Spojte se s námi


Motorsport

Tohle je krása! Alfa Romeo představila podobu nového vozu pro sezónu 2023. Tým však potkal mnoho výrazných změn

Po Haasu, Red Bullu a Williamsu je Alfa Romeo dalším týmem, který představil podobu nových monopostů pro nadcházející sezónu! Kromě nového zbarvení však technický ředitel týmu Jan Monchaux vysvětluje také výrazné změny v zadní části vozu.

Publikováno

dne

Po Haasu, Red Bullu a Williamsu je Alfa Romeo dalším týmem, který představil podobu nových monopostů pro nadcházející sezónu! Kromě nového zbarvení však technický ředitel týmu Jan Monchaux vysvětluje také výrazné změny v zadní části vozu.

Alfa Romeo v úterý dopoledne zveřejnila podobu nových monopostů pro sezónu 2023. Je tak již čtvrtým týmem, který v rámci svého představení představil nové zbarvení svých vozů.

Oproti Williamsu a Red Bull, a tedy podobně jako Haas, přichází Alfa Romeo se zcela jiným zbarvením. Nutno podotknout, nové monoposty budou na trati vypadat opravdu krásně. V níže přiložených twitterových příspěvcích si můžete prohlédnout nový vůz, také ve srovnání s minulým rokem.

Dlužno dodat, Alfu Romeo stále ještě v nedávné době opustil titulární sponzor Orlen. Na monopostu pak můžeme vidět jméno nového hlavního sponzora, kterým je společnost Stake. Už několik dní před představením nového vozu bylo také potvrzeno, že Audi koupilo minoritní podíl švýcarského týmu Sauber.

V letošním zbarvení se to zatím neodrazilo, ale je jisté, že v budoucnosti tomu bude jinak. Letošní rok je totiž tím posledním, který pojede švýcarská stáj pod hlavičkou italské Alfy Romeo. Pro sezóny 2024 a 2025 ponese tým svůj originální název Sauber, od roku 2026 začíná spolupráce s německou automobilkou.

Kromě zbarvení také technické změny

Podoba monopostu je jedna věc, ale tou druhou a mnohem podstatnější je, jak bude Alfa Romeo fungovat na závodní dráze. Tato stáj totiž chce v příští sezóně minimálně obhájit šesté místo v Poháru konstruktérů.

Technický ředitel týmu Jan Monchaux tak prozradil, že vůz prošel mnoha technickými změnami, které se týkaly zavěšení, převodovky, uspořádání chlazení, karoserie a dalších prvků – to vše s přihlédnutím k úpravám světlé výšky a difuzoru.

„Identifikovali jsme oblasti, ve kterých podle našeho názoru stále existuje potenciál, který bychom mohli využít, potenciál, který bychom nebyli schopni využít v sezóně 2022,“ řekl Monchaux v rozhovoru pro F1.

„Soustředili jsme se hlavně na zadní část vozu, kde jsme prostě chtěli mít odvahu udělat další krok, pokud jde o čistý vývoj zadní části, což nám otevřelo dveře k mnoha dalším řešením, která jsme loni nemohli realizovat,“ vysvětlil.

Kromě snahy o zlepšení výkonnosti Monchaux prozradil, že se také zaměřili na spolehlivost motorů. Právě to totiž Alfu Romeo v minulém roce trápilo.

„V průběhu sezony se také poměrně jasně ukázalo, že máme problémy se spolehlivostí, takže jsme na voze změnili spoustu věcí,“ dodal.

Jezdecká sestava, novinky ve vedení

Valtteri Bottas a Kuan-jü Čou – jezdecká dvojice bude stejná jako v sezóně 2022. Ovšem ve vedení týmu se děly věci. Dosavadní šéf stáje Fred Vasseur přijal nabídku Ferrari, kde nahradí Mattiu Binotta.

Z McLarenu pak přišel plnit funkci výkonného ředitele Sauberu Andreas Seidl, novým týmovým principálem se stal Alessandro Alunni Bravi.

Zdroje: F1, Alfa Romeo

Reklama

Motorsport

Famózní Brad Binder! Stroj KTM ovládl MotoGP Sprint v Argentině z poslední řady na startu

Neuvěřitelnou podívanou přinesl historicky druhý sprintový závod kategorie MotoGP. Z 15. místa a poslední řady na startovním roštu Brad Binder pokořil všechny své soupeře a zvítězil v ochutnávce před nedělní velkou cenou. Na pódiu ho doplnili jezdci Mooney VR46 Marco Bezzecchi a Luca Marini.

Publikováno

dne

Neuvěřitelnou podívanou přinesl historicky druhý sprintový závod kategorie MotoGP. Z 15. místa a poslední řady na startovním roštu Brad Binder pokořil všechny své soupeře a zvítězil v ochutnávce před nedělní velkou cenou. Na pódiu ho doplnili jezdci Mooney VR46 Marco Bezzecchi a Luca Marini.

Nejprestižnější třída mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP absolvovala v Argentině svůj druhý sobotní sprintový závod. Po zraněních čtveřice jezdců včetně osminásobného šampiona Marca Márqueze se na startovní rošt postavilo pouze 18 závodníků. Totéž bude platit i pro hlavní závod.

Pole position si vyjel poprvé ve své kariéře Álex Márquez z týmu Gresini Racing. Po zhasnutí světel však raketový odpich předvedl Franco Morbidelli na tovární Yamaze a během prvního okruhu si vybojoval vedení sprintu.

Kdo šokoval po startu, byl Brad Binder na KTM. Z patnáctého místa na startu se neskutečným citem prosmýkl již v prvních zatáčkách závodu na čtvrtou pozici.

Ještě v prvním kole lehce kolidovali týmoví kolegové z Mooney VR46 Racing Team Marco Bezzecchi a Luca Marini. První zmiňovaný kvůli tomu přišel o pár pozic, což náramně nahrálo Binderovi v jeho postupu na přední pozice. Mezitím v šesté zatáčce havaroval Joan Mir, jediný reprezentant tovární Hondy.

Po hektickém prvním kole se stav závodu relativně uklidnil. Přesto se pole jezdců nijak neroztrhávalo. Binder vyhodil z okna veškeré predikce fanoušků a expertů, když se ve třetím kole stal lídrem sobotního sprintu.

A to přes fakt, že stroje KTM potvrdily v kvalifikaci tréninkovou formu poslední řadou na startu! Ba co víc, Jihoafričan předváděl takovou rychlost, že si dokázal vydělat na své protivníky náskok několika desetin sekundy.

Tento náskok nakonec rozhodl o tom, že Bezzecchimu se v samotném závěru nepodařilo přemoct Bindera. 27letý rodák z Potchefstroomu zvítězil o 72 tisícin sekundy v druhém sprintu letošní sezóny MotoGP. Třetí do cíle dojel Marini před příjemným překvapením v podobě Morbidelliho.

Páté místo si pro sebe uzmul Márquez, jenž jako dnes odstartuje v neděli z pole position. Naopak dominantní Francesco Bagnaia z VC Portugalska se oproti sprintu v Portimau musel tentokrát spokojit s šestým místem.

Výsledky sprintu při Velké ceně Argentiny MotoGP (12 kol = 57,6 km; pouze top 10):

1. Brad Binder (RJA, KTM) 19:56.873
2. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +0.072
3. Luca Marini (Ita., Ducati) +0.877
4. Franco Morbidelli (Ita., Yamaha) +2.354
5. Álex Márquez (Špa., Ducati) +2.462
6. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) +2.537
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +2.643
8. Jorge Martín (Špa., Ducati) +3.754
9. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) +3.856
10. Jack Miller (Aus., KTM) +5.143

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2023 (pouze top 10):

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 41
2. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 28
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) 25
4. Brad Binder (RJA, KTM) 22
5. Álex Márquez (Špa., Ducati) 17
6. Johann Zarco (Fra., Ducati) 15
7. Jack Miller (Aus., KTM) 15
8. Jorge Martín (Špa., Ducati) 11
9. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 11
10. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) 9

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

První závod sezony, debut F3 a dlouhá historie. To je australský Albert Park

Velká cena Austrálie je už téměř třicet let neodmyslitelnou součástí kalendáře formule 1. Na městském okruhu v Melbourne sezona několikrát startovala, velká cena nechybí ani v letošním kalendáři.

Publikováno

dne

Velká cena Austrálie je už téměř třicet let neodmyslitelnou součástí kalendáře formule 1. Na městském okruhu v Melbourne sezona několikrát startovala, velká cena nechybí ani v letošním kalendáři. Velký závodní debut čeká formuli 3, ve formuli 2 se představí i Roman Staněk. Pojďme si společně projít minulost i současnost okruhu v jednom z největších měst země klokanů.

Vznik a historie okruhu

Pokusy uspořádat v ulicích Melbourne závod vznikaly už před druhou světovou válku, poprvé se ale piloti utkali až v roce 1953. V souboji celkem čtyřiceti automobilů zvládlo protnout cílovou pásku jen osmnáct z nich.

Poslední závodník navíc v 64kolovém závodě ztratil dvacet pět okruhů. Tehdejší konfigurace byla dlouhá 5027 metrů a nejrychlejší kolo trvalo minutu a padesát pět sekund. První závod v historii vyhrál Doug Whiteford.

Na souboje formule 1 si obyvatelé Melbourne museli počkat až do roku 1996. Mezi lety 1985 a 1995 se královna motorsportu pravidelně zastavovala v Adelaide. Výhry zde slavili i největší legendy sportu, Alain Prost a Ayrton Senna.

Aktuální konfigurace okruhu má 5303 metrů a piloti ho v závodě obkrouží 58krát. Celkově tak ujedou vzdálenost 307,574 kilometru.

F1 v Melbourne

Na Albert Park Circuit se jako první radoval Damon Hill, který si tak pomohl k zisku svého jediného mistrovského titulu. To, že vítězové VC Austrálie se následně radovali z výhry v mistrovství světa, bylo až do roku 2016 běžnou záležitostí.

V posledních čtyřech kláních ale pilot, který dojel první, pokaždé skončil v šampionátu až druhý. Zároveň zde nikdy nevyhrál současný mistr světa Max Verstappen. Vloni triumfoval Charles Leclerc, který chtěl s Ferrari dosáhnout na formulový vrchol. Neúspěšně.

Nejlepším jezdcem historie na trati v pětimilionovém australském městě zůstává i po letech Michael Schumacher, který vyhrál čtyřikrát. Ze současné dvacítky pilotů má více, než jednu výhru pouze Lewis Hamilton, který kraloval v mistrovských sezonách 2008 a 2015.

Mezi konstruktéry je ve F1 nejlepší McLaren, britská stáj ovládla australské závody jedenáctkrát. Naposledy se to ale týmu z Wokingu podařilo v roce 2012. S deseti výhrami je v závěsu Ferrari.

Pravidelně se na okruhu v Austrálii také otevírala celá sezona. Naposledy to bylo v roce 2019, kdy slavnou výhru zapsal tehdy ještě v Mercedesu jezdící Valtteri Bottas. Následně se kvůli Covidu nejezdilo a pozici úvodního klání sezony přebral zpět Bahrajn.

Úprava konfigurace

V loňském roce se diváci dočkali zrychlení okruhu způsobeném úpravami hned sedmi zatáček. Oproti roku 2019, kdy se jelo naposledy na staré konfiguraci, se monoposty v kvalifikaci zrychlily o téměř tři sekundy. Pole position zajel vloni v čase 1:17.868 Charles Leclerc na Ferrari.

I letos můžeme očekávat čas pod 78 sekund. Tím, že v roce 2022 jezdci závodili na novém povrchu, mohou se letos těšit a více „nagumovanou“ trať, s čímž úzce souvisí zrychlení. Uvidíme, jak rychle se čtrnácti zatáčkami propletou nejrychlejší letos.

Debut F3

Poprvé v historii se do Austrálie dostává také nejnižší juniorka celosvětového charakteru. Formule 3 je letos sice bez české účasti, za to s mnoha novinkami. Mimo závod právě v Melbourne se pojede poprvé i v Monaku, což může přinést velmi zajímavé momenty.

V Austrálii letos jezdí i formule 2 s Romanem Staňkem, který již má za sebou nepovedenou kvalifikaci, která ho odsoudila ke startu ze sedmnáctého místa.

Na jižní polokouli už odstartoval nabitý motorsportový víkend, který bude zakončen třemi závody v neděli. Formule 1 odstartuje v sedm hodin ráno českého času, na doprovodné série si diváci musí přivstat ještě o několik hodin dříve.

Zdroj: F1, F2, F3, Wikipedia

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Verstappen podvacáté v kariéře bere pole position! Pérez odstartuje z posledního místa. Jak dopadla kvalifikace VC Austrálie?

Formule 1 měla dnes v sobotu 1.4. na programu třetí kvalifikaci v sezóně 2023. Královna motorsportu se přesunula z blízkého východu až na druhý konec světa do australského Melbourne. Na městském okruhu Albert Park vybojoval pole position Max Verstappen.

Publikováno

dne

Formule 1 měla dnes v sobotu 1.4. na programu třetí kvalifikaci v sezóně 2023. Královna motorsportu se přesunula z blízkého východu až na druhý konec světa do australského Melbourne. Na městském okruhu Albert Park vybojoval pole position Max Verstappen. Výrazný skok kupředu zaznamenal Mercedes s druhým a třetím místem. Z posledního místa po nehodě v první části kvalifikace odstartuje Pérez.

Q1

Pouze devět pilotů stihlo zajet rychlý čas, než musely na trať být vyvěšeny červené vlajky. Checo Pérez před třetí zatáčkou zablokoval kola a následně vyklouzal z trati až do štěrku. Mexičan si už v průběhu tréninků stěžoval na balanc vozu, svou nehodu na rádiové komunikaci s týmem přisoudil stejnému problému.

Po restartu kvalifikace byl evidentní opatrný přístup všech pilotů, kteří nestihli zajet ani jedno kolo. Po prvních pokusech všech závodníků tak na druhé pozici figuroval Alex Albon pouhých 8 setin za Maxem Verstappenem.

Skvěle se dařilo Haasu. Americká stáj dokázala držet tempo s Ferrari a bez větších problémů protáhla oba své vozy do druhé kvalifikace.

Sobotu, na kterou bude chtít rychle zapomenout, zažila Alfa Romeo. Valtteri Bottas se svými časy nedokázal přiblížit žádnému z ostatních pilotů, a na start se tak postaví do poslední řady. Ani Čou Kuan-jü výkonem neoslnil. Čas 1:18,540 stačil pouze na 17. místo.

S kvalifikací se brzy rozloučil i Logan Sargeant. Nováček ve službách Williamsu ztratil na svého týmového kolegu 6 desetin sekundy.

Nejlepším z nepostupujících se stal Oscar Piastri. Pouhé dva týdny po devátém místě v kvalifikaci v Džiddě se tak na domácí Velké ceně musí spokojit s 16. pozicí na startu.

Q2

S druhou kvalifikací se vrátil trend, který byl k vidění i v předchozích Velkých cenách. Verstappen těsně následovaný Alonsem a za nimi obrovský odstup na třetí místo.

Velmi těsný byl před posledními pokusy souboj okolo posledních postupových příček. Mezi osmým Hamiltonem a jedenáctým Gaslym byl rozestup jen 3 setiny.

V tomto souboji nebyl důležitý vítěz, ale poražený. Tím se stal Esteban Ocon, jenž jen tak tak prošvihnul poslední příležitost na rychlý pokus, a skončil tak 7 tisícin za desátým Albonem.

Z druhé kvalifikace vypadli oba závodníci AlphaTauri. Júki Cunoda se na startovním roštu postaví na 12. místo. Nyck de Vries se zařadí na místo 15.

Zklamáním byl určitě čas Kevina Magnussena, dánský pilot ztratil na kolegu Hülkenberga 7 desetin a vybojoval si tak pouze 14. příčku.

Trápení Mclarenu pokračuje dál. Lando Norris nedokázal v druhé kvalifikaci udržet tempo se zbytkem středu pole a skončil třináctý.

Q3

Poslední část kvalifikace přinesla obavy z deště, který se měl na trať začít snášet 4 minuty před vyvěšením šachovnicové vlajky.

Pro týmy tak bylo extrémně důležité zajet rychlé časy brzy, což je pro kvalifikace nestandardní. Úvodní pokusy nevyšly ideálně Verstappenovi, který sice obsadil prozatimní první příčku, ale jen 9 tisícin za ním si na pole position brousil zuby Lewis Hamilton.

I díky absenci očekávaného deště v závěru kvalifikace byl poslední pokus nizozemského pilota již výrazně lepší. Čas 1:16,732 stačil dvojnásobnému šampionovi na druhou pole position v sezóně a dvacátou v kariéře.

Za Verstappenem se po překvapivém výkonu seřadily monoposty Mercedesu. George Russell jako jediný kromě Verstappena zajel čas pod 1:17. Hamilton se se ztrátou jedné desetiny umístil třetí.

Zklamaný ze svého výkonu bude jistě Charles Leclerc. Se svým SF-23 se na start postaví jako poslední z top 4 týmů, vyjma Péreze, který odstartuje z posledního místa.

Jako raketa létal skrz druhý sektor Alex Albon. Na Williamsu tak porazil zbytek středu pole a v nedělním závodě bude útočit na důležité body z osmého místa.

Celkové pořadí top 10 si můžete prohlédnout na příspěvku níže.

Zdroje: F1TV, Twitter

Pokračovat ve čtení

Tipsport škola sázení

Oblíbené