všechno úplně nové. Když mi poskytne nějakou radu, musím být dobrý natolik, že ji dokážu použít. Jedna věc je něco říct a druhá to provést. A to je někdy velmi obtížné,“ uvedl.

Marini je vskutku všestranným sportovcem

Závodník týmu Mooney VR46 Racing Team už ve svém životě vyzkoušel mnoho sportů a přiznal, že si v dětství nikdy nemyslel, že se stane jezdcem MotoGP. Podle jeho vyjádření se zkrátka snažil užít si každý moment a dělat svou práci, respektive svůj koníček nejlépe, jak mohl.

„Když jsem byl dítě, nikdy jsem si nemyslel, že se stanu jezdce MotoGP. Snažil jsem si užívat každý moment, užívat si to, co miluji. Díky mým rodičům jsem si prošel mnoha sporty – fotbalem, lyžováním, snowboardingem, vyzkoušel jsem opravdu hodně věcí. Vždy jsem se prostě chtěl cítit dobře, cítit ty správné emoce,“ vzpomíná Marini na své dětství a dospívání.

„Takže to, co momentálně chci je pokračovat přesně v tomhle. Podobné pocity jsem cítil i v motokrosu, ale když jsem začal závodit na mistrovství světa, to pro mě nakonec bylo vším. Úroveň je tady větší, tlak je vyšší a je toho mnohem více, co musíte obětovat. Ale potom je odměna za ono úsilí o to větší. To je moje motivace a nikdy jsem se nikde necítil tak, jako na motorce,“ má jasno rodák z Urbina.

Plány do budoucna, denní rituály

Řecký kolega Panos Seitanidis z portálu Gazzetta.gr poté v průběhu rozhovoru vyslovil otázku, co vlastně jezdec MotoGP, v tomto případě tedy Marini, musí dělat každý den, aby se i nadále zlepšoval.

„Snažím se zkrátka pracovat se svým týmem. Ze všeho nejdřív se snažíme přijít s dobrým plánem ještě před začátkem tréninků. A každý den se snažíme co nejlépe připravit na ten další. Co do osobní stránky se snažím zůstávat v dobré fyzické kondici a myslím, že v letošním roce jsme ve velmi dobré kondici. Přesně v takové, jakou ode mě potřebují.

Snažím se dívat na všechny předchozí závody nebo tréninky, abych lépe porozuměl ideálním jízdním stopám. Snažím se pracovat na veškerých detailech a právě to je to, co určuje výsledný rozdíl,“ popisuje Marini.

Dále také prozradil něco o svých plánech a snech do budoucna. Co je podle Mariniho klíčem k tomu mít dlouhou a úspěšnou kariéru?

„Na motorce se cítím být sám sebou a snažím se užít si každý moment a být šťastnější a šťastnější. Rád zůstávám v paddocku, v kontaktu s týmem a i to mě neustále přesvědčuje o mé lásce k MotoGP. A je důležité tímto směrem pokračovat. Myslím, že tohle je klíč k tomu, abyste měli dobrou a dlouhou kariéru.

Mým snem zatím je vyhrát závod. Myslím si, že vítězství ve Velké ceně je neskutečný pocit, protože v tom daném závodě jste číslem 1. Číslem 1 na celém světě,“ uzavřel.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Jezdec Formule E António Félix da Costa přechází z DS Techeetah do Porsche

Portugalec António Félix da Costa, šampion Formule E v ročníku 2019/2020, mění od nadcházející sezóny své působiště! Přechází z DS Techeetah do týmu Porsche, kde se stane novým týmovým kolegou Pascala Wehrleina.

Publikováno

dne

Portugalec António Félix da Costa, šampion Formule E v ročníku 2019/2020, mění od nadcházející sezóny své působiště! Přechází z DS Techeetah do týmu Porsche, kde se stane novým týmovým kolegou Pascala Wehrleina. Nahrazuje tak Andrého Lotterera, jehož budoucnost v seriálu je tím pádem značně nejistá.

Třicetiletý rodák z Cascaisu v Portugalsku závodí ve Formuli E již od její úvodní sezóny 2014/2015. V pořadově šestém ročníku dominoval a dojel si pro titul mezi jezdci s relativně velkým náskokem 71 bodů na Stoffela Vandoorna, novopečeného mistra světa.

Za svou kariéru ve Formuli E nasbíral celkem sedm vítězství, 16 pódiových umístění a 8 prvních pozic na startovním roštu v 96 startech.

„Je to jako splněný sen. Opravdu se těším, až budu vyhrávat závody pro Porsche,“ vyjádřil se da Costa ke svému přesunu z DS Techeetah do týmu německého giganta. „Mnohokrát v mé kariéře mě vozy Porsche porazily, a to nejen ve Formuli E.

Takže vidím, že Porsche dělá vše proto, aby vyhrávalo. Sdílím stejné ambice a nemůžu se dočkat, až se s týmem sblížím a započneme třetí generaci úspěšně.“

Da Costa u německé automobilky střídá Andrého Lotterera. Několikanásobný vítěz 24 hodin Le Mans zaznamenal svůj nejlepší celkový výsledek v sezóně 2019/2020, kdy se s počtem 71 bodů umístil na osmém místě.

Zatím není jisté, jaká další dobrodružství čekají Lotterera ve světě motorsportu. Němec strávil ve Formuli E celkem pět let. Avšak zatím nepotvrdil, jestli zůstává v šampionátu, či si vydá vstříc jiným výzvám.

Zdroj: FIA Formula E

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Nemyslím si, že by to dávalo smysl, řekl šéf Alfa Romeo o možnosti vstupu jedenáctého týmu do F1

Už je to půl roku co bývalý americký závodník Micheal Andretti, syn šampiona F1 v roce 1978 Maria Andrettiho, zažádal FIA o registraci jeho nového týmu do královny motorsportu od sezóny 2024. Ke vstupu má však stále daleko.

Publikováno

dne

Už je to půl roku co bývalý americký závodník Micheal Andretti, syn šampiona F1 v roce 1978 Maria Andrettiho, zažádal FIA o registraci jeho nového týmu do královny motorsportu od sezóny 2024. Ke vstupu má však stále daleko.

Současný majitel týmu Andretti Autosport je přesvědčen, že nová stáj sportu jen prospěje. Fanoušci by nové dva monoposty na roštu jistě rádi přivítali. Odpor je však slyšet ze současných stájí.

Již dříve Toto Wolff vyjádřil své obavy o dalším týmu „jako Williams“, který bude zaostávat dvě vteřiny za ostatními. Andretti ho však ujistil, že mají prostředky a ambice pro boj o vítězství v závodech.

Skeptický byl i CEO F1 Stefano Domenicali. „Věřím, že je důležité zachovat hodnotu stávajících týmů, protože to může skutečně udělat rozdíl v jejich udržitelnosti.“

Právě finance jsou hlavním důvodem proč se Andretti potýká s odporem. Po každé sezóně se mezi všechny stáje rozdělí prize money a nástup jedenáctého týmu by znamenal, že se ona částka rozdělí na ještě menší díly.

„Kdyby tu bylo jedenáct týmů před třemi lety, dva nebo tři týmy by zkrachovaly. A jakmile by zkrachoval jeden, bylo by to jako domino,“ řekl šéf Alfa Romeo Frédéric Vasseur pro Racer.

„Když jsme se o jedenáctém týmu bavili před třemi lety, vzali jsme si jako příklad Porsche a řekli jsme si, že když se někdo jako Porsche bude chtít přidat do F1 a dělat věci po svém, tak dává smysl pro ně otevřít dveře. Výrazně by to přidalo paddocku hodnotu a byl by to další výrobce motorů.

„Nechci mluvit o Andrettim, protože to není osobní, ale přidat další tým, jenž dělá to stejné, co ostatní bez žádné přidané hodnoty; nemyslím si, že to v dnešní době dává smysl,“ dodal Vasseur.

Čtyřiapadesátiletému Francouzovi se nelíbí ani argument, že americký tým naláká více zámořských fanoušků a sponzorů. „Jeden z největších trhů pro Formuli 1 je dnes Nizozemsko a nizozemský tým nemáme, máme nizozemského pilota.“

Samotné rozhodnutí o vstupu nového týmu ale není na šéfech týmu, ale na FIA a F1. Nám nezbývá než doufat, že zástupce obou organizací Andretti přesvědčí, že jeho projekt má královně motorsportu co dát, a my se tak dočkáme dvou zbrusu nových vozů na roštů.

Zdroj: Racer

Pokračovat ve čtení

Oblíbené