Spojte se s námi


Motorsport

Dvojitá euforie! Zarco si v Austrálii připsal premiérové vítězství ve velké ceně MotoGP, na pódium se poprvé podíval i Di Giannantonio

Neskutečné pozdní drama nabídla na sobotu přesunutá Velká cena Austrálie na oblíbeném okruhu Phillip Island. Šestnáctá velká cena letošní sezóny spatřila dvojnásobnou premiéru, když Johann Zarco po skvělé vypočítavé jízdě uzmul své první vítězství v královské kategorii MS.

Publikováno

dne

Neskutečné pozdní drama nabídla na sobotu přesunutá Velká cena Austrálie na oblíbeném okruhu Phillip Island. Šestnáctá velká cena letošní sezóny spatřila dvojnásobnou premiéru, když Johann Zarco po skvělé vypočítavé jízdě uzmul své první vítězství v královské kategorii MS. V posledním kole závodu překonal do té doby dominantního Jorgeho Martína, jemuž došly v závěru gumy a propadl se nakonec až na 5. místo. Zarca doplnili na pódium Pecco Bagnaia a Fabio Di Giannantonio, pro nějž to znamenalo první návštěvu na stupních vítězů.

Proč se jel hlavní závod MotoGP už v sobotu?

Seriál MotoGP pokračuje v náročné australsko-asijské tour. Tentokrát nejrychlejší závodníci na světě předvádí své dovednosti na okruhu Phillip Island v rámci Velké ceně Austrálie. Tato velká cena každoročně nabízí fenomenální závody, častokrát probíhají souboje o triumf až do posledních zatáček mezi několika závodníky.

Ještě před začátkem letošní Grand Prix Austrálie se však diskutovalo o předpovědi počasí, která nevyznívala dvakrát příznivě. Přestože povětrnostní podmínky na okruhu jsou obecně strašně těžko předvídatelné, panovala hrozba, že kvůli silnému vítru a dešti se v neděli vůbec nepojede.

Promotér seriálu Dorna se tak již v pátek kvůli těmto obavám rozhodl přehodit sobotní sprint s nedělním hlavním závodem královské kubatury. Ostatní program včetně závodů Moto2 a Moto3 zůstal nezměněn.

Start závodu se obešel bez kolizí

Dopolední kvalifikaci ovládl Jorge Martín, jenž definitivně chtěl hodit za hlavu zklamání z VC Indonésie, ve které upadl z pozice lídra. Do první řady se vedle něj postavili Brad Binder na KTM a Martínův přímý rival o titul mistra světa Francesco „Pecco“ Bagnaia.

Start si Martín bez problémů pohlídal a udržel si vedení. Přestože první zatáčky okruhu Phillip Island nabízejí mnoho prostoru na předjíždění, pořadí v čele startovního pole se během prvního kola příliš nezměnilo. Binder a Bagnaia si udrželi své pozice, jednu pozici si vydělal Fabio Di Giannantonio. Výjimku potvrzující pravidlo představoval Jack Miller, jenž se z osmé pozice na startu propracoval na místo čtvrté.

Naopak bídně vyrazily do závodu motocykly Yamaha. Franco Morbidelli a Fabio Quartararo se trčeli na 18., respektive 20. místě. Nebyla tudíž takřka řeč o možném zopakování úspěchu z Indonésie, kde Quartararo dokončil třetí.

Nezvykle poklidný průběh velké ceny

Martín s Binder začali diktovat tempo, které Bagnaia v úvodních kolech závodu neakceptoval. Naopak lídr šampionátu spíše špuntoval ostatní závodníky za sebou. Velice rychle se jeho ztráta na druhého Bindera vyšplhala na 1,5 sekundy, zatímco skupina Millera, Di Giannantonia a Marca Márqueze hledala veškeré skuliny, kudy se před Itala dostat.

Zatímco Miller a Márquez se předháněli o to, kdo se první dostane před Bagnaiu, iniciativu místo nich převzal Di Giannantonio a ve třetím kole si hladce vzal třetí místo od svého krajana.

Nezvykle na standardy Phillip Islandu se však pole relativně rychle roztrhalo. Rozdíly mezi jednotlivými závodníky na čele se vyšplhaly minimálně nad jednu sekundu. O alespoň nějakou show se pokoušel starat shluk jezdců bojujících o páté místo. Pozici za Bagnaiou si několikrát prohodili Márquez a Johann Zarco, zatímco Miller a Aleix Espargaró čekali na chybu jezdců před sebou.

Jakmile i bitvy okolo pátého místa utichly, středem pozornosti se staly rozdíly mezi vedoucími závodníky. Martínův náskok na Bindera činil v polovině závodu tři sekundy. Tentýž náskok si Španěl držel i minule v Indonésii, dokud svou ducati nezahodil do kačírku.

V 11. kole došlo k prvnímu pádu závodu, když se ve čtvrté zatáčce pokoušel pozdě brzdící Joan Mir vyhnout Luco Marinimu. Španěl nakonec nezvládl svůj stroj a upadl, naštěstí položil svůj stroj v malé rychlosti. I tak si mistr světa sezóny 2020 zapsal již osmé odstoupení sezóny.

Závod oživila otázka správné volby pneumatik

O dvě kola později napodobil Mira jediný nováček v MotoGP Augusto Fernández. Na čele se však začala situace pomalu přiostřovat. Binder začal ztrácet, což umožnilo ostatním v čele s Di Giannantoniem a Bagnaiou tlačit na Jihoafričana. Do skupiny o druhé místo se svižně přidal i Zarco, jehož kvality vyplouvají na povrch zrovna v závěrech závodů.

První známky problémů s pneumatikami dokládal Márquez, jehož volba měkké zadní gumy jej kolo co kolo stála pozice. Stejně se rozhodl i vedoucí závodu Martín, ten si ovšem i nadále držel více než třísekundovou rezervu.

V devatenáctém kole se Di Giannantonio po několika kolech příprav prodral před Bindera. I přes skvělou rychlost jezdce Gresini Ducati se však čtvrtý muž průběžného pořadí nehodlal vzdát a o pár kol později se vrátil na druhé místo. Mezitím si Zarco poradil s Bagnaiou v souboji o čtvrtou pozici.

Extrémně vzrušující závěr VC Austrálie

Vypadalo to, že to má Martín v kapse. 25letému rodákovi z Madridu ale došly gumy a jeho náskok tři kola před koncem začal rapidně padat dolů. Ještě při nájezdu do posledního okruhu si držel malý odstup. Za ním skupina nyní vedená Zarcem však získala naději na překvapivé vítězství, avšak i její členové se neustálými souboji nedokázali dohodnout, kdo ji má vést.

Pokud byl dosavadní průběh VC Austrálie neočekávatelně nudný, poslední dvě kola to vše nahradila. Martín, kterému chyběl malý kousek od výrazného stáhnutí náskok Bagnaiy v čele šampionátu, absolutně ztratil tempo.

Do zatáčky č. 4 v posledním okruhu vjížděla pětice závodníků takřka rameno na rameno. Zarco předvedl vynikající manévr na trápícího se týmového kolegu Martína, který se hned propadl i za Bagnaiu. 26letý Ital chtěl využít souboje jezdců Pramacu a málem se před oba jízdou na úplném vnitřku dostal, nicméně si Zarco nově nabytou vedoucí pozici pohlídal.

Martín se nakonec propadl jak za Di Giannantonia, tak i za Bindera. V jednom kole tak ztratil veledůležitých čtrnáct bodů v boji o letošní titul. Nic z toho ale netrápilo Zarca, který si po sedmi letech v MotoGP, devatenácti pódií a osmi pole positionů konečně dojel pro své první vítězství v královské třídě.

Druhý skončil Bagnaia, jenž zvýšil svůj náskok v čele šampionátu. Pro první stupně vítězů v kariéře si přijel Di Giannantonio, který navázal na čtvrté místo z Indonésie. Štastnější pódium MotoGP už dlouho nepamatuje!

Výsledky Velké ceny Japonska MotoGP (závod 16/20, 27 kol = 120,096 km; pouze top 10):

1. Johann Zarco (Fra., Ducati) 40:39.446
2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) +0.201
3. Fabio di Giannantonio (Ita., Ducati) +0.477
4. Brad Binder (RJA, KTM) +0.816
5. Jorge Martín (Špa., Ducati) +1.008
6. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +8.827
7. Jack Miller (Aus., KTM) +9.283
8. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 9.387
9. Álex Márquez (Špa., Ducati) +9.696
10. Enea Bastianini (Ita., Ducati) +12.523

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2023 (po závodě 14/20; pouze top 10):

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 366 bodů
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) 339
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) 293
4. Brad Binder (RJA, KTM) 224
5. Johann Zarco (Fra., Ducati) 187
6. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 185
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 170
8. Luca Marini (Ita., Ducati) 148
9. Jack Miller (Aus., KTM) 144
10. Fabio Quaratararo (Fra., Yamaha) 134

Zdroj: MotoGP

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.