Spojte se s námi


Motorsport

FIA konečně zveřejnila stanovisko ohledně vyšetřování událostí z Abú Dhabí. Co stojí v jejich prohlášení?

Pozdě, ale přece. FIA poprvé od zahájení vyšetřování vpustila do světa informace o tom, co se stalo v posledním podniku sezóny 2021. Dále také oznámila následující plány a body, které budou probírány se Sportovním poradním výborem. Kdy se tedy dočkáme finálního rozhodnutí?

Publikováno

dne

Pozdě, ale přece. FIA poprvé od zahájení vyšetřování vpustila do světa informace o tom, co se stalo v posledním podniku sezóny 2021. Dále také oznámila následující plány a body, které budou probírány se Sportovním poradním výborem. Kdy se tedy dočkáme finálního rozhodnutí?

Tak si to ještě jednou připomeneme. Píše se 54. kolo Velké ceny Abú Dhabí a svůj Williams rozbijí v zatáčce číslo 14 Nicholas Latifi. Po havárii na okruhu Yas Marina samozřejmě zavlály žluté vlajky a byl povolán safety car.

Během odklízení úlomků se za safety car postupně všechna auta zařadila, avšak nikoliv v tom správném pořadí.

A v tomto případě hovoří pravidla zcela jasně – safety car následně udělí pokyn všem pilotům, kteří se nacházejí o kolo zpět, aby jej předjeli a zařadili se za safety car v pozicích, jež jim náleží.

Následně však došlo ze strany ředitele závodu k sérii pofidérních a kontroverzních rozhodnutí.

Masi totiž dvě a půl kola před koncem závodu oznámil, že přesně ty monoposty, které se nacházely mezi Hamiltonem a Verstappenem nebudou moci safety car předjet, a pokud by byl závod restartován, tak v této podobě.

Po nátlaku Christiana Hornera, šéfa Red Bullu, však Masi své rozhodnutí mění. Všechna auta jedoucí o kolo na malou chvíli dostala povolení bezpečnostní vůz předjet. O necelých 30 vteřin později však svůj výrok opět mění a dává pokyn, že safety car může předjet pouze ten, kdo se nachází mezi Hamiltonem a Verstappenem.

Události z Abú Dhabí poté vyvolaly řadu protichůdných názorů, a to jak ze strany médií, tak i různých expertů a v neposlední řadě i v řadách fanoušků. Lewis Hamilton se s Toto Wolffem nezúčastnili galavečeru FIA, mezinárodní automobilová federace poté oznámila, že tento incident prošetří.

Před několika desítkami hodin pak FIA zveřejnila jakousi aktualizaci onoho vyšetřování. Jedná se zároveň o první informaci, kterou právě FIA od zahájení vyšetřování vpustila do světa. A i v té pouze uvádí, že vyšetřování naplno probíhá a naznačila, jaké budou další kroky.

Nově zvolený prezident organizace Mohammed Ben Sulayem se chystá celou záležitost konzultovat s týmy a jezdci F1, a to v rámci analýzy toho, co se v Abú Dhabí stalo. Na březnovém zasedání Světové rady motorsportu pak bude oznámeno konečné rozhodnutí.

„V návaznosti na rozhodnutí Světové rady motoristického sportu v Paříži dne 15. prosince 2021 zahájila administrativa FIA pod vedením Mohammeda Ben Sulayema podrobnou analýzu událostí poslední Velké ceny Dhabí,“ uvedla FIA ve svém prohlášení na jejím twitterovém účtu.

V prohlášení také najdeme, že Ben Sulayem zahájil konzultace se všemi týmy týkající se nejrůznějších otázek, včetně této. Mezinárodní automobilová federace také prohlašuje, že dne 19. ledna bude jedním z bodů jednání Sportovního poradního výboru využívání safety caru.

Následně budou tyto otázky, jak již výše píšeme, projednány i se všemi jezdci F1. Ben Sulayem také požádal generálního sekretáře pro sport a nedávno jmenovaného ředitele pro monoposty Petera Bayera o návrhy na revizi a optimalizaci organizační struktury FIA F1 pro sezónu 2022.

„Výsledek podrobné analýzy bude v únoru předložen Komisi F1 a konečná rozhodnutí budou oznámena na zasedání Světové rady motorsportu 18. března v Bahrajnu,“ stojí rovněž v prohlášení.

Zdroje: Motorsport, Twitter

Reklama

Motorsport

Premiérová velká cena Finska MotoGP se tento rok nepojede! Závod se přesouvá na příští sezónu

Finští fanoušci se ani tuto sezónu nedočkají závodů MotoGP ve své domovině. Promotér seriálu Dorna společně s Mezinárodní motocyklovou federací (FIM) a asociací týmů Grand Prix (IRTA) oznámil, že ani na třetí pokus se velká cena nevrátí do země tisíce jezer. Naposledy Finsko hostilo mistrovství světa silničních motocyklů v roce 1982 na silničním okruhu v Imatře.

Publikováno

dne

Finští fanoušci se ani tuto sezónu nedočkají závodů MotoGP ve své domovině. Promotér seriálu Dorna společně s Mezinárodní motocyklovou federací (FIM) a asociací týmů Grand Prix (IRTA) oznámil, že ani na třetí pokus se velká cena nevrátí do země tisíce jezer. Naposledy Finsko hostilo mistrovství světa silničních motocyklů v roce 1982 na silničním okruhu v Imatře.

Stejně jako ve formuli 1, která nedodrží původně plánovaný počet závodů v této sezóně, tak i seriál MotoGP pro tento rok dozná změn ve svém kalendáři.

Velká cena Finska, která se měla uskutečnit 10. července, se ani třetím rokem po sobě nedočká svého dlouho očekávaného návratu. 

Okruh Kymiring měl přivítat „cirkus nejrychlejších mužů světa na dvou kolech“ již v roce 2020. Koronavirová pandemie však způsobila, že si Finsko muselo na svůj návrat do kalendáře mistrovství světa počkat.

Původně se mělo jednat jen o jednoleté zpoždení. Pandemie byla ale stále pro Finsko velkou hrozbou, a tak byla velká cena opět minulý rok odložena.

Tentokrát za opětovným odkladem velké ceny nestojí pandemie, ale extensivní práce na zařízení okruhu a aktuální geopolitická situace ve státě, která zpozdila veškeré činnosti na trati. Podle slov FIM, IRTA a Dorny na webu MotoGP si tyto okolnosti vyžádaly zrušení velké ceny Finska i pro ročník 2022.

Země tisíce jezer naposled hostila závody mistrovství světa v roce 1982 na silničním okruhu v Imatře, na níž celkem sedmnáctkrát zvítězil legendární Giacomo Agostini. Vůbec první velká cena Finska se konala v roce 1962 na městské trati v Tampere.

Letošní sezóna MotoGP se tak bude skládat z dvaceti podniků z původně plánovaných jedenadvaceti.

I tak se ovšem jedná o rekordní počet závodů v jednom ročníku. Zrušení velké ceny Finska však znamená, že se letní přestávka prodlouží ze čtyř na šest týdnů. 

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Bude se opakovat skandál z roku 2005? Šéf Red Bullu věří, že se to může stát. Většina týmů podle něj vynechá závěr sezóny!

Některé týmy nebudou schopny dokončit sezónu – to tvrdí šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Pro F1 je velkým strašákem skandál z roku 2005, kdy do VC USA odstartovalo pouze šest vozů. Tehdy však měly týmy strach z bezpečnosti, v letošní sezóně budou podle Hornera hrát hlavní roli finance…

Publikováno

dne

Některé týmy nebudou schopny dokončit sezónu – to tvrdí šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Pro F1 je velkým strašákem skandál z roku 2005, kdy do VC USA odstartovalo pouze šest vozů. Tehdy však měly týmy strach z bezpečnosti, v letošní sezóně budou podle Hornera hrát hlavní roli finance…

Už od začátku sezóny probíhají debaty o úpravě rozpočtového stropu tak, aby jeho hranice odrážela úroveň inflace po celém světě a rostoucí náklady na dopravu.

Generální ředitel Ross Brawn již dříve naznačil, že se FIA s F1 tuto situaci snaží rešit a k podobnému scénaři, který avizuje Horner by dojít nemělo. Ani nesmí.

Šéf Red Bullu totiž tvrdí, že s aktuálními rozpočtovými stropy některé týmy ani nebudou schopny dokončit sezónu, a to z důvodu nedostatku peněz.

Horner se tak obává, že by se mohla opakovat vcelku neslavná historie. V roce 2005 se konala Velká cena USA na okruhu v Indianapolis, tehdy do závodu odstartovalo pouze šest vozů. Příčinou bylo to, že Michelin nezvládl do USA doručit pneumatiky, které by zvládly náročnost závodu.

Výrobce pneumatik tehdy dokonce prohlásil, že jsou pneumatiky nezpůsobilé závodění a bojí se o bezpečnost jezdců. Na F1 to samozřejmě nevrhalo vůbec dobré světlo, přičemž se i dnes jedná o jeden z největších skandálů nejen v historii formule 1, nýbrž celého motorsportu.

Letos to tedy podle Hornera mají být finance a jejich nedostatek, co týmům znemožní dokončit sezónu.

Aktuální rozpočtový strop činí 140 milionů dolarů za rok plus 1,2 milionů za 22. závod. Podle osmačtyřicetiletého šéfa Red Bullu to je hodnota, která týmy výrazně omezuje, a to jak ve vývoji, tak i při rozhodování na trati ve snaze zamezit nečekaným událostem, potažmo kolizím.

Kromě Red Bullu už ale v minulosti několik stájí navrhovalo zvýšení rozpočtu, a to o sedm milionů dolarů. Konkrétně se jednalo o McLaren, Aston Martin a Mercedes, naopak Alpine, Haas a Alfa Romeo měly být proti navýšení.

Podle Otmara Szafnauera, šéfa týmu Alpine F1 však Horner spíše vyvíjí tlak na FIA, aby strop navýšila a Red Bull měl pochopitelně další peníze na náklady, energie, dopravu apod. Jenže podle Szafnauera není problém snížit rozpočet určený na vývoj například o 3 miliony.

„Myslím si, že potřebujeme, aby FIA řešila problémy spojené s inflací. Protože si myslím, že v zásadě asi sedm týmů bude muset vynechat poslední čtyři závody, aby se letos dostaly do limitu,“ řekl Horner na adresu FIA, jehož slova ocitoval server Motorsport.

„Není to jen o velkých týmech, jsou to týmy ve středu pole, které skutečně bojují s mírou inflace, jež se může v druhé polovině roku ještě zhoršit,“ doplňuje.

„Vím, že FIA má povinnost se o podobné potencionální problémy postarat. Vím, že to berou vážně, protože jak říkám, se současným stropem by musela řada týmů vynechat několik velkých cen, aby se vešlo do limitu. To říkám na základě čísel, které byly prezentovány ve Španělsku,“ hodnotí Horner potencionální finanční problémy.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) se tímto bude zabývat a je možné, že k navýšení rozpočtového stropu opravdu dojde. Na nějaké oficiální potvrzení si ale budeme muset ještě počkat.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Tragédie pro Leclerca, skvělý Red Bull! VC Španělska přinesla spoustu dramat aneb Kdo ovládl sedmý závod sezóny?

Šestý podnik letošní sezóny přinesl tvrdé bitvy a hned několik technických problémů. Velmi solidní výsledek opět zaznamenal Valtteri Bottas s Alfou Romeo, důležité body zajel také tým Alpine. Naopak smutní budou po Velké ceně Španělska fanoušci Ferrari, kdežto Red Bull může oslavit další double.

Publikováno

dne

Šestý podnik letošní sezóny přinesl tvrdé bitvy a hned několik technických problémů. Velmi solidní výsledek opět zaznamenal Valtteri Bottas s Alfou Romeo, důležité body zajel také tým Alpine. Naopak smutní budou po Velké ceně Španělska fanoušci Ferrari, kdežto Red Bull může oslavit další double.

Velká cena Španělska přinesla hned několik dramatických momentů. Už po startu na okruhu zavlály žluté vlajky, a to kvůli kontaktu mezi Kevinem Magnussenem a Lewisem Hamiltonem.

V zatáčce číslo 4 sice Hamilton stoprocentně netrefil apex zatáčky, což sedminásobného mistra světa posléze vyvezlo ze zatáčky, načež využít toho chtěl právě Magnussen, jenž do onoho vzájemného souboje ovšem vtrhl příliš agresivně.

Magnussen následně skončil v kačírku, nicméně byl schopen ve Velké ceně Španělska pokračovat. Z důvodu poškození předního křídla však musel zajet ke svým mechanikům. Hamilton zase v důsledku kontaktu s Magnussenem utrpěl defekt a byl nucen zastavit kvůli výměně pneumatik.

Leclerc, Verstappen, Russell, Pérez, Sainz, Schumacher, Bottas, Ricciardo, Ocon, Norris – takto vypadalo pořadí nejlepší desítky po třetím kole závodu.

Nutno podotknout, Alonso z důvodu výměny pohonné jednotky startoval ze samotného chvostu startovního pole. Po sedmi kolech však tento legendární Španěl získal hned sedm pozic!

Poněkud dramatické momenty přineslo osmé a deváté kolo Velké ceny Španělska. V inkriminované zatáčce číslo 4 se jezdci potýkali se silnými poryvy větru, a tak dostal Carlos Sainz v osmém kole závodu smyk, který jej poslal do kačírku.

Naprosto stejně na tom byl Max Verstappen i o kolo později, oba piloti však byli schopni ve Velké ceně Španělska pokračovat.

I díky tomu se vedoucí Charles Leclerc po jedenácti kolech pyšnil desetisekundovým náskokem.

Úderem jedenáctého kola začali jezdci zajíždět ke svým mechanikům z důvodu výměny pneumatik a až na Micka Schumachera, Daniela Ricciarda a oba piloty Astonu Martin všichni piloti přezuli na pneumatiky střední tvrdosti.

Závod ve velmi horkých a obtížných podmínkách také přinesl řadu technických problémů. Zejména tedy 27. kolo Velké ceny Španělska přineslo jeden infarktový moment pro Ferrari. Lídr závodu Leclerc totiž do týmového rádia nahlásil ztrátu výkonu, a tak musel své působení v šestém podniku sezóny předčasně ukončit!

Nutno podotknout, Ferrari v čele s Leclercem mělo tento závod skutečně skvěle rozjetý, pro fanoušky italské stáje tak je toto odstoupení velká rána.

O kolo později navíc ze stejného důvodu vypadl Kuan-jü Čou na Alfě Romeo s motorem Ferrari. Okolo 34. kola pak začali pilot zajíždět ke svým druhým zastávkám v boxech a až na Dána Magnussena, jenž obul tvrdé pneumatiky označené bílou barvou, pokračovali všichni piloti na střední či měkké směsi pneumatik.

Pérez, Russell, Verstappen, Bottas, Ocon, Sainz, Hamilton, Vettel, Norris, Alonso – takto vypadalo pořadí nejlepší desítky v polovině závodu.

Poté se ale Verstappen dostal před Russella, a to i díky lepší strategii. Mistr světa z loňského roku jel především v druhé polovině závodu ve skvělém tempu a postupně dostihl i prvního Péreze, jenž do týmového rádia dostal pokyn, ať Verstappena pustí před sebe.

Mexický pilot v tu chvíli jel na opotřebovanějších pneumatikách a vzájemným soubojem by Red Bull riskoval potencionální double. Pérez tak v 54. kolem zajel do boxů pro pneumatiky nejměkčí tvrdosti, a to kvůli pokusu o zajetí nejrychlejšího kola závodu.

Pořadí elitní bodované desítky se poté v závěru Velké ceny Španělska již nezměnilo. Tedy kromě souboje o čtvrté místo. V předposledním kole totiž piloti Mercedesu obdrželi od svého týmu informaci, ať šetří palivo, a to údajně z důvodu poklesu tlaku v hydraulickém systému.

Sainz se tak dostal před Hamiltona zpátky na čtvrtou pozici. Tu několik kol před koncem neudržel Valtteri Bottas. Finský pilot za sebou s velmi opotřebovanými pneumatikami neudržel Sainze s Hamiltonem a dojel tak na šesté příčce.

Na horečky a celkovou tělesnou slabost si před závodem stěžoval Lando Norris, tudíž jeho osmé místo i s ohledem na aktuální výkonnost McLarenu ještě můžeme považovat za úspěch. Solidní výsledek a důležité body do Poháru konstruktérů zapisuje Alpine.

„V průběhu závodu jsem měl problémy s DRS, které mi ne vždycky fungovalo. Byl to těžký začátek s dobrým koncem. Snažím se zůstat stále soutředěný, pro tým je to ale skvělý výsledek a já jsem rád i za druhé místo Checa,“ řekl Verstappen v pozávodním rozhovoru.

Zdroj: F1 TV

Pokračovat ve čtení

Oblíbené