Spojte se s námi


Motorsport

Komentář: Kontroverze, drama, nehody! Velká cena Las Vegas nabídla vše, co můžeme od F1 očekávat

Velká cena s pořadovým číslem 1100! Obecně k celému víkendu – byla to obrovská, asi největší show v celém kalendáři F1, což jsme všichni čekali. Jak to ze začátku vypadalo, že to bude obří průšvih, musím uznat, že Velká cena Las Vegas nabídla jeden z nejlepších závodů sezóny.

Publikováno

dne

Velká cena s pořadovým číslem 1100! Obecně k celému víkendu – byla to obrovská, asi největší show v celém kalendáři F1, což jsme všichni čekali. Jak to ze začátku vypadalo, že to bude obří průšvih, musím uznat, že Velká cena Las Vegas nabídla jeden z nejlepších závodů sezóny.

Velká cena Las Vegas – show, kontroverze, nehody, úžasný závod

Velká cena Las Vegas nabídla vše, co může fanoušek od Formule 1 chtít a právem bude označována jako jeden z nejlepších závodů sezóny 2023. Byť to bylo značně způsobeno díky chaosu na trati a závod extrémně ovlivnily okolnosti.

Ředitelství závodu se s tím moc nemazalo a využilo prakticky každé příležitosti k zamíchání pořadí. O akci tedy skutečně nebyla nouze. Už samotný úvod Velké ceny Las Vegas se postaral o velké drama v podobě lehkých incidentů – čekali jste ale něco jiného?

Drsný asfalt, nízké teploty, studené pneumatiky – záruka předem daného chaosu. Otázkou je, jak by závod vypadal, a zda by se v něm dělo tolik nebýt velkého množství proměnných a otazníků.

Za co ale nemůžeme Las Vegas pochválit je režie. Ta v průběhu celého závodního víkendu podala vskutku otřesný výkon. Atraktivitě závodu každopádně pomohly i ideálně nastavené DRS zóny, tudíž si jezdci museli každé předjetí zasloužit. Nyní se už ale pojďme společně podívat na to, jak si v Las Vegas vedly jednotlivé týmy.

Velká cen Las Vegas – Red Bull Racing

Max Verstappen dosáhl letos už na 18. vítězství, to je neuvěřitelné číslo. Zpětně, co se týče incidentu na startu – nejprve mně ona penalizaci pěti vteřin přišla velmi nedostatečná. Jenže když vezmu v potaz, že na těch studených pneumatikách klouzali všichni, tomu trestu to zase dává trochou jinou váhu.

Faktem ale je, že to do první zatáčky poslal natvrdo a tohle by se do budoucna mohlo trestat tvrději. V úvahu přichází například průjezd boxy. Je tady ale jeden háček – sportovním komisařům se bude těžko posuzovat, zda to udělal jezdec schválně nebo to byla například vina techniky, a tedy třeba studených pneumatik.

Za tu druhý incident už mohl spíše sám George Russell, který do Verstappena vyloženě zatočil. Jinak takové časy, které tam úřadující šampion sázel s poškozeným křídlem, to je velmi dobrý výkon. Těžko ale říct, zda by vyhrál, kdyby měl Charles Leclerc vepředu Carlose Sainze.

To stále vnímám jako obrovskou kaňku na celém víkendu. Dneska byl Verstappen k poražení. Bohužel pro většinu fanoušků se tak nestalo. Sergio Pérez měl více štěstí než rozumu, čímž ale nechci snižovat jeho výkon na trati. Navíc s poškozeným autem.

Kvalifikace klasicky tragická, v závodě díky okolnostem zapsal velice dobrý výsledek. Velmi mu pomohl Safety car, na kterém extrémně vydělal. Co se týče manévru z posledního kola, kdy jej na poslední chvíli předjel Leclerc, jenž tak získal druhé místo – za sebe bych to tolik nehrotil.

Spíš v tomto případě oceňuji Leclerca, který to do zatáčky poslal na srdce a vlastně nejlépe, jak mohl. Red Bull každopádně poprvé v historii získává první a druhé v šampionátu jezdců.

Scuderia Ferrari

Měli na vítězství, to ne, že ne. Opět fenomenální kvalifikace, bohužel jim víkend pokazila samotná FIA a její nespravedlivé, až velmi kontroverzní rozhodnutí. Ferrari bylo v Las Vegas velmi rychlé na rovinkách a okruh „Italům“ sedl.

Jak už píšu výše, kdyby měl Leclerc za sebou Sainze, pravděpodobně by to vše vypadalo jinak, lépe pro stáj z Maranella. A také škoda prvního pit stopu. Leclerc zkrátka pozdní zastávkou ztratil důležitý čas, jeho soupeři (jezdci Red Bullu – pozn. red.) měli navíc o pět kol čerstvější pneumatiky.

Nakonec ale díky úžasnému manévru na „Checa“ Péreze uzmul druhé místo, Sainz to dal alespoň na příčku číslo 6.

Ferrari ale musíme za tento víkend pochválit. No a v konečném důsledku mohou v Abú Dhabí zaútočit na konečné druhé místo v Poháru konstruktérů.

Mercedes

Russell prožil vskutku lepší víkend než Lewis Hamilton, no stejně v závodě skončil za týmovým kolegou. To musí být k vzteku. No nicméně, může si za to sám, penalizace pěti sekund za srážku s Verstappenem je oprávněných.

Výkonnostně byl ale Mercedes jasně slabší než Red Bull a Ferrari, konečné sedmé a osmé místo je ale nemalé zklamání. Ze třetího místa na startu rozhodně šlo mířit výš, Hamilton naopak oproti startu tři pozice získal.

Je ale potřeba říct, že oba jezdci Mercedesu doplatili na výjezd Safety caru a jinak zvolenou strategii. Po zastávce se Hamilton každopádně propadl až na 17. pozici, postupně získal až 10 míst – tohle je na druhou stranu velmi dobrá limitace škod.

Hamilton před zastávkou pod Safety carem odjel na střední specifikaci pneumatik jen velmi krátký stint, Russell na nejtvrdší sadě taktéž.

McLaren

McLaren si to pokazil sám už v kvalifikaci, kdy si nepohlídali tzv. track position, když trať každým rychlým pokusem zrychlovala. Lando Norris pak v úvodu závodu smolně najel ve dvanácté zatáčce na hrbol a solidně to rozstřelil.

Oscar Piastri jel sympaticky a snažil se se závodem něco udělat, každopádně mu výjezd onoho bezpečnostního vozu taky moc nepomohl. Plusem je bod za nejrychlejší kolo závodu.

Navíc Las Vegas Strip Circuit McLarenu nesedl, tady bylo všechno špatně. Boj s Astonem Martin o konečné čtvrté místo v Poháru konstruktérů bude ještě zajímavý. Byť v Abú Dhabí bychom měli vidět McLaren už v tradičně silném rozpoložení.

Aston Martin

Na současné poměry Aston zaznamenal hodně slušný víkend. Vůbec můžeme lidi v týmu pochválit za to, jak zareagovali na jinak nedávnou čím dál horší formu a do Vegas dovezli efektivně pracující zadní a přední křídlo.

Fernando Alonso startující z deváté příčky dojel desátý, přičemž právě na startu udělal něco, na co u něj nejsme zvyklí – chybu. To mu ovlivnilo celý závod.

Lance Stroll naopak využil každé příležitosti k posunu vpřed, kterou mu závod nabídl – úvodní chaos, správně zvolená strategie, vydělal na Safety caru, podal také velice kvalitní jezdecký výkon. Startoval devatenáctý, v závodě dojel na páté pozici. Výborný výsledek!

Alpine

Esteban Ocon ukázal, že by týmová režie stejně nefungovala. Oproti kvalifikaci byl Pierre Gasly jednoduše tragický, i s přihlédnutím na to, že odjel 33 kol na nejtvrdší sadě pneumatik. Tempo zkrátka neměl dobré, výsledkem všeho je konečné jedenácté místo.

Ocon byl v závodě jasně lepším jezdcem, který naopak vydělal na Safety caru a zároveň jel v rámci možností opravdu slušně. Na to, že v kvalifikaci skončil sedmnáctý… V Poháru konstruktérů je Alpine každopádně v zemi nikoho.

Velká cena Las Vegas se Williamsu nepovedla

V třetím tréninku to vypadalo nadějně, kvalifikace to následně potvrdila. Jenže závod Williamsu ani trochu nevyšel. Dá se říci, že měli taky smůlu na výjezd bezpečnostního vozu. Alexander Albon odjel v druhém stintu na nejtvrdší sadě pneumatik 34 kol, Logan Sargeant dokonce 35.

Nutno dodat, Američan měl v závodě tempo otřesné. Albon sice zajel několik lepších kol, no žádný zázrak to ale nebyl. Propad z pátého a šestého místa na startu na konečnou dvanáctou a šestnáctou příčku – to je zkrátka obří zklamání.

Alfa Romeo, Haas, AlphaTauri

Čou Kuan-jü byl bohužel tragický po celý víkend. U Valtteriho Bottase to po trénincích a kvalifikaci vypadalo na to, že by přece jen o nějaké body mohl zabojovat. No nicméně start se mu nepovedl, řekl bych, že zvolil i neefektivní strategii.

Tady bylo v závodě vše špatně. U Haasu bych to rád shrnul tím, že v závodě zkrátka nestačí, to je dlouhodobý fakt. Nico Hülkenberg nedojel, Kevin Magnussen skončil třináctý daleko od bodů. I kdyby jim vyšla strategie s ohledem na Safety car, v žádné body bych stejně nevěřil. AlphaTauri jedním slovem – katastrofa, a to po celý víkend.

Sečteno a podtrženo F1 v Las Vegas nabídla asi vše, co mohla. A sice spoustu krásných soubojů, předjížděcích manévrů, spektakulární nehodu, Safety cary a v neposlední řadě obrovskou show!

Zdroj: F1, Velká cena Las Vegas

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.