Motorsport
Ve stínu velkého a populárnějšího bratra Mugella. Toto je příběh italského okruhu Misano
Každý okruh v kalendáři motocyklového MS má o čem vyprávět. Výjimkou v žádném případě není okruh Misano World Circuit Marco Simoncelli, místo každoroční velké ceny San Marina MotoGP. Proč má však tato trať ve svém názvu jméno závodníka? A věděli jste, že na tomto okruhu skončila kariéra jednoho z největších jezdců motocyklového grand prix závodění? Pojďme si představit okruh Misano, kde se budou tento víkend prohánět nejrychlejší stroje na dvou kolech.

Každý okruh v kalendáři motocyklového MS má o čem vyprávět. Výjimkou v žádném případě není okruh Misano World Circuit Marco Simoncelli, místo každoroční velké ceny San Marina MotoGP. Proč má však tato trať ve svém názvu jméno závodníka? A věděli jste, že na tomto okruhu skončila kariéra jednoho z největších jezdců motocyklového grand prix závodění? Pojďme si představit okruh Misano, kde se budou tento víkend prohánět nejrychlejší stroje na dvou kolech.
Počátky Misana
Závodiště, jež leží jen pár metrů od břehů Jaderského moře, se poprvé objevilo na papíře designérů již v roce 1969. V následujících třech letech probíhala samotná stavba, po jejímž ukončení se hned začaly konat první závody.
Nejednalo se nicméně o žádný dechberoucí okruh s ohromujícími převýšeními, spektakulárními zatáčkami a supermoderním zařízením. Přesto návrháři přišli s na tu dobu zajímavým a originálním nápadem. Kolem okruhu vyvstalo osvětlení, které dovolovalo závodění i po soumraku slunce.
Misano se však do povědomí celosvětové motoristické komunity pořádně dostalo až na začátku 80. let, kdy poprvé zavítalo na okruh MS silničních motocyklů.
Ne příliš šťastné momenty historie okruhu
Netrvalo bohužel dlouho, aby došlo na první velkou kontroverzi. Před začátkem Velké ceny národů 1989 si jezdci stěžovali na kluzký povrch tratě. Nepřispěl tomu ani déšť, který přišel na scénu jen chvíli po zhasnutí startovních světel. Top jezdci po mítinku nakonec závod bojkotovali, velká cena se však i bez nich odjela.
O čtyři roky později, v roce 1993, došlo v první zatáčce okruhu (dnešní poslední zatáčce) k hrůzné nehodě mistra světa Wayna Raineyho. Po highsideru si zlomil páteř, a tím jeho závodnická kariéra dospěla ke svému konci.
Poté se MS nevrátilo do Misana na dlouhých čtrnáct let. Novým domovem italské velké ceny MotoGP se mezitím stalo Mugello, které si díky svému profilu tratě stihlo vybudovat obrovský obdiv fanoušků a které se dodnes považuje za nejoblíbenější okruh mezi příznivci sportu.
Po návratu MotoGP na pobřeží Jaderského moře v roce 2007 se nicméně odehrála další tragédie. Během podniku Moto2 sezóny 2010 zde skonal mladičký japonský talent Šója Tomizawa.
V sekci okruhu oseté rychlými těsně na sebě navazujícími pravotočivými zatáčkami ztratil Tomizawa kontrolu nad svým motocyklem. Do jeho těla poté nešťastně vrazili Scott Redding a Alex de Angelis.
Kromě negativ i pozitiva
Misano bylo svědkem několika úžasných závodů královské kubatury. Pojďme si jich pár představit.
Velká cena San Marina 2015 nejprve odstartovala za sucha, po pár kolech začalo však pršet. Všichni v pohodě vyměnili své motocykly. O několik minut ovšem déšť ustal. Jezdci Yamahy Jorge Lorenzo a Valentino Rossi odkládali svůj návrat pro stroj do sucha. Nakonec na to doplatili, Rossi se propadl na páté místo a Lorenzo dokonce havaroval. Zvítězil Marc Márquez na hondě.
Loni se v Misanu rozhodovalo o mistrovi světa. Fabio Quartararo měl již titul téměř jistý, šlo jen o to, jestli se podaří jeho nejbližšímu rivalovi Francescu Bagnaiovi oddálit jeho korunovaci.
Muselo nicméně dojít na to, aby Quartararo nedojel a Bagnaia zvítězil. Nestalo se ani jedno, Ital havaroval čtyři kola před koncem. Francouz Quartararo tak mohl tři závody před koncem sezóny slavit svůj premiérový titul šampiona MotoGP, který letos může obhájit. Nakročeno má k tomu zatím dobře.
Bonusové informace
Na závěr, patříte mezi novější fanoušky MotoGP? Ptáte se, proč má od roku 2012 okruh Misano do svého oficiálního názvu vloženo jméno Marca Simoncelliho? Tak vězte, že tento sympatický Ital s extravagantním účesem zahynul během Velké ceny Malajsie 2011 poté, co do jeho hlavy po pádu narazilo přední kolo ducati Valentina Rossiho. Misano se rozhodlo následně vzdát památku tomuto závodníkovi přidánim Simoncelliho jména do svého oficiálního názvu.
Níže se můžete podívat na vývoj trati v Misanu, jež tento víkend přivítá již posedmnácté v moderní éře MotoGP nejrychlejší muže na nejsofistikovanějších strojích světa.
1972 – 1992 (3,488 km)

1993 – 2006 (4,060 km)

2007 (4,180 km; změna směru jízdy)

2008 – dodnes

Zdroje: Misano Circuit, Racingcircuits.info

Motorsport
Tohle byla pořádná pecka! Podívejte se na nehodu Victora Martinse ve Formuli 2. Staňkovi se kvalifikace nepovedla
Formule 2, jakožto doprovodná série F1, jede o tomto víkendu svůj třetí podnik letošní sezóny, přičemž jezdci a týmy v ranních hodinách absolvovali kvalifikaci. Ta se však bohužel nepovedla českému pilotovi Romanovi Staňkovi, pro pole position si dojel Ayumu Iwasa. Velice tvrdě naopak boural Victor Martins.

Formule 2, jakožto doprovodná série F1, jede o tomto víkendu svůj třetí podnik letošní sezóny, přičemž jezdci a týmy v ranních hodinách absolvovali kvalifikaci. Ta se však bohužel nepovedla českému pilotovi Romanovi Staňkovi, pro pole position si dojel Ayumu Iwasa. Velice tvrdě naopak boural Victor Martins.
Japonský pilot Ayumu Iwasa si v páteční kvalifikaci zajistil už své třetí pole position ve Formuli 3. Naposledy slaví jezdec týmu DAMS kvalifikační první místo v loňské sezóně, konkrétně ve Velké ceně Abú Dhabí.
Nyní na okruhu Albert Park v Austrálii byl rychlý už od samého začátku. V první polovině kvalifikačního dějství byl nejrychlejším na trati.
Poté jej na sice na chvíli překonal Theo Pourchaire (ART), Iwasa si však první místo uzmul nazpět.
Nutno podotknout, na trati panovaly vskutku špatné závodní podmínky, a to kvůli prudkému dešti. Domácí miláček Jack Doohan například v rádiové komunikace se svým závodním inženýrem potvrdil, že se potýká se značným aquaplanningem.
Červené vlajky a nehoda Martinse
První červená vlajka byla vyvěšena už po pěti minutách. Kluzké podmínky potrestaly několik jezdců. Oliver Bearman se mezi zatáčkami 8 a 9 stočil bokem do zdi, zatímco Jak Crawford si poškodil své přední křídlo.
Mnoho jezdců si tak udělalo výlet mimo trať. Necelé čtyři minuty před koncem Pourchaire přeskočil svého týmového kolegu o pouhé čtyři tisíciny sekundy. Třetí pole position jezdce stáje ART v řadě se však nekonalo. Iwasa totiž následně zajel čas 1:45.118.
Podruhé byli svědky vyvěšení červených vlajek zhruba dvě minuty před koncem kvalifikace. Martins totiž nezvládl sekci zatáček 5 a 6 a tvrdě tak narazil do zdi.
Co se tedy konečných výsledků týče, pro pole position si dojel Iwasa, za ním skončil Pourchaire. Třetí nejrychlejší čas zajel ještě před kolizí Martins. Romanu Staňkovi se kvalifikace bohužel vůbec nepovedla, s časem 1:47.470 se umístil až sedmnáctý.
Zdroje: FIA Formula 2, Motorsport
Motorsport
VIDEO: Tvrdá havárie v kvalifikaci F3! Ruský závodník Bedrin narazil do zdi a naprosto zdemoloval svůj monopost
Formule 3 jede o tomto víkendu svůj druhý podnik letošní sezóny, přičemž jezdci a týmy už za sebou mají páteční kvalifikaci. Svou první pole position si zajistil Gabriel Bortoleto. Právě kvalifikace F3 však nabídla také spoustu havárií, z nichž zřejmě nejtvrdší utrpěl ruský jezdec Nikita Bedrin.

Formule 3 jede o tomto víkendu svůj druhý podnik letošní sezóny, přičemž jezdci a týmy už za sebou mají páteční kvalifikaci. Svou první pole position si zajistil Gabriel Bortoleto. Právě kvalifikace F3 však nabídla také spoustu havárií, z nichž zřejmě nejtvrdší utrpěl ruský jezdec Nikita Bedrin.
Páteční kvalifikaci seriálu Formule 3 na australském okruhu Albert Park ovládl s časem 1:33.025 Gabriel Bortoleto.
Nutno podotknout, osmnáctiletý brazilský závodník je ve F3 úplným nováčkem, přičemž závodí v týmu, ve kterém v minulém roce jezdil Roman Staněk – Trident.
V průběhu kvalifikace jej sice z první příčky na několik okamžiků sesadil Franco Colapinto, Bortoleto si nicméně první místo uzmul nazpět.
Jako druhý v pořadí se v neděli na startovní rošt při hlavním závodu postaví Gregoire Saucy, druhý jezdec týmu ART. Ve druhé řadě bude stát Gabriele Mini (Hitech), za ním pak Leonardo Fornaroli (Trident).
Dlužno dodat, tým Trident zaznamenal v páteční vskutku skvělé výsledky, byť Fornaroli ztratil na vítěze přes tři desetiny vteřiny.
Havárie a červené vlajky
V páteční kvalifikaci Formule 3 se nicméně bouralo ve velkém. Krátce po jejím startu musely být vyvěšeny červené vlajky, když havaroval Pepe Marti. Jezdec týmu Campos Racing proťal šikanu v zatáčkách 9 a 10, přejel přes štěrk a narazil do bariéry.
Pravděpodobně nejtvrdší nehodu nicméně zaznamenal ruský závodník ve službách týmu Jenzer Motorsport Nikita Bedrin. Ten totiž nezvládl průjezd poslední zatáčkou a takto tvrdě kolidoval se zdí.
Ještě před touto havárií však byli fanoušci svědky dalších červených vlajek, respektive dalšího přerušení kvalifikace. Kaylen Frederick totiž také nezvládl poslední zatáčku a svůj rozbitý vůz prakticky zaparkoval na cílové rovince.
Zdroj: FIA Formula 3
Motorsport
Hamilton varuje: Nemyslím si, že budeme schopni s Red Bullem soupeřit. Britský pilot promluvil o formě svého týmu
Na okruhu Albert Park v australském Melbourne se rozjel závodní víkend Formule 1 a nižších kategorií. Jezdci a týmy za sebou mají oba páteční tréninky, přičemž podmínky byly pokaždé velice rozdílné. Na to si stěžoval například Lewis Hamilton, jezdci Mercedesu totiž zaznamenali zcela rozdílné výsledky.

Na okruhu Albert Park v australském Melbourne se rozjel závodní víkend Formule 1 a nižších kategorií. Jezdci a týmy za sebou mají oba páteční tréninky, přičemž podmínky byly pokaždé velice rozdílné. Na to si stěžoval například Lewis Hamilton, jezdci Mercedesu totiž zaznamenali zcela rozdílné výsledky.
První trénink v rámci závodního víkendu na ikonickém okruhu Albert Park odjeli jezdci ještě za suchých podmínek. Nejrychlejším mužem FP1 (Free Practice – první volný trénink – pozn. red.) byl Max Verstappen, jenž zajel čas v hodnotě 1:18.790.
Hned za ním se umístil Lewis Hamilton, který však ztratil přes čtyři desetiny sekundy. Jeho týmový kolega George Russell dojel až devátý.
Co se druhého tréninku týče, ten začal opět na suché trati. Postupně se však v Albert Parku rozpršelo a jezdci se tak museli poprat s mokrou tratí. V důsledku toho tak nebyly zajeté časy reprezentativní.
FP2 nicméně vyhrál Fernando Alonso s časem 1:18.887, Russell skončil čtvrtý se ztrátou téměř osmi desetin sekundy. Hamilton dojel v rámci druhého tréninku 17 kol, přičemž dojel až na třinácté příčce.
„Ráno to bylo dobré, odpoledne už ale tak ne. Ráno jsem se totiž cítil trochu lépe, udělali jsme nějaké změny, které ale nefungovaly. Pak pršelo, takže z toho pohledu to nebyl nejlepší trénink,“ řekl Hamilton po pátečním dějství.
Podmínky zkrátka jezdcům nehrály příliš do karet, z čehož následně vznikal tzv. traffic, neboli příliš mnoho vozů na trati v jednom konkrétním místě.
Nemyslím si, že budeme schopni soupeřit s Red Bully
Nevýhodou takových situací je, že jezdci pak kvůli toho musí například přerušit své rychlé kolo nebo v důsledku toho a následného deště neposbírají tolik závodních dat, kolik je potřeba. Hamilton poté ještě sdílel své pocity, co se týče predikcí na další průběh závodního víkendu.
„Nemyslím si, že budeme schopni soupeřit s Red Bully. Jde jen o to zjistit, zda se můžeme dostat co nejvýše. Máme ale na to, abychom se dostali do pátého místa, stejně jako v minulém závodě,“ dodal Hamilton.
Třetí trénink jezdci a týmy v Austrálii absolvují ve stejný čas jako začal ten první. A tedy už o půl čtvrté ráno našeho času. Kvalifikace je pak na programu v 07:00, rovněž jako nedělní závod.
Zdroje: F1 TV, Twitter
-
Fotbalpřed 3 dny
Místo přání k narozeninám prsa. Německý mistr světa omylem natočil nahou manželku, internet se baví
-
Fortuna ligapřed 4 dny
Problémy pro Spartu? Krejčí opět zraněn, fanoušci letenských jsou vzteky bez sebe
-
Fotbalpřed 4 dny
Martinez by měl na MS smůlu! Nová pravidla při chytání penalt pobouřila veřejnost i samotné brankáře
-
Fotbalpřed 4 dny
Jak reaguje veřejnost na remízu s Moldavskem? Kritiku schytává zejména trenér, zklamal i záložník Souček