Motorsport
FIA přijme do F1 až dva nové týmy! O způsobilosti žadatelů bude rozhodovat nový oficiální proces
Po dlouhé sáze s Michealem Andrettim a Cadillacem se FIA rozhodla zahájit nový oficiální proces pro přijetí nových týmů. Mimo jiné budou muset uchazeči ukázat, jaký by měli pozitivní sociální efekt.

Po dlouhé sáze s Michealem Andrettim a Cadillacem se FIA rozhodla zahájit nový oficiální proces pro přijetí nových týmů. Mimo jiné budou muset uchazeči ukázat, jaký by měli pozitivní sociální efekt.
Posledním zcela novým týmem ve Formuli 1 byl Haas, jenž se do šampionátu přidal v roce 2016. Na jeden rok tak rozšířil paddock na 11 týmů, po sezóně ale definitivně skončila stáj Manor Racing MRT a počet týmů ve sportu se ustálil na 10.
Změnit se to snaží bývalý americký závodník a majitel stáje v seriálu IndyCar, Michael Andretti. S automobilkou Cadillac je dokonce dohodnut i na případné spolupráci, oficiálně mu ale účast v šampionátu potvrzena nebyla.
Od FIA teď ale dostal jedinečnou šanci. Byl totiž zahájen oficiální proces pro přijetí až dvou zcela nových stájí do sportu. Zajímavostí je, že pravidla povolují až 13 týmů. Proč se FIA rozhodla přijmout pouze dva, není známé.
Uchazeči nebudou podrobeni jen důkladné technické a finanční analýze. Kromě jejich potenciální kompetitivnosti bude hodnoceno i to, jak se tým bude podílet na udržitelnosti životního prostředí a jaký bude mít pozitivní sociální efekt.
Kromě Andrettiho zájem o vstup do F1 vyjádřil i asijský projekt Panthera. Jejich původní plán z roku 2019 byl vstup již v poslední uplynulé sezóně, nyní tak mají novou naději.
Vyjádření prezidenta FIA, Ben Sulayema
„Růst a atraktivita šampionátu Formule 1 je na dosud nevídané úrovni. FIA věří, že jsou správné podmínky pro zájemce, kteří splňují požadované podmínky, aby formálně vyjádřili zájem o vstup do šampionátu,“ citoval server RacingNews365 Mohammeda Ben Sulayema.
„Poprvé v historii je součástí kritérií pro přijetí i ukázka toho, jak by týmy dosáhly levelu udržitelnosti, který je vyžadován FIA a jak by se sportem podílely na pozitivním efektu na společnost,“ pokračuje prezident FIA.
„Tento nový proces je logickým rozšířením po pozitivní reakci výrobců motorů na nové regulace pohonných jednotek, jež přijdou v platnost v roce 2026, a které přitáhly do sportu Audi a vzbudilo zájem i v ostatních potenciálních uchazečích,“ uzavřel.
Právě dnes, v pátek 3. února potvrdila automobilka Ford spolupráci se stájí Red Bull. Minimálně mezi lety 2026 a 2030 se budou společně podílet na konstrukci motorů pro Red Bull a AlphaTauri.
Zdroje: RacingNews365, F1

Motorsport
Hamilton o Red Bullu: Tohle je nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl! Před Verstappen se prý neměl šanci ubránit
Tým Mercedes-AMG Petronas F1 nevstoupil do nového ročníku královny motorsportu zrovna ideálně, přičemž na současný monopost si nejvíce stěžuje Lewis Hamilton. Kromě toho ale sedminásobný šampion přiznal, že aktuální vůz Red Bullu je tím nejrychlejším, který kdy v životě viděl.

Tým Mercedes-AMG Petronas F1 nevstoupil do nového ročníku královny motorsportu zrovna ideálně, přičemž na současný monopost si nejvíce stěžuje Lewis Hamilton. Kromě toho ale sedminásobný šampion přiznal, že aktuální vůz Red Bullu je tím nejrychlejším, který kdy v životě viděl.
Red Bull zaznamenal v Saúdské Arábii další double a momentálně co do rozložení sil startovního pole vskutku nemá konkurenci.
Druhý podnik letošní sezóny F1 totiž vcelku jasně ovládl Sergio Pérez, Max Verstappen se po startu z patnácté příčky vyšplhal až na konečné druhé místo, byť také za pomoci safety caru.
Rakouský tým tak jednoznačně vévodí nejen šampionátu jezdců, ale také Poháru konstruktérů. V níže přiloženém twitterovém příspěvku si ostatně pořadí obou šampionátů můžete prohlédnout. Dlužno dodat, je v něm zahrnuto i navrácení třetího místa Fernandu Alonsovi.
Dominance Red Bullu si zkrátka nelze nevšimnout. To dokládá také tvrzení Hamiltona, který je přesvědčený o tom, že rychlejší vůz na startovním roštu nikdy neviděl. A to prý i v porovnání s vozem, se kterým britský pilot drtil konkurenci v prvních letech turbohybridů.
Tohle je nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl!
„Rozhodně jsem nikdy neviděl tak rychlé auto. Myslím, že když jsme byli rychlí, nebyli jsme tak rychlí. Myslím, že je to nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl, zejména ve srovnání s ostatními,“ řekl Hamilton v jednom z pozávodních rozhovorů.
Nutno podotknout, osmatřicetiletý závodník patřil rovněž k jezdcům, které Verstappen dokázal na trati předjet bez větších potíží.
„Nevím jak a proč, ale projel kolem mě pořádnou rychlostí. Ani jsem se neobtěžoval blokovat, protože to byl prostě obrovský rozdíl v rychlosti,“ vysvětlil.
Hamilton s týmovým kolegou Georgem Russellem zakončili Velkou cenu Saúdské Arábie na pátém, respektive čtvrtém místě.
Pozitivem pro Mercedes je každopádně to, že i když ani zdaleka nestačili na tempo Red Bullu a Alonsova Aston Martinu, jeho piloti se dokázali udržet před Ferrari a získat tak důležité body do obou šampionátů.
Zdroje: F1, Motorsport
Motorsport
Verstappen po závodě i přes zisk doublu neskrýval svou frustraci: Nejsem tu od toho, abych končil druhý!
Formule 1 měla v neděli na programu svůj druhý podnik letošní sezóny, konkrétně tedy Velkou cenu Saúdské Arábie. A tu, podobně jako první závod v Bahrajnu, ovládl tým Red Bull Racing. Vítězství oslavil Sergio Pérez, Max Verstappen si dojel pro konečné druhé místo. Dvojnásobný mistr světa však se svým umístěním nebyl vůbec spokojen…

Formule 1 měla v neděli na programu svůj druhý podnik letošní sezóny, konkrétně tedy Velkou cenu Saúdské Arábie. A tu, podobně jako první závod v Bahrajnu, ovládl tým Red Bull Racing. Vítězství oslavil Sergio Pérez, Max Verstappen si dojel pro konečné druhé místo. Dvojnásobný mistr světa však se svým umístěním nebyl vůbec spokojen…
Red Bull zaznamenal v Saúdské Arábii další double a momentálně co do rozložení sil startovního pole vskutku nemá konkurenci.
Druhý podnik letošní sezóny F1 totiž vcelku jasně ovládl Sergio Pérez, Max Verstappen se po startu z patnácté příčky vyšplhal až na konečné druhé místo, byť také za pomoci Safety caru.
Dvojnásobný mistr světa se totiž v sobotní kvalifikaci potkal s technickými potížemi. Svůj monopost musel odstavit kvůli problému s hnací hřídelí už v Q2 (druhá část kvalifikace – pozn. red.) a do Velké ceny Saúdské Arábie odstartoval až z patnáctého místa.
Na tiskové konferenci následně Verstappen neskrýval svou frustraci, přestože Red Bull v dosavadním průběhu letošního ročníku získal 87 bodů z 88 možných.
Nejsem tu od toho, abych byl druhý
„Samozřejmě, že v týmu momentálně panuje taková atmosféra, že jsou všichni spokojení. Ale já osobně spokojený nejsem,“ přiznal nizozemský pilot v rozhovoru s médii, včetně Racing News 365.
„Protože tu nejsem od toho, abych byl druhý, zvlášť když člověk tvrdě pracuje, i doma v továrně, aby sem přijel v dobrém stavu a v podstatě se ujistil, že je všechno na svém místě,“ komentuje svou konečnou druhou příčku.
Verstappena naštvala především kvalifikace a start z patnácté příčky. Právě v tomto případě totiž musí jezdci spíše limitovat škody, než se soustředit na boj o vítězství.
Dlužno dodat, pilot Red Bullu proletěl startovním polem bez větších problémů a nebýt technických problémů v posledních deseti kolech, je možné, že by ještě zaútočil na Pérezovo první místo.
Verstappen nicméně ještě v posledním okruhu Velké ceny Saúdské Arábie zajel nejrychlejší kolo závodu. Získal tak jeden extra mistrovský bod, který jej udržel na čele šampionátu jezdců právě před týmovým kolegou.
Zdroje: F1, Racing News 365
Motorsport
Kontroverzní závěr VC Saúdské Arábie: Něco je hodně špatně! Je čas vrátit se ke zdravému rozumu, kritizuje Alonso FIA
Formule 1 má za sebou druhý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Saúdské Arábie. A právě ta přinesla velice kontroverzní závěr, respektive pozávodní dění, kdy FIA udělila třetímu Fernandu Alonsovi dodatečnou penalizaci. Později však své rozhodnutí dementovala a umístění na stupních vítězů mu vrátila.

Formule 1 má za sebou druhý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Saúdské Arábie. A právě ta přinesla velice kontroverzní závěr, respektive pozávodní dění, kdy FIA udělila třetímu Fernandu Alonsovi dodatečnou penalizaci. Později však své rozhodnutí dementovala a umístění na stupních vítězů mu vrátila.
Fernando Alonso zaznamenal v Saúdské Arábii další skvělý výsledek, když po Bahrajnu získal své další, celkově už 100. pódium v kariéře.
Španělská legenda se po startu z druhé příčky ujala vedení už v první zatáčce, když překonala Sergia Péreze. Pilot Red Bullu mu to však už ve třetím kole vrátil, Alonso tak klesl na druhé místo.
Sportovní komisaři mu ovšem udělili trest v podobě pětisekundové penalizace, a to za chybné postavení na startovním roštu. V 18. kole odstavil svůj monopost Lance Stroll. Na trať byl povolán safety car, který nahrál skvěle do karet právě Alonsovi.
Ten si v rámci svého pit-stopu tuto penalizaci odpykal, díky safety caru si navíc udržel druhou příčku za Mexičanem Pérezem. O tu nicméně v průběhu dalších několika kol přišel, když jej překonal Verstappen.
Alonso tak dojel třetí a umístil se tak na stupních vítězů. Jenže poté mu FIA zpětně udělila penalizaci v podobě 10 vteřin, a to za nesprávné absolvování onoho pětisekundového trestu. Na vině byl dle analýzy F1 TV zadní jackman, jenž se v průběhu pěti vteřin dotkl zvedákem vozu.
Jak to stojí v pravidlech a co údajná dohoda týmů?
Alonso tedy spadl na čtvrtou příčku a třetí místo bylo přičteno Georgi Russellovi na Mercedesu. Zástupci Astonu Martin však poté navštívili sportovní komisaři, aby tuto záležitost ještě jednou prošetřili. Byť se totiž soustředili na to, že zvedák zasáhl vůz, v předpisech není výslovně uvedeno, že se ho mechanici v průběhu odpykávání trestu nesmí dotýkat.
Sportovní regule F1, konkrétně článek 54.4c, totiž hovoří následovně. „Pokud vůz stojí v boxové uličce v důsledku udělení trestu podle výše uvedeného článku 54.3a) nebo 54.3b), nesmí se na něm pracovat, dokud vůz svůj trest neabsolvuje.“
Šéf týmu Aston Martin Mike Krack poté uvedl, že na Alonsově monopostu se začalo pracovat až po uplynutí pěti vteřin. FIA nicméně argumentovala tím, že mezi týmy panuje shoda, že pokud se mechanici dotknou vozu, bude to považovat za porušení pravidel.
Několik hodin po závodě však FIA oznámila, že změnila svůj názor, protože Aston Martin potvrdil, že žádná taková dohoda mezi týmy neexistuje. Alonsovi bylo tak třetí místo navráceno zpět.
Alonso: Něco je hodně špatně
„Myslím, že pro fanoušky není dobré, když máte 35 kol na to, abyste aplikovali trest a informovali o něm. Čekáte na něj pak ještě po pódiu. V systému je opravdu něco špatně, ale tak to prostě je,“ řekl Alonso o svém trestu v pozávodním rozhovoru.
„Je mi líto fanoušků. Ale pódium jsem si opravdu užil. Jenom ze strany FIA je to trochu smutné. Myslím, že je třeba vrátit se ke zdravému rozumu,“ přidává na adresu dodatečné penalizace.
„Jde o to, že mi řekli, že mám pětisekundovou penalizaci. Takže jsem na to víc přitlačil, vypracoval si náskok a stejně platím za další penalizaci. Kdyby mi to někdo řekl dřív, tak si vyjedu 11 vteřin,“ dodal ještě před navrácením třetího místa.
Zdroje: F1, Motorsport
-
Fotbalpřed 2 dny
Účastník Survivoru Martin se chce stěhovat do Česka. Je to strašný člověk, říká Petr Švancara
-
Fortuna ligapřed 3 dny
Mizérie Baníku pokračuje! Teď padl v Českých Budějovicích a fanoušci zuří. Vrba to odhadl, zní z komentářů. Jak reaguje veřejnost?
-
Fortuna ligapřed 22 hodinami
Chybně neuznaný gól Slavie? Míč se těžko mohl tolik vyrotovat, rozhodčí stál špatně, shodují se experti
-
Evropská ligapřed 3 dny
Odchod ze Slavie si budu vyčítat do konce života. Trenér PAOKu mě odpálil už v přípravě, říká Stoch