Spojte se s námi


Motorsport

Bitva dvou legend, fenomenální výsledek pro Toyotu, bezchybný Rovanperä: Co ukázala těžká Safari Rallye v Keni?

WRC mělo o víkendu na programu svůj šestý podnik letošní sezóny – Safari Rallye Keňa. A ta přinesla mnohé, ať už další souboj dvou ikon a absolutních legend WRC nebo bezchybný výkon aktuálního lídra šampionátu – Kalleho Rovanpery.

Publikováno

dne

WRC mělo o víkendu na programu svůj šestý podnik letošní sezóny – Safari Rallye Keňa. A ta přinesla mnohé, ať už další souboj dvou ikon a absolutních legend WRC nebo bezchybný výkon aktuálního lídra šampionátu – Kalleho Rovanpery.

Po podnicích v Monte-Carlu a Portugalsku viděli fanoušci další souboj dvou nesporných legend a ikon WRC – Sébastiena Loeba a Sébastiena Ogiera.

Oba dva piloti letos jedou své dílčí sezóny, což znamená, že si vybírají určité podniky a nejsou tak součástí kompletního mistrovství světa.

Loeb úvodní závod v Monte-Carlu ovládl, v minulé rallye Portugalska bohužel boural už po prvních metrech a jeho druhý podnik letošní sezóny tak rychle skončil. Ogier má na svém kontě bodů 19, když v Monte-Carlu dojel druhý a v Portugalsku stejně jako Loeb nebodoval.

Vzájemný souboj však nakonec vyzněl mnohem lépe pro Ogiera, jenž v minulém roce rallye v Keni vyhrál.

Loeb vs. Ogier aneb Bitva dvou legend

První etapu v Keni vyhrál Francouz Ogier, druhá francouzská ikona dojela na čtvrtém místě. Druhé dějství však ovládl právě Loeb, úřadující mistr světa zajel třetí nejrychlejší čas.

Další etapové vítězství si Ogier připsal v sobotu v rámci páté a šesté erzety, a poté v nedělní třinácté erzetě. Loeb si na další nejrychlejší čas musel počkat až do závěrečných etap, konkrétně do sedmnácté a osmnácté.

Nutno podotknout, Safari rallye zvládl mnohem lépe Ogier, Loeb zde jel ve své kariéře úplně poprvé. I proto podal Ogier vcelku konzistentní výkon a kromě dvou etap dojel pokaždé v nejlepší pětici.

Loebovi se navíc závěr pátečního dění vůbec nevydařilo, když skončil postupně 23., 22. a 17. Do elitní pětky se znovu dostal úderem sobotní osmé etapy, už tehdy však musel dohánět nemalou ztrátu.

V konečném pořadí patří Loebovi až osmá příčka, když na vítěze této rallye ztratil přes půl hodiny. Ogier se umístil jako čtvrtý v pořadí se ztrátou dvou minut a deseti vteřin na vítěze Rovanperu.

Rovanperä – letošní mistr světa?

Finský pilot je letos k nezastavení. Rovanperä si už letos po vítězstvích ve Švédsku, Chorvatsku a Portugalsku dojel pro svůj čtvrtý triumf! V Keni mu k celkovému prvenství stačilo vyhrát pět etap, v konečném zúčtování se pyšnil náskoku v podobě 52 vteřin na druhého Elfyna Evanse.

V průběžném pořadí šampionátu jezdců má Rovanperä před polovinou sezóny obří 65bodový náskok před Thierrym Neuvillem na Hyundai.

Fenomenální výsledek pro Toyota Gazoo Racing

První, druhé a čtvrté místo – Toyota naprosto dominovala v Safari Rallye Keňa. Pro vítězství si v šestém podniku sezóny dojel Rovanperä, jenž za sebou nechal oba týmové kolegy – Evanse i Ogiera.

Třetí místo v konečném pořadí navíc ukořistil Takamoto Katsuta, další jezdec japonské automobilky. Ten však hájí barvy týmu Toyota Gazoo Racing WRT NG.

Jezdci Toyoty si v Keni připsali z devatenácti možných hned jedenáct vítězství! O pět z nich se postaral Fin Rovanperä, čtyřikrát dojel na prvním místě Ogier a dvakrát se z etapového vítězství radoval Evans.

V Poháru konstruktérů Toyota doposud posbírala už 246 bodů, druhý Hyundai na japonský tým ztrácí bodů 62. Třetí místo pak se 144 body patří týmu M-Sport Ford WRT.

Šampionát jezdců & Pohár konstruktérů

Jak už píšeme výše, šampionátu jezdců vévodí Fin Rovanperä, a to se 145 body. Druhý je aktuálně Belgičan Neuville, jenž v dosavadním průběhu sezóny najel 80 bodů a v Keni si připsal tři etapová vítězství.

Dále v pořadí probíhá velmi těsný boj – třetí místo prozatím stráží Ott Tänak (62 bodů), čtvrtý je Katsuta se stejným počtem bodů, patý Craig Breen (60 bodů) a šestý Evans (57 bodů).

Souboj legend zatím vede Loeb, který je v celkovém pořadí mistrovství světa na sedmé příčce se ziskem 35 bodů, pouze o bod méně má Ogier a Španěl Dani Sordo. Elitní desítku šampionátu jezdců uzavírá Gus Greensmith s osmadvaceti body.

Zdroje: WRC, Safari Rallye Keňa

Reklama

Motorsport

Fabio Quartararo pro Ruik: S Yamahou jsme měli velké problémy, o smlouvě jsem hodně uvažoval. Co nevíte o úřadujícím šampionovi?

Získá Fabio Quartararo další titul mistra světa? To je otázka, na kterou budeme znát odpověď až za několik měsíců, aktuálně však je na dobré cestě za obhajobou. V rozhovoru pro Ruik se francouzský závodník rozpovídal o letošním ročníku, problémech Yamahy a také vyjádřil podporu svému blízkému kamarádovi Danielu Ricciardovi.

Publikováno

dne

Získá Fabio Quartararo další titul mistra světa? To je otázka, na kterou budeme znát odpověď až za několik měsíců, aktuálně však je na dobré cestě za obhajobou. V rozhovoru pro Ruik se francouzský závodník rozpovídal o letošním ročníku, problémech Yamahy a také vyjádřil podporu svému blízkému kamarádovi Danielu Ricciardovi.

Před nedávným časem podepsal Quartararo novou smlouvu s týmem Monster Energy Yamaha MotoGP a v rozhovoru pro vybraná média, včetně Ruiku, však přiznal, že to nebylo vůbec jednoduché rozhodování.

„Bylo to těžké, protože přemýšlíte nad rozhodnutím, které může ovlivnit tvou kariéru a tvou budoucnost. A já si chtěl být jistý mým rozhodnutím, proto jsem si nechal trochu času. A uvědomil si, že zůstat v Yamaze bylo správné rozhodnutí. Tento projekt je rovněž na správné cestě. No a přesně to je ten důvod, proč jsem se rozhodl prodloužil můj kontrakt,“ vysvětluje Quartararo v rozhovoru.

Velké problémy na začátku sezóny, pomohla také změna smýšlení

Na začátku roku měl přitom úřadující mistr světa se svou Yamahou velké problémy, především co do maximální rychlosti. Svůj tým musel dokonce on sám přesvědčovat o tom, že jeho motocykl je opravdu ve špatném stavu a je potřeba mnoho úprav a vylepšení.

Po několika úvodních závodech tak Yamaha začala na svých motocyklech pracovat a také to je důvod, proč je Quartararo aktuálním lídrem šampionátu jezdců. V jednom z nedávných rozhovorů však také přiznal, že po přesunu do Evropy změnil své smýšlení, přičemž právě to mu pomohlo k prvnímu vítězství v sezóně (VC Portugalska – pozn. red.).

„Za mě, když.. Protože jsme jsme v roce 2021 použili stejný motor jako v roce 2020, očekáváte v nové sezóně od svého motocyklu velké změny. Ale žádná velká změna se nekonala. Já byl vždy motivovaný. Jenže když vidíte, jak se ostatní zlepšují a vy stojíte na místě, jste naštvaný a ztrácíte motivaci.

Prvními závody jsem byl opravdu zklamaný, především po Kataru a Argentině. Následně v Austinu jsem změnil své smýšlení. Bojoval jsem s Marcem (Márquezem – pozn. red.), nikoliv o pódium nebo dokonce o vítězství, ale tenhle skvělý souboj mě udělal šťastným.

No a potom, když jsme se přestěhovali do Evropy, tak jsme zaznamenali masivní zlepšení. Tratě byly velmi odlišné (oproti těm na americkém kontinentu nebo v Kataru) a já se cítil i díky změně svého nastavení docela dobře,“ přiznal Quartararo.

Druhá polovina sezóny

Jak ostatně můžete vidět ve výše přiloženém twitterovém příspěvku, Quartararo znovu vede šampionát jezdců. V porovnání s loňskou sezónou je ovšem na čele s menším bodovým náskokem, přičemž právě v druhé polovině čekají 23letého Francouze závody a okruhy, na kterých se trápí.

„Když se podívám na druhou část sezónu, je tam hodně tratí, které mám rád – Nizozemsko, Rakousko, Misano, Japonsko, Thajsko, Austrálie, Malajsie.. Jsou tam ale asi dva okruhy, na kterých se trápím (Aragón), ale vynasnažím se s tím vypořádat,“ řekl jezdec Yamahy.

Momentálně je tedy zřejmá budoucí ikona MotoGP na dobré cestě za obhajobou titulu. Do konce sezóny 2022 však stále zbývá 8 závodů a Quartarara tak čeká tvrdý boj.

Quartararo si také vyzkoušel vůz Formule 1

El Diablo má dobrý vztah s Lewisem Hamiltonem a nejspíše také díky tomu si mohl vyzkoušet vůz Mercedesu. V rozhovoru tak zkoušel porovnávat F1 s MotoGP a prozradil tak svůj pohled na věc.

„Samozřejmě jsem opravdu velký automobilový fanoušek, především F1. Té rychlosti, které monoposty dosahují v zatáčkách, to je neuvěřitelné. A samozřejmě, byl to můj sen otestovat vůz Formule 1. Ale je těžké to srovnávat, protože jsem byl pozvaný pouze jako host a díval jsem se tam na kvalifikaci a závod.

Každopádně, rozpočet pro oba sporty je totálně rozdílný. Závodit zde je úžasné, je to zase něco zcela rozdílného. My máme úplně jinou mentalitu. Myslím si ale, že oba sporty mají své speciality,“ poznamenal El Diablo, jak se úřadujícímu šampionovi přezdívá.

Mnoho fanoušků také jistě neví, že Quartararo řadí mezi své nejlepší kamarády Australana Ricciarda z McLarenu.

„S Danielem máme opravdu speciální spojení, protože je to za mě opravdu výjimečný člověk. Je to jeden z mých nejlepších kamarádů. A samozřejmě mu přeju, aby vyhrával a dosahoval výsledků, které si zaslouží. Tuhle tu stranu sportu (F1) moc nesleduji, ale Daniel je opravdu skvělý člověk a mám ho rád.

A samozřejmě doufám, že udělá potřebný krok k tomu, aby se ve svém autě cítil lépe a my ho mohli vidět na špici šampionátu Formule 1,“ uzavřel.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Joan Mir o odchodu Suzuki z MotoGP: Je to pro všechny těžká situace a nevíme, co přijde. Co řekl o českých fanoušcích?

Odchod Suzuki je velkým tématem jak pro jezdce týmu, tak pro celou MotoGP. A právě nejen na tohle téma se v rozhovoru pro Ruik rozpovídal španělský závodník Joan Mir. Kromě toho však promluvil o závodě na britském Silverstonu a nezapomněl pozdravit české fanoušky.

Publikováno

dne

Odchod Suzuki je velkým tématem jak pro jezdce týmu, tak pro celou MotoGP. A právě nejen na tohle téma se v rozhovoru pro Ruik rozpovídal španělský závodník Joan Mir. Kromě toho však promluvil o závodě na britském Silverstonu a nezapomněl pozdravit české fanoušky.

Byla to pro mnohé absolutně šokující informace, když Suzuki na začátku sezóny ohlásilo, že na konci roku odchází z MotoGP. Pro japonský tým to však není žádná neznámá záležitost.

Legendární tým z MotoGP navíc už jednou odstoupil, konkrétně tedy na konci sezóny 2011 kvůli finančním potížím. Poté japonská stáj přišla s naprosto „přestavěným“ konceptem a do MotoGP se vrátila v roce 2015 jako tovární značka.

První vítězství po velkolepém návratu Suzuki zapsalo v roce 2016 při příležitosti Velké ceny Velké Británie na okruhu v Silverstone. Pro první místo si tehdy dojel Maverick Viňales. V sezóně 2020 dokonce získalo titul mistrů světa, když právě Mir ovládl šampionát jezdců.

Letos se však Suzuki výsledkově trápí a je to způsobeno také tím, že tým už zkrátka nemá velkou motivaci dále pracovat. V aktuálním pořadí šampionátu jezdců se Alex Rins nachází s 84 body na osmém místě, Mir se 77 body dokonce až na dvanáctém.

Odchod Suzuki z MotoGP strašil nejen jezdce, ale rovněž všechny zaměstnance, jež jsou s japonskou stájí spojeni. V rozhovoru pro vybraná média, včetně Ruiku, se Mir právě o této problematice rozpovídal.

Mirovo vyjádření

„Ano, je to velmi těžké období, nikdo z nás neví, co přijde. Není to věc, která by se týkala pouze jednoho jezdce, ale týká se to úplně všech,“ vysvětluje Mir v onom rozhovoru.

„Je těžké tuto situaci zvládnout, protože nemám rád nejistotu, když nevím, co přijde. Jedna věc je, pokud se ten problém týká jednoho jezdce. O to horší je, že nikdo z nás neví, kde bude příští rok pracovat, každý z nás má ten stejný problém,“ pokračuje.

„Občas lidé zapomínají to na to, že to opravdu hodně pociťujeme. My jsme ale jen malá skupina lidí. Mnohem více pracuje v továrně a nevědí, co bude. Je to něco, co nám momentálně příliš nepomáhá,“ přiznává šampion z roku 2020.

I přesto však Suzuki potřebuje své výkony zlepšit a velmi slibnou příležitostí byla Velká cena Velké Británie. Rins dokonce vedl dvanáctý podnik letošní sezóny, poté se ale propadal pořadím dolů, přičemž závod na okruhu v Silverstone dokončil na sedmé příčce, Mir nedojel.

Co před nedělní Velkou cenou právě o Silverstone Mir prohlásil a co od ní původně očekával?

Silverstone

„Tahle trať patří mezi specifické, v kalendáři si tohle značím jako speciální závod. Je to náročná trať, na které musíte vždy předvést dobrý výkon, a kde musíte ukázat své jezdecké schopnosti. Je tady hodně rychlých a ostrých zatáček,“ řekl v rozhovoru.

„Uvidíme, co s tím budu moci udělat. V loňském roce jsem měl nějaké problémy s přední pneumatikou, přesto jsem si ale v závodě držel dobré tempo. Ovšem kvůli tomu jsem nebyl schopný dosáhnout na výsledek, jaký bych chtěl, takže uvidíme, co přinese tato Velká cena,“ pravil čtyřiadvacetiletý Španěl.

Jak ale také Mir posléze dodal, co do závodů MotoGP nemá s tímto okruhem žádné velké zkušenosti. V roce 2016 a 2017 tady závodil v rámci šampionátu Moto3, v sezóně 2018 při závodu Moto2 pršelo a jeho motorka tak měla velmi odlišné nastavení, než za ideálních suchých podmínek.

A aby toho nebylo málo, v ročníku 2019 se zranil v Brně a nebylo tak možné, aby zasáhl do tehdejší Velké ceny. Rok 2020 byl spojený s koronavirem a MotoGP do Velké Británie vůbec nepřijela. Jeho jedinou zkušeností se závodem MotoGP na Silverstone tak je loňské deváté místo.

I tohle tedy mohl být jeden z aspektů, proč se Mirovi v nedělním závodě nedařilo a proč Velkou cenu Velké Británie nakonec ani nedokončil.

MotoGP v České republice sleduje velké množství fanoušků. Je něco, co bys svým příznivcům v České republice rád vzkázal?

„Ano, určitě. Jsem opravdu smutný, protože v posledních dvou letech jsme nemohli jet závodit do Brna. Ale doufám, že se tady v budoucnu ještě vrátíme. Pro mě bylo Brno vždycky speciální a také fanoušci zde byli vždy skvělí. Tohle je impuls k tomu, aby se tam MotoGP jednou vrátilo,“ vzkázal Mir českým fanouškům.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Formule 3 se blíží ke svému konci, Staněk a spol. bojují o posun výš

Letní přestávka je letos ve Formuli 1 spojena hlavně s řešením velké přestupové ságy s tématem složení startovního pole pro ročník 2023. Velké boje se ale odehrávají i v juniorských sériích. A dnes si představíme jezdce, kteří bojují o vstup do vyšší kategorie, tedy piloty Formule 3. Včetně moravské naděje Romana Staňka.

Publikováno

dne

Letní přestávka je letos ve Formuli 1 spojena hlavně s řešením velké přestupové ságy s tématem složení startovního pole pro ročník 2023. Velké boje se ale odehrávají i v juniorských sériích. A dnes si představíme jezdce, kteří bojují o vstup do vyšší kategorie, tedy piloty Formule 3. Včetně moravské naděje Romana Staňka. A také se podíváme na to, jak se jim daří.

Deset týmů po třech jezdcích, včetně moravského zástupce Charouz Racing System, bojuje o víkendech ve dvou závodech. Jednom sprintovém a jednom hlavním. Na rozdíl od F2 není v žádném závodě povinný pit stop, a tak se opravdu ukáže čistý talent třicítky závodníků.

V letošní sezoně je také na startovním roštu několik zajímavých jmen. Za tým PREMA Racing jezdí druhou sezonu Monačan Arthur Leclerc, mladší bratr pilota Ferrari ve F1 Charlese Leclerca. Hvězdné talenty mají podepsané i velké týmy, za Alpine bojuje o titul Victor Martins, za Red Bull Isack Hadjar. Oba Francouzi by se neměli příští rok vyhnout posunu o úroveň výš.

Sezona má za sebou šest závodních víkendů z devíti a boj o titul ani zdaleka není rozhodnutý. Rozdíl mezi první pěticí je dvacet čtyři bodů, přičemž za výhru v hlavním závodě se bere bodů pětadvacet (ve sprintu je to bodů deset – pozn. red.). Ve hře je ještě 117 bodů, takže ještě bude o co jezdit.

Pořadí šampionátu jezdců

V čele šampionátu jsou se 104 body už zmínění Francouzi Hadjar a Martins, následovaní Leclercem s 95 body. Teoretickou šanci na titul má sice ještě každý pilot, reálně ale budou bojovat o titul jezdci po sedmého Alexandra Smoljara. Rus je aktuálně přímo za Romanem Staňkem, má 63 bodů.

Jediným dvojnásobným vítězem v hlavních závodech je Victor Martins, spolu s ním mají po jedné výhře ještě Staněk, Hadjar, Leclerc a Smoljar. Do konce sezony zbývají tři hlavní závody a zmiňovaná pětice by nerada pustila do vítězného klubu jiného pilota.

Šampionát F3 je pro české fanoušky zajímavý hlavně díky Romanu Staňkovi. Ten balancuje na tenkém ledě mezi postupem do F2 a koncem kariéry, přičemž pro pokračování kariéry musí Čech skončit mezi prvními třemi na konci sezony. Na třetího Leclera ztrácí Staněk ze šestého místa 26 bodů.

Formuli 3 si v letošní sezoně zkusilo už 38 závodníků. Body získalo 24 jezdců. Pětice pilotů s nulou je poté stálými členy svých týmů.

Pořadí šampionátu týmů

Mezi týmy jsou suverénně první jezdci týmu PREMA racing. Trojice Arthur Leclerc, Oliver Bearman a Jak Crawford si drží vedení 102 bodů na druhý tým ART Grand Prix. Právě od druhého místa se na dalších čtyřech pozicích bude ještě hodně bojovat.

Mezi druhým ART Grand Prix a pátým Tridentem, týmem Romana Staňka, je totiž pouhých 24 bodů. I proto může být závěrečných šest závodů zajímavých nejen z hlediska samotných pilotů, ale také z hlediska boje o titul mezi konstruktéry.

Další pokračování je na programu po letní přestávce v Belgii. 26. až 28. srpna se F3 potká i s juniorskou F2 a královskou F1. Čeká nás tak opět víkend plný závodění, a to nejen na nejvyšší úrovni.

Pořadí šampionátu jednotlivců:

  1. Isack Hadjar (Francie, Hitech GP) – 104 bodů
  2. Victor Martins (Francie, ART Grand Prix) – 104 bodů
  3. Arthur Leclerc (Monako, PREMA Racing Team) – 95 bodů
  4. Jak Crawford (USA, PREMA Racing Team) – 80 bodů
  5. Oliver Bearman (Velká Británie, PREMA Racing Team) – 80 bodů
  6. ROMAN STANĚK (ČR, Trident) – 69 bodů
  7. Alexandr Smoljar (Rusko, MP Motorsport) – 63 bodů
  8. Caio Collet (Brazílie, MP Motorsport) – 52 bodů

Zdroj: FIA Formula 3

Pokračovat ve čtení

Oblíbené