Spojte se s námi


eSport

Českému esportu chybí hlavně struktura, profesionalita a peníze, tohle vše už v zahraničí je, říká CEO Sinners Moritz Straube

Esport začíná pomalu, ale jistě promlouvat do světového dění, když si ukrajuje stále větší a větší kus pozornosti především u mladší generace. Celé toto odvětví je však stále na samém začátku profesionalismu. Na to, jak bude vypadat budoucnost esportu, jsme se zeptali Moritze Straubeho, CEO týmu SINNERS.

Publikováno

dne

Esport začíná pomalu, ale jistě promlouvat do světového dění, když si ukrajuje stále větší a větší kus pozornosti především u mladší generace. Celé toto odvětví je však stále na samém začátku profesionalismu. Na to, jak bude vypadat budoucnost esportu, jsme se zeptali Moritze Straubeho, CEO týmu SINNERS.

Jak byste zhodnotil stav českého esportu v porovnání se zahraničím co do nějakého zázemí, oblíbenosti a finančních odměn?

Stav českého esportu je takový, že jsme určitě o dost dál, než jsme byli před dvěma lety. Pořád jsme ale dost pozadu a v určitých místech tam chybí struktura a profesionalita. Nejvíce tam pak chybí peníze, především co se některých menších týmů týče, a tohle všechno už v zahraničí je. Ty týmy mohou své hráče platit na plný úvazek a ti se díky tomu mohou soustředit pouze na tu svojí práci.

Do zemí jako jsou Dánsko, Německo nebo Francie nám sice ještě pár let chybí, ale jsme na dobré cestě. Čím dál tím více sponzorů se do toho zapojuje, tak je v tom odvětví více peněz, což uživí více a více lidí, to je to nejdůležitější, abychom se mohli dostat na nějakou světovou úroveň.

Minimálně u nás se esport téměř nejvíce rozjel a dal o sobě vědět v té největší krizi pandemie koronaviru, kdy prakticky nic jiného ani nebylo možné sledovat. Jak se díváte na tento fakt a bylo tomu tak i v zahraničí? Pomohlo to ČR se přiblížit zahraničí?

Sledovanosti určitě ta pandemie pomohla, což je samozřejmě důležitý faktor pro sponzory. U nás bylo štěstí, že těsně před tou krizí přišlo docela dost týmů, které měly peníze a díky tomuto novému vánku se to u nás vyvinulo rychleji než v zahraničí.

Nám to tedy určitě pomohlo a Česku a Slovensku to pomohlo se přiblížit tomu zahraničí, takže to hodnotím jako pozitivní.

Jak to vidíte s budoucností českého esportu?

Já věřím, že se v dalších letech bude připojovat čím dál více sponzorů a to i mimo ten technologický svět, například banky, pojišťovny, cestovní kanceláře atd. A to je velmi důležité. Určitě očekávám, že se do toho dříve či později zapojí i vláda do určité míry, že budou nějaké peníze od státu, který bude podporovat esport, stejně jako to dělá s klasickým sportem.

Každopádně tohle jsou dva velké faktory, ke kterým se dopracujeme a myslím si, že co se sportovního hlediska týče, tak jsme na dobré cestě, jelikož tu máme mnoho talentů, kteří mají na to, aby se probojovali na tu nejvyšší světovou úroveň a je to i vidět, protože máme ve světě plno skvělých hráčů.

Esport je nicméně stále širokou veřejností vnímán spíše jako „zábava za počítačem“, nikoliv regulérním sportem. Co se týče tohoto trendu, cítíte právě v otázce onoho vnímání už nějaké zlepšení? 

Tohle je určitě zajímavé téma. Myslím si, že široká veřejnost úplně nechápe, že to není špatně, že je to „zábava“. Ona to může být v první řadě zábava pro toho člověka a pak třeba zjistí, že je v tom tak dobrý, že se v tom může i živit.

Nakonec je to jako fotbal. Třeba pro mě, když jsem byl mladší, tak to byla zábava, pak jsem začal hrát za tým a hrál jsem ho hodně a dlouho. Takhle to vlastně celé začíná. Tohle právě podle mě zatím lidi úplně nechápou a myslím si, že se tohle brzy změní.

Je to i na nás, na týmech a esportu jako takovém, abychom to lidem ukázali, že to není jenom zábava. Ty hráče to samozřejmě baví, ale někdy je to opravdu tvrdý sport, kdy naši sportovci trénují někdy i 10 hodin. Esport je hlavně mentální sport, který bych přirovnal k šachům a myslím si, že takhle bude vnímaný esport i do budoucna.

Jakým způsobem nabíráte nové členy do vašich týmů? Je potřeba zlepšit úroveň či zvýšit počet například amatérských turnajů, stejně jako fotbal těží z Grassroots?

Interně je to pro nás jeden z největších cílů, které máme. Esport potřebuje něco jako Grassroots, abychom měli odkud ty hráče čerpat. Do toho se zapojují třeba ty academy týmy, které jsou pro to důležité. Je to hodně propojené právě s těmi penězi od státu.

Takový fotbal a hokej ohromně čerpá z těchto peněz, takovou možnost my nemáme a ty týmy si to musí platit sami. Je proto nesmírně důležité, abychom ten Grassroots měli, ale potřebujeme pomoc i z jiných stran než jen od týmů a investorů.

Před nějakým časem se rovněž spekulovalo o zařazení esportu na olympijské hry. Byl byste pro, či nikoliv?

Mě to upřímně ani nezajímá, jestli bude esport na olympiádě, nebo ne, pro kterou to dává větší smysl, protože potřebuje zaujmout mladší generaci, v čemž je esport velmi silný. Bylo by to tedy asi ve prospěch olympijských her, ale už asi ne tolik pro samotný esport.

Taková vlastní esport olympiáda by pro nás možná byla daleko zajímavější.

Poněkud asi kontroverzní otázka, ale s ohledem do “daleké” budoucnosti, jelikož se digi svět neustále vylepšuje, některé hry začínají být vskutku nerozeznatelné od reality – dokáže podle vás esport v budoucnu třeba i nahradit nějaké sportovní disciplíny?

Myslím si, že je důležité, abychom pochopili, že esport se nesnaží nahradit ty tradiční sporty, že o to vůbec nejde. Ale myslím si, že potenciál tam je, jelikož tomu je fakticky velmi blízko, jako například formulím. Ty simulátory mají obrovskou výhodu vůči té tradiční formuli, že se nikdo nemůže zabít, to riziko nebezpečí tam prakticky neexistuje.

Jinak jsem ale velký propagátor, aby esport a klasický sport žily vedle sebe. Ano, je to tak, že klasický sport ztrácí fanoušky, ale myslím si, že to bude žít dál vedle sebe.

Začátkem roku 2022 se Sinners rozloučili s Tomášem „oskarem“ Šťastným, 14. nejlepším hráčem světa z roku 2018, se kterým jste dosáhli mnoha úspěchů. Na vašem webu píšete, že takový hráč se zkušenostmi ze zahraničí přinesl Sinners mnohé, například právě bohaté a cenné zkušenosti, které tým pozvedly. Jak vlastně spolupráce s takovým špičkovým hráčem probíhá a jak konkrétně se tedy jeho zkušenosti projevily?

Oskar byl pro nás hrozně důležitý hráč. Řekli jsme si, že potřebujeme změnu na pozici AWP hráče a on byl u nás v tu dobu nejlepší na tu pozici. Byli jsme proto hrozně rádi, že se k nám přidal a že nám chtěl pomoc dostat se na světovou špičku.

Předával spoluhráčům své zkušenosti, uklidňoval je na LAN akcích a probíral s nimi, jak řešit určité situace. Jinak ale ta spolupráce neprobíhala jinak než s ostatními. Ty jeho zkušenosti se projevily spíš interně v týmu, v té práci se spoluhráči, kdy se ty strategie a hra točily především kolem něj.

Jako náhrada za Tomáše pak byl díky dlouhodobému scoutingu zvolen David „forsyy“ Bílý, jenž rozhodně nebyl levnou záležitostí. Prozradíte nám, na kolik vás tedy David vyšel? Právě na vašem webu píšete, že se dokonce jednalo o sedmicifernou částku.

Pro nás bylo důležité, abychom našli tu nejlepší možnou náhradu za Oskara. A David za mě má rozhodně na to, aby byl minimálně stejně dobrý jako on. Je mladší a nemá ještě ty jeho zkušenosti, ale má k tomu našlápnuto.

Pro nás tato vyšší cena dávala smysl, jelikož jsme ho potřebovali, má velký talent a skvěle se s ním spolupracuje. Na první pohled to zní jako vysoká částka, ale je to částka, která dává smysl a na tom konci pro nás byla stále profitabilní.

V nedávném čase do vaší organizace přestoupil Martin „Kappa“ Krompolc, který si jakožto nejlepší československý jezdec dokonce vysloužil spolupráci s McLarenem. Jak dlouho bude hájit barvy Sinners a co vše vám vlastně může přinést?

Martina mám rád jako člověka i jako profesionála. V TrackManii se pohybuje dlouho a je jeden z nejlepších jezdců na světě, i proto jsme ho chtěli u nás. Jak dlouho s námi bude ale nevím, záleží, zda to oběma stranám bude dávat smysl. Ale ta hra se mi líbí a to i ta komunita, proto bych se v ní rád pohyboval co nejdéle.

Díky tomu jsme samozřejmě vidět i v nové sekci, díky čemuž nabíráme nové fanoušky, což je pro nás hodně důležité. Samozřejmě nám přinese i určitý vylepšený vztah s Ubisoftem, který je vývojářem té hry.

Jste jedním z prvních profesionálních fulltimeových týmů s působením jak na tuzemské, tak i mezinárodní scéně. Jaký je Váš pohled do budoucna a jak se Sinners podle Vás prozatím daří plnit vaši misi co do rozvoje talentovaných hráčů a stoupáním na vrchol?

Za ty poslední dva roky se nám vede opravdu dobře a daří se nám rychle plnit cíle. Díky tomu, že jsme do toho zapálení a nejde nám čistě jenom o peníze, tak je to vidět v té naší snaze to tady všechno posouvat.

Uvidíme ale, co bude na konci roku, a jestli se do toho mainstreamu neposuneme třeba ještě letos. Je to ale ještě pořád mladý obor, tak se to těžce předvídá.

Reklama

eSport

EA má v červenci představit tři velké novinky! Jednou z nich je i nová FIFA

Společnost Electronic Arts se v červenci zjevně chystá na odhlaení tří velkých herních novinek. A o jaké herní tituly se má jednat? Jedním z nich je právě nová FIFA 23, insider Tom Henderson však poodhalil víc.

Publikováno

dne

Společnost Electronic Arts se v červenci zjevně chystá na odhlaení tří velkých herních novinek. A o jaké herní tituly se má jednat? Jedním z nich je právě nová FIFA 23, insider Tom Henderson však poodhalil víc.

Henderson je zřejmě nejznámějším herním insiderem. A nutno říci, že také důvěryhodným. Na webu TryHardGuides totiž aktuálně přišel s informací, že EA by v červenci letošního roku měla oznámit tři novinky.

Fanoušci však známého vydavatele herních titulů nejdříve zkritizovali, jelikož na předešlých akcích, ať už to bylo State of Play či jiné, neprozradil s ohledem na budoucí novinky vlastně téměř nic.

Jak se ale zdá, Henderson tohle mlčení EA úspěšně prolomil. Na základě jeho informací totiž má společnost Electronic Arts už 4. července oznámit dlouho plánovanou simulaci jízdy na skateboardu Skate 4.

V druhé polovině tohoto letního měsíce pak má EA představit nové Need for Speed, které má využívat prvků next-gen konzolí a hráči se tak mohou těšit na solidní závodní akci.

Vedle Need for Speed však pravděpodobně EA ohlásí také nový kousek ze slavné fotbalové série FIFA, a tedy FIFA 23. Právě tento titul však bude tím posledním, jenž ponese název a licenci mezinárodní fotbalové organizace.

Poté si bude muset zhruba 150 milionů hráčů zvykat na nejen nový název (EA Sports FC), ale pravděpodobně také na zcela nové prostředí.

Fanoušci této série se však příliš strachovat nemusí. Hra samotná se totiž příliš nezmění. Jak také píšeme v jednom z našich dřívějších článků, většina slavných světových klubů a hvězd bude stále hratelná díky samostatným licenčním smlouvám s jejich týmy a ligami.

I když samotné mistrovství světa a další události řízené FIFA již nebudou zahrnuty.

Zdroje: Eurogamer, TryHardGuides, EA Sports

Pokračovat ve čtení

eSport

Nový PlayStation Plus je tady! Kolik za něj zaplatíte a co vše nabízí?

Nový program PlayStation Plus je konečně tady. Dnešním dnem, tedy 23. června, Sony spustilo vylepšený PS Plus i pro Evropu, samozřejmě včetně České republiky a Slovenska. Na co si fanoušci přijdou a kolik za něj zaplatíte?

Publikováno

dne

Nový program PlayStation Plus je konečně tady. Dnešním dnem, tedy 23. června, Sony spustilo vylepšený PS Plus i pro Evropu, samozřejmě včetně České republiky a Slovenska. Na co si fanoušci přijdou a kolik za něj zaplatíte?

Společnost Sony konečně spouští nové předplatné Playstation Plus. Ten má spojit členské programy základního PS Plus a PS Now. Podrobněji jsme o této vylepšené verzi informovali už v dřívějším článku, některé základní záležitosti se však sluší znovu připomenout.

Nově bude předplatné programu PS Plus rozděleno do tří kategorií, ze kterých si hráči budou moci vybrat – Essentials, Extra a Premium.

Pokud už aktuálně jste předplatitelem služby PS Plus, účet se automaticky převede na onen základní PS Plus Essentials. Stávající členové PS Now naopak přejdou na prémiový tarif bez navýšení poplatků za předplatné při spuštění.

Nutno podotknout, služba PS Now u nás nikdy oficiálně nefungovala, jsou to však oficiálně informace od Sony, a tak je na místě toto zahrnout do celkového přehledu.

Při volbě základního balíčku dostanou hráči stejné výhody jako doposud – měsíčně dvě hry zdarma, možnost exkluzivních slev, přístup k online multiplayeru a uložené pozice v cloudu. To vše za 235 Kč měsíčně, potažmo 650 Kč čtvrtletně nebo 1 560 Kč ročně.

Ovšem další dva balíčky, a tedy Extra a Premium, nabízí rovnou celý katalog her. Je v tom nicméně jeden malý háček. Oproti základnímu balíčku nabízí PS Plus Extra katalog s až 400 herními tituly ze světa PS4 a PS5.

Tento balíček je každopádně dražší, když za něj měsíčně zaplatíte 365 Kč. Při čtvrtletní platbě to pak hráče vyjde na 650 Kč, při ročním předplatné to dělá 1 560 Kč. A nyní, abychom dali na srozuměnou, jaký je tedy onen rozdíl mezi balíčkem Extra a Premium.

PS Plus Premium v sobě obsahuje rovněž stejný katalog her z konzolí PS4 a PS5, ale pro zkušenější hráče i tzv. „Classics catalogue“, neboli katalog klasik. A právě v něm najdete zhruba 340 starších titulů z dob PlayStationu 3, 2 a 1.

Tento balíček nejvyšší úrovně pak nabízí ještě dvě další výhody, které v Essentials ani Extra nejsou. A to zkušební verze her a cloudové streamování.

Katalogy her si v případě zájmu můžete prohlédnout jak na své konzoli v PS Storu, tak na oficiálním webu PlayStation. Sony tak hráče láká například na kultovní hry v podobě slavné série Ratchet and Clank s díly jako The Nexus, A Crack In Time a podobně.

K dispozici hráčům budou také zcela původní díly hororové pecky Resident Evil, původní Red Dead Redemption, Jak and Daxter nebo hry od společnosti Lego či Disney.

Ono streamování má fungovat i na PC, podle českého serveru Vortex však prozatím nelze spustit. Podle nejnovějších informací však už Sony pracuje na opravě.

Zdroje: PlayStation, Sony, PS Plus

Pokračovat ve čtení

eSport

Diablo Immortal za první dva týdny vydělalo 24 milionů dolarů! Hra je však velmi negativně hodnocena

Mobilní verze herního titulu Diablo Immortal budí vskutku nemalé negativní ohlasy. Nový kousek herního studia Blizzard sice již za první dva týdny vydělalo 24 milionů dolarů, hodnocení samotné hry ovšem velmi výrazně kleslo.

Publikováno

dne

Mobilní verze herního titulu Diablo Immortal budí vskutku nemalé negativní ohlasy. Nový kousek herního studia Blizzard sice již za první dva týdny vydělalo 24 milionů dolarů, hodnocení samotné hry ovšem velmi výrazně kleslo.

Nové Diablo Immortal vyšlo 2. června a i když se jedná o velmi kritizovanou hru, přesto vydělává desítky milionů.

Hernímu studiu Blizzard za první dva týdny přineslo už 24 milionů dolarů, přičemž si hru stálo přes 8,5 milionů hráčů.

Navíc se nejedná o konzolovou hru, nýbrž o mobilní, potažmo počítačovou verzi. Hra je však kritizována kvůli potencionálně velkých vynaložených prostředků, a to kvůli tzv. pay-to-win mechanismu.

V praxi se jedná o to, že abyste v konkrétní hře dosáhli výraznějšího progresu, musíte zkrátka platit a kupovat si různé balíčky. A v případě Diabla to pro mnohé hráče nejsou zrovna malé peníze.

Tento graf od GameDev Reports naznačuje, jak postupně hra Blizzardu vydělávala. Jak cituje server Indian TV slova analytiků – Diablo Immortal je druhou nejvýdělečnější mobilní hrou Blizzardu po Hearthstone.

Jednoznačně nejoblíbenější je tento nový kousek v USA, kde se Diablo postaralo o 43 % všech příjmů. Druhou příčku drží Jižní Korea s 23 %.

Jak ale výše naznačujeme, Diablo Immortal se z hráčské perspektivy stalo nejhůře hodnoceným titulem Blizzardu, podle Metacritic kleslo hodnocení na 0,3 z 10, přičemž se bralo v potaz 3 800 recenzí.

Zdroje: Indian TV, GameDev Reports

Pokračovat ve čtení

Oblíbené