Spojte se s námi


Motorsport

Liga mistrů, ikona motorsportu: Nejen to představuje Velká cena Monaka pro Formuli 1

Exkluzivita, bohatství, absolutní strop. Tak by mnozí fanoušci motorsportu popsali Velkou cenu Monaka. Je to závod, ze kterého doslova čiší výjimečnost. Tato událost je ve světě Formule 1 naprostým svátkem a je právem přirovnávána k finálovému utkání fotbalové Ligy mistrů. Proč?

Publikováno

dne

Exkluzivita, bohatství, absolutní strop. Tak by mnozí fanoušci motorsportu popsali Velkou cenu Monaka. Je to závod, ze kterého doslova čiší výjimečnost. Tato událost je ve světě Formule 1 naprostým svátkem a je právem přirovnávána k finálovému utkání fotbalové Ligy mistrů. Proč? Nejen odpověď na tuto otázku nalezneme právě v tomto článku.

Zdroj: Dan Mullan, Getty Images / Red Bull Content Pool

Jak už vyplývá z nadpisu článku, Velká cena Monaka je skutečně přirovnávána k finálovému utkání fotbalové Ligy mistrů. Nikoliv pouze v den závodu, nýbrž v průběhu celého závodního víkendu nacházíme v Monaku slavné celebrity, které na této vznešené akci zkrátka nesmí chybět.

Například v minulých letech navštívili paddock McLarenu takové osobnosti jako Rowan Atkinson či americká herecká ikona Will Smith. Své si ve stáji Red Bull Racing užil také fotbalový trenér José Mourinho. Ten byl hostem Red Bullu v roce 2017 spolu s tenisovou hvězdou Serenou Williamsovou a skvělou lyžařkou Lindsey Vonnovou.

Zejména v neděli se to na okruhu v Monte Carlu doslova hemží celebritami. Nechyběl zde ani například australský herec Chris Hemsworth, který ve filmu Rivalové ztvárnil roli Jamese Hunta. Tohle však není jediným faktorem, proč tato událost připomíná natolik sváteční večery fotbalové Ligy mistrů.

Právě Monako je tratí, která má piloty prověřit ve všech aspektech jízdy. Je to okruh velice úzký, kde i sebemenší chyba může znamenat fatální nehodu. Legendární pilot Nelson Piquet to před lety označil zcela jasně: „Je to jako jezdit na kole v obýváku.“ Piloti zde musí na milimetry projet každou zatáčkou.

V roce 2003 jsme se dokonce „dočkali“ jednoho nepříliš příznivého rekordu. Tím, jak obtížné předjíždění na této trati, je jsme za celý závod neevidovali ani jedno předjetí!

Nebylo tomu tak ale vždy. První závody v monackém knížectví datujeme k roku 1929 a prvním mužem, který ovládl Velkou cenu, byl Grove-Williams na voze Buggatti 35, které bylo tou dobou jednoznačně nejlepším autem v prostředí motorsportu.

Zajímavostí je, že startovní rošt byl tehdy poskládán nikoliv na základě výsledků z kvalifikace, jak to známe dnes. Piloti byli seřazeni na start závodu pomocí jednoduchého a hazardního hlasovacího systému.

Monacké podniky byly natolik úspěšné, že se poté pořádaly každoročně. Dokonce předcházely oficiálnímu vzniku šampionátu Formule 1 v roce 1950. První oficiální Velkou cenu Monaka šampionátu F1 ovládl Juan Manuel Fangio se svou Alfou Romeo. Druhý dojel Alberto Ascari ve službách Ferrari.

Právě Ascari zažil v Monte Carlu jednu velkou nepříjemnost, a to když v zatáčce poblíž riviéry přehnal své snažení a skončil se svým voze dokonce až ve vodě! Naštěstí se jej podařilo zachránit.

Tento závodní okruh skutečně pamatuje mnohé, bohužel i jednu smrtelnou nehodu v roce 1967. Ta se stala právě v prostoru šikany Nouvelle, kde do bariéry ze slámy naboural Lorenzo Bandini. Palivo v jeho voze se naneštěstí vznítilo a jeho monopost začal hořet.

Tou dobou se taktéž začalo experimentovat s natáčením různých záběrů z vrtulníků. Vzniklý požár bylo ale velmi těžké včas uhasit, jelikož kvůli povětrnostním podmínkám začala hořet i sláma v blízkosti vozu.

Tato velmi negativní zkušenost zapříčinila velkou změnu v pravidlech a bariéry ze slámy byly ze všech závodních tratí odstraněny. Od této doby, zejména pak v osmdesátých letech, se bezpečnost závodníků stala prioritou číslo 1. Italský závodník po třech dnech zraněním a mohutným popáleninám podlehl.

Během těchto dlouhých let byl však okruh několikrát upraven. Velmi ostrá byla šikana za tunelem, kde právě boural v roce 1967 Bandini. Nyní je tato zatáčka pomalejší a nazdory minulému tisíciletí také bezpečnější. Úpravy šikany Nouvelle jsme dočkali v roce 1971.

Další úpravy se okruh dočkal o dva roky později kvůli vestavěným bazénům poblíž samotné závodní dráhy. Byly přidány zatáčky Piscine a také La Rascasse, které jsou dodnes velmi známou součástí okruhu. Dodnes nejslavnější zatáčkou je však nejpomalejší úsek okruhu v celém kalendáři F1 – Grand Hotel Casino.

Na trati je také několik únikových zón. Jedna se nachází hned v prostorou první zatáčky, další najdeme zrovna za výjezdem z tunelu v šikaně Nouvelle a třetí v poslední zatáčce před cílovou rovinkou.

Dodnes je trať neuvěřitelně úzká a přestože oproti minulému tisíciletí zde závodění ztratilo na své intenzitě, byli jsme v průběhu dlouhých let svědky několika hrozivých nehod.

V roce 2010 si ve třetím tréninku zdemoloval své Ferrari Španěl Fernando Alonso. V roce 2012 zase divokost v první zatáčce odnesl Kamuj Kobajaši, tehdy ještě na voze Sauber. V roce 2016 zase svůj Renault rozbil Jolyon Palmer. A takto bychom mohli pokračovat donekonečna.

Pánem Monaka byl po dlouhé roky nazýván Graham Hill, který je jediným jezdcem v historii, jenž dosáhl na titul Triple Crown. Britský pilot dokázal vyhrát nejen v Monte Carlu, ovládl i 24 hodin Le Mans a závod Indianapolis 500. Blízko Hillovi jsou pouze dva piloti – Fernando Alonso a Juan Pablo Montoya.

Zkušený Španěl momentálně ve službách Alpine F1 dokonce dvakrát ovládl 24 hodin Le Mans, ovšem chybí mu vítězství v americkém závodě. Naproti tomu, Montoya ovládl závod Indianapolis 500.

Nejúspěšnějším jezdcem Mekky motorsportu není nikdo jiný, než Ayrton Senna. Právě tento legendární Brazilec ukradl Hillovi titul „Mr. Monaco“. V Monte Carlu dokázal zvítězit hned šestkrát a je také jediným pilotem, který zde triumfálně projel cílem jako první pokaždé v pěti po sobě jdoucích letech.

Pětkrát zde kromě Hilla zvítězil také sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, čtyřikrát se zde z vítězství radoval Alain Prost. Tři triumfy v Monaku slavil Stirling Moss, Jackie Stewart, Nico Rosberg a Sir Lewis Hamilton. Po dvou výhrách mají například výše zmínění Lauda, Fangio či Alonso, ale také Sebastian Vettel, Mark Webber nebo David Coulthard.

Nejúspěšnějším týmem v Monaku je bezesporu McLaren. Tato stáj, která má ve svých útrobách motory Mercedes, zvítězila ve Velké ceně Monaka již patnáctkrát. Poslední vítězství však zaznamenali před dlouhými třinácti lety, kdy zde vyhrál Hamilton.

Na tomto okruhu jsme se také dočkali i několika dalších historických momentů. Například v památné sezóně v roce 1976, kdy zde jako první projel cílovou čárou Niki Lauda. Ten dokázal zlomit kletbu Ferrari, které tady díky němu vyhrálo po nekonečně dlouhých dvaceti letech!

Naposledy zde zvítězil Lewis Hamilton, a to v roce 2019. V loňském roce totiž byla Velká cena Monaka zrušena z důvodu pandemie koronaviru. Poprvé po 65 letech se na okruhu v monackém knížectví nezávodilo.

Momentálně se tato závodní dráha skládá z devatenácti zatáček. Držitelem rekordu za nejrychlejší kolo zde drží Max Verstappen se svým Red Bullem, který v roce 2018 zajel úchvatný čas 1.14:260.

Samotná trať má délku 3,34 kilometrů. Závody jsou již tradičně vypsány na 78 kol, během kterých piloti ujedou 260,5 km.

Zdroje: F1 Sport, Sport 1, Formula 1

Reklama

Motorsport

Marc Márquez se vrací do kolotoče MotoGP! V Rakousku bude z garáže Hondy přihlížet počínaní svého týmu

Osminásobný mistr světa Marc Márquez se příští víkend zúčastní Velké ceny Rakouska, avšak pouze jako divák v garáži tovární Hondy. Devětadvacetiletý Španěl pokračuje v optimistických pokrocích po poslední operaci, kterou podstoupil před dvěma týdny.

Publikováno

dne

Osminásobný mistr světa Marc Márquez se příští víkend zúčastní Velké ceny Rakouska, avšak pouze jako divák v garáži tovární Hondy. Devětadvacetiletý Španěl pokračuje v optimistických pokrocích po poslední operaci, kterou podstoupil před dvěma týdny.

Márquez v posledních měsících podstupuje důkladnou rehabilitaci poté, co se mu správně nezahojila pažní kost v pravé ruce, kterou si poranil při pádu v Jerezu během prvního závodu sezóny 2020.

Po květnové GP Itálie rozhodl odstoupit ze závodů MotoGP, aby mohl podstoupit zákrok na pažní kosti. Během procesu hojení se však otočila o 30 stupňů více, než měla. Od té doby se neobjevil ani v padoku žádné z následujících velkých cen. Rozhodl se totiž plně se zotavovat ze svých zranění doma ve Španělsku.

Vzhledem k tomu, že se jeho návrat do světa velkých cen nezadržitelně blíží, Márquez se v nadcházejícím víkendu na Red Bull Ringu znovu připojí ke svému týmu Repsol Honda. Učiní tak proto, aby se pokusil pochopit chování letošní motorky, co se s ní přesně děje a co se dá na ní vylepšit do příští sezóny.

„Honda se nachází v kritickém okamžiku a já se svým týmem hodně mluvím a snažím se pochopit letošní motorku a to, co se děje,“ vysvětlil Márquez. „Proto pojedu do Rakouska, abych si se všemi promluvil a setkal se také s personálem Hondy, se kterým bych chtěl zapracovat na budoucnosti.“

Márquez se dále zamýšlel nad svým dosavadním rehabilitačním procesem a přiznal, že se cítí optimisticky. Díky nejnovějšímu úspěšnému zákroku doufá, že se může vrátit s kondicí do doby před svým pádem v Jerezu 2020.

„Krok za krokem se cítím lépe. Kost se dobře hojí, což je ta nejlepší zpráva ze všech,“ pokračoval Márquez. „Na konci srpna mě čeká další lékařská kontrola. Poté můžeme udělat další krok s rehabilitací a opravdu začít tlačit a budovat svaly.

„Nemůžu jít ale na další operaci. Jsem přesvědčený, že ta poslední byla dobrá, ale takové myšlenky má člověk v mysli.“

Zdroj: Motorsport Week

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Hamilton: Konec kariéry? Formuli 1 mám stále co nabídnout. Co řekl britský šampion v nedávném rozhovoru?

Formule 1 se aktuálně nachází v povinné letní přestávce a o spoustu vyjádření se aktuálně stará Lewis Hamilton. Ten totiž v nedávném rozhovoru prohlásil, že královně motorsportu má stále co nabídnout nejen na trati a aktuálně se nehodlá loučit. Co řekl v nedávném rozhovoru?

Publikováno

dne

Formule 1 se aktuálně nachází v povinné letní přestávce a o spoustu vyjádření se aktuálně stará Lewis Hamilton. Ten totiž v nedávném rozhovoru prohlásil, že královně motorsportu má stále co nabídnout nejen na trati a aktuálně se nehodlá loučit. Co řekl v nedávném rozhovoru?

Piloti Formule 1 z předchozí generace už pomalu, ale jistě ukončují své kariéry. V loňském roce královnu motorsportu opustil Kimi Räikkönen, letos je to také poslední rok pro Sebastiana Vettela.

A během příštích dvou let už ve F1 zřejmě neuvidíme ani Fernanda Alonsa a Lewise Hamiltona, byť jsou oba dva stále velmi dobrými piloty. Závodit ale nelze donekonečna.

Sedminásobný mistr světa tak stále tvrdí, že zatím F1 nehodlá opouštět. Jeho smlouva v Mercedesu vyprší na konci sezóny 2023 a jak Hamilton sám říká, stále cítí, že má šanci dosáhnout na mnoho úspěchů nejen na závodní dráze, ale i mimo ni.

Letošní šampionát je však už téměř rozhodnutý, když se lídr pořadí Max Verstappen těší obrovskému náskoku na druhého Charlese Leclerca. Hamilton se tak pravděpodobně soustředí na příští rok, když bude chtít zabojovat o osmý titul mistra světa. Odchod Vettela jej prý každopádně k ukončení kariéry neinspiroval.

Diverzita, rozmanitost, ekologie

„Myslím, že je to připomínka toho, že jsem v té části své kariéry, kdy lidé, se kterými jsem přišel a s nimiž jsem tak dlouho závodil, začnou přestávat,“ řekl Hamilton na tiskové konferenci po Velké ceně Maďarska.

„Než se nadějeme, Fernando už tady taky nebude, no a kdo potom zbývá? Asi budu nejstarší! Ale ne, ani to mě nepřimělo přemýšlet o odchodu do důchodu,“ doplňuje.

„Momentálně přemýšlím o tom, jaké kroky mohu udělat a jak můžeme toto auto vylepšit, aby tento tým znovu zvítězil. Přemýšlím ale také o tom, co můžeme udělat v rámci našeho boje za větší rozmanitost, uvažuji nad mnoho věcmi,“ vysvětluje.

Hamilton se totiž kromě závodní kariéry věnuje také také své charitativní nadaci Mission 44, prostřednictvím které zůstává oddán diverzitě a pomáhá začlenit se do Formule 1. Jak totiž posléze sám pronesl, stále má „ve své nádrži“ řadu nápadů a může toho hodně přinést.

Britský závodník také ocenil Vettela za jeho aktivistickou práci při zdůrazňování ekologických problémů a humanitárních snah během kariéry pilota F1 a doufá, že bude pokračovat v tom, co německý jezdec prosazoval.

Zdroje: F1, Mercedes-AMG Petronas F1,

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Přece není možné, aby mě takhle podvedli! Hamilton se vrátil k VC Abú Dhabí a podal další vyjádření

Loňský souboj o mistrovských titul byl jedním z nejlepších, co Formule 1 ve své historii nabídla. Tedy z čisté divácké perspektivy. Loňská sezóna totiž byla spojena se značnými kontroverzemi, velké finále v Abú Dhabí nevýjimaje. A právě k poslednímu podniku sezóny 2021 se vrátil Lewis Hamilton a podal další vyjádření.

Publikováno

dne

Loňský souboj o mistrovských titul byl jedním z nejlepších, co Formule 1 ve své historii nabídla. Tedy z čisté divácké perspektivy. Loňská sezóna totiž byla spojena se značnými kontroverzemi, velké finále v Abú Dhabí nevýjimaje. A právě k poslednímu podniku sezóny 2021 se vrátil Lewis Hamilton a podal další vyjádření.

Byl to jeden z nejkontroverznějších momentů v historii F1. Vskutku hollywoodské finále, po kterém nakonec získal titul Max Verstappen. Abychom si to tedy ještě jednou připomenuli – těsně před koncem VC Abú Dhabí boural pilot Williamsu Nicholas Latifi.

V důsledku havárie tak na trať vyjel safety car a podle klasické procedury měl ředitel závodu Michael Masi pustit všechny, kteří ztráceli na lídra závodu 1 kolo před safety car, aby odkroužili ono jedno kolo a zařadili se zpět na onen bezpečnostní vůz ve správném pořadí.

Tato procedura by však časově vyšla takovým způsobem, že by jezdci dokončili závod za safety carem. Masi tak rozhodl, že bezpečnostní vůz budou moci předjet pouze ti piloti, kteří se nacházejí mezi Hamiltonem a Verstappenem. Dlužno dodat, v tom prvním případě by titul slavil britský závodník.

Piloti, které Masi pustil, aby dohnali svou ztrátu jednoho kola však nestačili odjet ono jedno kolo, aby se zařadili zpátky za safety car a připojili se ke zbytku startovního pole ve správném pořadí.

Poslední kolo se tak mohlo závodit, Masi však svým rozhodnutím velmi ovlivnil souboj o titul, byť si jej Verstappen vzhledem k průběhu sezóny zřejmě zasloužil víc. Jezdec Red Bullu totiž na červené sadě pneumatik neměl problém dostat před Hamiltona a vyhrát nejen VC Abú Dhabí, nýbrž i celý šampionát.

Hamiltonovo vyjádření

„Postupně vidíte, jak se věci začínají vyvíjet a posléze se mé nejhorší obavy naplnily. Říkal jsem si, že není možné, aby mě takhle podvedli. To není možné. To se nestane. To určitě ne,“ uvedl Hamilton v rozhovoru pro Vanity Fair.

„Nevím, jestli opravdu dokážu slovy vyjádřit ten pocit, který jsem měl. Pamatuji si, jak jsem tam jen nevěřícně seděl a uvědomoval si, že si musím rozepnout pásky, musím se odtamtud dostat, musím se z toho dostat, musím najít sílu,“ dodává.

„A byl to jeden z nejtěžších okamžiků, který jsem zažil za hodně dlouhou dobu. Věděl jsem, co se stalo. Věděl jsem, jaká rozhodnutí byla učiněna a proč. Ano, věděl jsem, že něco není v pořádku,“ vidí to jasně Hamilton.

Důsledky velkého finále v Abú Dhabí

Po téhle události se sedminásobný mistr světa zcela odmlčel ze sociálních sítí a velmi silně se spekulovalo nad tím, zda se rozhodne ukončit svou kariéru.

Rovněž jeho tým byl i přes oslavy zisku konstrukterského titulu zdrcený a ohledně Hamiltona nepodával téměř žádná vyjádření. FIA poté zveřejnila stanovisko svého vyšetřování zakončené tím, že o osudu Velké ceny Abú Dhabí 2021 rozhodla lidská chyba.

Nový prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navíc poté Masiho z funkce odvolal. Od letošního ročníku tak máme dva ředitele závodů, kterými jsou Niels Wittich a Eduardo Freitas.

Hamilton v kariéře pilota Formule 1 i nadále pokračuje, přičemž ve svém nedávném prohlášení uvedl, že odchod legendy Sebastiana Vettela jej ke konci kariéry neinspiruje, ba naopak chce ve F1 i nadále závodit.

Zdroje: F1, Vanity Fair

Pokračovat ve čtení

Oblíbené