Spojte se s námi


Motorsport

Konec velkého muže a legendy F1! Čtyřnásobný mistr světa a bývalý pilot Red Bullu oznámil konec kariéry

Sebastian Vettel se bezpochyby zařadí po bok dalších legend nejen Formule 1, nýbrž celého motorsportu. Německý závodník totiž oznámil konec své kariéry, přičemž se na konci letošního ročníku uzavře jeden velký příběh. Šampion se loučí.

Publikováno

dne

Sebastian Vettel se bezpochyby zařadí po bok dalších legend nejen Formule 1, nýbrž celého motorsportu. Německý závodník totiž oznámil konec své kariéry, přičemž se na konci letošního ročníku uzavře jeden velký příběh. Šampion se loučí.

Je to něco, co všichni mohli vzhledem k okolnostem očekávat. Bohužel. Čtyřnásobný mistr světa oznámil, že na konci letošní sezóny definitivně ukončí svou kariéru pilota Formule 1.

Ještě v nedávném čase se přitom spekulovalo o jeho prodloužení smlouvy u Astonu Martin, který měl o Vettelovo setrvání velký zájem. Odchod šampiona z let 2010, 2011, 2012 a 2013 tak spustí kolotoč potencionálních přestupů ve F1.

Je tedy momentálně velkou otázkou, kdo zaujme pozici týmového kolegy Lance Strolla. „Rozhodnutí odejít do důchodu pro mě bylo velmi těžké a strávil jsem nad tím spoustu času přemýšlením,“ uvedl Vettel v oficiálním prohlášení Astonu Martin.

„Na konci roku si chci nechat více času na rozmyšlenou, co budu dělat v budoucnu. Ale je mi zcela jasné, že jako otec chci trávit více času se svou rodinou. Dnešek ale není o loučení, spíše poděkování – všem – v neposlední řadě fanouškům, bez jejichž vášnivé podpory by F1 nemohla existovat,“ pětatřicetiletý závodník.

„Za posledních 15 let jsem měl tu čest pracovat s mnoha fantastickými lidmi – je toho příliš mnoho, co bych chtěl zmínit a komu poděkovat,“ doplnil.

Vettelova kariéra ve zkratce

Vettel ve Formuli 1 debutoval v roce 2007 ve Velké ceně USA, když mu dal šanci tým BMW Sauber. Natrvalo se v královně motorsportu usadil v sezóně 2008, když se přidal k sesterskému týmu Red Bullu, tehdy s názvem Torro Rosso.

S tímto týmem se v roce 2008 stal nejmladším vítězem závodu F1. V následující sezóně pak povýšil do Red Bullu, se kterým získal v letech 2010 až 2013 hned čtyři tituly mistra světa. Právě tohle bylo období velké dominance rakouské stáje.

V roce 2015 přestoupil k Ferrari, v jehož barvách dokonce v letech 2017 a 2018 bojoval o titul, byť pokaždé neúspěšně. V obou případech prohrál s jeho tehdejším hlavním rivalem Lewisem Hamiltonem.

Na konci roku 2020 pak oznámil přestup k Astonu Martin, se kterým už však na žádný výraznější úspěch nedosáhl. Jeho nejlepším umístěním od té doby je druhé místo ve Velké ceně Maďarska 2021.

Zdroje: F1, Aston Martin Cognizant F1 Team

Reklama

Motorsport

Další změna pravidel ve F1! Jezdce čeká větší práce s ohříváním pneumatik

Formule 1 přišla před několika dny s novou specifikací pohonné jednotky, která vejde v platnost od sezony 2026. Nyní královna motorsportu představila další novinku. Od roku 2024 budou zakázány nahřívací dečky, které pomáhaly jezdcům s udržením teploty pneumatik.

Publikováno

dne

Formule 1 přišla před několika dny s novou specifikací pohonné jednotky, která vejde v platnost od sezony 2026. Nyní královna motorsportu představila další novinku. Od roku 2024 budou zakázány nahřívací dečky, které pomáhaly jezdcům s udržením teploty pneumatik.

Do této chvíle měli piloti velkou výhodu, a to hlavně při zastávkách v boxech a při startu závodu, když na roštu mohli jezdci mít předehřáté gumy.

Při výměně pneumatik totiž jezdci dostali nahřáté vybavení a mohli tak pracovat s koly rychleji. Od sezony 2024 čeká na jezdce těžká práce.

Ideální teplota pneumatik se totiž pohybuje někde kolem 90 stupňů, přičemž v tuto chvíli se předehřívá na 70 stupňů Celsia. Pokud se jezdci dostanou do chladnějšího závodu, čeká je formulové peklo.

I předehřáté pneumatiky totiž občas činí závodníkům problémy. Příklad můžeme hledat v nedávné velké ceně Maďarska, kde se nejtvrdší sada na žádném monopostu nedostala do provozní teploty a prakticky všichni měli na začátku plné ruce práce se zahřátím bíle označené sady.

Roli hrají i nové 18palcové pneumatiky. Ty také potřebují více času na zahřátí a bez deček to bude velmi náročná práce. Týmy se budou muset poprat i s novými strategiemi, konkrétně jak poslat svého jezdce zpět na trať, aby mu nepřekážely další vozy.

Důvodem odstranění nahřívacích deček jsou mimo jiné finance. Tato technologie vyžaduje statisícové náklady a také velké množství elektrické energie. A výsledek?

Na ten si musíme počkat. Jisté ale je, že k vidění může být velmi zajímavé klouzání aut po vozovce. A s tím se zvýší i zajímavost závodění ve Formuli 1.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Jsem rád, že se jim zase daří, můžou sebrat body Ferrari. Max Verstappen vítá návrat Mercedesu na špici

Ačkoli Mercedes do sezóny vstoupil skvělým výsledkem (v úvodním závodě v Bahrajnu vybojovali třetí a čtvrté místo), jedna věc byla po několika dalších podnicích všem jasná – o titul tým z Brackley bojovat nebude. Mercedes se však nyní vrací do boje o vítězství, na což zareagoval pilot Red Bullu Max Verstappen.

Publikováno

dne

Ačkoli Mercedes do sezóny vstoupil skvělým výsledkem (v úvodním závodě v Bahrajnu vybojovali třetí a čtvrté místo), jedna věc byla po několika dalších podnicích všem jasná – o titul tým z Brackley bojovat nebude. Mercedes se však nyní vrací do boje o vítězství, na což zareagoval pilot Red Bullu Max Verstappen.

Mercedes v Bahrajnu vybojoval velmi solidní body (třetí a čtvrté místo), po úvodním podniku sezóny však následovala série závodů, kde byly výkony Mercedesu jako na houpačce.

V Saúdské Arábii vypadl Lewis Hamilton již z první kvalifikace. O dva týdny později v Austrálii se umístil čtvrtý a jeho týmový kolega George Russell se postavil na stupně vítězů na třetím místě.

První náznak, že by Mercedes mohl začít bojovat o vítězství v závodech přišel v Barceloně. Na španělském okruhu se inženýrům povedl vůz nastavit tak, že výrazně zredukovali ono poskakování na rovinkách, tzv. porpoising. Kvůli tomu právě závodníci na trati ztráceli nejvíce času.

Byť v Saúdské Arábii se Mercedes co do potíží s porpoisingem opět trápil. Výrazný posun pak přišel v Kanadě a úplný zvrat Mercedes zaznamenal na anglickém okruhu Silverstone. Sedminásobný šampion dlouho bojoval o první místo.

Byl nejrychlejším pilotem na trati. Po pozdním safety caru a strhující bitvě se Sergiem Pérezem a Charlesem Leclercem se avšak musel spokojit se třetím místem.

Když v Maďarsku zajel George Russell nejrychlejší kolo kvalifikace a vybojoval svou první pole position v kariéře, bylo zřejmé, že Mercedes své prvotní problémy vyřešil a bude se už dvojici Ferrari–Red Bull jen přibližovat.

Verstappenovo vyjádření

Úřadující šampion se hrozby jménem Mercedes nebojí, ba naopak – vítá ji. „Je dobře, že jsou znovu kompetitivní, protože můžou sebrat víc bodů Ferrari. Takže ano, jsem rád, že se jim daří“ řekl Verstappen pro Sky Sports.

Nizozemský pilot vede pohár jezdců o 80 bodů, což ale neznamená, že usnul na vavřínech. Ani s vítězstvím v Maďarsku nebyl stoprocentně spokojen.

„V závodě jsme měli problémy se spojkou a řazením, takže se auto řídilo obtížně. Celkově je samozřejmě všechno v pořádku, ale musíme stále pracovat, snažit se vše zlepšovat,“ uzavřel Verstappen.

Zdroje: F1, Sky Sports

Pokračovat ve čtení

Motorsport

17. srpen 2002. Den, kdy doping zhatil Tomáši Engemu veškeré naděje v stálou budoucnost ve Formuli 1

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Publikováno

dne

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Největší česká závodnická naděje té doby

Tomáš Enge byl již před svou premiérou v F1 osvědčeným závodníkem. Jeho úspěchy v mistrovství Formule 3000 (v té době druhé nejvyšší ligy po F1) mu zaručovaly jistou budoucnost v královně motorsportu.

A když po nehodě Luciana Burtiho ve Spa nadešla možnost zajezdit si v závěrečných třech velkých cenách sezóny 2001, nic nebránilo Engemu začít novou kapitolu kariéry, tentokrát ve Formuli 1.

Bohužel, rok 2002 se ukázal pro Engeho jako zlomový v tom špatném slova smyslu. Tým Prost, jenž jej zaměstnal na poslední tři závody předešlého ročníku F1, na začátku roku zkrachoval. Enge tedy musel zůstat ve Formuli 3000 a doufat, že jeho bohaté zkušenosti v seriálu mu nejen zaručí tížený titul, ale také zasloužené místo v jednom z předních týmů F1.

Smůla se mu však dále lepila na paty. V prvním závodě ročníku 2002 F3000 v Brazílii odstoupil po technické závadě. Třikrát během sezóny jej odstřelili soupeři, včetně jeho největšího rivala o titul Sébastiana Bourdaise. Jeho zkušenosti a um mu nicméně přinesli tři triumfy, a tedy zasloužený boj o titul šampiona.

Osudový závod

Desátý podnik sezóny v Maďarsku bohužel rozhodl naprosto vše. Včetně možné zářivé budoucnosti Engeho ve Formuli 1.

17. srpna 2002 se Enge postavil na čelo startovního roštu vstříc důležitému vítězství v sezóně F3000. Rodák z Liberce předvedl famózní první kolo a ujel zbytku pole již na rozdíl 2,4 sekundy.

Enge dominoval po celý průběh závodu. A ačkoliv nehoda několika vozů v posledních kolech stáhla celý vláček k sobě kvůli výjezdu safety caru, Enge si pohlídal restart v závěrečném okruhu a dojel si na Hungaroringu pro své čtvrté vítězství sezóny.

Vidina titulu F3000 byla stále silnější. Po závodě Enge podstoupil nevinný dopingový test. Co se však nestalo…

Studená sprcha

13. září, měsíc po závodě v Hungaroringu vyšlo najevo, že měl Enge v moči stopy marihuany. Český jezdec směl pokračovat v sezóně, kterou nakonec druhým místem v závěrečném závodě v Monze ovládl. Na chvíli se mohl pyšnit titulem mistra Formule 3000.

1. října přišel od FIA finální verdikt, na který čekal nejen celý Engeův tým, ale také celá česká závodnická obec. Verdikt byl nekompromisní. Enge přišel o deset bodů za vítězství na Hungaroringu, což jej obralo o titul ve Formuli 3000, jenž připadl do klína Bourdaisovi.

Reputace Engeho v mezinárodní závodnické scéně se nenávratně pošramotila. Enge se sice vydal směr Le Mans, vrátil se v roce 2004 do F3000 a okusil i svět amerických závodů. 17. srpen 2002 se však bohužel zapsal do historie českého motorsportu jako den zhaslých nadějí pro Engeho opět okusit svět Formule 1, ve kterém by se rozhodně neztratil.

Zdroj: Formule 2002/03 (Jiří Nikodým)

Pokračovat ve čtení

Oblíbené