Spojte se s námi


Motorsport

Blog F1: Kdo nahradí Sebastiana Vettela v Astonu Martin? Lawrence Stroll si nemůže příliš vybírat, co Hülkenberg?

Komentář: Po oznámení Sebastiana Vettela o tom, že po letošní sezóně ukončí kariéru pilota Formule 1 se samozřejmě vyrojily spekulace na téma, kdo jej v Astonu Martin nahradí. Proč to zřejmě nebude nikdo ze stávajících pilotů? A kdo by tedy do Astonu mohl zamířit?

Publikováno

dne

Komentář: Po oznámení Sebastiana Vettela o tom, že po letošní sezóně ukončí kariéru pilota Formule 1 se samozřejmě vyrojily spekulace na téma, kdo jej v Astonu Martin nahradí. Proč to zřejmě nebude nikdo ze stávajících pilotů? A kdo by tedy do Astonu mohl zamířit?

Kdo nahradí Vettela v Astonu Martin? Nebo možná ještě lépe, kdo momentálně bude chtít zamířit k Lawrenci Strollovi a spol, když na tom Aston Martin není nejlépe ani co do ekonomického hlediska, natož z toho závodního.

Aston Martin je v letošní sezóně nejhorším týmem ve F1, který vcelku brutálním způsobem netrefil koncept nové éry Formule 1. Jak už naznačili mnozí experti, jejich auto zkrátka nejede a trpí na mnohé problémy.

Ty jsou spojené zejména s nedotáčivostí, špatnou ovladatelností, nedostatečným přítlakem v zatáčkách a zřejmě bychom ještě mohli pokračovat. A výkonnosti vozu a postavení Astonu Martin ve startovním poli odpovídá i nálada v týmu.

Samotný Aston Martin zatím nemá žádný konkrétní plán, jelikož tým v nedávném čase sám prohlásil, že je v jejich zájmu, aby Vettel svůj kontrakt prodloužil. Což se ale nestalo a ani nestane, německá legenda po sezóně ukončí kariéru.

Z hlediska potencionálního příchozího pilota je zapotřebí uvažovat také o někom, kdo naplní marketingové snahy Astonu. A rovněž o tom, koho posadit vedle Lance Strolla.

Hülkenbergův návrat?

Aston Martin by tak potřeboval jezdce, který je zkušený a dokáže jezdit na bodech. Zkrátka pilota s vítěznou mentalitou. Téměř ihned se vyrojily spekulace o angažování rezervního jezdce. To jméno je Nico Hülkenberg.

A momentálně se to zdá asi jako nejlogičtější volba, protože nikdo z jezdců, kteří už ve F1 mají své místo do Astonu prostě a jednoduše nepůjde. Nebo je alespoň velmi těžké si to představit.

Hülkenberg navíc v sezóně 2020 třikrát závodil v barvách Racing Pointu jako náhradník. Letos navíc zastupoval Vettela v úvodních dvou závodech sezóny. Příští týden v Maďarsku také absolvuje test Pirelli pro Aston Martin, což mu poskytne cenné zkušenosti s vozem AMR22.

V Hülkenbergovi tak může Aston najít rychlou náhradu. Podepsat smlouvu na 1 rok nebude problém, protože by byl německý závodník zřejmě rád, že vůbec dostane příležitost a přitom si tým nechá volný prostor pro sezónu 2024.

Spekulace ohledně Fernanda Alonsa

V nedávném čase se také spekulovalo o Alonsově konci v Alpinu. Tehdy samozřejmě ještě nikdo nevěděl, že Vettel na konci sezóny skutečně ukončí kariéru, byť jak sám poznamenal měl tohle rozhodnutí v hlavě už dlouho.

Tyto spekulace hovořily o tom, že by Alonso zamířil do Astonu, aby uvolnil místo mladému Oscaru Piastrimu. Z mého osobního pohledu je ale tento potencionální přestup jeden velký nesmysl. Ano, Aston by získal dvojnásobného mistra světa. A ano, Alonso by týmu přinesl rozsáhlé technické znalosti a také marketingový profil, který Stroll v Astonu potřebuje.

Jenže když uvážíme Alonsovu povahu v kontrastu s jednáním Lawrence Strolla, jeví se tyto úvahy jako velmi zcestné. A druhým neméně důležitým faktorem je to, že Alonso má stále chuť vyhrávat. S Alpinem pracuje na vylepšeních, aby tým pomohl dostat nahoru a už z logiky věci zkrátka tento potencionální přestup nedává smysl.

Ricciardo, Albon, Schumacher

Seznam jezdců, kterým po sezóně končí smlouva je poměrně dlouhý. Daniel Ricciardo už však potvrdil, že bude v McLarenu jezdit i v sezóně následující. Byť stále panují spekulace okolo angažování Coltona Herty. Pakliže se by McLaren k tomu kroku uchýlil, Ricciardovi by zřejmě moc možností nezbylo. Samozřejmě vzhledem k výkonům, které nejen letos, ale už loni podával.

Otazník visí nad Alexem Albonem, který ale ve Williamsu jezdí solidně a pokud někdo tuto stáj opustí, nemyslím si, že to bude právě Albon. A to i navzdory tomu, že Kanaďan Latifi tvoří část týmového rozpočtu.

A co Mick Schumacher? U všech pilotů je zapotřebí vzít v potaz nejen jejich jízdní vlastnosti nebo jaké výkony podávají, potažmo zda jsou natolik dobří, aby se Astonu zalíbili. On totiž Aston Martin v čele s Lawrencem Strollem si zrovna tak nemůže příliš vybírat. A to kvůli všem výše uvedeným faktorům.

Vettel sice bude jistě svého chráněnce v případě potřeby opěvovat, v jeho případě to ale nedává příliš velký smysl ze dvou důvodů. Zaprvé by Mick takřka přestřihl své spojení s Ferrari a ocitl by se v týmu, který má k Ferrari vskutku velmi daleko (Haas má základnu prakticky hned vedle Ferrari – pozn. red.).

A zadruhé je to pilot, který už potřebuje podávat stabilnejší výkony a jezdit na bodech. A ačkoliv nedokážeme predikovat, jak silný bude Aston Martin v příští sezóně, momentálně to zkrátka vypadá, že bude mít větší šanci na body, a tím pádem i na lepší sedačku, v Haasu.

Hülkenberg je zřejmě nejlogičtější volbou

Rovněž nemůžeme očekávat příchod Piastriho. Lawrence Stroll se svými ambicemi neangažuje chráněnce jiného týmu, aby ho zaučil, začal s ním pracovat a poté ho poslal k bývalému šéfovi Astonu Otmaru Szafnauerovi.

Nejlogičtější volba tedy momentálně spočívá v angažování Hülkenberga, ovšem uvidíme, s čím nakonec Formule 1 přijde. Ta totiž dokáže vymýšlet vskutku neskutečné scénáře.

Zdroje: F1, Motorsport, Aston Martin Cognizant F1 Team

Reklama

Motorsport

17. srpen 2002. Den, kdy doping zhatil Tomáši Engemu veškeré naděje v stálou budoucnost ve Formuli 1

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Publikováno

dne

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Největší česká závodnická naděje té doby

Tomáš Enge byl již před svou premiérou v F1 osvědčeným závodníkem. Jeho úspěchy v mistrovství Formule 3000 (v té době druhé nejvyšší ligy po F1) mu zaručovaly jistou budoucnost v královně motorsportu.

A když po nehodě Luciana Burtiho ve Spa nadešla možnost zajezdit si v závěrečných třech velkých cenách sezóny 2001, nic nebránilo Engemu začít novou kapitolu kariéry, tentokrát ve Formuli 1.

Bohužel, rok 2002 se ukázal pro Engeho jako zlomový v tom špatném slova smyslu. Tým Prost, jenž jej zaměstnal na poslední tři závody předešlého ročníku F1, na začátku roku zkrachoval. Enge tedy musel zůstat ve Formuli 3000 a doufat, že jeho bohaté zkušenosti v seriálu mu nejen zaručí tížený titul, ale také zasloužené místo v jednom z předních týmů F1.

Smůla se mu však dále lepila na paty. V prvním závodě ročníku 2002 F3000 v Brazílii odstoupil po technické závadě. Třikrát během sezóny jej odstřelili soupeři, včetně jeho největšího rivala o titul Sébastiana Bourdaise. Jeho zkušenosti a um mu nicméně přinesli tři triumfy, a tedy zasloužený boj o titul šampiona.

Osudový závod

Desátý podnik sezóny v Maďarsku bohužel rozhodl naprosto vše. Včetně možné zářivé budoucnosti Engeho ve Formuli 1.

17. srpna 2002 se Enge postavil na čelo startovního roštu vstříc důležitému vítězství v sezóně F3000. Rodák z Liberce předvedl famózní první kolo a ujel zbytku pole již na rozdíl 2,4 sekundy.

Enge dominoval po celý průběh závodu. A ačkoliv nehoda několika vozů v posledních kolech stáhla celý vláček k sobě kvůli výjezdu safety caru, Enge si pohlídal restart v závěrečném okruhu a dojel si na Hungaroringu pro své čtvrté vítězství sezóny.

Vidina titulu F3000 byla stále silnější. Po závodě Enge podstoupil nevinný dopingový test. Co se však nestalo…

Studená sprcha

13. září, měsíc po závodě v Hungaroringu vyšlo najevo, že měl Enge v moči stopy marihuany. Český jezdec směl pokračovat v sezóně, kterou nakonec druhým místem v závěrečném závodě v Monze ovládl. Na chvíli se mohl pyšnit titulem mistra Formule 3000.

1. října přišel od FIA finální verdikt, na který čekal nejen celý Engeův tým, ale také celá česká závodnická obec. Verdikt byl nekompromisní. Enge přišel o deset bodů za vítězství na Hungaroringu, což jej obralo o titul ve Formuli 3000, jenž připadl do klína Bourdaisovi.

Reputace Engeho v mezinárodní závodnické scéně se nenávratně pošramotila. Enge se sice vydal směr Le Mans, vrátil se v roce 2004 do F3000 a okusil i svět amerických závodů. 17. srpen 2002 se však bohužel zapsal do historie českého motorsportu jako den zhaslých nadějí pro Engeho opět okusit svět Formule 1, ve kterém by se rozhodně neztratil.

Zdroj: Formule 2002/03 (Jiří Nikodým)

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Sbohem MGU-H, vítej udržitelné palivo! FIA potvrdila změny technických regulí Formule 1 pro rok 2026 a dál

Světová rada motorsportu konečně klepla pomyslným soudcovským kladívkem a stvrdila změny technických předpisů Formule 1 platné od sezóny 2026. V hlavních rolích figurují zvýšené hodnoty elektrického výkonu a stoprocentní udržitelná paliva. Motory nicméně zůstanou stejné, tedy šestiválce s objemem 1,6 litru.

Publikováno

dne

Světová rada motorsportu konečně klepla pomyslným soudcovským kladívkem a stvrdila změny technických předpisů Formule 1 platné od sezóny 2026. V hlavních rolích figurují zvýšené hodnoty elektrického výkonu a stoprocentní udržitelná paliva. Motory nicméně zůstanou stejné, tedy šestiválce s objemem 1,6 litru.

Konečně je to tady. Mezinárodní automobilová federace (FIA) potvrdila reformu pohonných jednotek, které se na trati představí poprvé v roce 2026. S přihlédnutím na důležitost těchto změn se dá pochopit, že proces schvalování trval FIA nějakou tu dobu.

Řídící orgán F1 stanovil čtyři klíčové pilíře nových regulí, které představují další krok k celkové ekologizaci sportu.

Čtyři pilíře budoucnosti Formule 1

Prvním pilířem je zachování spektáklu, což se zaručí tím, že zůstanou fanouškům a expertům známé šestiválce. To znamená, že týmy, respektive jejich dodavatelé motorů, se nebudou příliš výkonnostně odlišovat. Umožní se tím lepší, a tedy atraktivnější závody.

Druhý pojednává o ekologické udržitelnosti. Nové pohonné jednotky budou zahrnovat využití elektrické energie řádově v 50 %. Zároveň jimi budou proudit 100% udržitelná paliva, jejichž výrobou se již nespálí žádný neekologický karbon. Nová paliva tak budou splňovat všechny emisní regule. A to hlavně díky tomu, že spalováním paliva během jízdy se již nevyloučí žádný oxid uhličitý.

Třetí se charakterizuje finanční udržitelností. Vývoj pohonných jednotek bude týmy stát mnohem méně peněz díky již zavedeným finančním stropům. Tím se zajistí snížení celkových nákladů týmů na konstrukci vozů. FIA nicméně stále hodlá prezentovat F1 jako světovou výkladní skříň technologického vývoje.

Závěrečný pilíř má zaručit atraktivitu motorů pro další potenciální výrobce pohonných jednotek. Předpisy by měly umožnit vstup novým značkám do F1. Všichni odstartují do nové éry ze stejného bodu (alespoň na papíře), a tak se tyto značky nemusejí bát, že již zavedení výrobci budou mít oproti nim nějaký velký náskok.

Další zásadní body nových regulí

Pohonné jednotky pro sezóny 2026 a dál stále budou produkovat výkon přesahující tisíc koňských sil.

Síla kinetického motoru (MGU-K) se zvýší trojnásobně z aktuálních 120 kW na 350 kW. Zároveň bude MGU-K uložen v bezpečností schránce společně s veškerými elektrickými zařízeními, které budou podléhat recyklaci.

Co však s novými předpisy zmizí z motorů budoucnosti je MGU-H (motorgenerátor tepelné energie).

Objem využitého paliva se oproti původní specifikaci motorů V8, využívané v Formuli 1 do roku 2013, dostane na poloviční hodnoty.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Tak to je nádhera! Podívejte se, jak vypadá auto, se kterým pojede Kimi Räikkönen závod NASCAR

Kimi Räikkönen, který na konci loňského roku uzavřel svou bohatou kariéru závodníka Formule 1 se zase vrací k závodění. Tentokrát ovšem nikoliv v rámci Velkých cen královny motorsportu, nýbrž si vyzkouší sérii NASCAR. A auto, se kterým pojede je vskutku nádherné!

Publikováno

dne

Kimi Räikkönen, který na konci loňského roku uzavřel svou bohatou kariéru závodníka Formule 1 se zase vrací k závodění. Tentokrát ovšem nikoliv v rámci Velkých cen královny motorsportu, nýbrž si vyzkouší sérii NASCAR. A auto, se kterým pojede je vskutku nádherné!

Dlouho mu ta pauza od závodění a motorsportu nevydržela. Räikkönen totiž po svém odchodu prohlásil, že mu Formule 1 ani trochu chybět nebude. To samé platí o závodění obecně, finská legenda si zkrátka chtěla dát pauzu od cestování a veškerých aktivit s tím spojených a věnovat se hlavně rodině.

Snad jediný druh motorsportu, který v tu chvíli připadal v úvahu byly motokáry, ke kterým chová Räikkönen lásku už od útlého věku.

Nutno podotknout, profesionálním závodníkům ovšem po ukončení kariéry zkrátka chybí ten adrenalin. Ten pocit, když nasednou do závodního auta, nasadí si helmu a plně soustředí na svůj výkon.

V nedávném čase tak Räikkönen oznámil, že se zúčastní závodu NASCAR, který se uskuteční 21. srpna na ikonickém okruhu Watkins Glen. Tento okruh ostatně hostil závody Formule 1 v rámci Velké ceny USA v letech 1961 až 1980.

Kromě něj by v závodě měli účinkovat také bývalý pilot F1 Daniil Kvjat nebo vítěz Le Mans 2010 Mike Rockenfeller.

Dvaačtyřicetiletý Fin ovšem už nějaké zkušenosti s NASCAR má, když se zúčastnil závodu Xfinity Series a jednoho závodu Truck Series v roce 2011 během své přestávky od F1.

Trackhouse Racing

Nyní se Räikkönen přidá k týmu Trackhouse Racing, který letos získal už dvě vítězství. O to první se na okruhu COTA postaral Ross Chastain, druhé prvenství pro tento tým vyjel Daniel Suarez v Sonomě.

Pro tým Trackhouse Racing ale je typické, že poskytuje šanci jezdcům i z jiných závodních sérií a do závodů nasazují třetí vůz. Tento projekt dostal název Project 91, což je jeden z důvodů, proč bude mít Räikkönen na autě právě tohle číslo.

Bývalý pilot Ferrari, Lotusu nebo McLarenu tak usedne do vozu Chevrolet Camaro ZL1, jenž vypadá opravdu nádherně.

Zdroje: NASCAR, Trackhouse Racing

Pokračovat ve čtení

Oblíbené