Spojte se s námi


Motorsport

Krása! M-Sport Ford a Toyota odhalili podobu svých aut na novou sezónu. Líbí se vám?

V sobotu 15. září proběhlo oficiální zahájení nové sezóny WRC. Jednotlivé týmy při té příležitosti představili podobu nových vozů, se kterými zároveň vstupují do nové hybridní éry. Na to, jak tato auta vypadají se ostatně můžete sami podívat.

Publikováno

dne

V sobotu 15. září proběhlo oficiální zahájení nové sezóny WRC. Jednotlivé týmy při té příležitosti představili podobu nových vozů, se kterými zároveň vstupují do nové hybridní éry. Na to, jak tato auta vypadají se ostatně můžete sami podívat.

Nejodvážnější a zjevně nekřiklavější barvy na svém voze má bezesporu tým M-Sport Ford Puma. Ti pro svou cestu do nové hybridní éry zvolili kombinaci velmi nápadné fialové barvy, kterou lemuje tradiční modré schéma.

M-Sport byl zároveň první ze tří výrobců, který předvedl svůj prototyp Rally1 určený pro nadcházející sezónu. Stalo se tak na loňském festivalu Goodwoodu, od té doby prošel nový vůz řadou náročných testů, aby byl připraven na novou sezónu WRC.

Finální verze pak byla představena na oficiálním zahájení sezóny, které bylo na programu právě onoho 15. ledna za účasti nového prezidenta Mohammeda Ben Sulayema.

V příspěvku níže pak také můžete vidět nové zbarvení týmu Toyota Gazoo Racing (napravo). Prvním týmem, který však přišel s novým zbarvením je Hyundai Shell Mobis WRT, jehož zástupci odhalili novou podobu zhruba sedm dní nazpět.

Sezóna 2022 slibuje fanouškům tohoto sportu vskutku nepřevídatelnou podívanou. O titul totiž může bojovat hned několik jezdců, přičemž díky novým předpisům se do popředí může dostat kterýkoli z těchto tří týmů.

Nové předpisy totiž vedly k tomu, že Hyundai, Toyota a M-Sport Ford od základů navrhovali a konstruovali zcela nová auta.

Největší změnou pak je zavedení 100kW hybridní pohonné jednotky s 1,6litrovým přeplňovaným spalovacím motorem, jedinou klíčovou součástí převzatou z předchozí generace vozů. Jezdci tak budou muset používat hybridní pohon během každé etapy.

Kvůli větší bezpečnosti mají auta také nově ocelový podvozek, čímž stoupne váha jednotlivých aut přibližně o 70 kg.

Nový ročník odstartuje tradičně Rallye Monte-Carlo, a to konkrétně ve čtvrtek 20. února.

Zdroje: WRC, Twitter, Motorsport

Reklama

Motorsport

Úžasný závod ve Francii přinesl tvrdé bitvy a překvapujícího vítěze! Do cíle závodu nedojelo hned sedm jezdců

Celkem 110 tisíc fanoušků sledovalo nedělní Velkou cenu Francie královské kubatury MotoGP. Ta nabídla velmi atraktivní podívanou, spoustu infarktových momentů, načež hned sedm jezdců nedojelo do cíle! Kdo tedy ovládl sedmý podnik sezóny?

Publikováno

dne

Celkem 110 tisíc fanoušků sledovalo nedělní Velkou cenu Francie královské kubatury MotoGP. Ta nabídla velmi atraktivní podívanou, spoustu infarktových momentů, načež hned sedm jezdců nedojelo do cíle! Kdo tedy ovládl sedmý podnik sezóny?

Všechna světla zhasla přesně ve 14 hodin, přičemž pořadí nejlepších dvanácti pilotů na startu Velké ceny Francie vypadalo následovně – Bagnaia, Miller, Aleix Espargaro, Quartararo, Bastianini, Mir, Rins, Martin, Zarco, Marc Márquez, Pol Espargaro a čtvrtou řadu uzavřel Takaaki Nakagami.

Doslova raketový start předvedli oba jezdci Ducati, kteří si na startu vystřídali pozice na čele. Skvěle odstartovaly také motocykly Suzuki, konkrétně Joan Mir a Alex Rins. Tři místa na startu získal Marc Márquez, naopak o čtyři příčky se propadl Fabio Quartararo.

Dopředu se probíjel také Miguel Oliveira na motocyklu Red Bull KTM. Portugalský závodník vyjel do závodu až ze sedmnácté pozice, po dvou kolech si ovšem stačil přilepšit hned o pět pozic.

Už ve třetím okruhu Velké ceny Francie byli diváci na tribunách a u televizních obrazovek svědky první pádu. Ve čtvrté zatáčce nezvládl výjezd z kačírku Rins a své působení v závodě tak předčasně ukončil.

O kolo později spadl také Remy Gardner, v sedmém kole Velké ceny Francie vypadl také Raul Fernandez, který nezvládl řízení svého motocyklu v šesté zatáčce.

Ještě ve čtvrtém kole se do čela závodu dostal Francesco Bagnaia, který tak odsunul svého týmového kolegu na druhé místo.

Bagnaia, Miller, Bastianini, Mir, Aleix Espargaro, Quartararo, Marc Márquez, Nakagami, Zarco, Binder – takto vypadalo pořadí nejlepší desítky po osmi kolech Velké ceny Francie.

Právě Enea Bastianini se ovšem v dvanáctém kole dostal před Australana Millera na druhé místo a rozdělil tak piloty továrního týmu Ducati.

Tragický víkend pro Suzuki stvrdil v patnáctém kole Mir, který havaroval v zatáčce číslo 14. Japonská značka navíc potvrdila svůj odchod z MotoGP na konci letošní sezóny, Mir s Rinsem se tak stanou volnými jezdci.

Jak technicky náročný a těžký je okruh v Le Mans dokazovaly po celou dobu závodního víkendu především zatáčky číslo 9 a 13. A právě v tom prvním zmíněném úseku spadl Jorge Martin, jehož motorka začala po dopadu dokonce lehce hořet.

V posledních kolech závodu dojel Bastianini vedoucího muže závodu Bagnaiu a fanoušci tak sledovali nádherný souboj o první místo.

Jezdec Ducati ovšem v 21. kole Velké ceny Francie vyrobil chybu, která ho stála první místo. O kolo později dokonce havaroval v zatáčce číslo 13 a navzdory výbornému výkonu nedělní dějství nedokončil.

Bastianini si tak okamžitě vyjel velmi solidní náskok v podobě 2,3 vteřin na druhého Millera. Dvě kola před koncem fanoušci viděli ještě jedno odstoupení ze závodu, když velmi nebezpečně v páté zatáčce spadl Oliveira.

Ve výše přiloženém twitterovém příspěvku si tak můžete prohlédnout konečné pořadí Velké ceny Francie na okruhu v Le Mans. Třetí vítězství v sezóně zapsal Bastianini, kterému rychlé tratě opravdu sedí.

Nutno podotknout, ačkoliv řídí motocykl netovárního týmu Gresini, má v letošní sezóně určitě na to, aby zabojoval o titul mistra světa!

Další pódiové umístění pro Aprilii vybojoval Aleix Espargaro, domácí pilot Francouz Quartararo dojel o pouhých 106 tisícin sekundy na čtvrté příčce. Cíl závodu nevidělo hned sedm jezdců!

„Byl to nejtěžší závod sezóny, zavíral se mi předek v každé zatáčce. Hodně jezdců dnes spadlo, sám jsem měl tři krizové zatáčky, kdy jsem málem spadl. Musel jsem v průběhu závodu měnit mapy a nastavení motocyklu. Jsem ale moc šťastný a spokojený s tím, že se mi opět podařilo dojet na pódiovém umístění,“ řekl Aleix Espargaro v pozávodním rozhovoru.

„Jsem nadšený z tohoto vítězství, byl to pro mě velmi komplikovaný víkend. Zajížděl jsem velmi rychlá kola. Jsem strašně rád, že jsem týmu mohl darovat vítězství. Všichni tvrdě pracují, abychom měli k dispozici co nejlepší a nejrychlejší motocykl. Dnešní vítězství je pro nás odměnou,“ vysvětlil Bastianini rovněž bezprostředně po závodě.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Dojde k odstranění známé šikany? F1 zvažuje možné kroky pro nadcházející VC Španělska

V posledních měsících vyjádřili představitelé okruhu nedaleko Barcelony zájem o prozkoumání možnosti obnovení „klasického“ třetího sektoru bez šikany, která zpomaluje vozy formule 1, aniž by nabízela významné příležitosti k předjíždění. 

Publikováno

dne

V posledních měsících vyjádřili představitelé okruhu nedaleko Barcelony zájem o prozkoumání možnosti obnovení „klasického“ třetího sektoru bez šikany, která zpomaluje vozy formule 1, aniž by nabízela významné příležitosti k předjíždění. 

Sekvence zatáček 14 a 15 se poprvé představila při Velké ceně Španělska 2007. Od té doby však šikanu kritizují jak jezdci, tak fanoušci a experti. Znemožňuje autům držet se blízko sebe před tím, než najedou na cílovou rovinku a do první zatáčky, kde se odehrává největší počet předjížděcích manévrů.

Šikana tak fanoušky okrádá o více akce na kilometrové rovince, na které by zjednodušením posledního sektoru auta dosahovala vyšších rychlostí. Tím pádem by byl efekt slipstreamu účinnější a silnější a brzdná dráha by se do první zatáčky významně prodloužila.

V únoru ředitel okruhu vysvětlil, že chce využít předsezónních testů, aby viděl rychlost zatáčení nových monopostů. Po nich by provedl příslušné výpočty, aby umožnil úpravu konfigurace trati pro závody F1.

O tři měsíce později se výsledky zkoumání dostavily. Zjistilo se, že by stačilo začlenit ochrannou TecPro bariéru před stávající bariéry z pneumatik. Zaručila by se tak větší bezpečnost jezdců v případě nehody.

Ředitel José Luis Santamaría při prezentaci VC Španělska oznámil, že mají vše připraveno k homologaci třetího sektoru bez šikany. Okruh by mohl mít tedy dvě různé verze vhodné pro pořádání závodů Formule 1.

V roce 2022 si závod zachová konfiguraci z posledních let. Od roku 2023 ale bude na F1, aby určila, pro kterou možnost se rozhodne.

Pokud se královna motorsportu rozhodne pro příští rok vyzkoušet původní konfiguraci bez šikany, představitelé okruhu nejprve počítali s tím, že by bylo zapotřebí rozšířit výběhové zóny. Zimní testy ale ukázaly, že to nebude nutné.

„Pracovali jsme na homologaci okruhu bez šikany pro závody F1,“ vysvětlil Santamaría tuto středu pro web Soymotor.

„Pro tuto verzi tratě již máme řešení, kterým je zvýšení bezpečnosti jezdců pomocí bariér TecPro. S využitím Formule 1 se chystáme tuto trať homologovat a bude na pořadatelích závodu, zda budou chtít použít tu či onu verzi,“ doplňuje.

Fanoušci by se tak po šestnácti letech dočkali zrušení jedné z nejkrkolomnějších pasáží nejen na okruhu v Barceloně, ale také v celém kalendáři královny motorsportu.

Zdroj: Soymotor

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Marrákeš bude hostit desátý závod letošní sezóny Formule E

Mezinárodní automobilová federace (FIA) oznámila, že marocké město Marrákeš získalo právo hostit desátý podnik letošního mistrovství světa Formule E. Závod se uskuteční v sobotu 2. července, když nahradí dříve zrušený podnik v kanadském Vancouveru.

Publikováno

dne

Mezinárodní automobilová federace (FIA) oznámila, že marocké město Marrákeš získalo právo hostit desátý podnik letošního mistrovství světa Formule E. Závod se uskuteční v sobotu 2. července, když nahradí dříve zrušený podnik v kanadském Vancouveru. Osmá sezóna seriálu elektrických formulí se tedy vrací na původně plánovaný počet šestnácti závodů.

E-Prix Marrákeše se po dvouleté přestávce vrací do kalendáře mistrovství světa Formule E. Jako v předchozích letech se s podporou místních autorit pojede na Městském okruhu v Marrákeši.

Závod nahrazuje E-Prix ve Vancouveru, kde se měl konat vůbec první podnik v historii seriálu. Údajné neshody s městskou radou a promotérem znamenají, že se Vancouver v kalendáři FE nejdříve představí až příští rok.

Marrákeš bude hostit závod Formule E již popáté v historii, naváže tak na premiéru E-Prix v roce 2016 a následující závody v letech 2018, 2019 a 2020. Vítězství z poslední návštěvy Formule E v Maroku bude obhajovat Portugalec António Felix da Costa.

V pořadí osmá sezóna historie Formule E díky návratu Maroka do kalendáře s největší pravděpodobností dodrží původně plánovaných šestnáct závodů. Žádné další změny v kalendáři se neočekávají.

Závodu v Marrákeši předchází E-Prix v Berlíně, jež se koná o tomto víkendu. Na tamním letišti Templehof se pojede dvojzávod, nejprve v sobotu tradičně proti směru hodinových ručiček a následně v neděli v opačném směru, tedy po směru hodinových ručiček.

Stoffel Vandoorne, jezdec Mercedesu EQ, vede po vítězství v Monaku průběžnou tabulku jezdců s 81 body. Druhý v celkovém pořadí je aktuálně dvojnásobný šampion seriálu Jean-Éric Vergne s 75 body. Po dvojitém vítězství v Římě se na třetím místě nachází Mitch Evans, aktuálně má na kontě 72 bodů.

Mezi týmy vede Mercedes, následován DS Techeetah se 120, respektive 105 body. Francouzská stáj zatím čeká na výhru v závodě, zatímco Mercedes má na kontě první místa z úvodního podniku v Diriyahu a právě ze zmíněného Monaka.

Zdroj: ABB FIA Formula E, Motorsport, The Race

Pokračovat ve čtení

Oblíbené