Spojte se s námi


Motorsport

Vyhrožovali mi zabitím! Timo Glock přiznal některé skutečnosti po VC Brazílie 2008. I rodiče se báli, říká

Jeden z nejslavnějších závodů Formule 1 v celé její historii – takto můžeme zcela bezpečně interpretovat Velkou cenu Brazílie 2008. V posledním podniku sezóny se tehdy rozhodovalo o titulu mistra světa, který získal Lewis Hamilton. Významnou měrou se na tom však podílel Timo Glock, jenž prozradil, že mu dokonce vyhrožovali zabitím.

Publikováno

dne

Jeden z nejslavnějších závodů Formule 1 v celé její historii – takto můžeme zcela bezpečně interpretovat Velkou cenu Brazílie 2008. V posledním podniku sezóny se tehdy rozhodovalo o titulu mistra světa, který získal Lewis Hamilton. Významnou měrou se na tom však podílel Timo Glock, jenž prozradil, že mu dokonce vyhrožovali zabitím.

Souboj o mistrovský titul v roce 2008 ovlivnil Němec Glock (Panasonic Toyota Racing), byť zcela jiným způsobem než jak bitvu o celkové prvenství zdramatizoval Nicholas Latifi v loňském finále v Abú Dhabí.

Objektivně ale můžeme poznamenat, že zrovna v tomhle případě platí rčení „tohle je sport, stává se to.“ Bitvu o titul zkrátka může ovlivnit i průměrný závodník, který se spíše pohybuje na středu pole, respektive na jeho konci a o samotný titul vlastně vůbec nebojuje.

Glock se ovšem v posledních kolech Velké ceny Brazílie 2008 nacházel na páté pozici. Nutno podotknout, o mistrovský titul tehdy bojovali dva piloti – Hamilton (McLaren) a Felipe Massa (Ferrari).

Těsné finále

Před velkým finále ročníku 2008 byl právě Hamilton s 94 body lídrem šampionátu jezdců a na druhého Massu měl náskok sedmi bodů. Pilot Ferrari tak logicky na svém kontě měl 87 bodů. Ještě v průběhu závodu to vypadalo, že kýžené prvenství získá brazilský pilot, jeho závěr však přinesl déšť a velké zmatky.

A právě tehdy sehrál Glock svou roli. Německý závodník ve službách Toyoty na pneumatikách do sucha na trati zůstal. No a díky vydatnému dešti, v posledním kole sezóny 2008 Hamilton Glocka předjel a dostal se na páté místo.

Byť tedy Massa tehdejší Velkou cenu Brazílie vyhrál, Hamiltonovi právě páté místo k zisku titulu stačilo. V těchto časech byl totiž systém bodování ještě velmi rozdílný. Oproti dnešku v cíli závodu bodovalo pouze 8 jezdců, přičemž vítěz získal deset bodů, druhý pilot v pořadí osm, třetí šest, čtvrtý pět, pátý čtyři, šestý tři, sedmý dva a osmý pouze jeden bod.

Dnes již sedminásobný šampion v roce 2008 získal svůj první titul, rozhodl jediný bod – Hamilton 98 bodů, Massa 97. Naprosto infarktový závěr pro všechny zúčastněné.

Glockovo přiznání

V nedávném díle oficiálního F1 podcastu zvaném Beyond The Grid pak Glock jeho situaci vysvětlil.

„Ten den jsem se na trati snažil odvést svou práci co nejlépe. Byli jsme sedmí a devátí a rozhodli jsme se zůstat na trati na suchých pneumatikách. Pamatuji si, jak jsem týmu tři kola před koncem říkal, že to skončí katastrofou, protože ty mraky přijdou během jednoho, dvou kol.

Říkal jsem si, že pokud bude pršet, bude to chaos. Z boxové zdi mi bylo řečeno, že zůstaneme venku, že nemáme co ztratit. Před posledním kolem jsem viděl, že prší, a řekl jsem týmu, že musím zastavit, bylo nemožné, abych to poslední kolo přežil. Odpověděli mi, že už nemohu zastavit, že boxy jsou zavřené kvůli pódiovému ceremoniálu,“ řekl Glock.

Ve výše přiloženém twitterovém příspěvku pak najdete onboard záběry, jež celou situaci spolehlivě dokumentují. Glock zkrátka v dešti na suchých pneumatikách neměl žádnou přilnavost a byl vůči Hamiltonova útoku naprosto bezbranný.

„Po závodě mi můj inženýr řekl, že Lewis je šampion, ale neřekl mi, že jsem o mistrovství světa rozhodl já. Když jsem dojel do boxové uličky, potřásl jsem mu rukou a pogratuloval před tisícovkami brazilských fanoušků. O chvíli později za mnou přišli všichni novináři a zeptali se mě, proč jsem pomohl Lewisovi, proč jsem rozhodl o titulu,“ prozradil Glock.

Dopisy, vyhrožování a zloba brazilských fanoušků

Ze strany fanoušků pak Glock čelil vskutku masivní kritice a můžeme říci, že některé dopisy, které mu samotní fanoušci zaslali, byly svým obsahem dalece za hranou. Tohle už zkrátka se sportem nic společného nemá.

„Při čtení dopisů, které mi přišly, mi běhal mráz po zádech, dokonce i rodiče se báli. Někteří z nich žádali, aby mi navždy zakázali závodit, jiní mě chtěli dokonce zabít. Nebylo snadné každý rok jezdit do Brazílie, ale když Formule 1 zveřejnila záběry z onboard kamery, všechno se změnilo. Nechápu, proč to trvalo pět let. Mnoho lidí změnilo svůj pohled na věc,“ uzavřel.

Zdroje: F1, podcast Beyond The Grid, F1 Sport

Reklama

Motorsport

Kolize Mercedesů, trápení Leclerca a obrovský skok Mclarenu kupředu. Napínavou kvalifikaci VC Španělska ovládl Verstappen

Formule 1 se po zastávce v Monaku přesunula na okruh ve Španělské Barceloně. V sobotní kvalifikaci dle očekávání získal po přesvědčivém výkonu pole position Max Verstappen. Domácím fanouškům udělal radost skvělým výkonem Carlos Sainz, který do Velké ceny odstartuje z první řady. O největší překvapení se postaral Lando Norris, svůj MCL60 postaví na startu na třetí místo.

Publikováno

dne

Formule 1 se po zastávce v Monaku přesunula na okruh ve Španělské Barceloně. V sobotní kvalifikaci dle očekávání získal po přesvědčivém výkonu pole position Max Verstappen. Domácím fanouškům udělal radost skvělým výkonem Carlos Sainz, který do Velké ceny odstartuje z první řady. O největší překvapení se postaral Lando Norris, svůj MCL60 postaví na startu na třetí místo.

Circuit de Barcelona-Catalunya prošel před letošním podnikem výraznou změnou, byla zrušena šikana v poslední sekci trati, a okruh tak staronově zakončují dvě rychlé pravoúhlé zatáčky. Na této konfiguraci se v posledním sektoru závodilo naposledy v roce 2006. Jediný pilot na roštu, jenž tuto variantu posledního sektoru už zná, je Fernando Alonso.

Q1

Po dešti, který výrazně ovlivnil sprintový závod Formule 2 a z části i poslední trénink F1, vyrarazili piloti na již suchou trať. Poslední zbytky vody zůstaly v zatáčce 10. V té se hned při výjezdu z boxů roztočil Júki Cunoda a při svém prvním pokusu o rychlé kolo i Valtteri Bottas a Nyck de Vries.

Na trati se neudrželi ani Alex Albon a Fernando Alonso. Přestože se všem pilotům podařilo na trať z kačírku vrátit, vyvěsilo ředitelství závodu červené vlajky.

Po restartu se dlouho trápili Leclerc na Ferrari a Pérez na Red Bullu. Oba piloti se pět minut před koncem Q1 nacházeli na nepostupových příčkách. Spolu s nimi se na chvost pole zařadili Cunoda, Albon a Sargeant.

V posledních minutách se trať znatelně zahřála a spolu s tím se pochopitelně zrychlovaly časy všech pilotů. To znamenalo velký problém pro Péreze a Leclerca, kteří se pokusili zajet svá „záchranná“ kola co nejdříve.

Mexičan ve službách Red Bullu se vyšvihl na čtvrté místo, po pokusech ostatních pilotů ale spadl až na poslední postupové místo. To závodník Ferrari takové štěstí neměl. Vedle jeho jména na výsledkové tabuli po skončení kvalifikace svítilo číslo 19 a z kvalifikace tak vypadl.

Leclerc se na start zařadí do sendviče z Williamsů. Nejpomalejší čas zajel Logan Sargeant, výkon jeho kolegy Albona stačil jen na 18. místo.

Potenciál Haasu se nepodařilo naplno využít Magnussenovi. Na Hülkenberga ztratil 6 desetin vteřin a vybojoval si pouze 17. příčku.

Nejlepším z nepostupujících byl Valtteri Bottas. Finský pilot ztratil na patnáctého Péreze pouhou destinu sekundy.

Q2

Druhá kvalifikace se ze začátku nesla v klidnějším duchu. Tempo udával od začátku Verstappen, kterému se nejvíce přiblížil Hamilton. Na nepostupových příčkách se po prvních kolech dle očekávání seřadily oba Mclareny, obě AlphaTauri a Haas Nica Hülkenberga.

Noční můru při druhém pokusu zažil Pérez. Při nájezdu do páté zatáčky ztratil kontrolu nad svým RB19 a zajel na výlet do kačírku. Na zastávku v boxu už nezbyl čas a poslední pokus tak musel zajet se špinavými pneumatikami. O 5 setin se nakonec do Q3 neprobojoval.

Dalším překvapujícím vypadajícím se stal George Russell. V průběhu celé kvalifikace měl problémy se zahřátím pneumatik a jeho čas mu zajistil dvanácté místo.

K poněkud kuriózní situaci došlo v závěru kvalifikace mezi oba piloty Mercedesu. Na cílové rovince se Hamilton snažil předjet Russella, který o svém kolegovi nevěděl, překřížil mu cestu a poškodil přední křídlo.

Sedminásobnému mistrovi světa ale pokažený pokus vadit nemusel. Do třetí kvalifikace se dostal pohodlně ze čtvrtého místa.

Spolu s Pérezem a Russellem vypadli v druhé kvalifikaci Kuan-jü Čou, Nyck de Vries a Júki Cunoda.

Q3

S kvalifikací v Barceloně musí být nadmíru spokojen Mclaren. Oba závodníci britského týmu se dostali do top 10, Norris se dokonce po úžasném výkonu zařadí na startu na 3. místo.

Úplně odlišné závody čekají v neděli piloty Ferrari. Zatímco Leclerc bude mít před sebou téměř nadlidský úkol, probojovat se z předposledního místa na body, Sainz bude z druhého místa na startu atakovat pódiové umístění.

Narozdíl od Sainze se domácí kvalifikace nevydařila Alonsovi. Kvůli poškození podlahy nemohl ze svého monopostu vymáčknout maximum a závod ostartuje z devátého místa. Jeho týmový kolega Stroll skončil v kvalifikaci šestý.

Skvělou sobotu má za sebou i tým Alpine. Esteban Ocon zajel ve třetí kvalifikaci sedmý nejrychlejší čas, Gasly dokonce čtvrtý. Gaslyho pozice na startu je ale v ohrožení kvůli dvěma případům, ve kterých v dřívějších fázích kvalifikace překážel v cestě pilotům při rychlých kolech.

Absolutně dominantní byl již tradičně Max Verstappen. Nizozemský fenomén na zbytek pole najel půl vteřiny, a to ani nedokončil svůj poslední pokus, ve kterém byl ještě rychlejší. Lídr šampionátu v Barceloně získal 24. pole position v kariéře.

Konečné výsledky kvalifikace a zároveň tedy i předběžné pořadí na startu zítřejšího závodu si můžete prohlédnout na příspěvku níže.

Zdroj: F1TV

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Můžeme vyhrát každý závod letošní sezóny, říká Verstappen. Jak okomentoval dominanci Red Bullu ve F1?

Absolutní dominance Red Bullu – asi tímto způsobem jde nejvýstižněji označit dosavadní průběh letošní sezóny Formule 1. Může ale rakouský tým opravdu vyhrát všechny závody letošní sezóny? Na to odpovídal Max Verstappen na tiskové konferenci před Velkou cenou Španělska.

Publikováno

dne

Absolutní dominance Red Bullu – asi tímto způsobem jde nejvýstižněji označit dosavadní průběh letošní sezóny Formule 1. Může ale rakouský tým opravdu vyhrát všechny závody letošní sezóny? Na to odpovídal Max Verstappen na tiskové konferenci před Velkou cenou Španělska.

Max Verstappen z dosavadních šesti velkých cen dokázal čtyřikrát zvítězit, dvakrát dojel druhý. Jeho týmový kolega Sergio Pérez je na tom co do počtu získaných bodů o něco hůře, i tak to ale stačí na to, aby jezdci Red Bullu vévodili šampionátu jezdců.

Navíc rakouská stáj vede také Pohár konstruktérů, když za šest závodů získala už 249 bodů. To je zkrátka neuvěřitelné číslo.

Nejbližším konkurentem pro jezdce Red Bullu co do šampionátu jezdců je Fernando Alonso se ziskem 93 bodů. Právě v pořadí týmů je však propast ještě větší. Na druhém místě je momentálně Aston Martin, který na první Red Bull v tuto chvíli ztrácí 129 bodů.

Třetí příčku drží Mercedes se 119 body, přičemž německý tým má na kontě pouze o jeden bod méně, než druhý Aston (120).

Před Velkou cenou Španělska na otázky novinářů z různých světových médií, týkajících se právě dominance Red Bullu, odpovídal úřadující šampion Verstappen.

Můžeme vyhrát každý závod, ale…

Na okruhu v Barceloně bude Red Bull v čele s Verstappen opět hlavním favoritem na vítězství. Vzhledem ke konfiguraci závodního okruhu by dokonce bylo nepravděpodobné, i s ohledem na sílu rakouského týmu, že by dokázal vyhrát někdo jiný.

Jak dvojnásobný mistr světa F1 zareagoval na otázku, zda může Red Bull v této sezóně skutečně vyhrát všechny velké ceny v kalendáři?

„No, momentálně to vypadá tak, že myslím, že můžeme, ale je to velmi nepravděpodobné. Vždycky se něco pokazí, stane se to, že odstoupíte ze závodu nebo cokoliv jiného. Ale čistě na základě tempa si myslím, že v tuto chvíli to tak vypadá,“ řekl Verstappen na tiskové konferenci před Velkou cenou Španělska.

„Co se týče dominance, tu jsme ve F1 viděli vždycky, není to nic nového. Myslím si, že čím déle necháte pravidla stejná, tím víc se k sobě týmy (co do výkonnostní stránky) přiblíží. Takže možná je to něco, co taky musíme brát v potaz,“ dodal Verstappen.

Zdroje: F1, GP Blog

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Alonso nevzdává boj o titul! Potřebujeme vyhrát, zní z Astonu. Hvězdný Španěl také promluvil o dominanci Red Bullu

Fernando Alonso prožívá společně s Astonem Martin vskutku skvělou sezónu. Španělský legendární závodník letos kromě jednoho závodu pokaždé stanul na stupních vítězů a rozhodně ještě nevzdává boj o titul! Nyní prý potřebuje on i Aston jednoznačně cílit na vítězství.

Publikováno

dne

Fernando Alonso prožívá společně s Astonem Martin vskutku skvělou sezónu. Španělský legendární závodník letos kromě jednoho závodu pokaždé stanul na stupních vítězů a rozhodně ještě nevzdává boj o titul! Nyní prý potřebuje on i Aston jednoznačně cílit na vítězství.

Tým Red Bull Racing je v letošním ročníku F1 zatím bezesporu jasně dominantní. Max Verstappen z dosavadních šesti velkých cen dokázal čtyřikrát zvítězit, dvakrát dojel druhý.

Jeho týmový kolega Sergio Pérez je na tom co do počtu získaných bodů o něco hůře, i tak to ale stačí na to, aby jezdci Red Bullu vévodili šampionátu jezdců.

Nejbližším konkurentem rakouské stáje co do boje o titul je Fernando Alonso. Jednačtyřicetiletý Španěl zatím v sezóně 2023 nasbíral 93 bodů a je tak na třetím místě šampionátu jezdců.

V prvních třech závodech této sezóny dojel pokaždé třetí, a tedy na stupních vítězů. V Ázerbájdžánu sice skončil čtvrtý, na pódiové umístění v podobě třetí pozice však navázal ve Velké ceně Miami.

No a úplně naposledy, ve Velké ceně Monaka, tuto metu posunul ještě o kousek výš. V ulicích monackého knížectví totiž dojel druhý, avšak téměř s 28sekundovou ztrátou na vítěze Verstappena.

Ovšem jak by nakonec vypadalo konečné pořadí šestého podniku letošní sezóny, kdyby v Astonu nedošlo k chybě v komunikaci a mechanici Alonsovi v deštivých podmínkách nenasadili pneumatiky do sucha, to zůstane jednou velkou nezodpovězenou otázkou.

Boj o titul nicméně dvojnásobný šampion F1 nevzdává, byť přiznává, že rychlostně Red Bullu zkrátka nestačí. A nejen Aston Martin, nýbrž celé startovní pole.

Určitě se nevzdáme!

„Max a Red Bull dominují každému závodu. I se skvělými výsledky na ně každý závod ztrácíme, takže nevím,“ uvedl Alonso, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

„Budeme potřebovat víkendy, kdy bude mít Red Bull nějaké problémy. Stejně jako měl Sergio zde v Monaku. To znamená závod, kde nebudou bodovat. A pokud bude mít Max jeden nebo dva takové víkendy, budeme v šampionátu o něco blíž. To je motorsport. Může se stát cokoliv. Co se však čistého tempa týká, myslím, že zatím nemáme šanci. Určitě se ale nevzdáme,“ dodal.

O Velké ceně Španělska a cílech…

„Doufám, že o víkendu bude na tribunách hodně zelené. Zatím jsme získali spoustu třetích míst, druhé místo v Monaku a další (cíl), co potřebujeme, je zisk nejvyšší příčky,“ řekl Alonso na týmové tiskové konferenci.

Okruh v Barceloně zaznamenal jednu vcelku výraznou změnu, kdy se Formule 1 vrací k jeho původní konfiguraci. Došlo totiž k odstranění šikany, respektive sekvenci zatáček 13 a 14.

„S tímto okruhem máme hodně zkušeností, ale vždy je to dobrá výzva. Bude zajímavé opět závodit bez šikany a doufejme, že to vytvoří více příležitostí k předjíždění,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Aston Martin F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Oblíbené