Spojte se s námi


Motorsport

Ocon není sám. Který jezdec také zvládnul závod bez zastávky v boxech?

Po letošní Grand Prix Turecka si vysloužil pozornost médií i fanoušků jezdec týmu Alpine, Esteban Ocon. Povedlo se mu totiž dokončit závod bez jediného pit stopu. Sám poté přiznal, že ke konci už měl o výdrž pneumatik obavy.

Publikováno

dne

Po letošní Grand Prix Turecka si vysloužil pozornost médií i fanoušků jezdec týmu Alpine, Esteban Ocon. Povedlo se mu totiž dokončit závod bez jediného pit stopu. Sám poté přiznal, že ke konci už měl o výdrž pneumatik obavy, nicméně zastávkou v posledních kolech by přišel o bodovanou pozici. Jeho případ ovšem není v historii ojedinělý.

Stejné dobrodružství jako Ocon prožil v roce 1997 Mika Salo během Velké Ceny Monaka. Finský pilot tenkrát startoval za tým Tyrrell, předchůdce již neexistující stáje B.A.R. Svůj debut ve Formuli 1 si připsal v roce 1994 za tým Lotus, od následující sezony už hájil barvy Tyrrellu.

Situace před závodem byla následující. V kvalifikaci zvítězil Heinz-Harald Frentzen z Williamsu, Salo obsadil 14. místo, jeho týmový kolega Jos Verstappen startoval dokonce až jako poslední.

Samotný závod přinesl zajímavou podívanou, jelo se v dešti a zvláště v Monaku to je noční můra pro většinu pilotů. Už po úvodním kole vypadli ze závodu jezdci jako Coulthard, Hill a Häkkinen. Nehody a odstoupení provázely celý závod, do cíle tak z celkového počtu 22 pilotů přijelo jen 10 z nich.

Vítězem se stal legendární Michael Schumacher. Mika Salo zvládnul všech 61 kol bez zastávky v boxech a dojel na pátém místě a to dokonce i s menším poškozením svého vozu.

Závod dokončil i Verstappen, konkrétně na osmém místě. Tyrrell zaznamenal nečekaný, ale po zásluze vybojovaný úspěch.

Srovnávat výkony Ocona a Sala je celkem zbytečné, jelikož oba závody dělí přes 20 let, Formule 1 se od té doby velmi změnila. Oba dva si ale vysloužili zápis do historie královny motorsportu.

Od ostatních případů je odlišuje skutečnost, že dokončili kompletní závody, které například nepřerušila červená vlajka nebo nepřízeň počasí podobná jako letos při závodě v Belgii.

Použité zdroje: WTF1, F1

Reklama

Motorsport

Hamilton: Konec kariéry? Formuli 1 mám stále co nabídnout. Co řekl britský šampion v nedávném rozhovoru?

Formule 1 se aktuálně nachází v povinné letní přestávce a o spoustu vyjádření se aktuálně stará Lewis Hamilton. Ten totiž v nedávném rozhovoru prohlásil, že královně motorsportu má stále co nabídnout nejen na trati a aktuálně se nehodlá loučit. Co řekl v nedávném rozhovoru?

Publikováno

dne

Formule 1 se aktuálně nachází v povinné letní přestávce a o spoustu vyjádření se aktuálně stará Lewis Hamilton. Ten totiž v nedávném rozhovoru prohlásil, že královně motorsportu má stále co nabídnout nejen na trati a aktuálně se nehodlá loučit. Co řekl v nedávném rozhovoru?

Piloti Formule 1 z předchozí generace už pomalu, ale jistě ukončují své kariéry. V loňském roce královnu motorsportu opustil Kimi Räikkönen, letos je to také poslední rok pro Sebastiana Vettela.

A během příštích dvou let už ve F1 zřejmě neuvidíme ani Fernanda Alonsa a Lewise Hamiltona, byť jsou oba dva stále velmi dobrými piloty. Závodit ale nelze donekonečna.

Sedminásobný mistr světa tak stále tvrdí, že zatím F1 nehodlá opouštět. Jeho smlouva v Mercedesu vyprší na konci sezóny 2023 a jak Hamilton sám říká, stále cítí, že má šanci dosáhnout na mnoho úspěchů nejen na závodní dráze, ale i mimo ni.

Letošní šampionát je však už téměř rozhodnutý, když se lídr pořadí Max Verstappen těší obrovskému náskoku na druhého Charlese Leclerca. Hamilton se tak pravděpodobně soustředí na příští rok, když bude chtít zabojovat o osmý titul mistra světa. Odchod Vettela jej prý každopádně k ukončení kariéry neinspiroval.

Diverzita, rozmanitost, ekologie

„Myslím, že je to připomínka toho, že jsem v té části své kariéry, kdy lidé, se kterými jsem přišel a s nimiž jsem tak dlouho závodil, začnou přestávat,“ řekl Hamilton na tiskové konferenci po Velké ceně Maďarska.

„Než se nadějeme, Fernando už tady taky nebude, no a kdo potom zbývá? Asi budu nejstarší! Ale ne, ani to mě nepřimělo přemýšlet o odchodu do důchodu,“ doplňuje.

„Momentálně přemýšlím o tom, jaké kroky mohu udělat a jak můžeme toto auto vylepšit, aby tento tým znovu zvítězil. Přemýšlím ale také o tom, co můžeme udělat v rámci našeho boje za větší rozmanitost, uvažuji nad mnoho věcmi,“ vysvětluje.

Hamilton se totiž kromě závodní kariéry věnuje také také své charitativní nadaci Mission 44, prostřednictvím které zůstává oddán diverzitě a pomáhá začlenit se do Formule 1. Jak totiž posléze sám pronesl, stále má „ve své nádrži“ řadu nápadů a může toho hodně přinést.

Britský závodník také ocenil Vettela za jeho aktivistickou práci při zdůrazňování ekologických problémů a humanitárních snah během kariéry pilota F1 a doufá, že bude pokračovat v tom, co německý jezdec prosazoval.

Zdroje: F1, Mercedes-AMG Petronas F1,

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Přece není možné, aby mě takhle podvedli! Hamilton se vrátil k VC Abú Dhabí a podal další vyjádření

Loňský souboj o mistrovských titul byl jedním z nejlepších, co Formule 1 ve své historii nabídla. Tedy z čisté divácké perspektivy. Loňská sezóna totiž byla spojena se značnými kontroverzemi, velké finále v Abú Dhabí nevýjimaje. A právě k poslednímu podniku sezóny 2021 se vrátil Lewis Hamilton a podal další vyjádření.

Publikováno

dne

Loňský souboj o mistrovských titul byl jedním z nejlepších, co Formule 1 ve své historii nabídla. Tedy z čisté divácké perspektivy. Loňská sezóna totiž byla spojena se značnými kontroverzemi, velké finále v Abú Dhabí nevýjimaje. A právě k poslednímu podniku sezóny 2021 se vrátil Lewis Hamilton a podal další vyjádření.

Byl to jeden z nejkontroverznějších momentů v historii F1. Vskutku hollywoodské finále, po kterém nakonec získal titul Max Verstappen. Abychom si to tedy ještě jednou připomenuli – těsně před koncem VC Abú Dhabí boural pilot Williamsu Nicholas Latifi.

V důsledku havárie tak na trať vyjel safety car a podle klasické procedury měl ředitel závodu Michael Masi pustit všechny, kteří ztráceli na lídra závodu 1 kolo před safety car, aby odkroužili ono jedno kolo a zařadili se zpět na onen bezpečnostní vůz ve správném pořadí.

Tato procedura by však časově vyšla takovým způsobem, že by jezdci dokončili závod za safety carem. Masi tak rozhodl, že bezpečnostní vůz budou moci předjet pouze ti piloti, kteří se nacházejí mezi Hamiltonem a Verstappenem. Dlužno dodat, v tom prvním případě by titul slavil britský závodník.

Piloti, které Masi pustil, aby dohnali svou ztrátu jednoho kola však nestačili odjet ono jedno kolo, aby se zařadili zpátky za safety car a připojili se ke zbytku startovního pole ve správném pořadí.

Poslední kolo se tak mohlo závodit, Masi však svým rozhodnutím velmi ovlivnil souboj o titul, byť si jej Verstappen vzhledem k průběhu sezóny zřejmě zasloužil víc. Jezdec Red Bullu totiž na červené sadě pneumatik neměl problém dostat před Hamiltona a vyhrát nejen VC Abú Dhabí, nýbrž i celý šampionát.

Hamiltonovo vyjádření

„Postupně vidíte, jak se věci začínají vyvíjet a posléze se mé nejhorší obavy naplnily. Říkal jsem si, že není možné, aby mě takhle podvedli. To není možné. To se nestane. To určitě ne,“ uvedl Hamilton v rozhovoru pro Vanity Fair.

„Nevím, jestli opravdu dokážu slovy vyjádřit ten pocit, který jsem měl. Pamatuji si, jak jsem tam jen nevěřícně seděl a uvědomoval si, že si musím rozepnout pásky, musím se odtamtud dostat, musím se z toho dostat, musím najít sílu,“ dodává.

„A byl to jeden z nejtěžších okamžiků, který jsem zažil za hodně dlouhou dobu. Věděl jsem, co se stalo. Věděl jsem, jaká rozhodnutí byla učiněna a proč. Ano, věděl jsem, že něco není v pořádku,“ vidí to jasně Hamilton.

Důsledky velkého finále v Abú Dhabí

Po téhle události se sedminásobný mistr světa zcela odmlčel ze sociálních sítí a velmi silně se spekulovalo nad tím, zda se rozhodne ukončit svou kariéru.

Rovněž jeho tým byl i přes oslavy zisku konstrukterského titulu zdrcený a ohledně Hamiltona nepodával téměř žádná vyjádření. FIA poté zveřejnila stanovisko svého vyšetřování zakončené tím, že o osudu Velké ceny Abú Dhabí 2021 rozhodla lidská chyba.

Nový prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navíc poté Masiho z funkce odvolal. Od letošního ročníku tak máme dva ředitele závodů, kterými jsou Niels Wittich a Eduardo Freitas.

Hamilton v kariéře pilota Formule 1 i nadále pokračuje, přičemž ve svém nedávném prohlášení uvedl, že odchod legendy Sebastiana Vettela jej ke konci kariéry neinspiruje, ba naopak chce ve F1 i nadále závodit.

Zdroje: F1, Vanity Fair

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Co bude se Schumacherem? Šéf týmu Haas potvrdil, že jednání o nové smlouvě zatím nezačala. Přestoupí jinam?

Mick Schumacher a jeho tým letos prožívá velmi turbulentní sezónu, přičemž především Mickova budoucnost je aktuálně velmi nejasná. Šéf Haasu Guenther Steiner totiž potvrdil, že jednání o novém kontraktu zatím nezačala. Dočká se tak německý pilot prodloužení nebo přestoupí jinam?

Publikováno

dne

Mick Schumacher a jeho tým letos prožívá velmi turbulentní sezónu, přičemž především Mickova budoucnost je aktuálně velmi nejasná. Šéf Haasu Guenther Steiner totiž potvrdil, že jednání o novém kontraktu zatím nezačala. Dočká se tak německý pilot prodloužení nebo přestoupí jinam?

Dvanáct bodů, patnácté místo v šampionátu jezdců – taková je zatím bilance Schumachera v americkém Haasu.

Do Formule 1 se Schumacher dostal jako šampion Formule 2 už v loňském roce, ve své první sezóně však nedokázal získat žádné body, a to především kvůli velmi slabé výkonnosti jeho monopostu.

A vstup do probíhajícího ročníku rovněž neměl vůbec ideální. Schumacher tvrdě havaroval v Saúdské Arábii a Monaku, kde doslova rozstřelil svůj monopost na dvě poloviny. Haas stála každá tato nehoda zhruba jeden milion dolarů a přesně tehdy se o jeho budoucnosti ve F1 velmi spekulovalo.

Své první body tak získal ve Velké Británii a v Rakousku, načež se jeho výkony ustálily a Schumacher nyní podává mnohem stabilnější výsledky.

Co do jeho budoucnosti jej ovšem čeká velmi důležitých několik týdnů, jelikož Haas musí rozhodnout o Schumacherově smlouvě. Ta synovi slavné legendy vyprší na konci této sezóny a jak už šéf Haasu Guenther Steiner potvrdil, o prodloužení zatím nepadlo jediné slovo.

V exkluzivním rozhovoru pro Racing News 365 však Steiner vysvětlil, že žádná jednání zatím nezapočal z důvodu, jelikož byl Schumacher spojován se sedačkou v Astonu Martin.

Steinerovo vyjádření

„Vlastně ani nevím, co Mick udělal, o smlouvě na příští rok jsme s ním nemluvili. Nemluvil s námi a my jsme nehovořili s ním, chceme tedy vidět, co se děje,“ uvedl Steiner v onom rozhovoru.

„Ta věc s Astonem Martin se udála velmi rychle, takže nikdo neměl čas o tom pořádně přemýšlet. Objevily se ale zvěsti, že by (Schumacher – pozn. red.) mohl zamířit tam, aby nahradil Vettela. Tato možnost ale rychle zmizela,“ vysvětluje.

Steiner také dále potvrdil, že rozhodnutí o budoucnosti Schumachera učiní společně s týmem Ferrari, jelikož právě Haas s italskou značkou spolupracuje. Konečné rozhodnutí prý zveřejní nejpozději do Velké ceny Itálie, a tedy do 11. září.

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Oblíbené