Spojte se s námi


Motorsport

Hodnocení ročníku 2021: Proč se tato sezóna zařadí po bok těch nejpamátnějších?

Sezóna 2021 je definitivně u konce. Je nicméně zapotřebí poznamenat, že se tento ročník zařadí po bok těch nejpamátnějších a nezapomenutelných, a to hned z několika důvodů. Co vše nám tedy již uplynulý ročník nabídl a co čekat do budoucna?

Publikováno

dne

Sezóna 2021 je definitivně u konce. Je nicméně zapotřebí poznamenat, že se tento ročník zařadí po bok těch nejpamátnějších a nezapomenutelných, a to hned z několika důvodů. Co vše nám tedy již uplynulý ročník nabídl a co čekat do budoucna?

Formule 1 nám letos nabídla snad úplně vše, co může závodění a motorsport obecně přinést. Tahle sezóna doslova donutila fanoušky, kteří se v minulých letech ke královně motorsportu z nejrůznějších důvodů otočili zády, aby se k tomuto sportu vrátili.

Začíná se tedy F1 po několika uplynulých sezónách znovu dařit? Aktuální ročník totiž přivedl i spoustu nových fanoušků. Otázkou zůstává, co přinese rok následující, jelikož formule 1 vstupuje do zcela nové éry.

Letos se totiž loučíme s nejrychlejšími monoposty „ever“. V sezóně 2021 jsme byli svědky těch nejrychlejších monopostů, které se kdy objevily na startovním roštu. Rovněž dáváme sbohem 13palcovým pneumatikám.

Od příštího roku se na vozech formule 1 objeví pneumatiky 18palcové. Pirelli se s nimi při příležitosti posledního podniku sezóny v Abú Dhabí rozloučilo prostřednictvím speciálního nápisu „Next year I turn 18“.

Závodní rukavice věší na hřebík také jedna z největších ikon F1 – Kimi Räikkönen. Co nám tedy nabídla sezóna 2021?

Max Verstappen vs. Lewis Hamilton

Sezóna 2021 přinesla naprosto impozantní a fascinující souboj o titul. A ten měl všechno, co snad bitva o mistrovské prvenství může přinést – nádherné souboje na trati, emoce a napjetí, kontroverze a v neposlední řadě také vzájemné kolize a kontakty (Silverstone nebo Monza).

Bitva o titul nám připomněla dávné souboje mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem, Niki Laudou a Jamesem Huntem nebo Michaela Schumachera a Mika Häkkinenem.

Verstappen a Hamilton jsou totiž rovněž dvě zcela rozdílné osobnosti. Oba disponují naprosto jiným závodním stylem a oba se svými týmy komunikují a pracují úplně jinak. Formule 1 všem jejím příznivcům ukázala, že ač je to sport velmi medializovaný a svým způsobem komerční, sportovní stránka královny motorsportu je stále její nedílnou součástí.

Sveřepý souboj Ferrari a McLarenu

Mediální pozornost se sice v posledních dvou velkých cenách upínala pouze na dva protagonisty, jenž velmi tvrdě bojovali o mistrovský titul. Není se ale samozřejmě čemu divit. V průběhu sezóny jsme však byli svědky i velmi zajímavého boje o třetí místo v Poháru konstruktérů.

McLarenu v poslední čtvrtině sezóny tzv. došel dech, naproti tomu Ferrari se dokázalo stabilizovat a rovněž se jim velmi dobře povedl upgrade pohonné jednotky. Nakonec je to tedy italská stáj, která bere třetí příčku.

Nejednalo se sice o ty nelítostné souboje, které spolu tyto dvě stáje sváděly v již poněkud dávnější historii (vzpomeňme na bitvy Hamilton vs. Massa, Lauda vs. Hunt, Häkkinen vs. Schumacher), letošní ročník nám ovšem ponechal jakousi předzvěst budoucích dní.

Příští ročníky by i z tohoto pohledu mohli být velmi zajímavé a rozhodně není nereálné, že se v následujících letech právě tyto dva týmy poperou o mistrovský titul.

Sebastian Vettel – král předjíždění

Rekord za nejvíce předjetí v jedné sezóně doposud držel Max Verstappen, jenž jich v sezóně 2016 zaznamenal 78. Oproti letošnímu roku se v roce 2016 závodilo celkem na 21 okruzích, kdežto letos jsme mohli vidět o jednu velkou cenu navíc.

Rozdíl, jak objektivně musíme uznat, je ovšem výrazný. Vettel tedy tesně porazil Fernanda Alonsa na Alpinu a Kimiho Räikkönena na Alfě Romeo.

Double McLarenu na Monze

McLaren zcela ovládl závod na okruhu v Monze. Vítězem se stal Daniel Ricciardo, druhý dojel Norris. To ale není vše, dvaatřicetiletý Australan pro sebe v posledním kole ještě ukořistil jeden extra mistrovský bod za nejrychlejší kolo závodu. Také byl zvolen nejlepším jezdcem dne.

McLaren vyhrál závod formule 1 po dlouhých devíti letech. Naposledy tým z Wokingu vyhrál velkou cenu v Brazílii, v roce 2012. Tenkrát v jeho barvách slavil prvenství Jenson Button. Zejména pro fanoušky McLarenu je tento triumf velkým zadostiučiněním.

Senzační Oconovo vítězství, Alonso na stupních vítězů

Esteban Ocon předvedl v Maďarsku opravdu skvělý výkon. Chvílemi nebyl daleko od vítězství Vettel, který ale až na několik slibných okamžiků neměl potřebnou rychlost. Jezdec Alpinu každopádně prokázal svůj talent a skvělou defenzivu.

Zaslouženě si tak dojel pro první vítězství v kariéře. Nutno podotknout, Velká cena Maďarska byla rovněž infarktovou záležitostí. Alpine ovšem zaznamenal ještě jeden výrazný úspěch, konkrétně tedy Fernando Alonso.

Fernando si totiž v Kataru dojel pro třetí místo a po sedmi letech jsme tak legendárního Španěla měli možnost vidět na stupních vítězů! Poslední pódiové umístění naposledy zajel ve Velké ceně Maďarska 2014.

Sbohem, Kimi

Tohle zkrátka a dobře nelze nezmínit. Velkou cenou Abú Dhabí skončila kariéra Kimiho Räikkönena. Na svém kontě má 349 startů, 21 vítězství, 103 pódiových umístění a v neposlední řadě hlavně jeden mistrovský titul z roku 2007!

Souboj týmových dvojek

Před sezónou došlo hned k několika přesunům. Sergio Pérez získal sedačku u Red Bullu, Carlos Sainz odešel z McLarenu do Ferrari a z Renaultu do McLarenu přestoupil Daniel Ricciardo.

A právě poslední jmenovaný tuto roli bohužel nezvládl tak, jak se očekávalo. V první čtvrtině sezóny se to ještě dalo svést na nezvyk v novém týmu, řídil opět úplně jinou formuli. Jenže zlepšení, až na několik výjimek nepřicházelo.

V posledních pěti velkých cenách dokonce dokázal na bodech dojet pouze jednou, a to v předposledním závodě v Saúdské Arábii. Problémy s monopostem Red Bullu měl také Pérez, jenže se s tím dokázal popasovat mnohem lépe a bodově tak tento miniduel zvládl nejlépe.

Sainzovi dá se říci Ferrari opravdu sedlo. Během sezóny z čistě sportovních výsledků nebylo příliš patrné, kdo je vlastně týmovou jedničkou. Jeho výkony byly místy tak skvělé, že Charlese Leclerca zastínil. V konečném pořadí čtyřiadvacetiletého Monačana překonal o pět bodů a půl bodů.

Konečné výsledky sezóny 2021

Mistrovský titul mezi jezdci tedy patří Verstappenovi, prvenství mezi konstruktéry ovšem patří Mercedesu (po osmé v řadě – pozn. red.). Druhý Red Bull zaostal o 28 bodů. Třetí příčku tedy bere Ferrari, jenž na svém kontě má 323,5 bodů.

Pozice číslo 4 patří McLarenu. Stáj z Wokingu ztratila na Ferrari 48,5 bodů. Místo páté obsadil Alpine (155 bodů), šesté Alpha Tauri (142), sedmé Aston Martin (77), osmé Williams (23), deváté Alfa Romeo (13) a poslední bez jediného získaného bodu skončil Haas.

V příspěvku výše můžeme vidět i jak dopadl šampionát jezdců. Osobně věřím, že se mi v tomto článku podařilo shrnout to nezajímavější ze sezóny 2021, jelikož se toho stalo opravdu hodně a vskutku doufám, že jsem na nic nezapoměl.

Závěrem bychom vám, našim čtenářům, chtěli poděkovat za pozornost během celé sezóny. Ač se s F1 neloučíme, protože během zimní pauzy bude jistě probíráno velké množství témat, rádi bychom vám za naši redakci popřáli klidné prožití vánočních svátků a šťastný nový rok.

Zdroje: F1, Twitter

Reklama

Motorsport

Luca Marini pro Ruik: Jaké je to pracovat s Valentinem Rossim? Nevlastní bratr legendy MotoGP popisuje speciální vztah

Luca Marini, nevlastní bratr Valentina Rossiho se v exkluzivním rozhovoru pro Ruik rozpovídal o tom, jak vlastně s legendou MotoGP spolupracuje, poskytl nám také svůj pohled na jeho dosavadní kariéru a prozradil, co je pro něj jako jezdce zcela nejdůležitější.

Publikováno

dne

Luca Marini, nevlastní bratr Valentina Rossiho se v exkluzivním rozhovoru pro Ruik rozpovídal o tom, jak vlastně s legendou MotoGP spolupracuje, poskytl nám také svůj pohled na jeho dosavadní kariéru a prozradil, co je pro něj jako jezdce zcela nejdůležitější.

Pětadvacetiletý italský závodník přestoupil do královské kubatury MotoGP až v loňském ročníku, když strávil hned šest sezón v šampionátu Moto2. V této kategorii však Marini mistrovský titul nikdy nezískal, jeho největším úspěchem je druhé místo ze sezóny 2020. Jak tedy hodnotí svou dosavadní kariéru?

„Já myslím, že mám za sebou prozatím dobrou kariéru a jsem docela spokojený. Samozřejmě byly věci, které jsem mohl udělat lépe, ale nikdy to pro mě nebylo lehké, protože jsem startoval přímo z šampionátu Moto2,“ vysvětluje Marini v rozhovoru pro vybraná média, včetně Ruiku.

„Upřímně, rád bych si prošel třídou Moto3, protože si myslím, že je to velmi dobrá kategorie. Podle mého názoru to dá pilotům mnoho zkušeností. Já ale tuto kategorii přeskočil, jelikož jsem na ni byl příliš velký a z toho důvodu pro mě bylo nemožné zde závodit. Takže jsem rovnou přešel do Moto2, kde pro mě bylo vše lepší a lehčí.

Začátek kariéry pro mě ale nebyl lehký. Sice jsem pracoval s lidmi, kteří byli velmi příjemní a i práce s nimi byla velmi dobrá. Ale bohužel to nebyl oficiální tým (Forward Racing Team). Takže jsem tam nasbíral nějaké zkušenosti a poté přestoupil ke Sky Racing Team VR46, se kterým jsme dosáhli na úžasné věci. Hodně jsem tam vyrostl a myslím, že sezóna 2020 pro mě byla velmi dobrá. A až na události ke konci roku jsem byl spokojený,“ popisuje Marini svou kariéru.

Vliv Valentina Rossiho

Marini aktuálně závodí pro tým Mooney VR46 Racing Team a jak je už z názvu patrné, jedná se o tým italské legendy MotoGP. V průběhu rozhovoru Marini přiznává, že pracovat s Rossim je zkrátka něco, co musí pomoci každému jezdci.

Na jednu stranu se pro Mariniho jedná o určité břemeno – následovat nemalý rodinný úspěch v MotoGP. Ať totiž chce nebo ne, častokrát se stává, že je s Rossim co do výkonů na trati a jízdního stylu srovnáván.

Na stranu druhou je to pro Mariniho skvělá reference. Jak tedy odpověděl na otázku, která týkala právě Rossiho vlivu?

„Samozřejmě je to těžké, protože je to jedno z témat, které je probírané. Ale už jsem se s tím naučil pracovat. Je to zkrátka čest, využitá příležitost, šance k tomu promluvit si s ním tak, jak jiní jezdci nemohou, protože můžeme jít ve všem mnohem více do hloubky,“ přiznává Marini.

„Je fantastické sdílet s ním ty pocity, mít zpětnou vazbu na fungování pneumatik, trať nebo soupeře. Pokud jde o rady, je to opravdu něco úžasného. O takových tématech se sice můžete bavit i s ostatními jezdci, bratr vám ale přece jen dá vždy něco víc.

Zvláště, když jsem začal závodit v mistrovství světa. Hodně mě sledoval, zejména v mých prvních letech. A to bylo skvělé, jelikož to bylo pro mě všechno úplně nové. Když mi poskytne nějakou radu, musím být dobrý natolik, že ji dokážu použít. Jedna věc je něco říct a druhá to provést. A to je někdy velmi obtížné,“ uvedl.

Marini je vskutku všestranným sportovcem

Závodník týmu Mooney VR46 Racing Team už ve svém životě vyzkoušel mnoho sportů a přiznal, že si v dětství nikdy nemyslel, že se stane jezdcem MotoGP. Podle jeho vyjádření se zkrátka snažil užít si každý moment a dělat svou práci, respektive svůj koníček nejlépe, jak mohl.

„Když jsem byl dítě, nikdy jsem si nemyslel, že se stanu jezdce MotoGP. Snažil jsem si užívat každý moment, užívat si to, co miluji. Díky mým rodičům jsem si prošel mnoha sporty – fotbalem, lyžováním, snowboardingem, vyzkoušel jsem opravdu hodně věcí. Vždy jsem se prostě chtěl cítit dobře, cítit ty správné emoce,“ vzpomíná Marini na své dětství a dospívání.

„Takže to, co momentálně chci je pokračovat přesně v tomhle. Podobné pocity jsem cítil i v motokrosu, ale když jsem začal závodit na mistrovství světa, to pro mě nakonec bylo vším. Úroveň je tady větší, tlak je vyšší a je toho mnohem více, co musíte obětovat. Ale potom je odměna za ono úsilí o to větší. To je moje motivace a nikdy jsem se nikde necítil tak, jako na motorce,“ má jasno rodák z Urbina.

Plány do budoucna, denní rituály

Řecký kolega Panos Seitanidis z portálu Gazzetta.gr poté v průběhu rozhovoru vyslovil otázku, co vlastně jezdec MotoGP, v tomto případě tedy Marini, musí dělat každý den, aby se i nadále zlepšoval.

„Snažím se zkrátka pracovat se svým týmem. Ze všeho nejdřív se snažíme přijít s dobrým plánem ještě před začátkem tréninků. A každý den se snažíme co nejlépe připravit na ten další. Co do osobní stránky se snažím zůstávat v dobré fyzické kondici a myslím, že v letošním roce jsme ve velmi dobré kondici. Přesně v takové, jakou ode mě potřebují.

Snažím se dívat na všechny předchozí závody nebo tréninky, abych lépe porozuměl ideálním jízdním stopám. Snažím se pracovat na veškerých detailech a právě to je to, co určuje výsledný rozdíl,“ popisuje Marini.

Dále také prozradil něco o svých plánech a snech do budoucna. Co je podle Mariniho klíčem k tomu mít dlouhou a úspěšnou kariéru?

„Na motorce se cítím být sám sebou a snažím se užít si každý moment a být šťastnější a šťastnější. Rád zůstávám v paddocku, v kontaktu s týmem a i to mě neustále přesvědčuje o mé lásce k MotoGP. A je důležité tímto směrem pokračovat. Myslím, že tohle je klíč k tomu, abyste měli dobrou a dlouhou kariéru.

Mým snem zatím je vyhrát závod. Myslím si, že vítězství ve Velké ceně je neskutečný pocit, protože v tom daném závodě jste číslem 1. Číslem 1 na celém světě,“ uzavřel.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Jezdec Formule E António Félix da Costa přechází z DS Techeetah do Porsche

Portugalec António Félix da Costa, šampion Formule E v ročníku 2019/2020, mění od nadcházející sezóny své působiště! Přechází z DS Techeetah do týmu Porsche, kde se stane novým týmovým kolegou Pascala Wehrleina.

Publikováno

dne

Portugalec António Félix da Costa, šampion Formule E v ročníku 2019/2020, mění od nadcházející sezóny své působiště! Přechází z DS Techeetah do týmu Porsche, kde se stane novým týmovým kolegou Pascala Wehrleina. Nahrazuje tak Andrého Lotterera, jehož budoucnost v seriálu je tím pádem značně nejistá.

Třicetiletý rodák z Cascaisu v Portugalsku závodí ve Formuli E již od její úvodní sezóny 2014/2015. V pořadově šestém ročníku dominoval a dojel si pro titul mezi jezdci s relativně velkým náskokem 71 bodů na Stoffela Vandoorna, novopečeného mistra světa.

Za svou kariéru ve Formuli E nasbíral celkem sedm vítězství, 16 pódiových umístění a 8 prvních pozic na startovním roštu v 96 startech.

„Je to jako splněný sen. Opravdu se těším, až budu vyhrávat závody pro Porsche,“ vyjádřil se da Costa ke svému přesunu z DS Techeetah do týmu německého giganta. „Mnohokrát v mé kariéře mě vozy Porsche porazily, a to nejen ve Formuli E.

Takže vidím, že Porsche dělá vše proto, aby vyhrávalo. Sdílím stejné ambice a nemůžu se dočkat, až se s týmem sblížím a započneme třetí generaci úspěšně.“

Da Costa u německé automobilky střídá Andrého Lotterera. Několikanásobný vítěz 24 hodin Le Mans zaznamenal svůj nejlepší celkový výsledek v sezóně 2019/2020, kdy se s počtem 71 bodů umístil na osmém místě.

Zatím není jisté, jaká další dobrodružství čekají Lotterera ve světě motorsportu. Němec strávil ve Formuli E celkem pět let. Avšak zatím nepotvrdil, jestli zůstává v šampionátu, či si vydá vstříc jiným výzvám.

Zdroj: FIA Formula E

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Nemyslím si, že by to dávalo smysl, řekl šéf Alfa Romeo o možnosti vstupu jedenáctého týmu do F1

Už je to půl roku co bývalý americký závodník Micheal Andretti, syn šampiona F1 v roce 1978 Maria Andrettiho, zažádal FIA o registraci jeho nového týmu do královny motorsportu od sezóny 2024. Ke vstupu má však stále daleko.

Publikováno

dne

Už je to půl roku co bývalý americký závodník Micheal Andretti, syn šampiona F1 v roce 1978 Maria Andrettiho, zažádal FIA o registraci jeho nového týmu do královny motorsportu od sezóny 2024. Ke vstupu má však stále daleko.

Současný majitel týmu Andretti Autosport je přesvědčen, že nová stáj sportu jen prospěje. Fanoušci by nové dva monoposty na roštu jistě rádi přivítali. Odpor je však slyšet ze současných stájí.

Již dříve Toto Wolff vyjádřil své obavy o dalším týmu „jako Williams“, který bude zaostávat dvě vteřiny za ostatními. Andretti ho však ujistil, že mají prostředky a ambice pro boj o vítězství v závodech.

Skeptický byl i CEO F1 Stefano Domenicali. „Věřím, že je důležité zachovat hodnotu stávajících týmů, protože to může skutečně udělat rozdíl v jejich udržitelnosti.“

Právě finance jsou hlavním důvodem proč se Andretti potýká s odporem. Po každé sezóně se mezi všechny stáje rozdělí prize money a nástup jedenáctého týmu by znamenal, že se ona částka rozdělí na ještě menší díly.

„Kdyby tu bylo jedenáct týmů před třemi lety, dva nebo tři týmy by zkrachovaly. A jakmile by zkrachoval jeden, bylo by to jako domino,“ řekl šéf Alfa Romeo Frédéric Vasseur pro Racer.

„Když jsme se o jedenáctém týmu bavili před třemi lety, vzali jsme si jako příklad Porsche a řekli jsme si, že když se někdo jako Porsche bude chtít přidat do F1 a dělat věci po svém, tak dává smysl pro ně otevřít dveře. Výrazně by to přidalo paddocku hodnotu a byl by to další výrobce motorů.

„Nechci mluvit o Andrettim, protože to není osobní, ale přidat další tým, jenž dělá to stejné, co ostatní bez žádné přidané hodnoty; nemyslím si, že to v dnešní době dává smysl,“ dodal Vasseur.

Čtyřiapadesátiletému Francouzovi se nelíbí ani argument, že americký tým naláká více zámořských fanoušků a sponzorů. „Jeden z největších trhů pro Formuli 1 je dnes Nizozemsko a nizozemský tým nemáme, máme nizozemského pilota.“

Samotné rozhodnutí o vstupu nového týmu ale není na šéfech týmu, ale na FIA a F1. Nám nezbývá než doufat, že zástupce obou organizací Andretti přesvědčí, že jeho projekt má královně motorsportu co dát, a my se tak dočkáme dvou zbrusu nových vozů na roštů.

Zdroj: Racer

Pokračovat ve čtení

Oblíbené