Spojte se s námi


Motorsport

Aston Martin potvrdil Szafnauerův odchod! Kdo jej v roli šéfa týmu nahradí?

Aston Martin definitivně potvrzuje, že Otmar Szafnauer coby šéf týmu končí. Spekulace o jeho odchodu se objevily už dříve, na konci loňského roku byl dokonce spojován s týmem Alpine. Kdo jej tedy v této funkci nahradí?

Publikováno

dne

Aston Martin definitivně potvrzuje, že Otmar Szafnauer coby šéf týmu končí. Spekulace o jeho odchodu se objevily už dříve, na konci loňského roku byl dokonce spojován s týmem Alpine. Kdo jej tedy v této funkci nahradí?

Szafnauer do týmu zavítal technicky už v roce 2011, tehdy se však stáj jmenovala úplně jinak a jejím majitelem byl Vidžaj Mallya. Ten v roce 2018 opustil tehdejší Force Indii, což mělo za následek vytvoření zcela nového týmu (Racing Point – pozn. red.).

Na konci ledna 2020 pak bohatý podnikatel Lawrence Stroll oznámil, že za 182 milionů liber tým odkoupí, načež později právě Szafnauer coby šéf týmu potvrdil přejmenování týmu na Aston Martin Cognizant F1 Team.

Jak tedy můžete vidět, Szafnauer si v této stáji prošel vskutku několika zemětřeseními a zažil skutečně mnohé. Nyní však Aston Martin potvrdil, že jeho štace je pomalu u konce.

Delší dobu už se ovšem spekulovalo o jeho odchodu, web Motorsport pak v listopadu přišel s tvrzením, že se zdá být připraven převzít tuto vedoucí roli v týmu Alpine, načež Szafnauer reagoval, že rozhodně tým opustit nehodlá.

Jak se zdá, dlouhodobé kontrakty nehrají ve formuli 1 až takovou roli. Aston Martin totiž dnes, ve středu 5. ledna 2022 oznámil Szafnauerův odchod.

„Rádi bychom mu poděkovali za služby, které týmu poskytoval v uplynulých 12 letech, a přejeme mu, aby se mu dařilo i v budoucnu,“ stojí v prohlášení týmu.

„Naštěstí nás vede a řídí silná skupina osobností, a tak nebude vadit, že si před oznámením nové struktury týmu vezmeme trochu času na prozkoumání možností. V současné době se tým soustředí na přípravu co nejkonkurenceschopnějšího vozu pro začátek sezóny 2022,“ prohlásil Aston Martin.

Jelikož tedy Aston Martin oficiálně zatím neoznámil žádnou náhradu, není tak jasné, kdo by mohl Szafnauera na pozici šéfa týmu nahradit. Lawrence Stroll má však nepřeberné množství kontaktů a v neposlední řadě také finančních prostředků.

Dá se tedy předpokládat, že do týmu zcela jistě zavítá nějaké velmi zajímavé jméno.

Zdroje: F1, Aston Martin Cognizant F1 Team, Twitter

Reklama

Motorsport

O tom, kdo vyhrál Rallye Monte-Carlo rozhodl osud, říká Ogier. Co dalšího v rozhovoru prozradil?

Úvodní dějství ročníku 2022 nakonec Sébastienu Ogierovi vítězství nepřineslo. To mu totiž v poslední etapě vyfoukl zkušený devítinásobný šampion Sébastien Loeb. Podle Ogiera o tom rozhodl osud. V rozhovoru pro server Motorsport toho však poznamenal mnohem více.

Publikováno

dne

Úvodní dějství ročníku 2022 nakonec Sébastienu Ogierovi vítězství nepřineslo. To mu totiž v poslední etapě vyfoukl zkušený devítinásobný šampion Sébastien Loeb. Podle Ogiera o tom rozhodl osud. V rozhovoru pro server Motorsport toho však poznamenal mnohem více.

V průběhu prvního podniku sezóny se zdálo, že si Ogier v Monte-Carlu dojede pro své deváté celkové vítězství. Konečný výsledek však značně ovlivnil defekt, který Ogier utrpěl v předposlední etapě.

S kvapem blížícím se finišem se taktéž štěstí přiklonilo na stranu Loeba. V polovině závodu měl přitom Ogier náskok čtyřiadvaceti sekund, jenže kromě defektu také v závěrečné etapě ulil start a obdržel penalizaci deseti sekund.

Loeb si se svými kvalitami pak tuto šanci nenechal ujít a vítězství si nakonec pohlídal. Finální podoba výsledkové listiny nám ukazuje, že Ogier i kvůli těmto dvěma zásahům ztratil na vítěze této rallye deset a půl vteřiny.

Ač oba závodníci pro letošní rok oficiálně potvrdili zatím pouze rallye v Monte-Carlu, je velmi pravděpodobné, že se budou účastnit dalších dílčích závodů. Faktem ovšem zůstává, že oba nezasahují do hlavního programu WRC a po zbytek sezóny si tak budou vybírat, do kterých podniků budou či nebudou chtít zasáhnout.

„Byl to krásný a velmi tvrdý souboj. Mám z této rallye opravdu velkou radost a myslím, že si to všichni budeme navždy pamatovat,“ řekl Ogier v rozhovoru pro Motorsport.

„Dobře, z tohoto víkendu jsme nevyšli jako vítězové, ale myslím, že pořád můžeme chodit s hlavami vztyčenými a usmívat se, jelikož jsme i tak odvedli kus práce. Bohužel však dnes osud rozhodl jinak,“ uvědomuje si.

Pilot týmu Toyota Gazoo Racing také reagoval na defekt, který utrpěl v přeposlední šestnácté etapě.

„Upřímně, nemohl jsem s tím nic udělat. Když byla silnice čistá, tak jsem se opravdu snažil jet bezpečně a vyhýbat se ostrému zatáčení. Jenže v průběhu etapy takto na ostro zajeli prudké zatáčky všichni a stopa byla hodně špinavá. Defektu se pak už nešlo vyhnout. To je život,“ reaguje Ogier.

Nutno podotknout, společnost Pirelli je mnohými kritizována už od svého vstupu do světa WRC. Pro rok 2022 však zpřísnilo konstrukci svých pneumatik v důsledku toho, že se musejí vyrovnat novým a těžším vozům.

V tuto chvíli není dobrým znamením, že už při příležitosti úvodního podniku sezóny došlo na jednom z vozů k defektu. Ogier na závěr dodává, že momentálně není schopný potvrdit, jakého závodu se dále zúčastní. Prozradil však, že portugalská rallye v květnu bude slibnou příležitostí.

Pro Toyotu to ovšem skutečně nebyl špatný víkend. Kromě Ogierova druhého místa dojel na pozici číslo 4 velmi talentovaný Fin Kalle Rovanperä, jenž dokonce vyhrál dvanáctou, třináctou a poslední sedmnáctou etapu.

Zdroje: WRC, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Obrovská havárie, krásná umístění Čechů či návrat legendy: Co vše přinesla Rallye Monte-Carlo?

Velkolepý souboj velikánů, skvělé umístění Čechů, ale také jedna velmi strašidelná nehoda. Úvodní podnik sezóny přinesl vskutku mnohé, Sébastien Loeb se svou spolujezdkyní navíc překonali další rekordy! Jak tedy Rallye Monte-Carlo dopadla?

Publikováno

dne

Velkolepý souboj velikánů, skvělé umístění Čechů, ale také jedna velmi strašidelná nehoda. Úvodní podnik sezóny přinesl vskutku mnohé, Sébastien Loeb se svou spolujezdkyní navíc překonali další rekordy! Jak tedy Rallye Monte-Carlo dopadla?

Vítězem úvodního podniku sezóny se stal Sébastien Loeb. Legendární Francouz se do WRC vrátil po roční pauze (naposledy jezdil pouze dílčí závody v roce 2020) a ve 47 letech ovládl Rallye Monte-Carlo.

Nutno podotknout, Loeb ještě nedávno soutěžil v Rallye Dakar. V prvním závodě nového ročníku si však v poslední etapě vyjel vítězství a překonal osminásobného šampiona a úřadujícího mistra světa Sébastiena Ogiera.

Souboj legend tedy ovládl Loeb, přičemž jeho nejvážnější konkurent v boji o celkové prvenství, Francouz Ogier, zaostal za vítězem této rallye 10,5 vteřin. Celkový výsledek však značně ovlivnil i defekt pneumatiky, který potkal Ogiera v předposlední erzetě.

S kvapem blížícím se finišem se ovšem štěstí přiklonilo na stranu Loeba V polovině závodu měl přitom Ogier náskok téměř dvaceti sekund, jenže kromě defektu také v závěrečné etapě ulil start a obdržel penalizaci deseti sekund. Loeb každopádně v této rallye ukázal, proč je devítinásobným mistrem světa a nejúspěšnějším závodníkem v historii WRC.

Nutno podotknout, závodem v Monte-Carlu jej na místě kopilota provázela žena – Isabelle Galmicheová. Loeb si tak dojel pro své jubiljení a rekordní 80. vítězství. Také je zapotřebí poznamenat, že se již pětadvacet let nestalo, že by si pro vítězství v kategorii WRC dojela žena!

Loeb si rovněž dojel pro své osmé celkové vítězství v Monte-Carlu a stal se nejstarším mužem, který kdy ovládl závod WRC!

Na třetím místě v celkovém pořadí pak skončil Craig Breen (M-Sport Ford – pozn. red.), jenž na vítěze této rallye ztratil jednu minutu a 39 vteřin. Čtvrté místo nakonec uhájil mladý a nadějný Fin Kalle Rovanperä.

Se ztrátou zhruba 6 a půl minut drží pátou příčku Gus Greensmith, který si v sedmé erzetě dojel pro své první etapové vítězství.

Velmi krásná umístění v Monte-Carlu zaznamenali i naši legionáři. Erik Cais dojel v kategorii WRC 2 na skvělém druhém místě, za vítězem Andreasem Mikkelsenem nicméně zaostal o 55 vteřin. V celkovém pořadí se pak vlezl do nejlepší desítky, když uhájil devátou příčku!

Další Čech Jan Černý dojel ve třídě WRC 3 rovněž na druhé pozici, v celkovém pořadí mu patří třiadvacátá příčka.

Rallye Monte-Carlo pak nedojelo hned několik závodníku, tu nejvážnější nehodu bezesporu utrpěl jezdec týmu M-Sport Ford Puma – Adrien Formaux. Se svým spolujezdcem jsou naštěstí v pořáku, nicméně se sami můžete podívat, jak strašidelná nehoda to byla.

Kromě něj ovšem úvodní dějství sezóny 2022 nedokončil také Estonec Ott Tänak nebo Oliver Solberg (oba Hyundai Shell Mobis WRT).

Druhý závod sezóny, úžasná švédská rallye, která vskutku bývá plna sněžných etap, je naplánován na 24. až 27. února.

Zdroje: WRC, Twitter, M-Sport Ford Puma

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Tomáš Enge znovu usedl za volant vozu, s nímž před dvaceti lety závodil ve Velké ceně F1

Pětačtyřicetiletý Tomáš Enge byl prvním českým jezdcem ve formuli 1 a vloni si poprvé vyzkoušel s vozem buggy Rallye Dakar. Letošní ročník slavné rallye vynechal, již nyní ale pracuje na tom, aby se za rok do Saúdské Arábie vrátil. Mezitím se bude věnovat výchově mladých okruhových jezdců, aby se jednou dostali třeba i do formule 1.

Publikováno

dne

Pětačtyřicetiletý Tomáš Enge byl prvním českým jezdcem ve formuli 1 a vloni si poprvé vyzkoušel s vozem buggy Rallye Dakar. Letošní ročník slavné rallye vynechal, již nyní ale pracuje na tom, aby se za rok do Saúdské Arábie vrátil. Mezitím se bude věnovat výchově mladých okruhových jezdců, aby se jednou dostali třeba i do formule 1.

Na loňském Dakaru získal Tomáš Enge zkušenosti, které by rád v budoucnu využil.

„Dakar je nejdelší závod, jaký jsem zažil. Prakticky jsem nevěděl, kam jedu, a technické závady, které vás v poušti potkají, řešíte na místě jen s pomocí spolujezdce,“ vzpomíná automobilový závodník na minulý Dakar v rozhovoru pro Deník.

Tvrdí, že Rallye Dakar je docela jiný svět, avšak se závody na okruhu má přece jen jedno společné. Ve finále chtějí všichni dojet co nejrychleji do cíle. Je otázkou, v jaké kategorii bude Enge případně startovat na Dakaru za rok.

Jeho spolupráce s Buggyrou už nepokračuje. „Existuje více možností, nejdřív je ale na Dakar potřeba sehnat sponzory. Zatím je předčasné o tom konkrétněji hovořit,“ krčí rameny.

Zatím je jisté, že Enge spolu se sestrou Lucií usednou za volant vozu Ford Escort z roku 1977 a pojedou pár vybraných podniků mistrovství ČR v rallye historických vozů.

„To auto je stejně mladé jako já (směje se). Pěkné na tom je, že ho postavil náš táta,“ vypráví závodník. Nyní v zimě Forda vylepšují, aby byli na sezonu dobře připraveni.

Kulaté výročí oslavil jízdou v původním monopostu

Loni uplynulo již dvacet let od tří startů ve Velkých cenách F1, kdy Enge nastoupil v týmu čtyřnásobného šampiona Alaina Prosta. Kulaté výročí oslavil jízdou v původním monopostu.

Přes internet se mu ho podařilo najít u francouzských sběratelů v pojízdném stavu a dokonce s číslem 03, s nímž před dvaceti lety závodil. S majiteli se domluvil, že ho převeze do Česka a že s ním na mosteckém autodromu odjede pár exhibičních kol.

„Zážitek to byl krásný, byla v tom i trocha nostalgie. Nejvíc mě potěšilo, když si modrý monopost Prost APO4 přišli do boxů zblízka prohlédnout tatínkové s desetiletými dětmi. Vyprávěli jim, že když byli malí, stálo tohle auto na startu Grand Prix společně s rudým ferrari Michaela Schumachera. Bylo to dojemné,“ sdělil prostřednictvím Deníku své dojmy Tomáš Enge.

Elektromobilita je v současné době na vzestupu a není vyloučeno, že časem dojde i k elektrifikaci formule 1. Mezinárodní automobilová federace se chce vyhnout plně elektrickým formulím, dokud to bude možné, nicméně Světová rada motorsportu plánuje od roku 2026 zvýšit výstupní výkon elektromotorů na 350 kW, což bude mít vliv i na formuli 1.

Sám Enge se domnívá, že je elektrifikace šampionátu výhled na několik desítek let.

Zdroj: Deník, fdrive.cz

Pokračovat ve čtení

Oblíbené