Spojte se s námi


Motorsport

Od tkalcovny po MotoGP aneb Jak Michio Suzuki k závodění přišel. Jaký je příběh jedné z nejznámějších značek v MotoGP?

Suzuki je v prostředí MotoGP jednou z nejznámějších značek, která v královské kubatuře už stačila zanechat výraznou stopu. Japonský tým zkrátka má svou historii, o to větším šokem je oznámení o jeho odchodu z MotoGP na konci sezóny 2022. Za touto stájí se nicméně skrývá velmi zajímavý příběh.

Publikováno

dne

Suzuki je v prostředí MotoGP jednou z nejznámějších značek, která v královské kubatuře už stačila zanechat výraznou stopu. Japonský tým zkrátka má svou historii, o to větším šokem je oznámení o jeho odchodu z MotoGP na konci sezóny 2022. Za touto stájí se nicméně skrývá velmi zajímavý příběh.

Suzuki má své historické kořeny v jiném odvětví, na hony vzdálené motocyklům a závodění. Zakladatel Michio Suzuki byl typický inovátor, který v roce 1909 vybudoval tkalcovnu s názvem Suzuki Loom Works v malém pobřežním městě Hamamatsu v japonském městě Šizuoka. Asi netřeba dodávat, že se soustředili na výrobu bavlněné tkaniny.

Nicméně druhá světová válka a poválečné období zanechaly Suzuki v krizi, což pramenilo v rozsáhlou restrukturalizaci. V roce 1952 se v důsledku této nejistoty rozhodli pro výrobu svého prvního motocyklu. Poprvé Suzuki do motocyklových závodů vstoupilo v roce 1960.

A už tehdy si tato značka stanovila velmi odvážný cíl – vyhrát nechvalně známý závod Isle of Man TT, což vždy byl jeden z nejtěžších závodů na světě.

Ve svém prvním motocyklovém závodě v historii zaznamenalo Suzuki solidní úspěch, jelikož tento velmi náročný podnik dokončily všechny tři jejich motocykly. Jak se později ukázalo, velmi důležitou součástí japonské značky byl jezdec Ernst Degner, díky němuž si Suzuki připsalo v roce 1962 své první vítězství na Isle of Man TT.

Nutno podotknout, Degner se k Suzuki připojil v roce 1961 po útěku z východního Německa a byl zásadním člověkem při vývoji prvních motocyklů Suzuki. Svého prvního vítězství se ve třídě do 125 ccm japonský tým dočkal na konci sezóny 1962, a to díky bývalému rugbyovému hráči Hughovi Andersonovi. Stalo se tak ve Velké ceně Argentiny na okruhu zvaném Autódromo Oscar Alfredo Gálvez.

16 mistrovských titulů od roku 1962

Od roku 1962 Suzuki posbíralo celkem 16 titulů mistra světa a v každé dekadě zaznamenalo i několik vítězství. Nepřekonatelný byl v 60. letech Novozélanďan Anderson. Ten totiž v letech 1963 a 1965 vyhrál mistrovství světa třídy 125 ccm a kubaturu do 50 ccm rovněž v roce 1963 a 1964.

Rok 1963 byl však pro Suzuki speciální ještě v jednom ohledu. Vývojový inženýr Mitsuo Itoh zaznamenal mimořádné vítězství na Isle of Man TT. A proč mimořádné? Jeho počin se zapsal do historie tučným písmem. A to z toho důvodu, jelikož se Itoh stal prvním a posledním japonským jezdcem, který dobyl nebezpečné silnice tohoto závodu.

Na Andersonův úspěch navázal Hans-Georg Anscheidt. Německý rodák jezdil s motocyklem RK66, dvouválcovým prototypem schopným dosáhnout rychlosti 170 km/h. Svou dominanci potvrdil ve třídě do 50 ccm potvrdil hned třikrát po sobě, v letech 1966-1968.

70. a 80. léta ve znamení dalších titulů a prvního vítězství

Suzuki si na další výrazný triumf muselo počkat dva roky, když sezónu 1970 ovládl Dieter Braun. Velkým milníkem pro Suzuki však byl i ročník 1971. Právě tehdy si totiž japonský tým připsal první vítězství v královské kubatuře do 500 ccm.

A tento slavný moment Suzuki se postaral australský závodník Jack Findley, který se stal prvním mužem, jenž vyhrál závod 500 ccm na dvoutaktním motocyklu. V 70. letech tak Suzuki dokonalo svůj inspirativní příběh. Zcela svěží vítr přinesl do motocyklového závodění britský jezdec Barry Sheene, který se stal celebritou i mimo závodní dráhu.

Každopádně, Sheene v sezóně 1976 dovedl Suzuki na samotný vrchol a japonská značka tak mohla slavit titul v královské kubatuře. Nutno podotknout, Sheene tohle dokázal s dnes již velmi legendárním motocyklem RG500. Rok poté navíc ovládl šampionát znovu.

Suzuki bylo na vrcholu a prožívalo zlaté časy. Japonská značka však chtěla být ve světě motocyklového závodění i nadále dominantní, a tak se spojila s bývalým závodníkem Robertem Gallinim, jenž chtěl mít v mistrovství světa vlastní tým. Spojení s Italy navíc dávalo smysl i co se týče zázemí, Gallini měl k dispozici spoustu prostředků.

Marko Lucchinelli, jenž razil stejný životní styl jako Sheene a byl jeho velkým kamarádem, se poté stal i jeho nástupcem. Sheen totiž po sezóně 1979 opustil tovární tým Suzuki a přestoupil do Yamahy. A to v domnění, že dostává horší výbavu, než jeho týmový kolegové. Ostatně na jeho souboj s Kennym Robertsem ze Silverstone (1979) se vzpomíná dodnes, přičemž Roberts se stal světovým šampionem třikrát po sobě, a to v letech 1978-1980.

Na trůn se Suzuki vrátilo v roce 1981, když na motocyklu RG500 získal titul mistra světa. Lucchinellimu se poté pro jeho divoký styl začalo přezdívat „Crazy Horse“, nicméně právě to jej také dovedlo k vysněnému prvenství.

O rok později získalo Suzuki další titul. Ital Franco Uncini v sezóně 1982 ovládl pět Velkých cen a hned sedmkrát stanul na stupních vítězů. V době, kdy v královské kubatuře závodila taková jména, jakými byli právě Sheen, Roberts nebo Freddie Spencer, to byl o to sladší triumf.

90. léta, Shwantzovo umění

Kevin Schwantz byl dalším nesporným talentem Suzuki, který disponoval jedním z nejúžasnějších jízdních stylů za celou dobu historie MotoGP. Právě tento jezdec se do historie zapsal tím, že v roce 1993 porazil Yamahu Wayna Raineyho a získal tak titul mistra světa. Schwantz tímto také ukončil dlouhé čekání na titul Suzuki, právě od dob Italů Unciniho a Lucchinella.

Kenny Roberts Jr.

Dalšího mistrovského titulu se Suzuki dočkalo za dalších 7 let, když mistrovství světa do 500 ccm ovládl Roberts Jr., syn slavného krále. Pro japonskou značku se jednalo o šestou výhru v kategorii Premier Class, přičemž tento titul byl výjimečný ještě z jednoho pohledu. Roberts Jr. v tom roce porazil tehdy ještě mladého a velmi talentovaného Valentina Rossiho.

Moderní éra

V roce 2002 se mistrovství světa silničních motocyklů přejmenovalo na MotoGP, ovšem nejednalo se o jedinou změnu. Spolu se vstupem do nové éry vznikla také nová technická pravidla, jejíž nejvýraznější součástí bylo zavedení čtyřtaktů s 1000 ccm. Bylo jasné, že všichni výrobci tedy soustředí svůj vývoj právě tímto směrem. Suzuki si však v nové éře na vítězství muselo počkat.

A to až do roku 2007, když Australan Chris Vermeulen zajistil týmu Rizla Suzuki impozantní vítězství v deštěm ovliněné Velké ceně Francie na okruhu v Le Mans. Rovněž on tímto počinem dosáhl na své první kariérní vítězství v MotoGP.

V roce 2011 pak japonská značka opustila svět MotoGP, důvodem byly zejména finanční potíže. V roce 2015 se ovšem do královské kubatury vrátila s týmem Suzuki Ecstar. Nutno podotknout s naprosto přestavěným konceptem.

První vítězství po velkolepém návratu Suzuki zapsalo v roce 2016 při příležitosti Velké ceny Velké Británie na okruhu v Silverstone. Pro první místo si tehdy dojel Maverick Viňales. Skvělá byla pro Suzuki sezóna 2019, kdy Alex Rins dokázal vyhrát dva závody (Austin a Silverstone) a v konečném pořadí šampionátu jezdců skončil čtvrtý.

Naprosto přelomová sezóna však přišla v roce 2020, kdy se stal mistrem světa Španěl Joan Mir. Španělský závodník dal dohromady senzační sezónu. Po celý rok ukazoval konzistenci a svou vyspělost a po dvaceti letech vrátil Suzuki do centra dění. Právem tak byl korunován jako mistr světa.

Ve spojení s působivou formou Rinse to byl skutečně velkolepý comeback. Tento počin však byl ještě umocněn oslavami 100 let od založení Suzuki a 60 let od vstupu do motocyklového sportu.

Sezóna 2021 však ani zdaleka tak uspokojivá nebyla. Mir se sice v konečném pořadí šampionátu jezdců umístil jako třetí, jeho kolega Rins ovšem nasbíral pouze 99 bodů a skončil až třináctý. V pořadí týmů pak Suzuki „ukořistilo“ třetí příčku, když celkově získalo 307 bodů. Na druhou Yamahu nicméně ztratilo 73 bodů a na první Ducati propastných 126 bodů.

Na začátku ročníku 2022 pak představitelé Suzuki oznámilo svůj odchod z MotoGP. Bohužel současná ekonomická situace a potřeba soustředit své úsilí na velké změny, kterým automobilový svět v těchto letech čelí, nutí Suzuki drasticky snížit náklady spojené se závoděním a využít všechny své ekonomické a lidské zdroje na vývoj nových technologií.

Zdroje: Team Suzuki Ecstar, MotoGP

Reklama

Motorsport

Hamilton o Red Bullu: Tohle je nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl! Před Verstappen se prý neměl šanci ubránit

Tým Mercedes-AMG Petronas F1 nevstoupil do nového ročníku královny motorsportu zrovna ideálně, přičemž na současný monopost si nejvíce stěžuje Lewis Hamilton. Kromě toho ale sedminásobný šampion přiznal, že aktuální vůz Red Bullu je tím nejrychlejším, který kdy v životě viděl.

Publikováno

dne

Tým Mercedes-AMG Petronas F1 nevstoupil do nového ročníku královny motorsportu zrovna ideálně, přičemž na současný monopost si nejvíce stěžuje Lewis Hamilton. Kromě toho ale sedminásobný šampion přiznal, že aktuální vůz Red Bullu je tím nejrychlejším, který kdy v životě viděl.

Red Bull zaznamenal v Saúdské Arábii další double a momentálně co do rozložení sil startovního pole vskutku nemá konkurenci.

Druhý podnik letošní sezóny F1 totiž vcelku jasně ovládl Sergio Pérez, Max Verstappen se po startu z patnácté příčky vyšplhal až na konečné druhé místo, byť také za pomoci safety caru.

Rakouský tým tak jednoznačně vévodí nejen šampionátu jezdců, ale také Poháru konstruktérů. V níže přiloženém twitterovém příspěvku si ostatně pořadí obou šampionátů můžete prohlédnout. Dlužno dodat, je v něm zahrnuto i navrácení třetího místa Fernandu Alonsovi.

Dominance Red Bullu si zkrátka nelze nevšimnout. To dokládá také tvrzení Hamiltona, který je přesvědčený o tom, že rychlejší vůz na startovním roštu nikdy neviděl. A to prý i v porovnání s vozem, se kterým britský pilot drtil konkurenci v prvních letech turbohybridů.

Tohle je nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl!

„Rozhodně jsem nikdy neviděl tak rychlé auto. Myslím, že když jsme byli rychlí, nebyli jsme tak rychlí. Myslím, že je to nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl, zejména ve srovnání s ostatními,“ řekl Hamilton v jednom z pozávodních rozhovorů.

Nutno podotknout, osmatřicetiletý závodník patřil rovněž k jezdcům, které Verstappen dokázal na trati předjet bez větších potíží.

„Nevím jak a proč, ale projel kolem mě pořádnou rychlostí. Ani jsem se neobtěžoval blokovat, protože to byl prostě obrovský rozdíl v rychlosti,“ vysvětlil.

Hamilton s týmovým kolegou Georgem Russellem zakončili Velkou cenu Saúdské Arábie na pátém, respektive čtvrtém místě.

Pozitivem pro Mercedes je každopádně to, že i když ani zdaleka nestačili na tempo Red Bullu a Alonsova Aston Martinu, jeho piloti se dokázali udržet před Ferrari a získat tak důležité body do obou šampionátů.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Verstappen po závodě i přes zisk doublu neskrýval svou frustraci: Nejsem tu od toho, abych končil druhý!

Formule 1 měla v neděli na programu svůj druhý podnik letošní sezóny, konkrétně tedy Velkou cenu Saúdské Arábie. A tu, podobně jako první závod v Bahrajnu, ovládl tým Red Bull Racing. Vítězství oslavil Sergio Pérez, Max Verstappen si dojel pro konečné druhé místo. Dvojnásobný mistr světa však se svým umístěním nebyl vůbec spokojen…

Publikováno

dne

Formule 1 měla v neděli na programu svůj druhý podnik letošní sezóny, konkrétně tedy Velkou cenu Saúdské Arábie. A tu, podobně jako první závod v Bahrajnu, ovládl tým Red Bull Racing. Vítězství oslavil Sergio Pérez, Max Verstappen si dojel pro konečné druhé místo. Dvojnásobný mistr světa však se svým umístěním nebyl vůbec spokojen…

Red Bull zaznamenal v Saúdské Arábii další double a momentálně co do rozložení sil startovního pole vskutku nemá konkurenci.

Druhý podnik letošní sezóny F1 totiž vcelku jasně ovládl Sergio Pérez, Max Verstappen se po startu z patnácté příčky vyšplhal až na konečné druhé místo, byť také za pomoci Safety caru.

Dvojnásobný mistr světa se totiž v sobotní kvalifikaci potkal s technickými potížemi. Svůj monopost musel odstavit kvůli problému s hnací hřídelí už v Q2 (druhá část kvalifikace – pozn. red.) a do Velké ceny Saúdské Arábie odstartoval až z patnáctého místa.

Na tiskové konferenci následně Verstappen neskrýval svou frustraci, přestože Red Bull v dosavadním průběhu letošního ročníku získal 87 bodů z 88 možných.

Nejsem tu od toho, abych byl druhý

„Samozřejmě, že v týmu momentálně panuje taková atmosféra, že jsou všichni spokojení. Ale já osobně spokojený nejsem,“ přiznal nizozemský pilot v rozhovoru s médii, včetně Racing News 365.

„Protože tu nejsem od toho, abych byl druhý, zvlášť když člověk tvrdě pracuje, i doma v továrně, aby sem přijel v dobrém stavu a v podstatě se ujistil, že je všechno na svém místě,“ komentuje svou konečnou druhou příčku.

Verstappena naštvala především kvalifikace a start z patnácté příčky. Právě v tomto případě totiž musí jezdci spíše limitovat škody, než se soustředit na boj o vítězství.

Dlužno dodat, pilot Red Bullu proletěl startovním polem bez větších problémů a nebýt technických problémů v posledních deseti kolech, je možné, že by ještě zaútočil na Pérezovo první místo.

Verstappen nicméně ještě v posledním okruhu Velké ceny Saúdské Arábie zajel nejrychlejší kolo závodu. Získal tak jeden extra mistrovský bod, který jej udržel na čele šampionátu jezdců právě před týmovým kolegou.

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Kontroverzní závěr VC Saúdské Arábie: Něco je hodně špatně! Je čas vrátit se ke zdravému rozumu, kritizuje Alonso FIA

Formule 1 má za sebou druhý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Saúdské Arábie. A právě ta přinesla velice kontroverzní závěr, respektive pozávodní dění, kdy FIA udělila třetímu Fernandu Alonsovi dodatečnou penalizaci. Později však své rozhodnutí dementovala a umístění na stupních vítězů mu vrátila.

Publikováno

dne

Formule 1 má za sebou druhý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Saúdské Arábie. A právě ta přinesla velice kontroverzní závěr, respektive pozávodní dění, kdy FIA udělila třetímu Fernandu Alonsovi dodatečnou penalizaci. Později však své rozhodnutí dementovala a umístění na stupních vítězů mu vrátila.

Fernando Alonso zaznamenal v Saúdské Arábii další skvělý výsledek, když po Bahrajnu získal své další, celkově už 100. pódium v kariéře.

Španělská legenda se po startu z druhé příčky ujala vedení už v první zatáčce, když překonala Sergia Péreze. Pilot Red Bullu mu to však už ve třetím kole vrátil, Alonso tak klesl na druhé místo.

Sportovní komisaři mu ovšem udělili trest v podobě pětisekundové penalizace, a to za chybné postavení na startovním roštu. V 18. kole odstavil svůj monopost Lance Stroll. Na trať byl povolán safety car, který nahrál skvěle do karet právě Alonsovi.

Ten si v rámci svého pit-stopu tuto penalizaci odpykal, díky safety caru si navíc udržel druhou příčku za Mexičanem Pérezem. O tu nicméně v průběhu dalších několika kol přišel, když jej překonal Verstappen.

Alonso tak dojel třetí a umístil se tak na stupních vítězů. Jenže poté mu FIA zpětně udělila penalizaci v podobě 10 vteřin, a to za nesprávné absolvování onoho pětisekundového trestu. Na vině byl dle analýzy F1 TV zadní jackman, jenž se v průběhu pěti vteřin dotkl zvedákem vozu.

Jak to stojí v pravidlech a co údajná dohoda týmů?

Alonso tedy spadl na čtvrtou příčku a třetí místo bylo přičteno Georgi Russellovi na Mercedesu. Zástupci Astonu Martin však poté navštívili sportovní komisaři, aby tuto záležitost ještě jednou prošetřili. Byť se totiž soustředili na to, že zvedák zasáhl vůz, v předpisech není výslovně uvedeno, že se ho mechanici v průběhu odpykávání trestu nesmí dotýkat.

Sportovní regule F1, konkrétně článek 54.4c, totiž hovoří následovně. „Pokud vůz stojí v boxové uličce v důsledku udělení trestu podle výše uvedeného článku 54.3a) nebo 54.3b), nesmí se na něm pracovat, dokud vůz svůj trest neabsolvuje.“

Šéf týmu Aston Martin Mike Krack poté uvedl, že na Alonsově monopostu se začalo pracovat až po uplynutí pěti vteřin. FIA nicméně argumentovala tím, že mezi týmy panuje shoda, že pokud se mechanici dotknou vozu, bude to považovat za porušení pravidel.

Několik hodin po závodě však FIA oznámila, že změnila svůj názor, protože Aston Martin potvrdil, že žádná taková dohoda mezi týmy neexistuje. Alonsovi bylo tak třetí místo navráceno zpět.

Alonso: Něco je hodně špatně

„Myslím, že pro fanoušky není dobré, když máte 35 kol na to, abyste aplikovali trest a informovali o něm. Čekáte na něj pak ještě po pódiu. V systému je opravdu něco špatně, ale tak to prostě je,“ řekl Alonso o svém trestu v pozávodním rozhovoru.

„Je mi líto fanoušků. Ale pódium jsem si opravdu užil. Jenom ze strany FIA je to trochu smutné. Myslím, že je třeba vrátit se ke zdravému rozumu,“ přidává na adresu dodatečné penalizace.

„Jde o to, že mi řekli, že mám pětisekundovou penalizaci. Takže jsem na to víc přitlačil, vypracoval si náskok a stejně platím za další penalizaci. Kdyby mi to někdo řekl dřív, tak si vyjedu 11 vteřin,“ dodal ještě před navrácením třetího místa.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Tipsport škola sázení

Oblíbené