Spojte se s námi


Motorsport

Verstappen dosáhl na domácí trati na další milník, co se mu podařilo?

Nizozemský jezdec Max Verstappen v rámci VC Nizozemska připsal na své konto 1000. kolo, ve kterém vedl. Tohoto milníku dosáhl jako 19. v historii. Stále je mu teprve 23 let. Letos také poprvé vážně útočí na titul mistra světa F1.

Publikováno

dne

Nizozemský jezdec Max Verstappen v rámci VC Nizozemska připsal na své konto 1000. kolo, ve kterém vedl. Tohoto milníku dosáhl jako 19. v historii. Stále je mu teprve 23 let. Letos také poprvé vážně útočí na titul mistra světa F1.

Není proto divu, že velkou část kol v čele strávil během letošní sezony. Verstappen v úvodních 13 závodech byl na první pozici celkem 468 okruhů, čímž je před druhým Lewisem Hamiltonem o více než 300 kol.

Celkově tak byl pilot Red Bullu v čele dohromady 1055 kol, čímž dokázal ještě více odskočit Felipemu Massovi, který již skončil svou kariéru. Nejblíže z aktivních pilotů je za ním Valtteri Bottas, který má 676 kol ve vedení.

Do konce sezony se zdá reálným cílem 14. místo Damona Hilla v historické tabulce okruhů v čele. Hill jich má na svém kontě 1358, což dává Verstappenovi do konce sezony limit necelých 34 kol v čele na závod. Při vývoji letošní sezony rozhodně nic nereálného.

Celou statistiku vede Lewis Hamilton následovaný Michaelem Schumacherem. Oba se dostali přes metu 5000 kol, přičemž Hamilton je na čísle 5227, Schumacher ukončil kariéru s 5111 okruhy.

23letý Verstappen tak má rozhodně ještě spoustu práce před sebou. Hlavním cílem je ale pro Nizozemce vést hlavně v posledním kole každého závodu a vybojovat titul mistra světa F1.

Zdroj: F1

Reklama

Motorsport

Výborný výsledek pro českého jezdce ve F3: Roman Staněk zajel perfektní kvalifikaci a do VC Španělska odstartuje z pole position!

Kromě závodního víkendu formule 1 se na okruhu nedaleko Barcelony jede také doprovodný podnik formule 3. V pátek odpoledne tak byla na programu kvalifikace a právě tu ovládl český pilot ve službách Tridentu Roman Staněk! Co to znamená pro sobotní sprint a nedělní velkou cenu?

Publikováno

dne

Kromě závodního víkendu formule 1 se na okruhu nedaleko Barcelony jede také doprovodný podnik formule 3. V pátek odpoledne tak byla na programu kvalifikace a právě tu ovládl český pilot ve službách Tridentu Roman Staněk! Co to znamená pro sobotní sprint a nedělní velkou cenu?

Roman Staněk zajel v páteční kvalifikaci vskutku výborný výsledek, když si vyjel své první pole position kariéry!

Rodák z Valašského Meziříčí zajel ze všech pilotů nejrychlejší čas, konkrétně v hodnotě 1:33.516. Druhý za Staňkem o pouhých 52 tisícin sekundy zaostal Victor Martins, třetí v kvalifikaci skončil Alexander Smoljar.

Vzhledem ke sportovním regulím F3 to znamená, že Staněk do sobotního sprintu odstartuje z dvanácté pozice, jelikož první polovině závodníku se na startu sprintu přehazuje pořadí.

Co se ovšem týče nedělní Velké ceny Španělska, Staňkovi první místo z kvalifiakce samozřejmě zůstává a bude tak nepochybně bojovat o vítězství.

Kromě zisku prvního pole position v kariéře ale Staněk zapisuje také dva důležité mistrovské body do pořadí šampionátu jezdců.

Nutno podotknout, ačkoliv formule 1 jede ve Španělsku už svůj šestý podnik sezóny, pro šampionát formule 3 je to v letošním roce teprve třetí závodní víkend.

Co se každopádně onoho sobotního sprintu týče, FIA jeho start naplánovala na jedenáctou hodinu dopolední. Nedělní hlavní závod začne ještě o jednu hodinu dříve a my si znovu dovolíme připomenout, že Roman v něm startuje z první pozice!

Zdroj: FIA Formula 3

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Nové technické balíčky nebo nasazení dvou nováčků u Williamsu a Red Bullu. Kdo ovládl první trénink v Barceloně?

Sezona formule 1 přišla v letošní sezoně s novým pravidlem o povinném využití nováčků, potažmo rezervních pilotů ve dvou tréninkových blocích před velkými cenami. A v Barceloně se poprvé na toto pravidlo dostalo. Do akce se dostali Nyck de Vries ve Williamsu a Jüri Vips v Red Bullu.

Publikováno

dne

Sezona formule 1 přišla v letošní sezoně s novým pravidlem o povinném využití nováčků, potažmo rezervních pilotů ve dvou tréninkových blocích před velkými cenami. A v Barceloně se poprvé na toto pravidlo dostalo. Do akce se dostali Nyck de Vries ve Williamsu a Jüri Vips v Red Bullu.

Jako tradičně přivezly do Barcelony týmy velké množství updatů a technických balíčků, které jednotlivým stájím mají pomoci s problémy, se kterými se aktuálně potýkají.

Mercedes se stále snaží vyřešit příliš velký porpoising, Ferrari zúžilo bočnice a Aston Martin doslova okopíroval bočnice Red Bullu. S poměrně výraznými vylepšeními ovšem přišla řada týmů a v průběhu závodního víkendu tak bude zajímavé sledovat, jaká bude reálná síla jednotlivých monopostů.

Vzhledem k novým sportovním regulím, které vešly v platnost v tomto roce, musí týmy zajistit účast nováčkům alespoň ve dvou prvních trénincích. To znamená, že každý tým musí zaručit šanci jezdci, který odstartoval do méně než dvou velkých cen.

Williams tak nasadil de Vriese, Red Bull dal šanci Estonci Vipsovi. U de Vriese se nicméně spekuluje o přestupu právě k Williamsu a v tréninku se dostal do přímého porovnání s Nicholasem Latifim. Právě s ním by si měl případně Nizozemec vyměnit místo.

Vzájemný souboj dvou jezdců vyšel lépe pro de Vriese, který skončil osmnáctý, jedno místo před týmovým kolegou.

Co se týče Vipse, ten usedl do vozu Sergia Péreze a velmi pravděpodobně se věnoval sbírání dat pro závod. Estonec totiž jezdil na nejtvrdší specifikaci pneumatik a časově ztrácel přibližně tolik času, který nahrává právě závodní simulaci.

Jezdec z Baltu například nepoužíval DRS (systém otevírající zadní křídlo umožňující zrychlení – pozn. red.). Vips se ještě po tréninku F1 vrátil o kategorii níž bojovat o pole position v kvalifikaci F2. V tréninku Královny motorsportu nakonec dojel poslední.

Takto ostatně vypadají konečné výsledky prvního volného tréninku.

Na trať se podíval ještě Robert Kubica v Alfě Romeo. Polský veterán vystřídal Kuan-jü Čoua, který je jediným nováčkem letošní sezony, jenž jezdí pravidelně i závody. Kubica se vloni představil jako náhradník za Fina Räikkönena a pravidelně se ukazuje jako náhradní jezdec Alfy Romeo v trénincích. 37letý pilot dojel na třinácté pozici.

Trénink vyhrál Charles Leclerc na Ferrari, jenž zajel čas v hodnotě 1:19.828. V první trojici ho doplnili ještě týmový kolega Carlos Sainz a Max Verstappen na Red Bullu. Velmi dobře vypadají Mercedesy, skvěle si vedl také pátý Fernando Alonso.  

Zdroj: F1 TV

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Pirelli přiveze do Barcelony nejtvrdší směsi pneumatik C1, C2 a C3. Vyzkouší někdo strategii na pouze jednu zastávku v boxech?

Závod, který ukáže mnohé. Velká cena Španělska je co do historického kontextu skutečně velmi známou záležitostí, přičemž týmy na tomto okruhu tradičně razí strategii dvou zastávek v boxech. Co o nadcházejícím závodě co do volby strategií řekl marketingový ředitel Pirelli Zdeněk Vacl?

Publikováno

dne

Závod, který ukáže mnohé. Velká cena Španělska je co do historického kontextu skutečně velmi známou záležitostí, přičemž týmy na tomto okruhu tradičně razí strategii dvou zastávek v boxech. Co o nadcházejícím závodě co do volby strategií řekl marketingový ředitel Pirelli Zdeněk Vacl?

Okruh v Barceloně už dobře znají jak týmy, tak společnost Pirelli, exkluzivní dodavatel pneumatik pro vozy formule 1. Stejně jako v loňském roce tak byly zvoleny nejtvrdší směsi C1, C2 a C3, tentokrát samozřejmě v rámci zcela nové řady 18palcových pneumatik.

To představuje zásadní rozdíl oproti zimnímu testování, kdy se jezdilo především na středních směsích.

Velká cena Španělska jako taková je nejstarším automobilovým závodem vůbec, který v roce 2013 oslavil své staleté výročí. Na stávajícím okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya se jezdí od roku 1991.

Pro týmy i pro dodavatele pneumatik, společnost Pirelli, tak jen těžko může připravit nějaké překvapení, protože se zde mimo závodění také pravidelně testuje.

Poslední drobnou změnou byla úprava zatáčky číslo 10 před minulou sezónou, která okruh mírně prodloužila na současných 4,675 km.

Tentokrát budou ale týmy obouvat jiné pneumatiky, než když se tu objevily naposledy při únorovém testování. Tehdy panovalo samozřejmě mnohem chladnější počasí a týmy testovaly pneumatiky ze středu spektra. Navíc se jezdilo se zbrusu novými monoposty v základním nastavení.

Nyní se pojede za výrazně vyšších teplot, na tvrdších pneumatikách a s auty, jejichž nastavení se za tu dobu významně vyvinulo.To všechno vedlo k volbě směsi C1 pro tvrdé pneumatiky P Zero White, C2 pro střední P Zero Yellow a C3 pro P Zero Red, což je značný posun oproti běžné situaci, kdy je C3 typicky směsí středních pneumatik P Zero Yellow.

Okruh Barcelona-Catalunya má za sebou nejen poměrně dlouhou historii, ale je navíc i poměrně intenzivně využívaný, ať už jde o doprovodné závody nebo akce nesouvisející s F1.

Proto není důvod očekávat, že by v průběhu závodního víkendu došlo k nějakému zásadnímu vývoji podmínek na trati.

V minulém roce byla vítěznou strategií jízda na dvě zastávky v boxech, která je pro Barcelonu tradiční. Vítěz Lewis Hamilton na Mercedesu zvolil pořadí měkké-střední-střední, zatímco všichni ostatní jezdci od druhého do osmého místa vystřídali pneumatiky v pořadí měkké-střední-měkké.

„Letos bude zajímavé sledovat, jestli nová generace pneumatik někoho zláká k pokusu o závod s jedinou zastávkou. Je těžké o Barceloně říct něco, co už nebylo řečeno. Ze všech okruhů v kalendáři ho mají jezdci asi nejvíce zažitý, protože jeho rozmanitost z něj dělá perfektní místo protestování,“ řekl marketingový ředitel Pirelli Zdeněk Vacl.

„Najdete tu ode všeho kousek. Zvlášť závěrečná technická sekce je neobyčejně důležitá, pokud jde o životnost pneumatik. Týmům se tu tak nabízí dobrá příležitost zhodnotit pokrok, který se svými monoposty udělaly od začátku sezóny, ikdyž tentokrát bude mnohem tepleji a bude se tak pravděpodobně jezdit na výrazně tvrdších pneumatikách než při testování,“ vysvětluje.

Zdroj: Pirelli

Pokračovat ve čtení

Oblíbené