Motorsport
Kontroverzní závod MotoGP! Bastianini si kontaktem v posledním kole s Martínem vynutil triumf na domácím Misanu, Bagnaia upadl
Dechberoucí podívanou nabídla VC Emilia Romagna seriálu MotoGP na okruhu Misano! Enea Bastianini po kontroverzním kontaktu s Jorgem Martínem v posledním kole získal své druhé vítězství v sezóně.
Dechberoucí podívanou nabídla VC Emilia Romagna seriálu MotoGP na okruhu Misano! Enea Bastianini po kontroverzním kontaktu s Jorgem Martínem v posledním kole získal své druhé vítězství v sezóně. Marc Márquez dokončil na třetí pozici po nečekané botě Francesca „Pecca“ Bagnai, jenž havaroval před domácím publikem. Martín si tak zpátky vybudoval náskok v čele šampionátu, zatímco Bagnaia si dále znesnadnil cestu za druhou obhajobou titulu.
- Enea Bastianini si připsal triumf ve VC Emilia Romagna, jedná se o jeho druhé vítězství sezóny
- Výhru na domácím Misanu si vyboxoval nevybíravým manévrem na Jorgeho Martína v posledním kole
- Úřadující šampion Pecco Bagnaia havaroval z třetí pozice, kterou tak daroval Marcu Márquezovi
Velká cena Emilia Romagna, druhý závod po sobě konaný na italském okruhu Misano, uzavřela pětiměsíční evropskou sezónu. 4,2 km dlouhá trať se poprvé představila v kalendáři MS silničních motocyklů v roce 1980 pod záštitou VC Národů. Poté, co následné závody v Misanu obdržely přízviska GP Itálie či San Marina, letos se uskutečnila třetí edice GP Emilia Romagna.
Po dvojitém druhém místě před dvěma týdny v rámci VC San Marina úřadující mistr světa Pecco Bagnaia vstoupil do čtrnáctého víkendu sezóny vítězstvím v sobotním sprintu. Domácí publikum příjemně potěšil ze startu z pole position, jenž přetavil v porážku lídra MS Jorgeho Martína, který zahodil svůj úspěch po vlastní jezdecké chybě.
Bagnaia odkládá propad ze startu z pole do čtvrtého kola
Bagnaiův úkol do 27kolové VC Emilia Romagna bylo konečně udržet výhodu pole position nejlépe až do konce závodu. Start se však 27letému Italovi znovu ideálně nevydařil. Martín po odpichu z druhé pozice vyletěl do průběžného vedení, Bagnaia si nicméně při průjezdu druhou zatáčkou uzmul první pozici zpět. Brad Binder na ktm málem zopakoval raketový start z druhé řady, tlačenice na čele jej ale nedovolila stejného posunu jako ve včerejším sprintu.
Bagnaia tedy vedl před Martínem a Eenou Bastianinim. Trojici pilotů na strojích Ducati GP24 následovalo duo jezdců KTM Pedro Acosta a Brad Binder s Marcem Márquezem na šesté pozici. Již v druhém kole ale pole prořídlo po pádu Bindera ve čtvrté zatáčce. Z dvojího pronásledování rakouské stáje té italské tak zbyl pouze Acosta.
Pro Bagnaiu ale závod nepokračoval v tom nejlepším světle. Ještě v druhém kole si nechal přitáhnout Martína a Bastianiniho blíž k sobě. A v následujícím kole dokonce Bagnaia umožnil Martínovi pokus o manévr do čtvrté zatáčky. Úřadující mistr světa jej sice úspěšně odblokoval, o kolo později však polevil a v osmé zatáčce se Martín dostal do čela.
Problémy pro druhého muže šampionátu pokračovaly. Druhé místo Bagnaia ztratil již v dalším kole vůči týmovému kolegovi Bastianinimu. Nejen to, pódiové příčky čenichal i Acosta, jenž se na Bagnaiu přitáhl na rozdíl pár desetin. Blíže se však 20letý nováček k trojnásobnému mistru světa nedostal.
Trápící se Bagnaia otáčí situaci, Bastianini načítá Martína
V následujících několik kol se z trojsouboje na čele stala vyčkávací hra dvou mužů. Bagnaia se postupně propadal za Bastianiniho, v devátém kole mu však zmizel tlak zezadu. Acosta totiž havaroval v patnácté zatáčce, což posunulo Márqueze na čtvrtou pozici. 31letý Španěl nicméně neměl chuť nijak naléhat na budoucího týmového kolegu, díky čemuž se Bagnaia mohl začít pohodlně soustředit na vlastní jízdu.
Prostřední část velké ceny se odehrávala v poklidné atmosféře. Bagnaia sice dokázal stabilizovat své manko na kolegu Bastianiniho, žádné další drama se ovšem neodehrávalo. V patnáctém kole závod lehce ožil, když rozdíl mezi Bastianinim a Bagnaiou se začal krok za krokem snižovat.
Okolo osmnáctého kola vedoucí dvojice ovšem zareagovala na comeback Bagnai. Díky tomu se Bastianini opět přiblížil lídrovi Martínovi, jenž si horko těžko udržoval maličkou rezervu o třech desetinách. Z bývalé zkušenosti se tedy dalo očekávat, že Bastianiniovo rapidní tempo na koncích závodů se prolne i do tohoto závodu, který byl daleko od svého velkolepého finále.
Vyhrocený závěr! Bagnaia havaruje, Bastianini vytahuje lokty!
Sedm kol do konce se Bagnaia nadále držel do dvou sekund za Bastianinim. Každým momentem se tak šance na obrat pro Itala strmě padaly. Bagnaia si však tato slova vyložil doslova! V 21. kole došlo k prvnímu šokujícímu okamžiku závodu, když domácí publikum nevěřícně vstalo ze svých sedadel poté, co zachytilo Bagnaiu klouzat do kačírku na vnějšku osmé zatáčky!
Pro rodáka z Milána se tak po ztrátách z několika sprintů či hlavního závodu v Aragonu znovu výrazně zkomplikovala obhajoba titulu. Bagnaiova havárie vyslala Márqueze na bronzovou příčku, ovšem již se rezervou více než sedmi sekund na Martína s Bastianinim.
Vedoucí dvojice následně zahájila grandiózní honičku za vítězstvím. Ve 25. kole z celkových 27 se Bastianini nebezpečně přitáhl na záda Martína a až do startu posledního okruhu hledal kudy před lídra MS. Právě závěrečné kolo přineslo druhou dechberoucí momentku, když Bastianini poslal svůj stroj agresivně na bok satelitní ducati Martína!
Tvrdý kontakt domácího závodníka se Španělem poslal Martína daleko mimo trať, zatímco Bastianini také na chvíli opustil prostor mezi bílých čar. Martín horlivě gestikuloval směrem na Bastianiniho během celého kola, avšak komisaři incident nijak nehodnotili. 26letý rodák z nedalekého Rimini zvítězil kontroverzním způsobem před Martínem a Márquezem. Místa v top 5 zakončili Marco Bezzecchi a Franco Morbidelli.
Ducati vítězstvím ve VC Emilia Romagna nejen, že získalo své historické 100. vítězství v premier class, zároveň popáté v řadě si uzmulo konstruktérskou korunu šest podniků do konce sezóny.
Výsledky Velké ceny Emilia Romagna MotoGP (závod 14/20, 27 kol = 114,102 km; pouze top 10):
1. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 41:14.653
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) +5.002
3. Marc Márquez (Špa., Ducati) +7.848
4. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +9.200
5. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) +13.601
6. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +15.484
7. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) +20.922
8. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) +22.795
9. Álex Márquez (Špa., Ducati) +27.704
10. Miguel Oliveira (Por., Aprilia) +31.891
Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2024 (po závodě 14/20; pouze top 10):
1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 341
2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 317
3. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 282
4. Marc Márquez (Špa., Ducati) 281
5. Brad Binder (RJA, KTM) 165
6. Pedro Acosta (Špa., KTM) 157
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 149
8. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 127
9. Álex Márquez (Špa., Ducati) 121
10. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 121
Zdroj: MotoGP, X
-
Chance Ligapřed 4 dny
Sledujeme rozklad Sparty? Kotel podpořil Birmančeviče, tím však naštval jeho kosovské spoluhráče
-
Chance Ligapřed 3 dny
Birmančevič do Slavie? Fanoušci sešívaných nabádají vedení, ať vysvobodí Srba ze Sparty
-
Chance Ligapřed 4 dny
Vitík hraje proti nám? Je úplně mimo, proč ho Friis pořád staví, nechápou fanoušci Sparty zhoršené výkony mladého stopera
-
Fotbalpřed 4 dny
Prohra s Ajaxem? Máme po sezóně, Priske out! Bývalý trenér Sparty opět zklamal a fanoušci žádají jeho hlavu. Přijde v sobotu náprava?