Spojte se s námi


Motorsport

Velké finále! Kdo ovládl Rallye Dakar a jak se nakonec umístili naši legionáři?

Dvanáctou a poslední etapou končí letošní a zároveň 44. ročník Rallye Dakar. Zdeněk Tůma se umístil na krásném čtvrtém místě, parádní výsledek zaznamenal v poslední etapě Martin Macík. Jak tedy v Saúdské Arábii skončila česká výprava a kdo dakarskou rallye ovládl?

Publikováno

dne

Dvanáctou a poslední etapou končí letošní a zároveň 44. ročník Rallye Dakar. Zdeněk Tůma se umístil na krásném čtvrtém místě, parádní výsledek zaznamenal v poslední etapě Martin Macík. Jak tedy v Saúdské Arábii skončila česká výprava a kdo dakarskou rallye ovládl?

Závěrečná etapa zavedla všechny závodníky do Džiddy u Rudého moře. Výborný výsledek zaznamenal v letošní dakarské rallye čtyřkolkář Zdeněk Tůma. Závodník týmu Barth Racing dokončil poslední erzetu na na čtvrtém místě, přičemž stejná příčka Tůmovi náleží i v konečném pořadí.

Na celkového vítěze kategorie čtyřkolek Alexandera Girouda však ztratil propastných 8 hodin. Druhý skončil Francisco Moreno, třetí Polák Kamil Wisniewski. Jak ostatně Tůma sám poznamenal, jeho cíl byl skončit v nejlepší pětici, což se mu podařilo.

Páteční finální etapu mezi motorkáři vyhrál Pablo Quintanilla z týmu Monster Energy Honda. Celkové prvenství však bere Sam Sunderland. Martin Michek dojel v poslední etapě čtrnáctý a konečném zúčtování mu patří 36. pozice.

Nejlepším Čechem v kategorii motocyklů se stal Jan Brabec, jenž své působení v dakarské rallye zakončil na třiadvacátém místě. Milan Engel pak obsadil druhou příčku v kategorii Original by Motul, která je určená pro jezdce bez asistence.

„Minulý rok jsem vybojoval historický výsledek pro český motorsport, letos jsem rád, že jsem v cíli. Zažil jsem toho opravdu hodně. Nejdříve bloudění, kdy jsem ztratil hodinu, pak problémy s chlazením, dopravní nehoda až po havárii na duně a zničeném kole,“ řekl Michek v rozhovoru pro Českou televizi.

„Bylo tam 16. místo na dohled, ztrácel jsem pět šest minut. Říkal jsem, že to zkusíme, co kdyby se povedla první patnáctka. To nakonec nevyšlo. Mě ale zajímají boje a závodění. Od toho jsem tady,“ doplnil po dojezdu Michek.

Kategorii automobilů ovládl Katařan Násir al-Attíja. Nutno podotknout, jedná se o jeho čtvrté celkové prvenství v Rallye Dakar. Druhou příčku obsadil devítinásobný šampion WRC Sébastien Loeb, jenž na vítěze ztratil přes 27 minut.

Martin Prokop dojel v poslední etapě na 13. místě, celkově patří jihlavskému rodákovi pětadvacátá příčka. O pozici před ním se ve výsledkové listině nachází Miroslav Zapletal.

„Doufali jsme v desítku, byli jsme i v boji o pětku. Ale Shrek se zastavil víc, než jsme chtěli. Dobojovali jsme to, jsme v cíli, což je taky těžký úkol. Nebyl to nejhezčí Dakar, ale byl nejrychlejší. Byl to blázinec a naše auto na to rozhodně nebylo připravené. Musíme se zlepšit a mít lepší vůz, abychom pořád nebrečeli, že to rychleji nejede,“ řekl Prokop v rozhovoru pro Českou televizi.

Po celý průběh Rallye Dakar dominovali kategorii kamionů Rusové v čele s Dmitrij Sotnikovem. Závodník týmu Kamaz – Master ovládl tento závod s náskokem deseti minut na druhého Eduarda Nikolajeva.

Třetí pak ve výsledkové listině figuruje Anton Šibalov, čtvrtou příčku obsadil Andrej Karginov. Martin Macík bere celkově sedmé místo, přičemž v poslední etapě zaznamenal velmi solidní výsledek. Ve dvanácté erzetě totiž dojel druhý, což je nejlepší denní výsledek Čechů na letošním Dakaru!

Aleš Loprais dojel v pátek devátý a celkově mu patří dvacáté místo. Josef Macháček se v lehkých prototypech umístil jako dvaadvacátý, v poslední etapě dojel jedenáctý se ztrátou 22 a půl minut na vítěze Setha Quintera. Lehké prototypy však ovládl Francisco Lopez Contardo.

Zdroje: Rallye Dakar, Česká televize

Reklama

Motorsport

Tomáš Enge znovu usedl za volant vozu, s nímž před dvaceti lety závodil ve Velké ceně F1

Pětačtyřicetiletý Tomáš Enge byl prvním českým jezdcem ve formuli 1 a vloni si poprvé vyzkoušel s vozem buggy Rallye Dakar. Letošní ročník slavné rallye vynechal, již nyní ale pracuje na tom, aby se za rok do Saúdské Arábie vrátil. Mezitím se bude věnovat výchově mladých okruhových jezdců, aby se jednou dostali třeba i do formule 1.

Publikováno

dne

Pětačtyřicetiletý Tomáš Enge byl prvním českým jezdcem ve formuli 1 a vloni si poprvé vyzkoušel s vozem buggy Rallye Dakar. Letošní ročník slavné rallye vynechal, již nyní ale pracuje na tom, aby se za rok do Saúdské Arábie vrátil. Mezitím se bude věnovat výchově mladých okruhových jezdců, aby se jednou dostali třeba i do formule 1.

Na loňském Dakaru získal Tomáš Enge zkušenosti, které by rád v budoucnu využil.

„Dakar je nejdelší závod, jaký jsem zažil. Prakticky jsem nevěděl, kam jedu, a technické závady, které vás v poušti potkají, řešíte na místě jen s pomocí spolujezdce,“ vzpomíná automobilový závodník na minulý Dakar v rozhovoru pro Deník.

Tvrdí, že Rallye Dakar je docela jiný svět, avšak se závody na okruhu má přece jen jedno společné. Ve finále chtějí všichni dojet co nejrychleji do cíle. Je otázkou, v jaké kategorii bude Enge případně startovat na Dakaru za rok.

Jeho spolupráce s Buggyrou už nepokračuje. „Existuje více možností, nejdřív je ale na Dakar potřeba sehnat sponzory. Zatím je předčasné o tom konkrétněji hovořit,“ krčí rameny.

Zatím je jisté, že Enge spolu se sestrou Lucií usednou za volant vozu Ford Escort z roku 1977 a pojedou pár vybraných podniků mistrovství ČR v rallye historických vozů.

„To auto je stejně mladé jako já (směje se). Pěkné na tom je, že ho postavil náš táta,“ vypráví závodník. Nyní v zimě Forda vylepšují, aby byli na sezonu dobře připraveni.

Kulaté výročí oslavil jízdou v původním monopostu

Loni uplynulo již dvacet let od tří startů ve Velkých cenách F1, kdy Enge nastoupil v týmu čtyřnásobného šampiona Alaina Prosta. Kulaté výročí oslavil jízdou v původním monopostu.

Přes internet se mu ho podařilo najít u francouzských sběratelů v pojízdném stavu a dokonce s číslem 03, s nímž před dvaceti lety závodil. S majiteli se domluvil, že ho převeze do Česka a že s ním na mosteckém autodromu odjede pár exhibičních kol.

„Zážitek to byl krásný, byla v tom i trocha nostalgie. Nejvíc mě potěšilo, když si modrý monopost Prost APO4 přišli do boxů zblízka prohlédnout tatínkové s desetiletými dětmi. Vyprávěli jim, že když byli malí, stálo tohle auto na startu Grand Prix společně s rudým ferrari Michaela Schumachera. Bylo to dojemné,“ sdělil prostřednictvím Deníku své dojmy Tomáš Enge.

Elektromobilita je v současné době na vzestupu a není vyloučeno, že časem dojde i k elektrifikaci formule 1. Mezinárodní automobilová federace se chce vyhnout plně elektrickým formulím, dokud to bude možné, nicméně Světová rada motorsportu plánuje od roku 2026 zvýšit výstupní výkon elektromotorů na 350 kW, což bude mít vliv i na formuli 1.

Sám Enge se domnívá, že je elektrifikace šampionátu výhled na několik desítek let.

Zdroj: Deník, fdrive.cz

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Úžasný comeback: Největší legenda a nejúspěšnější závodník WRC se po pauze vrací zpět!

Lepší dárek si fanoušci WRC a nejspíše i motorsportu jako takového nemohli přát. Velký comeback totiž ohlásil devítinásobný mistr světa a jedna z největších legend tohoto sportu. A představí se samozřejmě už v úvodním podniku nové sezóny v Monte-Carlu.

Publikováno

dne

Lepší dárek si fanoušci WRC a nejspíše i motorsportu jako takového nemohli přát. Velký comeback totiž ohlásil devítinásobný mistr světa a jedna z největších legend tohoto sportu. A představí se samozřejmě už v úvodním podniku nové sezóny v Monte-Carlu.

V letech 2004 – 2012 neoslavil celkový triumf nikdo jiný než Sébastien Loeb. Byl to právě tým Citroën Total v čele s Loebem, kteří v těchto letech WRC naprosto dominovali. Francouzský pilot se však pro sezónu 2022 připojí k týmu M-Sport Ford WRT a stává se tak součástí nové hybridní éry.

Po odchodu kopilota Daniela Eleny bude Loeba napříč mistrovstvím světa doprovázet dlouholetá členka jeho bezpečnostního týmu Isabelle Galmichová.

Není však jasné, do kolika podniků Loeb zasáhne, potvrzeno je zatím totiž pouze Monte-Carlo. Je ale pravděpodobné, že si francouzský závodník vybere i další závody. Spolu s jeho historicky největším sokem Sébastienem Ogierem budou závodit pouze v dílčích podnicích sezóny 2022.

Spekulace o jeho návratu se však šířily delší dobu, v minulých měsících navíc s Fordem testoval. Jasněji začalo být v prosinci, na konci roku se pak s M-Sportem měl dohodnout na podmínkách.

„Je to trochu náročnejší na řízení, ale je vzrušující mít ve vozech zase něco nového. Připadá mi to jako auta z roku 2017, ale s novou hybridní technologií. Když jsem testoval, překvapilo mě, jak skvěle je vyvážené, opravdu jsem si to užil,“ řekl Loeb v nedávném rozhovoru pro WRC.

Monte-Carlo bude Loebovou první zastávkou od ukončení dvouletého dílčího programu s Hyundai Motorsport v roce 2020. Zároveň se fanoušci dočkají vskutku historické bitvy mezi Loebem a Sébastienem Ogierem.

Osminásobný mistr světa však odešel z hlavního programu WRC a bude si vybírat pouze jednotlivé závody. I tak se ovšem všem nadšencům do WRC a celého motorsportu poštěstilo – v sezóně 2022 budeme pravděpodobně moci sledovat hned dvě legendy a ikony tohoto sportu!

„Mám rád to, co dělám a jakému sportu se věnuji. Vždy si řízení užívám, ale když jsem součástí podniku WRC, je to prostě úžasný pocit. Je to něco, co mě hodně baví,“ dodal Loeb.

„Myslím, že stále dokážu být konkurenceschopný. Monte-Carlo sice pro začátek není zrovna nejjednodušší závod, protože se mohou objevit velmi složité podmínky. Na tuto rallye ale mám dobré vzpomínky a je okolo toho vždy výborná atmosféra,“ uzavřel

Zdroje: WRC, Twitter

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Rallye Monte-Carlo Preview: Otvírák nové éry či návrat šampionů! Kdo má na to zvítězit?

Rallye Monte-Carlo otevírá vstup do nové hybridní éry a v neposlední řadě také sezónu 2022. Velkolepý návrat už v minulých dnech oznámil Sébastien Loeb, boj o celkové prvenství tak bude o to vyrovnanější. Koho tipujete na vítěze této rallye?

Publikováno

dne

Rallye Monte-Carlo otevírá vstup do nové hybridní éry a v neposlední řadě také sezónu 2022. Velkolepý návrat už v minulých dnech oznámil Sébastien Loeb, boj o celkové prvenství tak bude o to vyrovnanější. Koho tipujete na vítěze této rallye?

Konečně je to tady, nová sezóna a vstup do nové éry. WRC zadělává všem jejím fanouškům na vskutku atraktivní podívanou. Po pauze se do WRC totiž vrací legendární francouzský závodník a devítinásobný šampion Sébastien Loeb.

Není však jasné, do kolika podniků Loeb zasáhne, potvrzeno je zatím totiž pouze Monte-Carlo. Je ale pravděpodobné, že si francouzský závodník vybere i další závody. Spolu s jeho historicky největším sokem Sébastienem Ogierem budou závodit pouze v dílčích podnicích sezóny 2022.

Osminásobný mistr světa totiž odešel z hlavního programu WRC a bude si pouze vybírat jednotlivé podniky. V Monte-Carlu nicméně pomýšlí na další celkový triumf!

„Jako vždy je vzrušující jet v Monte-Carlu a moc se na to těším. I když už nebudu závodit v hlavním programu, tak jsem stále závodník a chci vyhrát. Vždy pracuji na tom, abych dal do konkrétního podniku všechno, a to také v Monte-Carlu udělám,“ prohlásil Ogier v rozhovoru pro WRC.

Po svém boku už však nebude mít svého tradičního kopilota, jenž Ogiera provázel celou kariérou. Julien Ingrassia se totiž na konci sezóny 2021 oficiálně rozloučil s kariérou kopilota, v nové éře tak bude francouzského závodníka doprovázet Benjamin Veillas.

Fanoušci nicméně v Monte-Carlu uvidí vskutku historickou bitvu. Loeb je držitelem devíti titulů mistra světa, což z něj dělá nejúspěšnějšího jezdce WRC. Ogier má pouze o jedno prvenství méně. Od roku 2004 neslavil titul nikdo jiný (kromě sezóny 2019, kdy zisk titulu oslavil Ott Tänak – pozn. red.) nevyhrál žádný jiný jezdec.

Rallye Monte-Carlo pak mělo v posledních dvou sezónách rozdílné vítěze. Vloni tuto rallye ovládl Ogier, ročník 2020 se zase nesl ve znamení belgického vítězství pro Thierryho Neuvillea.

V letech 2014 – 2019 však v Monte-Carlu kraloval právě Ogier, jenž bude i letos hlavním aspirantem na celkové prvenství této rallye.

Jak by tedy mohlo vypadat konečné pořadí v cíli? Čtvrteční dopolední shakedown naznačuje, že o vítězství budou bojovat jak Ogier a Loeb, tak i Neuville s Elfynem Evansem.

Podnik v Monte-Carlu čítá 17 etap, celkově jezdci najedou přes 296 kilometrů. První rychlostní zkouška začíná dnes, ve čtvrtek 20. ledna, a to po dvacáté hodině večerní. Kurzy na celkové umístění v úvodním dějství sezóny pak také najdete na stránkách sázkové kanceláře Tipsport.

Tak na koho si vsadíte?

Pokračovat ve čtení

Oblíbené