Spojte se s námi


Motorsport

Gabriel Bortoleto bude příští rok debutovat za Sauber ve F1. Vše, co potřebujete vědět o brazilském nováčkovi

Tým F1 Sauber nedávno oznámil, že v příští sezoně nepočítá se stávající dvojicí závodníků Valtteri Bottas a Kuan-jü Čou. Švýcarská organizace se základnou v Hinwilu už v dubnu podepsala německého veterána Nica Hülkenberga. A od té doby se vedou živé diskuse, kdo obsadí druhou sedačku.

Publikováno

dne

Tým F1 Sauber nedávno oznámil, že v příští sezoně nepočítá se stávající dvojicí závodníků Valtteri Bottas a Kuan-jü Čou. Švýcarská organizace se základnou v Hinwilu už v dubnu podepsala německého veterána Nica Hülkenberga. A od té doby se vedou živé diskuse, kdo obsadí druhou sedačku. Nyní je tedy jasno. Jezdeckou sestavu Sauberu (dnes už de facto automobilky Audi) doplní 20letý Brazilec Gabriel Bortoleto.

  • Synek z bohaté rodiny
  • Pod křídly Fernanda Alonsa
  • Juniorem McLarenu díky Emanuele Pirrovi

Kdo je Gabriel Bortoleto?

Rodák ze São Paula se narodil 14. října 2004 do rodiny bohatého podnikatele Lincolna Oliveiry (sám jezdec ovšem používá příjmení své matky). Lincolnovy podnikatelské aktivity zahrnují zejména oblast telekomunikací, nicméně se též angažuje v motorsportu.

Posledních pět let je majoritním vlastníkem jihoamerické série cestovních vozů Stock Car Pro, jež má základnu v Brazílii. Oba jeho synové tak mohli začít obvyklou cestu v motokárách. Mladší Gabriel zde dosáhl největších úspěchů v roce 2018, když skončil třetí v mistrovství Evropy i světa kategorie OK-Junior.

Začátky v monopostech

Ve dvanácti letech se přestěhoval Gabriel Bortoleto do Itálie, takže zcela vynechal domácí formule. Nešel tedy ani klasickou cestou jihoamerických závodníků, kteří se nejčastěji přesouvají za evropskou kariérou do Španělska (typicky třeba Franco Colapinto apod.).

Místo toho debutoval v prestižním mistrovství italské F4. V barvách špičkové organizace otce a syna Rosinových Prema Powerteam (dnes Prema Racing) vyhrál prostřední závod v Mugellu a celý šampionát zakončil na pátém místě.

Spolupráce s Fernandem Alonsem

V roce 2021 povýšil do evropského šampionátu Regionální formule, kde strávil celkem dva roky. První sezonu odjel za někdejší stáj Fernanda Alonsa FA Racing. Hvězdný Španěl dal tedy této organizaci především svůj název, o samotný provoz se staral nizozemský MP Motorsport.

Každopádně FA Racing nepatřil k těm nejsilnějším, a proto přešel Gabriel Bortoleto následující rok ke francouzské ekipě R-ace GP. S mistrovským týmem Thibauta de Mérindola se mu dařilo o poznání víc. Zvítězil ve Spa i v Barceloně a v konečném hodnocení obsadil šestou příčku.

Tím na sebe opět upoutal pozornost dvojnásobného mistra světa F1. V polovině září 2022 ho tak Alonso zařadil mezi piloty své společnosti A14 Management. Ta se stará o kariéry mladých závodníků a kromě Bortoleta zastupuje například Nikolu Tsolova z F3 nebo závodnici F1 Academy Chloe Chambersovou.

Gabriel Bortoleto jako eso F2 a F3

S podporou A14 Management loni debutoval za Trident ve F3. Spojení s italskou sqadrou přitom nemohlo dopadnout lépe. Když s ním manažer stáje Giacomo Ricci podepisoval smlouvu, jistě sám netušil, že brazilský nováček na první pokus ovládne šampionát. Právě tato sezona znamenala zásadní zlom v Bortoletově kariéře.

Postup do F2 v tomto roce tedy znamenal logický krok. Gabriel Bortoleto tentokrát vyměnil Trident za britskou Invictu a opět neprohloupil. Cupová série totiž od letoška přešla na nové vozy Dallara F2 2024. A zatímco inženýři mnoha jiných týmů se doteď potýkají s optimálním nastavením svých aut, Invictě se v průběhu sezony podařilo najít na většině okruhů ten správný set-up.

Brazilský pilot měl sice pomalejší rozjezd, ale koncem června vyhrál ve Spielbergu svůj první závod. Stejný výsledek pak zopakoval i v Monze. Na italské dráze přitom startoval z poslední pozice, protože kvůli havárii během kvalifikace nestihl zajet žádný reprezentativní čas.

Jinak ale Bortoleta zdobí hlavně skvělá konzistence. Díky ní opanoval „ef trojky“ a nyní vede i šampionát F2. Největší konkurent v boji o titul, Francouz Hadjar z Camposu, na něj ztrácí dva podniky před koncem 4,5 bodu. Pakliže se Gabrielovi podaří první příčku udržet, zařadí se po bok jezdců, jako jsou George Russell, Charles Leclerc či Oscar Piastri.

Brazilcovy vazby na McLaren

Měsíc po zisku titulu ve F3 po talentovaném synkovi z bohaté rodiny sáhl McLaren. Začátkem října 2023 se tak Gabriel Bortoleto připojil k jeho programu mladých jezdců. Ten je obecně známý jako McLaren Driver Development Programme, ale běžně se používá pouze zkratka MDDP.

Konkrétně tedy Bortoleta přivedl do legendárního týmu bývalý pilot F1 Emanuele Pirro. 62letý Ital v té době MDDP vedl, než ho zkraje letošního roku vystřídala Stephanie Carlinová. Gabriela nicméně dobře znal už z předchozích let. Pirrův mladší syn Goffredo totiž pracuje u Premy a Bortoletovi dělal inženýra během jeho sezony v italském šampionátu F4.

Přesto si závodník ze São Paula musel na své první kilometry za volantem „ef jedničky“ dlouho počkat. První příležitost dostal až letos v září. V rámci TPC (testování se staršími modely aut) řídil na Red Bull Ringu dva roky starý vůz McLaren MCL36.

Protože má stáj z Wokingu dlouhodobě podepsané oba jezdce (Norrise a Piastriho), rozhodl se její šéf Andrea Stella, že nebude svému juniorovi bránit v postupu do F1 s jiným týmem. Gabriel Bortoleto tak na konci roku MDDP opustí, čímž jeho vazby na McLaren definitivně zaniknou.

Zdroj: Sauber, F1

Reklama

Oblíbené