Spojte se s námi


Motorsport

Co ukázaly první tréninky v Bahrajnu? Hamilton a Mercedes v problémech, Red Bull s Ferrari plní roli favoritů

Prvním a druhým trénink odstartovala nová sezóna formule 1, přičemž právě tyto úvodní tréninky již leccos naznačily. S nemalými problémy se stále potýkají stáje Mercedes a McLaren, naopak Red Bull s Ferrari naznačují, že by jejich jezdci mohli být hlavními favority na zisk pole position.

Publikováno

dne

Prvním a druhým trénink odstartovala nová sezóna formule 1, přičemž právě tyto úvodní tréninky již leccos naznačily. S nemalými problémy se stále potýkají stáje Mercedes a McLaren, naopak Red Bull s Ferrari naznačují, že by jejich jezdci mohli být hlavními favority na zisk pole position.

Za sebou máme oba úvodní tréninky, ze kterých se již dá vydedukovat, jak by si týmy mohly vést v sobotní kvalifikaci.

Zejména tedy podle výsledků z druhého tréninku. Takto nicméně dopadl FP1 (Free Practice 1 – pozn. red.), jehož vítězem se stal Pierre Gasly z týmu Alpha Tauri. Talentovaný Francouz za sebou nechal oba monoposty Ferrari.

A bylo to právě Alpha Tauri, které jak v úvodním tréninku, tak už i předsezónních testech prokazovalo solidní výkonnost i na nejtvrdší směsi pneumatik, označenou bílým písmenem H.

Druhé páteční dějství pak odstartovalo v 16 hodin a přineslo zajímavé časy zejména ze strany Haasu a Alfy Romeo. Mick Schumacher dokončil FP2 na osmém místě, jeho týmový kolega Kevin Magnussen uzavřel elitní desítku.

Valtteri Bottas zajel se svou Alfou Romeo šestý nejrychlejší čas. Opomenout také nesmíme páté a osmé místo Fernanda Alonsa na monopostu Alpine.

Velký bolehlav ale doprovází stáj McLaren. Jejich monoposty se totiž stále potýkají s problémy s chlazením brzd a jak to vypadá, britský tým momentálně nedokáže tuto potíž trvale vyřešit a přichází pouze s dočasným řešením.

Andreas Seidl přitom ještě v nedávném čase prohlásil, že vzniklý problém dokázali pochopit a přijít s řešením, byť jak výše píšeme, pouze dočasným. Na základě informací z tréninků to ale vypadá, že ono technické řešení nezabralo tak, jak v McLarenu očekávali.

Není to však jediný tým, který aktuálně sužují technické problémy. Mercedes se totiž stále potýká s již několikrát zmíněným houpáním, nebo-li porpoisingem.

Proč k tomuto efektu vlastně dochází? Do formule 1 se totiž vrací bájný ground effect, kvůli čemuž monoposty disponují podlahou s tzv. Venturiho tunely. A je to právě podlaha, která je v této souvislosti klíčovým bodem co do generování přítlaku.

Porpoising je vskutku velkým aerodynamickým problémem a o to tvrdším oříškem pro všechny inženýry. Aby totiž onen ground effect správně fungoval, musí vzduch pod podlahou neustále proudit.

Vlivem vysokých rychlostí monopostů, a to zejména na rovinkách, dochází k takovému podtlaku, že to auta doslova přisaje na vozovku, vůz si tzv. sedne a tím přeruší tok vzduchu pod monopostem.

To má ovšem za následek, že dochází k okamžité ztrátě přítlaku, v důsledku čehož ale auto opět stoupne. Pakliže se formule na rovinkách takto neustále houpe, může dojít nejen k poškození podlahy, ale především je monopost v brzdné zóně hůře ovladatelné.

V úvodních trénincích jsme tak mohli vidět, že Mercedes na ono houpání doplácí zjevně nejvíce ze všech stájí. V praxi to poté funguje tak, že piloti nemohou být tak agresivní na brzdách a musí brzdit o něco dříve.

V opačném případě totiž často dochází k nedotáčivosti a to je problém, který samozřejmě ovlivňuje výkonnost celého vozu.

Velmi dobře se však zatím jeví Red Bull a Ferrari. Oba týmy díky svým konceptům vstoupili do prvních tréninků skvěle – Max Verstappen FP2 ovládl, Charles Leclerc s Carlosem Sainzem pokaždé dojeli na druhém a třetím místě.

Třetí a poslední trénink startuje v sobotu v čase od 13 do 14 hodin, kvalifikace na nedělní velkou cenu začíná v 16:00.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Motorsport

Ikonické Ferrari Michaela Schumachera zamíří do aukce! Za kolik jej přibližně můžete získat?

Ferrari F1-2000 je jedním z nejikoničtějších vozů v historii Formule 1. V sezóně 2000 s ním legendární sedminásobný šampion Michael Schumacher vyhrál titul mistra světa, přičemž se jednalo o jeho první titul v italské stáji. Vůz má zamířit do aukce v dubnu letošního roku.

Publikováno

dne

Ferrari F1-2000 je jedním z nejikoničtějších vozů v historii Formule 1. V sezóně 2000 s ním legendární sedminásobný šampion Michael Schumacher vyhrál titul mistra světa, přičemž se jednalo o jeho první titul v italské stáji. Vůz má zamířit do aukce v dubnu letošního roku.

Byl to první vůz Michaela Schumacher ve Ferrari, se kterým v roce 2000 vyhrál mistrovský titul. Německý závodník v tehdejším ročníku zaznamenal devět vítězství v sedmnácti závodech a při zisku 108 bodů si jasně došel pro celkové prvenství.

V sezóně 2000 se jednalo o jeho celkově třetí titul, na druhého Miku Häkkinena na McLarenu měl i vzhledem k tehdejšímu bodování pohodlný náskok devatenácti bodů.

Italský tým z Maranella skončila první také v Poháru konstruktérů, dvojice Schumacher – Rubens Barrichello zapsala dohromady 170 bodů. Na druhý McLaren mělo Ferrari osmnáctibodový náskok.

Vůz Ferrari F1-2000 s motorem V10 bude vstoupí do aukce dražební společnosti RM Sotheby’s v dubnu letošního roku, přičemž se má tato aukce konat v Hongkongu.

Schumacher během svého angažmá ve Ferrari získal vskutku mnoho vítězství, pole position či nejrychlejších kol.

V něčem je ale Ferrari F1-2000 přece jen speciální. Schumacher totiž během svého celého působení v italské stáji zajel v Monaku jen jediné pole position. A to právě s vozem, který v dubnu zamíří do aukce.

A jaká je představa o prodejní částce? Vítězný vůz Ferrari z roku 2003 byl v listopadu 2022 prodán v aukci za rekordní částku, když jej koupil nejmenovaný kupce za 14 630 000 dolarů. To v přepočtu na naši měnu činí zhruba 321 830 000 korun.

Za polovinu výše uvedené částky se v roce 2017 prodal Schumacherův vůz z roku 2001 (F2001), konkrétně za 7 504 000 dolarů (165 milionů korun).

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Nová revoluční sezóna MotoGP je na spadnutí! Kdo se postaví italským střelám Ducati a Pecco Bagnaiovi?

Po několika motoristických disciplínách započne svou další kapitolu i mistrovství světa silničních motocyklů! 75. ročník seriálu MotoGP odstartuje již tento víkend nezvykle v Evropě, a to v portugalském Portimau. Co lze od letošní přelomové sezóny očekávat?

Publikováno

dne

Po několika motoristických disciplínách započne svou další kapitolu i mistrovství světa silničních motocyklů! 75. ročník seriálu MotoGP odstartuje již tento víkend nezvykle v Evropě, a to v portugalském Portimau. Co lze od letošní přelomové sezóny očekávat? Jak jezdci a týmy naloží s nově zavedenými sprintovými závody? Kdo vedle úřadujících šampionů Ducati a Francesca „Pecco“ Bagnaiy jsou největší adepti na tituly mistrů světa?

Fanouškům nejrychlejších jezdců na dvou kolech zbývá už jen pár dní, než vypukne další ročník seriálu MotoGP. 22 jezdců a 11 týmů se utkají v rekordním počtu 21 víkendů.

Cirkus mistrovství světa poprvé zavítá do exotických destinací v Indii a Kazachstánu. A poprvé se můžeme taktéž těšit na dvojnásobnou porci závodů! Pojďme si v následujících odstavcích vylíčit, kdo se zúčastní letošní sezóny a které změny v průběhu každé Velké ceny nás čekají.

Avšak ještě než se vrhneme na představení letošní sezóny, krátce se podíváme na to, co vše se odehrálo v sezóně minulé.

MotoGP v roce 2022

Ročník 2022 spatřil druhou část souboje o titul šampiona mezi Francescem „Peccem“ Bagnaiou na Ducati a tehdy úřadujícím mistrem světa Fabiem Quartararem jezdícím za tovární Yamahu. Druhý jmenovaný začal pouť za obhajobou své koruny skvěle.

První čtyři závody sice dojížděl „na pohodu“ v druhé půlce elitní desítky. Se začátkem evropské štace se však forma Francouze zvedla a v následujících šesti závodech třikrát triumfoval a pětkrát stanul na pódiu.

Naopak Bagnaia zažil hrůzostrašnou první polovinu sezóny. Čtyřikrát nedojel a přestože zvítězil ve Španělsku a Itálii, po německé Velké ceně (10. závodu sezóny z 20 – pozn. red.) ztrácel na Quartarara propastných 91 bodů.

Ovšem v druhém poločase se tempo sezóny obrátilo vzhůru nohama. Bagnaia ovládl od nizozemské Tourist Trophy čtyři Velké ceny za sebou a Ducati zásluhou Enea Bastianiniho a Jacka Millera prodloužilo tuto sérii na šest triumfů v řadě.

Ostatní jezdci a továrny včetně Quartarara s Yamahou přestali stačit tempu italského konstruktéra a rodák z Nice přišel o svůj téměř 100bodový náskok již po VC Austrálie, tři závody před koncem.

O titulu se sice definitivně rozhodovalo až při závěrečné Velké ceně ve Valencii, náskok Bagnai nad Quartararem však činil 23 bodů. Zázrak v podobě vítězství Quartarara a v zásadě odstoupení Bagnai se nekonal. Ital se tak stal druhým mistrem světa za Ducati po Caseym Stonerovi z roku 2007.

Představení konstruktérů a jezdců

Po odchodu Suzuki zůstalo v MotoGP celkem pět továren – Ducati, Yamaha, Honda, Aprilia a KTM.

Ducati stejně jako loni nasadí i letos osm motocyklů. Tovární stroje Desmosedici GP23 osedlají Italové Bagnaia a Bastianini v rámci Ducati Lenovo Team a Johann Zarco a Jorge Martin za satelitní Pramac.

Týmy Gresini (Fabio di Giannantonio, Alex Márquez) a Mooney VR46 (Luca Marini, Marco Bezzecchi) dostanou loňské mašiny. Všestranná výkonností převaha strojů Ducati nad ostatními by však měla umožnit všem osmi jezdcům zajíždět pozice v první polovině startovního pole.

Yamaha se tento rok musí spokojit pouze s dvěma továrními motocykly, s nimiž pojedou Fabio Quartararo a Franco Morbidelli, jemuž hrozí konec v továrním týmu, pakliže se jeho loňské podprůměrné výkony budou letos opakovat. Japonské tradiční továrně minulou sezónu chyběla výkonnost na rovinkách, předsezónní testy naštěstí pro ně naznačují, že by se alespoň v těchto aspektech měla vyrovnat Ducati.

Honda nasadí opět čtyři mašiny. Tovární Repsol Honda zaútočí na návrat na přední příčky s osminásobným šampionem Marcem Márquezem a Joanem Mirem, jemuž se podařilo najít v seriálu angažmá po odchodu Suzuki, se kterou získal v roce 2020 titul mistra světa. Satelitní LCR si podržela Japonce Takaakiho Nakagamiho a zároveň získala Alexe Rinse, jemuž stejně jako Mirovi hrozilo, že po odchodu Suzuki z MotoGP nenajde sedačku.

Aprilia má s ohledem na formu z minulé sezóny velký potenciál zkomplikovat cestu Ducati za dalšími tituly. Od Yamahy si přebrala tým RNF (Raúl Fernández, Miguel Oliveira), a tak bude mít tato italská značka poprvé v historii čtyři stroje v premier class.

Tovární jezdci Aleix Espargaró a Maverick Viñales zaznamenali solidní časy v předsezónních testech. Experti a komentátoři podle těchto časů predikují Aprilii jako druhého nejlepšího konstruktéra za Ducati.

KTM nejvíce proměnila svou jezdeckou sestavu oproti všem ostatním. Pouze tovární jezdec Brad Binder si udržel své místo, tento rok se bude měřit s Australanem Jackem Millerem. Satelitní Tech3 (Augusto Fernández, Pol Espargaró) navázala spolupráci s konstruktérem GasGas, pod jejímž názvem se zúčastní letošní sezóny. GasGas nicméně nepatří koncept stroje, proto bude pobírat mistrovské body pod KTM.

Sprinty a další změny v pravidlech

Letošní sezóna přinese největší proměnu závodního víkendu v historii sportu. Vedle hlavního závodu v neděli se uskuteční také po vzoru Formule 1 či MS superbiků sprintové závody! Dorna a Mezinárodní motocyklová federace (FIM) si se zavedením sprintů slibuje větší diváckou sledovanost u televize i na místě.

Délka jednotlivých sprintů, jež budou na programu každou sobotu v 15:00 místního času, činí přibližně polovinu celkové distance nedělní Velké ceny. Za sprinty obdrží mistrovské body TOP 9 jezdců na škále 12-9-7-6-5-4-3-2-1. Více závodění si však bere za oběť zrušení čtvrtého volného tréninku a přesunutí kvalifikačních jízd do dopoledních hodin místního času. Zmíněná kvalifikace pak určí pořadí na startovním roštu jak pro sprint, tak pro samotnou Velkou cenu.

Pro doprovodné kategorie Moto2 a Moto3 se ani počet tréninkových jízd, ani způsob kvalifikace nemění. U obou tříd se nicméně zruší warm-up, jenž v případě MotoGP se vyměří pouze na deset minut. Poslední zásadní změna na podobě grand prix víkendu spočívá v sjednocení pořadí jednotlivých závodů. První si vždy odbyde závod Moto3, pak bude následovat Moto2 s Filipem Salačem a celý víkend uzavře velká cena kategorie MotoGP.

Co se týče změn v technických regulích, týmy dostanou povinnost dodržovat minimální tlak v obou pneumatikách. Děje se tak po nejistotách během minulého ročníku, kdy existovalo podezření, že některé týmy záměrně korigují tlaky v pneumatikách za účelem vyššího výkonu. Nakonec FIM nařídila zákaz volného nastavování přední světlé výšky motocyklů za jízdy. Týmy nadále mohou pracovat se světlou výškou v zádi stroje.

V níže přiloženém twitterovém příspěvku si můžete prohlédnout kalendář letošní sezóny MotoGP. Když započítáme všechny čtyři kategorie, jež se během roku představí (MotoE, Moto3, Moto2 a MotoGP), ročník 2023 nabídne rovnou 100 závodů! O dramatickou a dechberoucí podívanou tak v žádném případě nebude nouze.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Hamilton o Red Bullu: Tohle je nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl! Před Verstappen se prý neměl šanci ubránit

Tým Mercedes-AMG Petronas F1 nevstoupil do nového ročníku královny motorsportu zrovna ideálně, přičemž na současný monopost si nejvíce stěžuje Lewis Hamilton. Kromě toho ale sedminásobný šampion přiznal, že aktuální vůz Red Bullu je tím nejrychlejším, který kdy v životě viděl.

Publikováno

dne

Tým Mercedes-AMG Petronas F1 nevstoupil do nového ročníku královny motorsportu zrovna ideálně, přičemž na současný monopost si nejvíce stěžuje Lewis Hamilton. Kromě toho ale sedminásobný šampion přiznal, že aktuální vůz Red Bullu je tím nejrychlejším, který kdy v životě viděl.

Red Bull zaznamenal v Saúdské Arábii další double a momentálně co do rozložení sil startovního pole vskutku nemá konkurenci.

Druhý podnik letošní sezóny F1 totiž vcelku jasně ovládl Sergio Pérez, Max Verstappen se po startu z patnácté příčky vyšplhal až na konečné druhé místo, byť také za pomoci safety caru.

Rakouský tým tak jednoznačně vévodí nejen šampionátu jezdců, ale také Poháru konstruktérů. V níže přiloženém twitterovém příspěvku si ostatně pořadí obou šampionátů můžete prohlédnout. Dlužno dodat, je v něm zahrnuto i navrácení třetího místa Fernandu Alonsovi.

Dominance Red Bullu si zkrátka nelze nevšimnout. To dokládá také tvrzení Hamiltona, který je přesvědčený o tom, že rychlejší vůz na startovním roštu nikdy neviděl. A to prý i v porovnání s vozem, se kterým britský pilot drtil konkurenci v prvních letech turbohybridů.

Tohle je nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl!

„Rozhodně jsem nikdy neviděl tak rychlé auto. Myslím, že když jsme byli rychlí, nebyli jsme tak rychlí. Myslím, že je to nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl, zejména ve srovnání s ostatními,“ řekl Hamilton v jednom z pozávodních rozhovorů.

Nutno podotknout, osmatřicetiletý závodník patřil rovněž k jezdcům, které Verstappen dokázal na trati předjet bez větších potíží.

„Nevím jak a proč, ale projel kolem mě pořádnou rychlostí. Ani jsem se neobtěžoval blokovat, protože to byl prostě obrovský rozdíl v rychlosti,“ vysvětlil.

Hamilton s týmovým kolegou Georgem Russellem zakončili Velkou cenu Saúdské Arábie na pátém, respektive čtvrtém místě.

Pozitivem pro Mercedes je každopádně to, že i když ani zdaleka nestačili na tempo Red Bullu a Alonsova Aston Martinu, jeho piloti se dokázali udržet před Ferrari a získat tak důležité body do obou šampionátů.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Tipsport škola sázení

Oblíbené