Spojte se s námi


Motorsport

Preview MotoGP: Jak ovlivní nová šikana na okruhu Red Bull Ring kvalitu závodění?

Mistrovství světa silničních motocyklů se vrací do malebného prostředí úpatí Nízkých Taur v rakouském Štýrsku. Okruh Red Bull Ring přivítá nejrychlejší závodníky na dvou kolech již podeváté v moderní éře a celkově již pojedenácté. Pro tento ročník ovšem nastaly změny v podobě trati přidáním šikany v místě hrozivé nehody z dvou let zpátky.

Publikováno

dne

Mistrovství světa silničních motocyklů se vrací do malebného prostředí úpatí Nízkých Taur v rakouském Štýrsku. Okruh Red Bull Ring přivítá nejrychlejší závodníky na dvou kolech již podeváté v moderní éře a celkově již pojedenácté. Pro tento ročník ovšem nastaly změny v podobě trati přidáním šikany v místě hrozivé nehody z dvou let zpátky.

Red „Flag“ Ring

Red Bull Ring zažil v posledních dvou letech nemálo nepříjemných momentů. V rakouské Velké ceně 2020 kategorie Moto2 vykopla Eneu Bastianiniho motorka ve výjezdu z první zatáčky. Stroj následně zůstal uprostřed dráhy na horizontu.

Několik jezdců se motocyklu úspěšně vyhnulo, Hafizh Syahrin však takové štěstí neměl. Závod byl po této kolizi pozastaven červenou vlajkou.

Kdo si myslel, že se jednalo jen o výjimku, tak ten se šeredně pletl. Obrovská havárie Johanna Zarca a Franca Morbidelliho v závodě MotoGP jen o pár hodin později předznamenala velké změny na bezpečnostním vybavení okruhu.

V místě, kde došlo téměř k dvojité tragédii (motocykl Morbidelliho málem trefil jezdce tovární Yamahy Mavericka Viñalese a Valentina Rossiho) vyrostl plot a bariéra z pneumatik, která měla sloužit k předejití podobných incidentů.

Toto řešení se však ukázalo jako dosti nepraktické a naopak ještě více nebezpečné. Pokud by se podobná nehoda stala znovu – motocykly (a potenciálně i jezdci) mohly vrazit do takovéto bariéry v rychlosti okolo 300 km/h.

K tomu všemu, v obou štýrských Velkých cenách v sezónách 2020 a 2021 také vlály červené vlajky. Nejprve selhaly Viñalesovi brzdy, kvůli čemuž musel ve 200 km/h nedobrovolně seskočit ze stroje. A následující rok došlo ke střetu motocyklů Daniho Pedrosy a Lorenza Savadoriho, když Pedrosovu motorku zachvátily plameny přímo na výjezdu z třetí zatáčky.

Jedna brzdová zóna navíc = více předjíždění?

Pro letošní ročník vymyslel Red Bull Ring pravděpodobně to nejrozumnější řešení. Po výjezdu z první zatáčky nově následuje krátká rovinka. Místo toho, aby jezdci pokračovali do kopce rovným směrem, závodníci zabrzdí do levotočivé zatáčky. Hned poté následuje změna směru a do těsné třetí zatáčky najedou jezdci MotoGP v mnohem nižší rychlosti než předtím.

Komu ale tato změna nejvíce prospěje? Lze říci, že z nové šikany budou profitovat všichni závodníci mimo stroje Ducati. Italská značka zde kromě VC Štýrska 2020 a VC Rakouska 2021 pokaždé od sezóny 2016 zvítězila.

Ducati Red Bull Ring náramně svědčil, ale s přidáním jednoho brzdného bodu navíc se tak dá očekávat, že zbylé značky v čele s Yamahou budou moci zahrozit. Ducati totiž mít o jednu rovinku méně, kde může nahnat čas svými neuvěřitelnými top speedy na konci rovinek oproti ostatním.

Budeme nicméně díky nové sekci okruhu svědky lepšího závodění? Prostor na to určitě je. Hlavně po startu se budou mnozí vehementně snažit vydělat pozice, pokud se jim to pořádně nepovede v první zatáčce. A můžeme si být jistí, že minimálně závodníci v kategoriích Moto3 a Moto2 nenechají nic náhodě a využijí šikanu k ještě více předjíždění mezi sebou.

Zdroj: MotoGP

Reklama

Motorsport

Další zrušená velká cena? Kanada se potýká s extrémními lesními požáry, nad startem závodu F1 visí otazník

Start Velké ceny Kanady 2023 v ohrožení? Taková je bohužel aktuální situace, Kanada se totiž momentálně potýká s obrovskými lesními požáry, které zasahují už i Severní Ameriku. Po celé Kanadě hoří více než 400 požárů, kouřem byl silně zasažen také New York, nad plánovanými sportovními událostmi začíná viset velký otazník.

Publikováno

dne

Start Velké ceny Kanady 2023 v ohrožení? Taková je bohužel aktuální situace, Kanada se totiž momentálně potýká s obrovskými lesními požáry, které zasahují už i Severní Ameriku. Po celé Kanadě hoří více než 400 požárů, kouřem byl silně zasažen také New York, nad plánovanými sportovními událostmi začíná viset velký otazník.

Známý motorsportový server Racing News 365 poskytl ve čtvrtek odpoledne další detaily ohledně aktuální vážné situace v Kanadě. Ta se totiž potýká s extrémními lesními požáry. V blízké době je tak start sportovních akcí v Kanadě a její blízkosti v ohrožení.

Jednou z nich je i očekávaný osmý podnik Formule 1 letošní sezóny. Nad touto plánovanou událostí však aktuálně visí otazník.

Po celé Kanadě momentálně hoří více než 400 lesních požárů, přičemž pouze v Québecu jich hoří 150. To vede k nebezpečnému zakouření okolních velkých měst v Kanadě a některých částech Severní Ameriky.

Řeč je samozřejmě také o Montrealu, kde leží závodní okruh Gillese Villeneuva. Nutno podotknout, zde se Formule 1 přestěhovala až v roce 1978, předtím hostil závody královny motorsportu právě Québec.

Vzdálenost mezi oběma městy ostatně činí zhruba 250 kilometrů. Kouř z lesních požárů je však natolik silný, že zasáhl už i New York, který byl v posledních 48 hodinách zahalen do oranžového smogového oparu.

Co se výše zmíněného sportovního programu týče, v noci z úterý na středu byly v New Yorku a Philadelphii zrušeny zápasy MLS. Navíc situace se bohužel nezlepšuje.

Situace se i nadále zhoršuje

Podle zprávy kanadské agentury Environment Canada se podmínky nad Torontem ve čtvrtek zhoršily. To úřady přimělo vydat varování, aby lidé nevycházeli ze svých domovů a raději zůstali doma. V opačném případě bylo milionům lidem doporučeno nosit venku ochranné masky.

Závodní víkend F1 v Kanadě má sice začít až 26. června, pochopitelně se však objevují otázky spojené s infrastrukturou velké ceny. Podobně jako při nedávno zrušené Velké ceně Emilia Romagna, kdy se celá oblast potýkala s rozsáhlými povodněmi.

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Vrátí se Bridgestone jako výrobce pneumatik do Formule 1?

Vrátí se Bridgestone, jakožto výrobce pneumatik, do Formule 1? To je otázka, kterou je momentálně těžké zodpovědět, nicméně reálné obrysy návrat Bridgestonu určitě má. Firma se totiž přihlásila do tendru na pneumatiky, jenž určí, kdo bude do roku 2025 oficiálním dodavatelem pneumatik pro F1.

Publikováno

dne

Vrátí se Bridgestone, jakožto výrobce pneumatik, do Formule 1? To je otázka, kterou je momentálně těžké zodpovědět, nicméně reálné obrysy návrat Bridgestonu určitě má. Firma se totiž přihlásila do tendru na pneumatiky, jenž určí, kdo bude do roku 2025 oficiálním dodavatelem pneumatik pro F1.

Bridgestone se F1 jako výrobce pneumatik naposledy účastnil v letech 1997 až 2010, přičemž od sezóny 2007 se stal jediným dodavatelem. A to poté, co druhý výrobce Michelin se svět královny motorsportu rozhodl opustit po ročníku 2006.

Právě Michelin se ještě o rok dříve, tedy v sezóně 2005, postaral o skandál, který dodnes slouží jako odstrašující příklad toho, když spolu ve Formuli 1 bojují dva konkurenti, dva výrobci pneumatik o lepší pozici.

Od svého odchodu z Formule 1 však Bridgestone s rolí výrobce pneumatik i nadále pokračuje, respektive v jiných mezinárodních závodních sériích. Jeho značka Firestone je například jediným dodavatelem pneumatik pro americkou sérii IndyCar.

A nyní představitelé této firmy uvažují, že se do světa F1 opět vrátí. Problémem je, že současný dodavatel Pirelli je již dlouholetým výrobcem nejen pro F1, ale také juniorské série. Smlouvu však má do konce roku 2024.

Podle informací serveru Motorsport FIA začátkem tohoto roku otevřela výběrové řízení na oficiální smlouvu o dodávkách pneumatik pro F1 od roku 2025 do roku 2027, s možností prodloužení až do roku 2028.

A jak to tak vypadá, tendru by se údajně mohla zúčastnit také firma Bridgestone. Uchazeči měli čas podat přihlášku do 15. května.

Bridgestone jako soupeř Pirelli?

16. června pak FIA zveřejní schválené uchazeče, ti úspěšní poté postoupí do další fáze procesu, která bude zahrnovat jednání s držitelem komerčních práv F1.

„Stále přemýšlíme o tom, čím a jak můžeme nejlépe podpořit naše aktivity v motorsportu v globálních kategoriích, včetně F1. Samozřejmě, že v těchto záležitostech provádíme průzkum,“ řekl Eiichi Suzuki, manažer plánování společnosti Bridgestone v rozhovoru pro Motorsport.

Kdo tedy bude dodavatelem pneumatik pro F1 od roku 2025 je v tuto chvíli velkou otázkou. Nutno ale podotknout, že Pirelli už svého konkurenta v tendru mělo i poměrně nedávno.

V posledním výběrovém řízení pro roky 2020 až 2023 se o roli výrobce pneumatik ucházela jiná japonská společnost, konkrétně Hankook.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Deprese a frustrace ve Ferrari: Nechápu to, něco děláme špatně, komentuje Leclerc zatím tragickou sezónu

Deprese. Asi tímto slovem lze nejlépe shrnout počínání stáje Ferrari v posledních závodech letošní sezóny F1. Scuderia je totiž aktuálně až na čtvrté příčce v Poháru konstruktérů, přičemž na nedávné výkony reflektoval Charles Leclerc.

Publikováno

dne

Deprese. Asi tímto slovem lze nejlépe shrnout počínání stáje Ferrari v posledních závodech letošní sezóny F1. Scuderia je totiž aktuálně až na čtvrté příčce v Poháru konstruktérů, přičemž na nedávné výkony reflektoval Charles Leclerc.

Sto bodů na kontě, žádné vítězství, jediné pódium a čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Taková je bilance Ferrari po sedmi odjetých velkých cenách letošní sezóny Formule 1. O to jediné umístění na stupních vítězů, konkrétně o třetí místo, se postaral Charles Leclerc.

A to ve Velké ceně Ázerbájdžánu, čtvrtém podniku letošní sezóny. Monacký pilot ve službách týmu Scuderia Ferrari je tak pochopitelně frustrovaný, přičemž jeho tým stále nemůže najít ideální nastavení co do svého technologického konceptu.

Bodově nejlepší závod letos Ferrari zaznamenalo právě na okruhu v Baku, kde získalo 25 bodů v nedělním závodě a dalších jedenáct bodů v sobotním sprintu. Jenže další výsledky?

V Bahrajnu dojel pouze Carlos Sainz (čtvrtý), v Saúdské Arábie sice bodovali oba jezdci Ferrari, byť jen šestém (Sainz) a sedmém místě (Leclerc). Austrálie znamenala pro tým z Maranella další katastrofu – Leclerc závod nedokončil, Sainz dojel dvanáctý. Nula získaných bodů.

Ve Velké ceně Miami zaznamenal Sainz deset bodů za konečnou pátou pozici, Leclerc šest bodů za umístění na pozici číslo 7. V Monaku zase Ferrari prokaučovalo šanci na solidní body, když tým reagoval na deštivé podmínky velice pozdní zastávkou v boxech.

Výsledek? Leclerc šestý, Sainz osmý. No a ve Španělsku se závodní víkend jakž takž povedl pouze Sainzovi.

Ten do závodu startoval z druhé příčky, do cíle však dojel jako pátý. Leclerc naopak zapsal další letošní tragédii, když v kvalifikaci zaznamenal až devatenáctý nejrychlejší čas a v závodě se následně velice trápil. Konečná jedenáctá příčka nepřinesla Monačanovi ani jeden bod.

V šampionátu jezdců figurují jezdci Ferrari až na šesté a sedmé příčce. Sainz doposud posbíral 58 bodů, Leclerc pouze 42. A jak vypadá pořadí v Poháru konstruktérů?

Něco děláme špatně…

„Nechápu, co děláme špatně, ale něco špatně děláme. V posledním stintu jsem přešel opět na tvrdé pneumatiky, udělal jsem přesně to samé, co předtím a auto se chovalo úplně jinak,“ řekl značně frustrovaný Leclerc v pozávodním rozhovoru.

„A my to samozřejmě musíme pochopit, pracovat na tom. Teď už to opravdu potřebujeme, protože už několik závodů se potýkáme se špatnými podmínkami nebo máme velmi náladové auto a dnes to nebylo lepší,“ přiznává pětadvacetiletý pilot.

Zdroje: F1, Sky Sports

Pokračovat ve čtení

Oblíbené