Spojte se s námi


Motorsport

Další šílená trať, bude to bláznivý závod, líčí Esteban Ocon. Co nás čeká na okruhu v Džiddě?

Bude to již 21. závod v rámci letošní sezóny formule 1 a druhý závod od konce kalendáře. Velká cena Saúdské Arábie nám bezpochyby napoví mnohé. Nejen podle Estebana Ocona nás každopádně čeká bláznivý závod. Proč? Faktorů je hned několik.

Publikováno

dne

Bude to již 21. závod v rámci letošní sezóny formule 1 a druhý závod od konce kalendáře. Velká cena Saúdské Arábie nám bezpochyby napoví mnohé. Nejen podle Estebana Ocona nás každopádně čeká bláznivý závod. Proč? Faktorů je hned několik.

Pilot stáje Alpine F1, Esteban Ocon, přirovnal závodní okruh v Džiddě k Baku, který je rovněž městským okruhem. Takto hovořil po tom, co si trať vyzkoušel na simulátoru. „Mám rád tyhle bláznivé okruhy, jako je například Baku. Musíte jezdit na hranici svých limitů a myslím, že to bude zábava,“ prohlásil Ocon na týmové brífinku.

Trať má délku 6,1 kilometrů a už nyní je jasné, že bude patřit k těm nejrychlejším v seriálu formule 1. Ocon ostatně predikuje, že závod bude pro jezdce velmi vyčerpávajícím a fyzicky nesmírně náročným.

„Okruh vypadá docela náročně, protože je to rychlá městská trať a ke zdem to tady není daleko. Je to extrémně rychlá trať se spoustou šikan a rychlých zatáček navazující jedna na druhou s malým prostorem pro odpočinek,“ vysvětluje.

A právě tady se dostáváme k dalšímu faktoru. Nejen tedy, že piloti pojedou 50 kol v naprostém soutředění a dá se očekávat, že řada z nich bude po závodě zcela vyčerpaná, nýbrž kombinace rychlé tratě s několika úzkými pasážemi – to je jako dělané pro drama a výjezd safety caru.

Vzhledem k tomu, že oba protagonisté v boji o mistrovský titul budou jistě sveřepě taktizovat, mohou zde ostatní okolnosti zcela zpřeházet nejen pořadí závodu, ale také to může výrazným způsobem poznamenat děj Velké ceny Saúdské Arábie.

„S tolika zatáčkami představuje tento okruh pro naše inženýry skutečnou výzvu. Aby zkrátka dokázali správně nastavit vůz, což vzhledem k vysokému množství nároků tratě bude velmi těžké,“ pokračuje.

„Každé kolo bude také velmi dlouhé, takže si myslím, že to náročnost okruhu ještě zvyšuje a bude důležité, abychom dokázali zůstat plně soustředění,“ uzavřel Ocon.

S jeho výroky nelze jinak než souhlasit. Neskutečná náročnost tratě, boj o titul mezi jezdci a v konstruktérech, pokračující souboj o třetí místo a páté místo v pořadí týmů – vstupujeme do poslední fáze velkolepé sezóny, tak si ji určitě nenechme ujít!

Zdroje: F1, Race Fans

Reklama

Motorsport

Krása! M-Sport Ford a Toyota odhalili podobu svých aut na novou sezónu. Líbí se vám?

V sobotu 15. září proběhlo oficiální zahájení nové sezóny WRC. Jednotlivé týmy při té příležitosti představili podobu nových vozů, se kterými zároveň vstupují do nové hybridní éry. Na to, jak tato auta vypadají se ostatně můžete sami podívat.

Publikováno

dne

V sobotu 15. září proběhlo oficiální zahájení nové sezóny WRC. Jednotlivé týmy při té příležitosti představili podobu nových vozů, se kterými zároveň vstupují do nové hybridní éry. Na to, jak tato auta vypadají se ostatně můžete sami podívat.

Nejodvážnější a zjevně nekřiklavější barvy na svém voze má bezesporu tým M-Sport Ford Puma. Ti pro svou cestu do nové hybridní éry zvolili kombinaci velmi nápadné fialové barvy, kterou lemuje tradiční modré schéma.

M-Sport byl zároveň první ze tří výrobců, který předvedl svůj prototyp Rally1 určený pro nadcházející sezónu. Stalo se tak na loňském festivalu Goodwoodu, od té doby prošel nový vůz řadou náročných testů, aby byl připraven na novou sezónu WRC.

Finální verze pak byla představena na oficiálním zahájení sezóny, které bylo na programu právě onoho 15. ledna za účasti nového prezidenta Mohammeda Ben Sulayema.

V příspěvku níže pak také můžete vidět nové zbarvení týmu Toyota Gazoo Racing (napravo). Prvním týmem, který však přišel s novým zbarvením je Hyundai Shell Mobis WRT, jehož zástupci odhalili novou podobu zhruba sedm dní nazpět.

Sezóna 2022 slibuje fanouškům tohoto sportu vskutku nepřevídatelnou podívanou. O titul totiž může bojovat hned několik jezdců, přičemž díky novým předpisům se do popředí může dostat kterýkoli z těchto tří týmů.

Nové předpisy totiž vedly k tomu, že Hyundai, Toyota a M-Sport Ford od základů navrhovali a konstruovali zcela nová auta.

Největší změnou pak je zavedení 100kW hybridní pohonné jednotky s 1,6litrovým přeplňovaným spalovacím motorem, jedinou klíčovou součástí převzatou z předchozí generace vozů. Jezdci tak budou muset používat hybridní pohon během každé etapy.

Kvůli větší bezpečnosti mají auta také nově ocelový podvozek, čímž stoupne váha jednotlivých aut přibližně o 70 kg.

Nový ročník odstartuje tradičně Rallye Monte-Carlo, a to konkrétně ve čtvrtek 20. února.

Zdroje: WRC, Twitter, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Velké finále! Kdo ovládl Rallye Dakar a jak se nakonec umístili naši legionáři?

Dvanáctou a poslední etapou končí letošní a zároveň 44. ročník Rallye Dakar. Zdeněk Tůma se umístil na krásném čtvrtém místě, parádní výsledek zaznamenal v poslední etapě Martin Macík. Jak tedy v Saúdské Arábii skončila česká výprava a kdo dakarskou rallye ovládl?

Publikováno

dne

Dvanáctou a poslední etapou končí letošní a zároveň 44. ročník Rallye Dakar. Zdeněk Tůma se umístil na krásném čtvrtém místě, parádní výsledek zaznamenal v poslední etapě Martin Macík. Jak tedy v Saúdské Arábii skončila česká výprava a kdo dakarskou rallye ovládl?

Závěrečná etapa zavedla všechny závodníky do Džiddy u Rudého moře. Výborný výsledek zaznamenal v letošní dakarské rallye čtyřkolkář Zdeněk Tůma. Závodník týmu Barth Racing dokončil poslední erzetu na na čtvrtém místě, přičemž stejná příčka Tůmovi náleží i v konečném pořadí.

Na celkového vítěze kategorie čtyřkolek Alexandera Girouda však ztratil propastných 8 hodin. Druhý skončil Francisco Moreno, třetí Polák Kamil Wisniewski. Jak ostatně Tůma sám poznamenal, jeho cíl byl skončit v nejlepší pětici, což se mu podařilo.

Páteční finální etapu mezi motorkáři vyhrál Pablo Quintanilla z týmu Monster Energy Honda. Celkové prvenství však bere Sam Sunderland. Martin Michek dojel v poslední etapě čtrnáctý a konečném zúčtování mu patří 36. pozice.

Nejlepším Čechem v kategorii motocyklů se stal Jan Brabec, jenž své působení v dakarské rallye zakončil na třiadvacátém místě. Milan Engel pak obsadil druhou příčku v kategorii Original by Motul, která je určená pro jezdce bez asistence.

„Minulý rok jsem vybojoval historický výsledek pro český motorsport, letos jsem rád, že jsem v cíli. Zažil jsem toho opravdu hodně. Nejdříve bloudění, kdy jsem ztratil hodinu, pak problémy s chlazením, dopravní nehoda až po havárii na duně a zničeném kole,“ řekl Michek v rozhovoru pro Českou televizi.

„Bylo tam 16. místo na dohled, ztrácel jsem pět šest minut. Říkal jsem, že to zkusíme, co kdyby se povedla první patnáctka. To nakonec nevyšlo. Mě ale zajímají boje a závodění. Od toho jsem tady,“ doplnil po dojezdu Michek.

Kategorii automobilů ovládl Katařan Násir al-Attíja. Nutno podotknout, jedná se o jeho čtvrté celkové prvenství v Rallye Dakar. Druhou příčku obsadil devítinásobný šampion WRC Sébastien Loeb, jenž na vítěze ztratil přes 27 minut.

Martin Prokop dojel v poslední etapě na 13. místě, celkově patří jihlavskému rodákovi pětadvacátá příčka. O pozici před ním se ve výsledkové listině nachází Miroslav Zapletal.

„Doufali jsme v desítku, byli jsme i v boji o pětku. Ale Shrek se zastavil víc, než jsme chtěli. Dobojovali jsme to, jsme v cíli, což je taky těžký úkol. Nebyl to nejhezčí Dakar, ale byl nejrychlejší. Byl to blázinec a naše auto na to rozhodně nebylo připravené. Musíme se zlepšit a mít lepší vůz, abychom pořád nebrečeli, že to rychleji nejede,“ řekl Prokop v rozhovoru pro Českou televizi.

Po celý průběh Rallye Dakar dominovali kategorii kamionů Rusové v čele s Dmitrij Sotnikovem. Závodník týmu Kamaz – Master ovládl tento závod s náskokem deseti minut na druhého Eduarda Nikolajeva.

Třetí pak ve výsledkové listině figuruje Anton Šibalov, čtvrtou příčku obsadil Andrej Karginov. Martin Macík bere celkově sedmé místo, přičemž v poslední etapě zaznamenal velmi solidní výsledek. Ve dvanácté erzetě totiž dojel druhý, což je nejlepší denní výsledek Čechů na letošním Dakaru!

Aleš Loprais dojel v pátek devátý a celkově mu patří dvacáté místo. Josef Macháček se v lehkých prototypech umístil jako dvaadvacátý, v poslední etapě dojel jedenáctý se ztrátou 22 a půl minut na vítěze Setha Quintera. Lehké prototypy však ovládl Francisco Lopez Contardo.

Zdroje: Rallye Dakar, Česká televize

Pokračovat ve čtení

Motorsport

FIA konečně zveřejnila stanovisko ohledně vyšetřování událostí z Abú Dhabí. Co stojí v jejich prohlášení?

Pozdě, ale přece. FIA poprvé od zahájení vyšetřování vpustila do světa informace o tom, co se stalo v posledním podniku sezóny 2021. Dále také oznámila následující plány a body, které budou probírány se Sportovním poradním výborem. Kdy se tedy dočkáme finálního rozhodnutí?

Publikováno

dne

Pozdě, ale přece. FIA poprvé od zahájení vyšetřování vpustila do světa informace o tom, co se stalo v posledním podniku sezóny 2021. Dále také oznámila následující plány a body, které budou probírány se Sportovním poradním výborem. Kdy se tedy dočkáme finálního rozhodnutí?

Tak si to ještě jednou připomeneme. Píše se 54. kolo Velké ceny Abú Dhabí a svůj Williams rozbijí v zatáčce číslo 14 Nicholas Latifi. Po havárii na okruhu Yas Marina samozřejmě zavlály žluté vlajky a byl povolán safety car.

Během odklízení úlomků se za safety car postupně všechna auta zařadila, avšak nikoliv v tom správném pořadí.

A v tomto případě hovoří pravidla zcela jasně – safety car následně udělí pokyn všem pilotům, kteří se nacházejí o kolo zpět, aby jej předjeli a zařadili se za safety car v pozicích, jež jim náleží.

Následně však došlo ze strany ředitele závodu k sérii pofidérních a kontroverzních rozhodnutí.

Masi totiž dvě a půl kola před koncem závodu oznámil, že přesně ty monoposty, které se nacházely mezi Hamiltonem a Verstappenem nebudou moci safety car předjet, a pokud by byl závod restartován, tak v této podobě.

Po nátlaku Christiana Hornera, šéfa Red Bullu, však Masi své rozhodnutí mění. Všechna auta jedoucí o kolo na malou chvíli dostala povolení bezpečnostní vůz předjet. O necelých 30 vteřin později však svůj výrok opět mění a dává pokyn, že safety car může předjet pouze ten, kdo se nachází mezi Hamiltonem a Verstappenem.

Události z Abú Dhabí poté vyvolaly řadu protichůdných názorů, a to jak ze strany médií, tak i různých expertů a v neposlední řadě i v řadách fanoušků. Lewis Hamilton se s Toto Wolffem nezúčastnili galavečeru FIA, mezinárodní automobilová federace poté oznámila, že tento incident prošetří.

Před několika desítkami hodin pak FIA zveřejnila jakousi aktualizaci onoho vyšetřování. Jedná se zároveň o první informaci, kterou právě FIA od zahájení vyšetřování vpustila do světa. A i v té pouze uvádí, že vyšetřování naplno probíhá a naznačila, jaké budou další kroky.

Nově zvolený prezident organizace Mohammed Ben Sulayem se chystá celou záležitost konzultovat s týmy a jezdci F1, a to v rámci analýzy toho, co se v Abú Dhabí stalo. Na březnovém zasedání Světové rady motorsportu pak bude oznámeno konečné rozhodnutí.

„V návaznosti na rozhodnutí Světové rady motoristického sportu v Paříži dne 15. prosince 2021 zahájila administrativa FIA pod vedením Mohammeda Ben Sulayema podrobnou analýzu událostí poslední Velké ceny Dhabí,“ uvedla FIA ve svém prohlášení na jejím twitterovém účtu.

V prohlášení také najdeme, že Ben Sulayem zahájil konzultace se všemi týmy týkající se nejrůznějších otázek, včetně této. Mezinárodní automobilová federace také prohlašuje, že dne 19. ledna bude jedním z bodů jednání Sportovního poradního výboru využívání safety caru.

Následně budou tyto otázky, jak již výše píšeme, projednány i se všemi jezdci F1. Ben Sulayem také požádal generálního sekretáře pro sport a nedávno jmenovaného ředitele pro monoposty Petera Bayera o návrhy na revizi a optimalizaci organizační struktury FIA F1 pro sezónu 2022.

„Výsledek podrobné analýzy bude v únoru předložen Komisi F1 a konečná rozhodnutí budou oznámena na zasedání Světové rady motorsportu 18. března v Bahrajnu,“ stojí rovněž v prohlášení.

Zdroje: Motorsport, Twitter

Pokračovat ve čtení

Oblíbené