Spojte se s námi


Motorsport

FIA reaguje na žádosti jezdců a zavádí novou směrnici! Ta může promluvit i do rozložení sil startovního pole

Mezinárodní automobilová federace (FIA) reaguje na volání jezdců a z důvodu bezpečnosti hodlá řešit problémy s poskakováním monopostů. Před Velkou cenou Kanady tak zavádí novou směrnici.

Publikováno

dne

Mezinárodní automobilová federace (FIA) reaguje na volání jezdců a z důvodu bezpečnosti hodlá řešit problémy s poskakováním monopostů. Před Velkou cenou Kanady tak zavádí novou směrnici.

FIA nakonec skutečně vyslyšela kritiku jezdců s ohledem na porpoising, nebo-li poskakování monpostů na rovinkách a zavádí novou technickou směrnici, která zaručuje krátkodobá i dlouhodobá opatření.

Jezdci se nejhlasitěji ozvali na pravidelném pátečním brífinku v Baku, a to poté, co několik jezdců utrpělo problémy s krkem a zády.

Na ono poskakování doposud nejvíce trpěly stáje Ferrari a Mercedesu, na bolesti zad si nejvíce stěžovali Lewis Hamilton, George Russell a Carlos Sainz, nově však také Pierre Gasly na AlphaTauri a řada dalších.

Nutno podotknout, po Velké ceně Ázerbájdžánu se až na Fernanda Alonsa všichni piloti shodli, že porpoising je skutečně velkým problémem a měla by jej řešit i samotná FIA.

„Po osmém podniku letošního mistrovství světa FIA formule 1, během něhož se opět projevil jev aerodynamických oscilací (porpoising) nové generace vozů F1 a jeho vliv během závodu a po něm na fyzickou kondici jezdců, se FIA jako řídící orgán tohoto sportu rozhodla, že v zájmu bezpečnosti je nutné zasáhnout a požadovat, aby týmy provedly nezbytné úpravy ke snížení nebo odstranění tohoto jevu,“ stojí v prohlášení FIA.

Je také zapotřebí poznamenat, že onu novou směrnici může FIA vydat i bez jednomyslného souhlasu týmů, pakliže se to týká právě bezpečnosti.

Mezinárodní automobilová federace má zkrátka obavy o zdraví jezdců, samozřejmě v důsledku porpoisingu. FIA dále uvedla, že novou technickou směrnici vydala s cílem poskytnout týmům vodítko ohledně opatření, která FIA hodlá příjmout v rámci řešení tohoto problému.

Jaké řešení se tedy momentálně nabízí? FIA zavede maximální míru poskakování, přičemž týmy se do nastavené hodnoty budou muset vejít. Nutno podotknout, tohle rozhodnutí může ovlivnit rozložení sil ve startovním poli.

Pokud totiž Formule 1 nenajde co do vývoje monopostů nějaké vylepšení, budou muset týmy přistoupit například na změnu světlé výšky. To je však ve světě Formule 1 nežádoucí, a to z toho důvodu, že při změně světlé výšky přijdou monoposty o výkon a část přítlaku i v zatáčkách.

Zdroje: FIA, Motorsport

Reklama

Motorsport

VIDEO: Děsivá nehoda ve Formuli 2! Systém Halo zachránil další život

Fanoušci v anglickém Silverstonu na nedělní drama nemuseli čekat až na závod Formule 1. Tribuny ztichly již v prvním kole hlavního závodu F2, když byly svědky letícího monopostu Dennise Haugera, který přistál na Royi Nissanym.

Publikováno

dne

Fanoušci v anglickém Silverstonu na nedělní drama nemuseli čekat až na závod Formule 1. Tribuny ztichly již v prvním kole hlavního závodu F2, když byly svědky letícího monopostu Dennise Haugera, který přistál na Royi Nissanym.

Izraelskému závodníkovi se start závodu nevydařil. Propadl se polem o několik míst, a když vyjel ze zatáčky Stowe, musel se bránit útoku Haugera.

Loňskému šampionovi F3 zkřížil cestu, zničil pravou přední pneumatiku a poslal ho mimo trať.

Hauger se svým neovladatelným vozem vjel na vysoký obrubník lemující vjezd do poslední šikany, který ho vymrštil do vzduchu.

Jeho Prema dopadla právě na projíždějícího Nissanyho, a to přímo na Svatozář (anglicky Halo), jež chrání piloty před podobnými nárazy.

Tento ochranný systém byl ve Formuli 2 představen v roce 2018 a od té doby stále dokazuje, že do motorsportu patří.

FIA se v posledních letech na bezpečnost závodníků zaměřila a dnešní incident dokazuje, že dělá všechny správné kroky pro to, aby se neopakovaly tragédie jako v roce 2019, kdy o život přišel francouzský talent Anthoine Hubert.

Zdroj: F2

Pokračovat ve čtení

Motorsport

F1 zná nového držitele pole position, kvalifikaci v Británii výrazně ovlivnil déšť

Podruhé za sebou se Formule 1 dočkala mokré kvalifikace. A na okruhu Silverstone se to znovu byla nádherná podívaná. Pole position získal poprvé v životě Carlos Sainz, se kterým bude v první řadě stát lídr šampionátu Max Verstappen.

Publikováno

dne

Podruhé za sebou se Formule 1 dočkala mokré kvalifikace. A na okruhu Silverstone se to znovu byla nádherná podívaná. Pole position získal poprvé v životě Carlos Sainz, se kterým bude v první řadě stát lídr šampionátu Max Verstappen. Překvapením byl výkon Nicholase Latifiho, který dostal Williams do Q3.

První část kvalifikace přinesla klasický boj s osychající tratí. Piloti se neustále zlepšovali a poslední, nepostupová, pětka se měnila každou chvíli. Někteří piloti se rozhodli v polovině úvodního dějství přezout na nové pneumatiky do přechodných podmínek.

Nejpřekvapivějším výsledkem Q1 bylo vypadnutí Alexandera Albona na úkor jeho týmového kolegy Nicholase Latifiho. Ten totiž jezdil se starou verzí monopostu Williamsu, která měla být až o vteřinu pomalejší.

Z poslední pětice kromě 16. Albona odstartují 17. Kevin Magnussen (Haas), 18. Sebastian Vettel (Aston Martin), 19. Mick Schumacher (Haas) a 20. Lance Stroll (Aston Martin). Q1 vyhrál suverénně Max Verstappen s časem 1:39.129.

V patnáctiminutovém prostředním bloku se sice na trať vracely kapky, i tak ale s velkou aktivitou jezdců okruh zrychloval každým kolem. Zhruba sedm minut před koncem déšť zintenzivnil a časy výrazně zpomalovaly. Jezdci od jedenáctého místa dál se ještě snažili probojovat se do Q3, ale marně.

Startovací pozice pro zbytek druhé desítky byly určeny následovně: 11. Pierre Gasly (Alpha Tauri), 12. Valtteri Bottas (Alfa Romeo), 13. Júki Cunoda (Alpha Tauri), 14. Daniel Ricciardo (McLaren), 15. Esteban Ocon (Alpine). Q2 vyhrál opět Max Verstappen, tentokrát časem 1:40.655.

V závěrečných dvanácti minutách byl hlavním favoritem na pole position Max Verstappen. Jezdci významně bojovali se svými monoposty, sám Verstappen dokonce skončil v hodinách. Blížící se déšť opět míchal kartami a boj o první místo gradoval.

A nakonec velmi nečekanou pole position získal Carlos Sainz na Ferrari. První výhra v kvalifikaci pro španělského jezdce v barvách Ferrari tak přišla po roce a půl ve stáji z Maranella. Druhý odstartuje Max Verstappen, třetí Charles Leclerc.

Finální pořadí Q3: 1. Carlos Sainz (Ferrari), 2. Max Verstappen (Red Bull), 3. Charles Leclerc (Ferrari), 4. Sergio Pérez (Red Bull), 5. Lewis Hamilton (Mercedes), 6. Lando Norris (McLaren), 7. Fernando Alonso (Alpine), 8. George Russell (Mercedes), 9. Kuan-jü Čou (Alfa Romeo), 10. Nicholas Latifi (Williams)

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Závod F1 ve Velké Británii údajně plánují narušit demonstranti. Tamní policie varuje před možným nebezpečím

Britská policie před několika hodinami přišla s informací, že protestující lidé hodlají narušit nedělní Velkou cenu Velké Británie na okruhu v Silverstone. Úřady hodlají reagovat navýšením počtu bezpečnostních složek, i tak ovšem varují na možné riziko.

Publikováno

dne

Britská policie před několika hodinami přišla s informací, že protestující lidé hodlají narušit nedělní Velkou cenu Velké Británie na okruhu v Silverstone. Úřady hodlají reagovat navýšením počtu bezpečnostních složek, i tak ovšem varují na možné riziko.

V průběhu závodního víkendu má dění ve Velké Británii navštívit zhruba 400 tisíc diváků. Konkrétně nedělní závod by pak mělo přímo na tribunách a v okolí okruhu sledovat 140 až 150 tisíc fanoušků.

Tamní policie však varuje před bezpečností celé akce. Podle webu The Guardian obdržely úřady důvěryhodné informace o tom, že demonstranti plánují narušit Velkou cenu Velké Británie a vběhnout na závodní okruh.

„Obdrželi jsme důvěryhodné informace o tom, že skupina protestujících plánuje narušit průběh závodu a případně vniknout na trať v den závodu,“ stojí v prohlášení místní policie.

„Především bych chtěl apelovat přímo na tuto skupinu lidí a důrazně vás žádám, abyste neohrožovali sebe, jezdce, stejně jako mnoho maršálů, dobrovolníků a členů veřejnosti,“ uvedl vrchní inspektor Tom Thompson.

Na jejich twitterovém účtu se nicméně můžete podívat i na další příspěvky. Ty hovoří například o tom, že úřady navýší pro nedělní Velkou cenu Velké Británie počet policistů a členů zásahové jednotky na tribunách a v okolí závodního okruhu Silverstone.

Jak také uvádí výše zmíněný server The Guardian, v historii Formule 1 už se něco podobného stalo, byť nešlo o tak plánovanou akci, kterou má čekat tato Velká cena letos.

Před dvěma lety policie zatkla čtyři demonstranty ze skupiny Extinction Rebellion, kteří se nejenže dostali na okruh nelegálně, ale vtrhli na trať, zatímco se tehdejší Velká cena Velké Británie konala „za zavřenými dveřmi“.

Známějším případem je však událost z roku 2003, když známý demonstrant a bývalý kněz Neil Horan vtrhl na okruh s cílem upozornit máváním na náboženské transparenty. Za tento čin si následně odseděl dva měsíce ve vězení.

Zdroje: F1, The Guardian

Pokračovat ve čtení

Oblíbené