Spojte se s námi


Motorsport

17. srpen 2002. Den, kdy doping zhatil Tomáši Engemu veškeré naděje v stálou budoucnost ve Formuli 1

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Publikováno

dne

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Největší česká závodnická naděje té doby

Tomáš Enge byl již před svou premiérou v F1 osvědčeným závodníkem. Jeho úspěchy v mistrovství Formule 3000 (v té době druhé nejvyšší ligy po F1) mu zaručovaly jistou budoucnost v královně motorsportu.

A když po nehodě Luciana Burtiho ve Spa nadešla možnost zajezdit si v závěrečných třech velkých cenách sezóny 2001, nic nebránilo Engemu začít novou kapitolu kariéry, tentokrát ve Formuli 1.

Bohužel, rok 2002 se ukázal pro Engeho jako zlomový v tom špatném slova smyslu. Tým Prost, jenž jej zaměstnal na poslední tři závody předešlého ročníku F1, na začátku roku zkrachoval. Enge tedy musel zůstat ve Formuli 3000 a doufat, že jeho bohaté zkušenosti v seriálu mu nejen zaručí tížený titul, ale také zasloužené místo v jednom z předních týmů F1.

Smůla se mu však dále lepila na paty. V prvním závodě ročníku 2002 F3000 v Brazílii odstoupil po technické závadě. Třikrát během sezóny jej odstřelili soupeři, včetně jeho největšího rivala o titul Sébastiana Bourdaise. Jeho zkušenosti a um mu nicméně přinesli tři triumfy, a tedy zasloužený boj o titul šampiona.

Osudový závod

Desátý podnik sezóny v Maďarsku bohužel rozhodl naprosto vše. Včetně možné zářivé budoucnosti Engeho ve Formuli 1.

17. srpna 2002 se Enge postavil na čelo startovního roštu vstříc důležitému vítězství v sezóně F3000. Rodák z Liberce předvedl famózní první kolo a ujel zbytku pole již na rozdíl 2,4 sekundy.

Enge dominoval po celý průběh závodu. A ačkoliv nehoda několika vozů v posledních kolech stáhla celý vláček k sobě kvůli výjezdu safety caru, Enge si pohlídal restart v závěrečném okruhu a dojel si na Hungaroringu pro své čtvrté vítězství sezóny.

Vidina titulu F3000 byla stále silnější. Po závodě Enge podstoupil nevinný dopingový test. Co se však nestalo…

Studená sprcha

13. září, měsíc po závodě v Hungaroringu vyšlo najevo, že měl Enge v moči stopy marihuany. Český jezdec směl pokračovat v sezóně, kterou nakonec druhým místem v závěrečném závodě v Monze ovládl. Na chvíli se mohl pyšnit titulem mistra Formule 3000.

1. října přišel od FIA finální verdikt, na který čekal nejen celý Engeův tým, ale také celá česká závodnická obec. Verdikt byl nekompromisní. Enge přišel o deset bodů za vítězství na Hungaroringu, což jej obralo o titul ve Formuli 3000, jenž připadl do klína Bourdaisovi.

Reputace Engeho v mezinárodní závodnické scéně se nenávratně pošramotila. Enge se sice vydal směr Le Mans, vrátil se v roce 2004 do F3000 a okusil i svět amerických závodů. 17. srpen 2002 se však bohužel zapsal do historie českého motorsportu jako den zhaslých nadějí pro Engeho opět okusit svět Formule 1, ve kterém by se rozhodně neztratil.

Zdroj: Formule 2002/03 (Jiří Nikodým)

Reklama

Motorsport

Mercedes a Petronas uzavřeli novou dohodu! Ta se dotkne nejen F1, ale i silniční či letecké dopravy. Co Petronas chystá?

Nová dohoda, klíčové partnerství. Mercedes-AMG Petronas F1 uzavřel novou dohodu s petrochemickou společností Petronas, která však začne platit až za čtyři roky. Oba aktéři si však stanovili několik cílů, které nemají mít dopad pouze na Formuli 1, ale rovněž na silniční či jiný druh dopravy…

Publikováno

dne

Nová dohoda, klíčové partnerství. Mercedes-AMG Petronas F1 uzavřel novou dohodu s petrochemickou společností Petronas, která však začne platit až za čtyři roky. Oba aktéři si však stanovili několik cílů, které nemají mít dopad pouze na Formuli 1, ale rovněž na silniční či jiný druh dopravy…

Malajsijská společnost Petronas je partnerem a titulárním sponzorem Mercedesu už od jeho návratu do Formule 1 v roce 2010. Aktuální dohoda mezi německým týmem a ropnou a plynárenskou společností však platí do roku 2025.

Mercedes-AMG Petronas F1 však dnes, 28. září oznámil vznik dohody nové. Ta má být víceletá a začne platit od roku 2026, přičemž tohle datum rozhodně není náhodné.

Od sezóny 2026 totiž začnou platit pravidla o nových pohonných jednotkách, když jednou z největších změn bude přechod na 100 % uhlíkově neutrální palivo.

Prodloužení tohoto partnerství je tím pádem také důkazem toho, že Mercedes a Petronas vyvíjejí tlak směrem k uhlíkově neutrální budoucnosti týmu. A kromě přechodu Formule 1 na udržitelné palivo si tým z Brackley stanovil pro rok 2030 tzv. „net zero target“ aneb Nulové emise.

Petronas byl také jedním z prvních, který investoval do leteckého udržitelného paliva. Mercedes se pak také může chlubit tím, že nedávný triple-header (tři po sobě jdoucí Velké ceny – pozn. red.) v Belgii, Nizozemsku a Itálii logisticky zvládli i za použití biopaliva.

Mercedes ve spolupráci s Petronasem totiž toto palivo umístil do svých kamionů a výsledky byly impozantní. Tým totiž odhalil informace o tom, že přechod na biopalivo u jeho nákladních vozidel snížil emise uhlíku během tří týdnů o 89 procent.

Vyjádření Mercedesu

„Během dosavadních téměř 13 sezón jsme společně vyhráli osm Pohárů konstruktérů a získali 115 vítězství v grand prix – úspěch, který v F1 nemá obdoby. A tento úspěch byl podpořen a umožněn neustálými technickými inovacemi,“ stojí v prohlášení Mercedesu.

„Dnes děláme něco trochu neobvyklého – oznamujeme partnerství, které začne za čtyři roky. To vysílá důležitou zprávu, že náš tým a PETRONAS už nejsou jen partneři, jsme rodina a budeme jedním týmem na mnoho dalších let,“ pronesl šéf týmu Toto Wolff.

Udržitelná paliva také pro silniční, leteckou či námořní dopravu

V Petronasu pak věří, že dokážou vyvinou konkurenceschopné a plně udržitelné palivo pro monoposty Mercedesu, přičemž bude tato petrochemická společnost zkoumat další možnost ke snížení emisí uhlíku v nadcházejících letech.

Kromě toho společnost Petronas plánuje biorafinerii, ve které bude vyvíjet paliva nejen pro Formuli 1, ale také pro obyčejná silniční vozidla. Zároveň se snaží vyrábět udržitelné tryskové palivo, které pomůže snížit uhlíkovou stopu jejich letecké dopravy o 50 %.

Tato biorafinerie by pak měla produkovat hydrogenovaný rostlinný olej pro silniční vozidla, vlaky či námořní dopravu.

Závěrem…

Ať chceme nebo ne, motorsport udává trendy v automobilovém průmyslu už několik desetiletí. Důvod je naprosto jednoduchý. Ať už je to Formule 1, WRC nebo jiné závodní série, je to právě prostředí motorsportu, které bylo vždy technologicky napřed a zaměstnává ty nejchytřejší mozky na naší planetě.

V nedávném čase například přišel tým Alpine F1 s informací, že se budou zabývat zkoumáním dalšího druhu pohonných jednotek – na vodíkový pohon.

Proč? Je totiž nepravděpodobné, že baterie a elektrické motory budou už od roku 2031 dostatečně silné na to, aby poháněly vozy Formule 1 na její současné výkonnostní úrovni. Druhou rovinou pak také je, že ač to většina automobilek prezentuje jako nejlepší alternativu, současná výroba elektromobilů a jejich komponentů s ekologií nemají mnoho společného.

A partnerství Mercedesu s firmou Petronas je jen dalším důkazem, jak lze přetavit technologický vývoj v motorsportu i pro silniční či jiný druh dopravy. Ostatně vzhledem k silným ekologickým tlakům je nyní technologická stránka motorsportu důležitější než kdy dřív.

Zdroje: F1, Motorsport, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Je to definitivní: Světová rada motorsportu rozhodla o navýšení počtu sprintů! Co na to šéf F1 a jak zareagují týmy?

A je to definitivní! Světová rada motorsportu rozhodla o navýšení počtu sprintů pro sezónu 2023. Doposud měla Formule 1, v letech 2021 a 2022, naplánovány tři sprinty. Jejich počet se ale zvedne na 6 a je otázkou, jak nyní zareagují jezdci, týmy, fanoušci a vlastně všichni, kdo mají s F1 co dočinění.

Publikováno

dne

A je to definitivní! Světová rada motorsportu rozhodla o navýšení počtu sprintů pro sezónu 2023. Doposud měla Formule 1, v letech 2021 a 2022, naplánovány tři sprinty. Jejich počet se ale zvedne na 6 a je otázkou, jak nyní zareagují jezdci, týmy, fanoušci a vlastně všichni, kdo mají s F1 co dočinění.

Poprvé se sprinty ve Formuli 1 objevily v roce 2020, a to v rámci experimentu, jak se tyto krátké závody ve světě královny motorsportu uchytí a ke kolika fanouškům si sprinty najdou cestu.

I přes kritiku některých fanoušků se však sprinty ukázaly jako úspěšný model a doplněk ke klasickému formátu závodního víkendu.

Kvalifikace se v případě „sprintového“ víkendu přesouvá na pátek, v sobotu proběhne onen závod s maximální možnou délkou 100km a v neděli je na programu hlavní závod. Před letošní sezónou však došlo k úpravě pravidel.

Navzdory původnímu plánu se i letos konají tři víkendy se sprintovým závodem, což je ostatně stejný počet jako loni. A jak vlastně zpočátku plán na sezónu 2022 vypadal?

Už v letošním roce totiž Formule 1 měla odjet 6 sprintů, týmy se však s FIA nedohodly na finanční stránce, a tak jsme i letos zůstali na čísle 3. Prvního sprintu se fanoušci dočkali v Imole, druhého na rakouském Red Bull Ringu a třetí uvidíme na brazilském Interlagosu.

Počet takových závodních víkendů se však pro příští rok změní. V úterý 27. září o tom totiž rozhodla Světová rada motorsportu. Nově se jezdci a týmy budou muset připravit na šest sprintů, FIA přitom doposud neoznámila, kterých Velkých cen se to bude týkat.

Vyjádření prezidenta FIA

„Potvrzení, že se od sezóny 2023 FIA mistrovství světa formule 1 pojede šest závodních víkendů se sprintem, je dalším příkladem pokračujícího růstu a prosperity na nejvyšší úrovni motorsportu,“ řekl Mohammed Ben Sulayem v rozhovoru pro F1.

„Sprinty přinášejí do formátu závodního víkendu vzrušující dynamiku a v posledních dvou sezónách se ukázaly jako oblíbené. Jsem si jistý, že tento pozitivní trend bude pokračovat, a jsem rád, že Světová rada motorsportu dnes schválila jejich pokračování,“ pokračuje prezident FIA.

Své řekl také šéf F1 Stefano Domenicali

„Jsem rád, že můžeme potvrdit, že od roku 2023 bude součástí šampionátu šest sprintů, které navážou na úspěch nového formátu poprvé zavedeného v roce 2021,“ uvedl ve stejném rozhovoru šéf F1.

„Sprint nabízí akci ve třech dnech, kdy všichni jezdci o něco bojují hned od pátečního startu až po hlavní závod v neděli, což víkendu dodává více dramatičnosti a vzrušení. Ohlasy fanoušků, týmů, promotérů a partnerů jsou velmi pozitivní a tento formát dodává formuli 1 nový rozměr a my všichni chceme zajistit jeho úspěch i v budoucnu,“ uzavřel Domenicali.

Závěrem…

Nutno podotknout, byť mnoho fanoušků Formule 1 stále nemohli přijít sprintům na chuť, rozmach tohoto formátu závodního víkendu zřejmě nikdo nezastaví. Navzdory obavám některých týmů, co více sprintů udělá s rozpočtem, se zkrátka FIA zařídila po svém. Objektivně ale musíme dodat, že právě sprinty přinesou F1 více peněz.

Netřeba dodávat, že i promotéři a vlastně všichni, co mají co dočinění s finanční stránkou F1, budou šťastnější. Otázkou tedy je, zda skutečně dojde k navýšení rozpočtových stropů, kterých Velkých cen se budou sprinty týkat a v neposlední řadě – jak to ovlivní sledovanost celého sportu.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Netradiční barvy! McLaren pojede v Singapuru a Japonsku ve speciálním zbarvení. Co tím britský tým oslavuje?

Future Mod! Tým McLaren Racing pojede v Singapuru a Japonsku se speciálním zbarvením, a to v rámci spojení s týmovým sponzorem OKX. Podle šéfa stáje Zaka Browna tím chce McLaren vyjádřit také radost z návratu na asijský kontinent. Na novou podobu vozu se ostatně můžete v tomto článku sami podívat.

Publikováno

dne

Future Mod! Tým McLaren Racing pojede v Singapuru a Japonsku se speciálním zbarvením, a to v rámci spojení s týmovým sponzorem OKX. Podle šéfa stáje Zaka Browna tím chce McLaren vyjádřit také radost z návratu na asijský kontinent. Na novou podobu vozu se ostatně můžete v tomto článku sami podívat.

Tradiční oranžová, respektive papájová barva v kombinaci s černou a modrou barvou – přesně v takové barevné kombinaci jezdí piloti McLarenu od začátku letošní sezóny. Pro závody v Singapuru a Japonsku však přijde menší změna.

Monoposty Landa Norrise a Daniela Ricciarda budou zabarveny speciálním způsobem, když z vozů zcela zmizí modrá barva a převažovat bude právě černooranžová kombinace.

Dominantou pak bude velký nápis Chrome, což značí partnerství se společností Google, a také loga kryptografické burzy OKX.

Odlišné zbarvené budou mít také overaly obou jezdců. A název této společné kampaně? Future Mode!

McLaren s těmito barvami pojede především v rámci partnerství právě se firmou OKX, přičemž má jít o jakousi oslavu návratu na asijský kontinent. Zde totiž v letech 2020 a 2021 kvůli pandemii koronaviru Formule 1 vůbec nezávodila.

Vyjádření šéfa McLarenu

„Jsme nadšeni, že můžeme oslavit naše partnerství s OKX prostřednictvím tohoto odvážného a živého zbarvení pro nadcházející závody v Asii,“ řekl Zak Brown v rozhovoru pro oficiální web McLarenu.

„McLaren a OKX spojuje snaha jít vpřed a neustále překonávat hranice a kampaň Future Mode je příležitostí, jak tyto hodnoty společně prosazovat na naší globální scéně. Je fantastické, že se vracíme k závodění v Singapuru a Japonsku. Tyto neuvěřitelné okruhy jsou vhodnou kulisou pro to, abychom společně oslavili naši vizi partnerství,“ doplnil šéf McLarenu.

Vize budoucnosti, přesně o tomhle je OKX

Své vyjádření poskytl také marketingový ředitel OKX Haider Rafique. Ten pronesl, že je tento desing orientovaný na budoucnost a odráží povahu OKX a trhů s kryptoměnami, které nikdy nespí.

„Toto nové provedení signalizuje příchod nové odvážné technologie a o tom je OKX. Cyberpunkový design, který jsme vytvořili, oslavuje vliv Web3 na populární kulturu a přivádí toto vzrušující partnerství k životu na závodní dráze,“ doplnil Rafique šéfa McLarenu.

Zdroj: McLaren Racing

Pokračovat ve čtení

Oblíbené