Spojte se s námi


Motorsport

Těžké začátky, zisk titulu, pauza od F1 a mnoho dalšího: Tohle je Kimi Räikkönen a jeho fascinující příběh!

Pokud hledáte tzv. muže činu, jste na správné adrese. Nejen to však dělá z Kimiho Räikkönena tak výjimečnou osobnost. V tomto článku se podíváme na jeho bohatou kariéru a připomeneme si také to, jaký má finský závodník přístup k životu pilota formule 1. Příběh Icemana je vskutu fascinující.

Publikováno

dne

Pokud hledáte tzv. muže činu, jste na správné adrese. Nejen to však dělá z Kimiho Räikkönena tak výjimečnou osobnost. V tomto článku se podíváme na jeho bohatou kariéru a připomeneme si také to, jaký má finský závodník přístup k životu pilota formule 1. Příběh Icemana je vskutu fascinující.

Mluvit začal až ve třech letech, ovšem Kimi jakoby to ani nepotřeboval. Räikkönen za sebe zkrátka a dobře nechává mluvit své činy a úspěchy, díky čemuž se mimochodem podle mnohých žen pozná správný muž.

Nutno podotknout, finský pilot je velmi soustředěným mužem, kterého rozhodně nesmíte vyrušit v práci! Pokud s ním chcete spolupracovat, tohle musíte mít jednoznačně na paměti.

Kimi je bezpochyby závodníkem staré generace, který se zajímal o auta. Vždyť i jeho otec jezdil Folkrace rallye a byl rallyeovým mechanikem. A právě otec Kimiho a jeho bratra Ramiho vždy nechával ušpinit si ruce od oleje s vysvětlením, že je to potřeba. Jestli tím dnes již ostřílený závodník získal zase o něco bližší vztah k závodění a motorsportu jako takovému? Nepochybně ano!

Kimiho začátky

Jeho cesta začala jako u mnohých jiných světových závodníků u motokár. Pro kluky ze severských zemí však vstup do světa motorsportu není nikdy jednoduchý, a to kvůli tomu, že kvůli povětrnostním podmínkám a časté tmě není například ve Finsku možné odjezdit více než 3 měsíce za rok.

V tomhle ohledu mají velkou výhodu závodníci z jižní části Evropy, kde jsou pro závodění ideální podmínky a díky světlu mohou například ve Španělsku jezdit takřka po celý rok. Ba co víc, rodina Räikkönenových na tom nebyla finančně nikterak oslnivě, a také proto je Kimiho cesta za úspěchem úctyhodná a pro jeho fanoušky i velmi dojemná.

Jak se píše v knize s názvem Neznámý Kimi Räikkönen, jeho rodiče vložili do kariéry dnes již dvaačtyřicetiletého Fina veškeré své úsilí a peníze. Kimiho matka v knize v krátkosti popisuje, jak se kvůli závodům museli každý rok zadlužit a v zimě pak veškeré úvěry spláceli.

Právě v této knize popisuje rodina Räikkönenových, na kolik vlastně mohou závody motokár přijít. V hlavní kategorie se prý finanční náklady mohou vyšplhat až do částky několika tisíc eur, závodní víkend motokár v Evropě pak může vyjít až na pět až patnáct tisíc eur!

A pakliže chce člověk jezdit za tovární tým, musí sehnat alespoň 150 tisíc eur. Netřeba asi dodávat, jak těžce se v prostředí motorsportu shánějí sponzoři, kór bez jakýchkoliv známostí.

V jednom z dávných rozhovorů pak Räikkönen přiznal, že si po letech své kariéry ve formuli 1 uvědomoval, jak tvrdě museli jeho rodiče dřít a kolik toho museli obětovat, aby vše zapadlo do správných kolejí.

Ačkoliv už od útlého věku ukazoval Kimi svou rychlost a naprosto výjimečný talent, bylo to tehdy pro mladého kluka z finského města Espoo velmi náročné, a to nejen z důvodu oné finanční stránky.

Kluk trpící dyslexií, jenž v páté třídě základní školy dokonce propadl. Nezvládal se soustředit a především čtení nebylo nikdy Kimiho oblíbenou činností – uklidnění a útěk od reality pak nacházel v závodění. Usednutím do motokáry a nasazením helmy na svou hlavu rázem vstoupil do zcela jiného světa.

Světa, ve kterém se neodpouští jediná chyba. Do světa, ve kterém člověk musí na nejrůznější situace reagovat ve zlomku vteřiny a kde musí prokázat výjimečné schopnosti – do světa motorsportu.

Závody v Evropě

Kimi se vždy lišil především věkem – pokaždé totiž závodil s jezdci, kteří byli o čtyři až pět let starší než on. A i přesto dokázal zajíždět ty nejrychlejší časy, což dokazoval na závodech v Evropě, kde se ostatně Räikkönen seznámil se Samim Visou a Riki Kuvajou.

Druhý jmenovaný byl Räikkönenovým manažerem v letech 2005 – 2015, poté tuto funkci převzal Sami Visa. V tehdejších dobách to však byli ještě obchodníci, kteří potřebovali pomoci s údržbou motorů a tunningem. To, co se následně stalo bylo pro Kimiho další působení naprosto klíčové.

V té době totiž Rami dělal Kimimu mechanika a přivydělával si i údržbou aut byznysmenů. Tito lidé zase byli schopni sehnat dnes již bývalému jezdci McLarenu, Ferrari či Lotusu solidní sponzory, kteří dokázali zajistit lepší stroje a větší množství pneumatik.

Rozhodující pomoc pak přišla od příbuzných, kdy Jussi Rapala, manžel Pauliny sestry Valpuri (Paula – matka Kimiho Räikkönena – pozn. red.) pocházel ze slavné rodiny a svými financemi otevřel Kimimu již zmíněnou cestu do Evropy.

Jeho první mezinárodní závod (Monaco Cup) však dopadl tak, jak asi nikdo neočekával – v posledním kole najel do tuny vážícího a vodou nasáklého balíku slámy, což ukončilo jeho evropský debut.

Naprosto klíčové pro Kimiho budoucí kariéru ve F1 bylo seznámení s manažery Robertsonovými. Ti se o tehdy ještě velmi mladém a talentovaném Finovi dozvěděli díky informacím, jež jim byly podány Peterem Collinsem (velmi vlivný muž motokárového světa).

První smlouva & Haywood Racing

David Robertson nejenže Kimimu nabídl smlouvu o délce 12 let při roční mzdě ve výši 120 tisíc marek, nýbrž zajistil Räikkönenovi také testování s týmem Haywood Racing, přičemž během několika málo dní dosáhl tento mladík ze čtvrti Karhusuo na stejné, ba i lepších výsledky než zaznamenali jejich vlastní piloti.

Sezóna však příliš oslnivé výsledky nepřinesla, Kimi v ní odjel vlastně pouhé čtyři závody. Na vině ovšem není ani tak špatná výkonnost pilota, jako velmi těžká ovladatelnost a slabý výkon vozu stáje Haywood Racing.

V onom roce 1999 každopádně Räikkönen skončil druhý v evropském šampionátu Formule Super A, souběžně pak závodil i v závodní sérii Formule Ford Euro Cup. I přes nezdar v týmu Haywood Racing mu však Dave Robertson, jenž byl zároveň chráněncem Jensona Buttona, zajistil angažmá u týmu Manor v sérii Formula Renault Winter Series.

S rychlejším a výkonnějším vozem Räikkönen ovládl první čtyři závody a nakonec celou zimní sezónu vyhrál. Tehdy Dave a Steve Robertsonovi pochopili, že uzavřeli smlouvu s výjimečným talentem. Roku 2000 pak ještě Kimi zvítězil v sedmi z deseti závodů šampionátu Britské Formule Renault.

Sauber F1 Team

Nevídaný talent, rychlost nebo impozantní vůle a snaha na sobě neustále pracovat – to jsou aspekty, které mohou za to, že v létě 2000 přichází od Davida Robertsona zpráva o tom, že v září onoho roku bude Räikkönen testovat pro Sauber F1 Team.

A právě testy v Mugellu vyšly finskému pilotovi znamenitě, Räikkönen ukázal tehdejšímu majiteli Peteru Sauberovi své kvality, a také to, že právě on má být jezdcem, který v týmu nahradí Miku Sala, jenž v té době odcházel do Toyoty.

Kimiho jízda na testech byla tak skvělá, že závodním inženýrům jeho styl ukázal nové brzdní body a správné úhly k zatáčkám. Nutno podotknout, tehdejší Sauber C19 ještě ani neměl posilovač řízení.

Ačkoliv měl Räikkönen smlouvu téměř v kapse, existoval ještě jeden aspekt, kterého se bál. Kimi nedisponoval superlicencí, kterou zkrátka pilot F1 mít musí. Bývalý šéf FIA, Max Mosley, byl navíc tehdy proti udělení licence tomuto mladému jezdci. Naštěstí byl však Mosley tím jediným člověkem, který měl s udělením superlicence problém.

Nic tak už Kimimu nestálo v cestě. 500 tisíc dolarů za první rok + dalších 50 tisíc za každý dosažený bod – to byly podmínky, o kterých se Räikkönenovi v jeho dosavadní kariéře mohlo jen zdát.

První závod své kariéry ve formuli 1 absolvoval 4. března 2001 při příležitosti Velké ceny Austrálie. A už při svém prvním účinkování v královně motorsportu dojel šestý. V téže sezóně zajel ještě dvě čtvrtá místa, což mu otevřelo dveře k jeho dalšímu angažmá. V konečném pořadí sezóny 2001 pak figuroval na desátém místě.

Přestup do McLarenu

Kimi dostal něco, co v motorsportu nedostane každý. Šanci a rychlé auto. Jeho výkonů si totiž už během jeho působení v týmu Sauber všiml Ron Dennis, šéf stáje McLaren. Britský tým z Wokingu Räikkönena vykoupil vlastně ještě při jeho angažmá u Sauberu, přičemž cena za jeho služby rozhodně nebyla malá – McLaren švýcarskému týmu sehnal nové kamiony a drahý aerodynamický tunel.

Dlužno dodat, byl to Ron Dennis a McLaren, kteří pro Räikkönena vymysleli přezdívku, jež se s ním táhla po celý zbytek jeho kariéry – Iceman. Jak se již ve výše zmíněné knize píše, má tato přezdívka vystihovat Räikkönenovu identitu – „přicházíš z chladu, jezdíš rychle, mluvíš málo, nic nevysvětluješ, děláš svou práci, jak jen umíš, a míříš k následujícímu závodu.“

První závod sezóny 2002 v barvách McLarenu dopadl pro Kimiho velmi dobře – cílovou čáru proťal jako třetí v pořadí a zajel nejrychlejší kolo závodu. Jenže v druhém podniku sezóny se stalo něco, co jej doprovázelo celým angažmá u McLarenu, a díky čemuž v barvách britského týmu nikdy titul nezískal – pokazil se motor.

V sezónách 2002 – 2006 Kimimu motor selhal hned dvanáctkrát, což je číslo, které významným způsobem ovlivní boj o celkové prvenství. V šampionátu jezdců se v roce 2002 umístil jako šestý v pořadí.

Velmi blízko mistrovskému titulu byl ve dvou ročnících, přičemž obou případech však zaostal těsně za vrcholem. V roce 2003 ztratil pouhé dva body na tehdejšího mistra světa Michaela Schumachera. Dvaadvacet bodů poté Kimimu chybělo o dva roky později, kdy si pro jednoznačný titul dojel Fernando Alonso na Renaultu.

Rok 2004 zakončil Räikkönen na celkovém sedmém místě, pátý v konečném pořadí jezdců Mistrovství světa vozů formule 1 skončil v sezóně 2006. Ovšem už když si Kimi kroužil u McLarenu svou poslední sezónu, byl v kontaktu s představiteli týmu Ferrari.

Angažmá u Ferrari, mistrovský titul

Důkazem je podpis předběžné smlouvy. Tehdejší situace se dá interpretovat tak, že Ferrari dalo Räikkönenovi částku pohybující se okolo 4 milionů, a to pouze za to, že nepřestoupí do jiného týmu. Italská stáj v té době sázela na jistotu – legendární Schumacher zvažoval konec kariéry, a tak chtěla mít pod smlouvu dobrého pilota – právě v případě, kdyby Schumacher skutečně ukončil kariéru.

A udělali dobře, protože to byl právě finský závodník, který do Maranella navrátil radost ze zisku titulu mezi jezdci (V roce 2004 získal mistrovský titul Schumacher, ročníky 2005 a 2006 ovšem patřily Alonsovi na Renaultu).

Rozhodnutí o konečném výsledku ovšem padlo až v posledním závodě sezóny, do kterého ostatně Räikkönen nevstupoval v roli favorita. Před závěrečným podnikem ročníku 2007 se se ziskem 100 bodů totiž nacházel na třetím místě v šampionátu jezdců. O tři body více měl Alonso, lídrem mistrovství světa byl Lewis Hamilton se 107 body.

Brazílie, Interlagos, devět hodin večer. Ve formuli 1 se rozhoduje o titulu mistra světa. Hamiltonovi stačilo dojet na pátém místě, kdežto Kimi musel podat vskutku špičkový výkon. A to se mu podařilo, Kimi Räikkönen proťal cílovou čáru jako vítěz vteřinu a půl před týmovým kolegou Felipem Massou – double Ferrari.

Následné vteřiny musely Kimimu připadat jako hodiny. Kde je Alonso? Třetí Kimi, Alonso dojel třetí! A Hamilton? sedmý! Ani následné protesty McLarenu, jež na FIA podal z důvodu podezření na podchlazené palivo ve vozech Rosberga, Kubicy a Heidfelda, nepomohly. Kimi Räikkönen se stává mistrem světa!

Další dva roky zakončí dnes již dvaačtyřicetiletý Fin na třetím a šestém místě. Kontrakt nakonec s italskou stájí Kimi nedodržel. Ferrari totiž oznámilo, že jeho sedačku převezme mistr světa z let 2005 a 2006 – Fernando Alonso. Na základě uzavřené smlouvy ovšem muselo Ferrari Räikkönenovi vyplatit odstupné.

Jeho výše měla činit sedmnáct milionů eur v případě, že zcela odejde ze světa formule 1. Pakliže by se ovšem přidal k jiné stáji, toto odstupné by se zmenšilo o sedm milionů. Tehdejší spekulace hovořily o jeho návratu do McLarenu, k čemuž ostatně nedošlo. Räikkönen si dal od královny motorsportu dvouletou pauzu, načež to britskou stáj ani mrzet nemuselo. McLaren totiž od roku 2010 posílil mistr světa z roku 2009 Jenson Button.

Odpočinek od F1

V prosinci roku 2009 tedy bylo oficiálně potvrzeno, že Räikkönen opustí svět formule 1 a zamíří do WRC, kde podepisuje smlouvu se stájí Citroën Junior Team. Sezónu 2010 pak zakončil na desáté příčce se ziskem šestadvaceti bodů.

Do sezóny 2011 vstoupil se svým vlastním týmem Ice 1 Racing, ovšem zopakoval pouze umístění z roku 2010.

Smlouva s Lotusem, návrat do Ferrari

Do formule 1 se Räikkönen vrátil v roce 2012, kde o jeho služby stál tým Lotus. A je zapotřebí poznamenat, že to byla sezóna vcelku úspěšná – Kimi zvítězil v osmnáctém závodě sezóny, připsal si šest pódiových umístění a ročník 2012 tak dokončil na třetím místě v konečném pořadí.

O rok později však končí pátý, načež pro sezónu 2014 opět obléká kombinézu Ferrari. V italské stáji stráví dalších pět let své kariéry, ovšem na to, aby opět promluvil do soubojů o titul ztrácí příliš. Dvanácté, čtvrté, šesté, čtvrté a třetí místo – taková je Kimiho bilance v letech 2014 až 2018.

Nutno podotknout, z diváckého hlediska byla z období této pětiletky nejatraktivnější sezóna 2017, po jejíž polovině byl v čele šampionátu Sebastian Vettel. Jenže ani on nedokázal přerušit jednoznačnou a dominantní éru Mercedesu, během které neměl na to bojovat s Lewisem Hamiltonem prakticky nikdo.

Až na Nicka Rosberga z roku 2016, kdy získal mistrovský titul právě on, a to s rozdílem pouhých pěti bodů.

Konec kariéry

Svou aktivní kariéru Räikkönen definitivně zakončil na konci sezóny 2021, po třech letech strávených v týmu Alfa Romeo Racing. Takto na sklonku kariéry Kimi nastřádal 57 bodů a kromě dvanáctého místa z roku 2019 se v letech 2020 a 2021 umístil dvakrát šestnáctý. Sezóna 2020 pak byla tou výsledkově nejhorší v jeho celé kariéře, když najel pouhé čtyři body.

Kimi Räikkönen byl pilotem staré generace a dá se předpokládat, že kdyby závodil dobách dřívějších, kdy formule 1 ještě nebyla natolik komerčním sportem, možná by dosáhl i na větší počet titulů. Jak ale praví staré přísloví, slovo „kdyby“ do sportu rozhodně nepatří.

Během své kariéry si Räikkönen získal srdce velkého počtu fanoušků. Formuli 1 bude chybět z mnoha důvodů – Kimi na tiskových konferencí dokázal říci jednou větou víc než všichni ostatní za celou dobu trvání takové konference. Neměl rád návštěvy celebrit.

V jednom z rozhovorů Kimi přiznal, že to byly právě tiskovky, které jej na závodním víkendu nejvíce nudily. Podle něj se leckdy zkrátka nebylo na co ptát a kdyby si novináři odpovědi jezdců zkopírovali, měli by všichni rázem větší klid.

Dá se také říci, že byl Räikkönen přímým člověkem, kteří říkal věci tak, jak je viděl. Nerad tahal do jeho světa závodění politiku a komerční záležitosti. Když se ho například novináři zeptali na jeho angažmá u Ferrari, Kimi odpověděl, že se zde nepřišel učet italsky, nýbrž závodit. A takových vyjádření měl celou řadu.

349 startů, jeden mistrovský titul, 21 vítězství, 103 pódií, 18 pole positions, 46 nejrychlejších kol a 1873 bodů – taková je bilance Kimiho Räikkönena za úctyhodných 19 let kariéry pilota formule 1.

S královnou motorsportu se tak na konci roku 2021 rozloučila velmi výrazná persona. Persona, která nejen ve světě F1, nýbrž v celém motorsportu zanechala významnou stopu. Finská legenda uzavřela jednu obrovskou éru. Končí příběh velkého muže. Příběh Icemana.

Zdroje: F1, Auto Motor und Sport, Neznámý Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing Orlen

Reklama

Motorsport

Ikonické Ferrari Michaela Schumachera zamíří do aukce! Za kolik jej přibližně můžete získat?

Ferrari F1-2000 je jedním z nejikoničtějších vozů v historii Formule 1. V sezóně 2000 s ním legendární sedminásobný šampion Michael Schumacher vyhrál titul mistra světa, přičemž se jednalo o jeho první titul v italské stáji. Vůz má zamířit do aukce v dubnu letošního roku.

Publikováno

dne

Ferrari F1-2000 je jedním z nejikoničtějších vozů v historii Formule 1. V sezóně 2000 s ním legendární sedminásobný šampion Michael Schumacher vyhrál titul mistra světa, přičemž se jednalo o jeho první titul v italské stáji. Vůz má zamířit do aukce v dubnu letošního roku.

Byl to první vůz Michaela Schumacher ve Ferrari, se kterým v roce 2000 vyhrál mistrovský titul. Německý závodník v tehdejším ročníku zaznamenal devět vítězství v sedmnácti závodech a při zisku 108 bodů si jasně došel pro celkové prvenství.

V sezóně 2000 se jednalo o jeho celkově třetí titul, na druhého Miku Häkkinena na McLarenu měl i vzhledem k tehdejšímu bodování pohodlný náskok devatenácti bodů.

Italský tým z Maranella skončila první také v Poháru konstruktérů, dvojice Schumacher – Rubens Barrichello zapsala dohromady 170 bodů. Na druhý McLaren mělo Ferrari osmnáctibodový náskok.

Vůz Ferrari F1-2000 s motorem V10 bude vstoupí do aukce dražební společnosti RM Sotheby’s v dubnu letošního roku, přičemž se má tato aukce konat v Hongkongu.

Schumacher během svého angažmá ve Ferrari získal vskutku mnoho vítězství, pole position či nejrychlejších kol.

V něčem je ale Ferrari F1-2000 přece jen speciální. Schumacher totiž během svého celého působení v italské stáji zajel v Monaku jen jediné pole position. A to právě s vozem, který v dubnu zamíří do aukce.

A jaká je představa o prodejní částce? Vítězný vůz Ferrari z roku 2003 byl v listopadu 2022 prodán v aukci za rekordní částku, když jej koupil nejmenovaný kupce za 14 630 000 dolarů. To v přepočtu na naši měnu činí zhruba 321 830 000 korun.

Za polovinu výše uvedené částky se v roce 2017 prodal Schumacherův vůz z roku 2001 (F2001), konkrétně za 7 504 000 dolarů (165 milionů korun).

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Nová revoluční sezóna MotoGP je na spadnutí! Kdo se postaví italským střelám Ducati a Pecco Bagnaiovi?

Po několika motoristických disciplínách započne svou další kapitolu i mistrovství světa silničních motocyklů! 75. ročník seriálu MotoGP odstartuje již tento víkend nezvykle v Evropě, a to v portugalském Portimau. Co lze od letošní přelomové sezóny očekávat?

Publikováno

dne

Po několika motoristických disciplínách započne svou další kapitolu i mistrovství světa silničních motocyklů! 75. ročník seriálu MotoGP odstartuje již tento víkend nezvykle v Evropě, a to v portugalském Portimau. Co lze od letošní přelomové sezóny očekávat? Jak jezdci a týmy naloží s nově zavedenými sprintovými závody? Kdo vedle úřadujících šampionů Ducati a Francesca „Pecco“ Bagnaiy jsou největší adepti na tituly mistrů světa?

Fanouškům nejrychlejších jezdců na dvou kolech zbývá už jen pár dní, než vypukne další ročník seriálu MotoGP. 22 jezdců a 11 týmů se utkají v rekordním počtu 21 víkendů.

Cirkus mistrovství světa poprvé zavítá do exotických destinací v Indii a Kazachstánu. A poprvé se můžeme taktéž těšit na dvojnásobnou porci závodů! Pojďme si v následujících odstavcích vylíčit, kdo se zúčastní letošní sezóny a které změny v průběhu každé Velké ceny nás čekají.

Avšak ještě než se vrhneme na představení letošní sezóny, krátce se podíváme na to, co vše se odehrálo v sezóně minulé.

MotoGP v roce 2022

Ročník 2022 spatřil druhou část souboje o titul šampiona mezi Francescem „Peccem“ Bagnaiou na Ducati a tehdy úřadujícím mistrem světa Fabiem Quartararem jezdícím za tovární Yamahu. Druhý jmenovaný začal pouť za obhajobou své koruny skvěle.

První čtyři závody sice dojížděl „na pohodu“ v druhé půlce elitní desítky. Se začátkem evropské štace se však forma Francouze zvedla a v následujících šesti závodech třikrát triumfoval a pětkrát stanul na pódiu.

Naopak Bagnaia zažil hrůzostrašnou první polovinu sezóny. Čtyřikrát nedojel a přestože zvítězil ve Španělsku a Itálii, po německé Velké ceně (10. závodu sezóny z 20 – pozn. red.) ztrácel na Quartarara propastných 91 bodů.

Ovšem v druhém poločase se tempo sezóny obrátilo vzhůru nohama. Bagnaia ovládl od nizozemské Tourist Trophy čtyři Velké ceny za sebou a Ducati zásluhou Enea Bastianiniho a Jacka Millera prodloužilo tuto sérii na šest triumfů v řadě.

Ostatní jezdci a továrny včetně Quartarara s Yamahou přestali stačit tempu italského konstruktéra a rodák z Nice přišel o svůj téměř 100bodový náskok již po VC Austrálie, tři závody před koncem.

O titulu se sice definitivně rozhodovalo až při závěrečné Velké ceně ve Valencii, náskok Bagnai nad Quartararem však činil 23 bodů. Zázrak v podobě vítězství Quartarara a v zásadě odstoupení Bagnai se nekonal. Ital se tak stal druhým mistrem světa za Ducati po Caseym Stonerovi z roku 2007.

Představení konstruktérů a jezdců

Po odchodu Suzuki zůstalo v MotoGP celkem pět továren – Ducati, Yamaha, Honda, Aprilia a KTM.

Ducati stejně jako loni nasadí i letos osm motocyklů. Tovární stroje Desmosedici GP23 osedlají Italové Bagnaia a Bastianini v rámci Ducati Lenovo Team a Johann Zarco a Jorge Martin za satelitní Pramac.

Týmy Gresini (Fabio di Giannantonio, Alex Márquez) a Mooney VR46 (Luca Marini, Marco Bezzecchi) dostanou loňské mašiny. Všestranná výkonností převaha strojů Ducati nad ostatními by však měla umožnit všem osmi jezdcům zajíždět pozice v první polovině startovního pole.

Yamaha se tento rok musí spokojit pouze s dvěma továrními motocykly, s nimiž pojedou Fabio Quartararo a Franco Morbidelli, jemuž hrozí konec v továrním týmu, pakliže se jeho loňské podprůměrné výkony budou letos opakovat. Japonské tradiční továrně minulou sezónu chyběla výkonnost na rovinkách, předsezónní testy naštěstí pro ně naznačují, že by se alespoň v těchto aspektech měla vyrovnat Ducati.

Honda nasadí opět čtyři mašiny. Tovární Repsol Honda zaútočí na návrat na přední příčky s osminásobným šampionem Marcem Márquezem a Joanem Mirem, jemuž se podařilo najít v seriálu angažmá po odchodu Suzuki, se kterou získal v roce 2020 titul mistra světa. Satelitní LCR si podržela Japonce Takaakiho Nakagamiho a zároveň získala Alexe Rinse, jemuž stejně jako Mirovi hrozilo, že po odchodu Suzuki z MotoGP nenajde sedačku.

Aprilia má s ohledem na formu z minulé sezóny velký potenciál zkomplikovat cestu Ducati za dalšími tituly. Od Yamahy si přebrala tým RNF (Raúl Fernández, Miguel Oliveira), a tak bude mít tato italská značka poprvé v historii čtyři stroje v premier class.

Tovární jezdci Aleix Espargaró a Maverick Viñales zaznamenali solidní časy v předsezónních testech. Experti a komentátoři podle těchto časů predikují Aprilii jako druhého nejlepšího konstruktéra za Ducati.

KTM nejvíce proměnila svou jezdeckou sestavu oproti všem ostatním. Pouze tovární jezdec Brad Binder si udržel své místo, tento rok se bude měřit s Australanem Jackem Millerem. Satelitní Tech3 (Augusto Fernández, Pol Espargaró) navázala spolupráci s konstruktérem GasGas, pod jejímž názvem se zúčastní letošní sezóny. GasGas nicméně nepatří koncept stroje, proto bude pobírat mistrovské body pod KTM.

Sprinty a další změny v pravidlech

Letošní sezóna přinese největší proměnu závodního víkendu v historii sportu. Vedle hlavního závodu v neděli se uskuteční také po vzoru Formule 1 či MS superbiků sprintové závody! Dorna a Mezinárodní motocyklová federace (FIM) si se zavedením sprintů slibuje větší diváckou sledovanost u televize i na místě.

Délka jednotlivých sprintů, jež budou na programu každou sobotu v 15:00 místního času, činí přibližně polovinu celkové distance nedělní Velké ceny. Za sprinty obdrží mistrovské body TOP 9 jezdců na škále 12-9-7-6-5-4-3-2-1. Více závodění si však bere za oběť zrušení čtvrtého volného tréninku a přesunutí kvalifikačních jízd do dopoledních hodin místního času. Zmíněná kvalifikace pak určí pořadí na startovním roštu jak pro sprint, tak pro samotnou Velkou cenu.

Pro doprovodné kategorie Moto2 a Moto3 se ani počet tréninkových jízd, ani způsob kvalifikace nemění. U obou tříd se nicméně zruší warm-up, jenž v případě MotoGP se vyměří pouze na deset minut. Poslední zásadní změna na podobě grand prix víkendu spočívá v sjednocení pořadí jednotlivých závodů. První si vždy odbyde závod Moto3, pak bude následovat Moto2 s Filipem Salačem a celý víkend uzavře velká cena kategorie MotoGP.

Co se týče změn v technických regulích, týmy dostanou povinnost dodržovat minimální tlak v obou pneumatikách. Děje se tak po nejistotách během minulého ročníku, kdy existovalo podezření, že některé týmy záměrně korigují tlaky v pneumatikách za účelem vyššího výkonu. Nakonec FIM nařídila zákaz volného nastavování přední světlé výšky motocyklů za jízdy. Týmy nadále mohou pracovat se světlou výškou v zádi stroje.

V níže přiloženém twitterovém příspěvku si můžete prohlédnout kalendář letošní sezóny MotoGP. Když započítáme všechny čtyři kategorie, jež se během roku představí (MotoE, Moto3, Moto2 a MotoGP), ročník 2023 nabídne rovnou 100 závodů! O dramatickou a dechberoucí podívanou tak v žádném případě nebude nouze.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Hamilton o Red Bullu: Tohle je nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl! Před Verstappen se prý neměl šanci ubránit

Tým Mercedes-AMG Petronas F1 nevstoupil do nového ročníku královny motorsportu zrovna ideálně, přičemž na současný monopost si nejvíce stěžuje Lewis Hamilton. Kromě toho ale sedminásobný šampion přiznal, že aktuální vůz Red Bullu je tím nejrychlejším, který kdy v životě viděl.

Publikováno

dne

Tým Mercedes-AMG Petronas F1 nevstoupil do nového ročníku královny motorsportu zrovna ideálně, přičemž na současný monopost si nejvíce stěžuje Lewis Hamilton. Kromě toho ale sedminásobný šampion přiznal, že aktuální vůz Red Bullu je tím nejrychlejším, který kdy v životě viděl.

Red Bull zaznamenal v Saúdské Arábii další double a momentálně co do rozložení sil startovního pole vskutku nemá konkurenci.

Druhý podnik letošní sezóny F1 totiž vcelku jasně ovládl Sergio Pérez, Max Verstappen se po startu z patnácté příčky vyšplhal až na konečné druhé místo, byť také za pomoci safety caru.

Rakouský tým tak jednoznačně vévodí nejen šampionátu jezdců, ale také Poháru konstruktérů. V níže přiloženém twitterovém příspěvku si ostatně pořadí obou šampionátů můžete prohlédnout. Dlužno dodat, je v něm zahrnuto i navrácení třetího místa Fernandu Alonsovi.

Dominance Red Bullu si zkrátka nelze nevšimnout. To dokládá také tvrzení Hamiltona, který je přesvědčený o tom, že rychlejší vůz na startovním roštu nikdy neviděl. A to prý i v porovnání s vozem, se kterým britský pilot drtil konkurenci v prvních letech turbohybridů.

Tohle je nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl!

„Rozhodně jsem nikdy neviděl tak rychlé auto. Myslím, že když jsme byli rychlí, nebyli jsme tak rychlí. Myslím, že je to nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl, zejména ve srovnání s ostatními,“ řekl Hamilton v jednom z pozávodních rozhovorů.

Nutno podotknout, osmatřicetiletý závodník patřil rovněž k jezdcům, které Verstappen dokázal na trati předjet bez větších potíží.

„Nevím jak a proč, ale projel kolem mě pořádnou rychlostí. Ani jsem se neobtěžoval blokovat, protože to byl prostě obrovský rozdíl v rychlosti,“ vysvětlil.

Hamilton s týmovým kolegou Georgem Russellem zakončili Velkou cenu Saúdské Arábie na pátém, respektive čtvrtém místě.

Pozitivem pro Mercedes je každopádně to, že i když ani zdaleka nestačili na tempo Red Bullu a Alonsova Aston Martinu, jeho piloti se dokázali udržet před Ferrari a získat tak důležité body do obou šampionátů.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Tipsport škola sázení

Oblíbené