Motorsport
Velká cena Mexika – Informace, program, stream
Formule 1 v letošní sezóně navzdory původnímu plánu odjede „pouze“ dvaadvacet závodů, přičemž dvacátým podnikem ročníku 2022 je Velká cena Mexika (Formula 1 Gran Premio De La Ciudad De México). Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Formule 1 v letošní sezóně navzdory původnímu plánu odjede „pouze“ dvaadvacet závodů, přičemž dvacátým podnikem ročníku 2022 je Velká cena Mexika (Formula 1 Gran Premio De La Ciudad De México). Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?
První závod v Mexiku se v rámci šampionátu Formule 1 uskutečnil už v roce 1963, přičemž závodní okruh byl postaven v roce 1959, a tedy devět let po zahájení oficiálního mistrovství světa.
Otec nejslavnějších mexických závodních bratrů, Ricarda a Pedra Rodriguezových, byl poradcem mexického prezidenta Adolfa Lopeze Matea a právě odtud poprvé vzešla myšlenka o stavbě závodního okruhu. Následné práce byly dokončeny za méně než jeden rok.
Královna motorsportu však na okruh v Mexiku zavítala už v roce 1962, byť se jednalo o nemistrovský podnik. Do mistrovství světa byla Velká cena Mexika zařazena až v roce nadcházejícím, jejímž prvním vítězem byl Jim Clark.
Mexiko City se tak stalo tradičním dějištěm závodů Formule 1 až do roku 1970. Velká cena Mexika se pak do kalendáře vrátila v sezóně 1986, jenže po sedmi podnicích si opět dala vynucenou pauzu. Od sezóny 2015 je tento závod opět tradiční součástí mistrovství světa, samozřejmě kromě roku 2020, kdy se zde nejelo v důsledku pandemie koronaviru.
Nejvíce vítězství na této trati drží kromě Clarka také Max Verstappen na Red Bullu, nejrychlejší kolo zde drží Valtteri Bottas, jenž v roce 2019 zajel čas v hodnotě 1:17.774. V loňském roce ovládl Velkou cenu Mexika právě Verstappen, kterého na stupně vítězů doprovodili Lewis Hamilton a Sergio Pérez.
Autódromo Hermanos Rodríguez
Samotná délka trati činí 4,304 km a skládá se ze sedmnácti zatáček. Autódromo Hermanos Rodríguez, jak zní oficiální název okruhu, nabízí hned tři DRS zóny, ovšem pouze s dvěma detekčními body. Ten první se nachází před zatáčkou číslo 10, druhý před zatáčkou číslo 15.
První DRS zónu pak najdeme v prostoru startu a cíle, druhou na rovince mezi zatáčkami 3 a 4 a tu třetí nejkratší mezi zatáčkami 11 a 12. Formule 1 vypsala Velkou cenu Mexika standardně na 71 kol, během kterých piloti ujedou přes 305 kilometrů.
Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.

Velká cena Mexika – program
Poprvé vyjedou vozy Formule 1 na závodní dráhu v pátek 28. října, konkrétně ve večerních hodinách (20:00), a to samozřejmě v rámci prvního tréninku (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ten potrvá standardně jednu hodinu.
FP2 odstartuje v tentýž den ve 23:00 a stejně jako v USA či Japonsku potrvá netradičně hodinu a půl. Třetí a poslední volný trénink pak je na programu v sobotu 29. října, a to v čase od 19 do 20 hodin.
Úderem dvaadvacáté hodiny čeká jezdce a týmy kvalifikace na nedělní Velkou cenu, jejíž start F1 naplánovala na 21:00.
Velká cena Mexika – stream
Živé přenosy závodů Formule 1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2. K dispozici budou také internetové streamy a v neposlední řadě také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.
Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace Formule 2 či Formule 3.
Velká cena Mexika – kurzy
Podobně jako ve Velké ceně USA – kdo si vsadí na to, že jeden z dvojice Verstappen – Pérez Velkou cenu Mexika vyhraje, nebude zřejmě daleko od pravdy. Nizozemský pilot na mexickém okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez vyhrál už loni, letos navíc prožívá životní sezónu.
Red Bull navíc potvrdil svou letošní neskutečnou formu ziskem titulu nejen v šampionátu jezdců, nýbrž také v Poháru konstruktérů. Pérez navíc pojede domácí závod, a tak je jasné, že bude obrovskou motivaci v honbě za vítězstvím.
Verstappen navíc bude bezpochyby chtít zaútočit na překonání velkého rekordu co do počtu výher v jedné sezóně. Úřadující šampion dorovnal tento milník už v USA, když i po zpackaném pit-stopu dokázal dojet na prvním místě.
Nutno podotknout, nejen vzhledem k výsledkům z loňské sezóny je evidentní, že Red Bullu tato trať sedí.
Kalendář závodů Mistrovství světa vozů Formule 1 pro sezónu 2022
20. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
27. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
10. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
24. dubna – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
8. května – Velká cena Miami (Miami)
22. května – Velká cena Španělska (Barcelona)
29. května – Velká cena Monaka (Monako)
12. června – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
19. června – Velká cena Kanady (Montreal)
3. července – Velká cena Británie (Silverstone)
10. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
24. července – Velká cena Francie (Paul Ricard)
31. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
28. srpna – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
4. září – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
11. září – Velká cena Itálie (Monza)
2. října – Velká cena Singapuru (Singapur)
9. října – Velká cena Japonska (Suzuka)
23. října – Velká cena USA (Austin)
30. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
13. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
20. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)
S datem 25. září měla v kalendáři své místo i Velká cena Ruska na okruhu v Soči. Vlivem nedávných událostí na Ukrajině však F1 tento závod z rozpisu odstranila a podle oficiálních informací už ani žádným závodem nahrazena nebude.
Zdroj: F1

Motorsport
Šestý závod sezóny ovlivnil déšť! VC Monaka přinesla několik dramat a překvapivé jméno na stupních vítězů
Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.

Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.
Úvod šestého podniku letošní sezóny Formule 1 nepřinesl žádné velké drama, ostatně jako například start dopoledního hlavního závodu F2. Z první příčky do Velké ceny Monaka odstartoval Max Verstappen, který svou vedoucí pozici udržel i po zhasnutí všech pěti světel.
Fernando Alonso zase ustrážil svou druhou příčku, byť jeho cílem bylo po startu zaútočit právě na pozici číslo 1. Jak tedy vypadalo pořadí startovního pole pro Velkou cenu Monaka?
Po startu se pořadí startovního pole příliš nezměnilo. Penalizaci v podobě pěti vteřin však inkasoval Nico Hülkenberg, který v průběhu prvního kola zavinil kontakt s Loganem Sargeantem.
Velmi brzy zastavil u svých mechaniků Sergio Pérez, který obul nejtvrdší specifikaci pneumatik. Po startu z poslední pozice v důsledku kolize v kvalifikace ale horko těžko něco vymýšlet. Po první deseti kolech vypadalo pořadí bodované desítky následovně – Verstappen, Alonso, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Gasly, Russell, Cunoda, Norris.
V jedenáctém kole však došlo k dramatickému pokusu Carlose Sainze o předjetí Estebana Ocona. Španělský závodník ve službách Ferrari si ale v zatáčce číslo 10 ulomil element předního křídla.
V okruhu osmnáctém došlo k sérii několika předjetí, kdy v opravdu pomalém tempu jel Sargeant na Williamsu. V sekci Mirabeu jej po pěkném manévru předjel Kevin Magnussen, v La Rascasse se před pilota Williamsu dostali i Lance Stroll a Mexičan Pérez.
Úderem 32. kola začali jezdci zajíždět ke svým mechanikům. Postupně na nejtvrdší sadu pneumatik přešli Lewis Hamilton, Ocon, Sainz, Charles Leclerc nebo Pierre Gasly.
V 35. kole pak v šikaně za tunelem boural Pérez do Magnussena a poškodil si své přední křídlo, pochopitelně tak musel znovu do boxů.
Verstappen, Alonso, Gasly, Russell, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Cunoda, Norris – takto vypadalo pořadí Velké ceny Monaka po 46 kolech.
O velké drama se postaral déšť
Úderem 53. kola se na okruh v Monaku přesunul mrak, který se nad horami vzdálenými zhruba čtyřiadvaceti kilometrů od tratě dlouho držel. A ten výrazným způsobem ovlivnil posledních pětadvacet kol Velké ceny Monaka.
Pro pneumatiky do přechodných podmínek téměř okamžitě ke svým mechanikům zajeli Valtteri Bottas a Stroll. V 55. kole sáhnul k velmi riskantnímu kroku Alonso, který i přes snášející se déšť přezul na střední sadu gum.
A jelikož se na trať snášelo čím dál více dešťových kapek a v Monaku bylo čím dál větší mokro, ukázala se tato volba jako velmi špatná. Celé startovní pole tak v průběhu dalších kol zajelo do boxů právě pro pneumatiky do přechodných podmínek. Stejně tak i Alonso, jenž i přes dva pit-stopy v krátké době zůstal druhý.
Velice později zajeli do boxů jezdci Ferrari Leclerc a Sainz. Ti se tak propadli pořadím dolů. Verstappen, Alonso, Ocon, Hamilton, Russell, Leclerc, Gasly, Sainz, Cunoda, Piastri – takto vypadalo pořadí bodované desítky v 57. kole.
O dvě kola později dokonce Magnussen s Pérezem přezuli na pneumatiky do extrémního mokra. Ještě předtím však první zmíněný oťukal několik bariér a zdí, poněvadž v těchto mokrých podmínkách zůstal jako poslední pilot na pneumatikách do sucha.
Problémy s mokrou tratí však měla řada jezdců, fanoušci přímo v Monaku a u televizních obrazovek tak viděli několik kontaktů jezdců s bariérami či zdmi, nebo také výjezdy mimo trať.
Pořadí bodované desítky se však do konce závodu příliš nezměnilo. Vypadl z ní ovšem Japonec Cunoda (AlphaTauri), který měl problémy s brzdami. Na deváté a také desáté místo se dostali piloti McLarenu Norris s Piastrim.
Konečné výsledky
Jak tedy skončil šestý podnik letošní sezóny F1? Vítězem se po přesvědčivé jízdě stal Verstappen, další pódium zaznamenal Alonso, skvělý výsledek v podobě třetího místa zaznamenal Ocon v barvách Alpinu.
To se vzhledem k průběhu letošní sezóny dá kvantifikovat jako překvapení, navzdory sobotní kvalifikaci si ale Ocon dojel pro výsledek, jehož základy postavil právě už v kvalifikaci.
Čtvrtý dojel Hamilton, pátý Russell, šestý Leclerc, sedmý Gasly, osmý Sainz, devátý Norris a bodovanou desítku uzavřel Australan Piastri.
Zdroj: F1 TV
Motorsport
Skvělá jízda českého závodníka ve Formuli 2! Roman Staněk po startu z poslední pozice dokázal bodovat
Formule 2 měla v neděli na programu svůj šestý závod letošní sezóny, přičemž Velkou cenu Monaka ovládl stylem start-cíl Frederik Vesti. Skvělý výsledek zaznamenal také český závodník Roman Staněk, který po startu z poslední pozice dojel sedmý!

Formule 2 měla v neděli na programu svůj šestý závod letošní sezóny, přičemž Velkou cenu Monaka ovládl stylem start-cíl Frederik Vesti. Skvělý výsledek zaznamenal také český závodník Roman Staněk, který po startu z poslední pozice dojel sedmý!
Úvod nedělního hlavního závodu Formule 2 mnoho vzrušení nepřinesl, ba právě naopak. Byť úzký městský okruh v Monaku svádí ke kolizím, zejména v juniorských kategoriích, start proběhl v poklidu.
Všechno dramatické se začalo dít až po prvních zastávkách v boxech, když nejprve v 19. kole byl vyhlášen stav virtuálního safety caru. Ze závodu totiž odstoupil Enzo Fittipaldi.
O tři kola později však v Monaku nastalo velké drama, když v pasáži před kasinem havaroval Jack Doohan. Jeho monopost navíc začal hořet, ředitelství závodu pochopitelně sáhlo po červených vlajkách a přerušení závodu.
To byl klíčový moment právě pro Romana Staňka, který si i s ostatními piloty, kteří před touto havárií u svých mechaniků ještě nezastavili, dojel pro čerstvé pneumatiky. Díky tomu si tak podržel svou osmou příčku.
Následně proběhl restart závodu, načež mezi osmým a devátým jezdcem v pořadí byla hned 30sekundová mezera. Staněk tak mohl jet bez obav, že se propadne pořadím dolů.
Do konce závodu už pak fanoušci v Monaku a u televizních obrazovek žádné předjetí neviděli. Pouze Victor Martins se kvůli penalizaci propadl na osmou příčku, Staněk tak poskočil na pozici číslo 7.
Český pilot ve službách týmu Trident ztratil na vítěze Vestiho lehce přes sedmadvacet vteřin. Na stupně vítězů se postavili také Théo Pourchaire a třetí Zane Maloney. Před Staňkem se na vyšších pozicích umístili ještě Richard Verschoor, Dennis Hauger a Kush Maini.
Staněk tak zaznamenal zatím svůj nejlepší výsledek ve Formuli 2, když si za sedmou příčku vyjel šest bodů. Nováček této kategorie je tedy momentálně po šesti závodech sedmnáctý s celkovým ziskem sedmi bodů.
Co je však pro něj ještě důležitější – Staněk dokáže vcelku pravidelně porážet svého týmového kolegu Clémenta Novalaka. Ten má zatím na kontě pouze dva body.
Zdroj: FIA Formula 2
Motorsport
Obrovské drama v Monaku! V infarktové kvalifikaci si to o pole position rozdalo několik jezdců. Kdo odstartuje z prvního místa?
Formule 1 měla dnes na programu kvalifikaci na svůj šestý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Monaka. A rozhodně se bylo na co dívat. Už v úvodu tohoto sobotního dějství boural Sergio Pérez, poté jsme mohli sledovat naprosto infarktový průběh. V neděli nakonec z pole position odstartuje Max Verstappen.

Formule 1 měla dnes na programu kvalifikaci na svůj šestý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Monaka. A rozhodně se bylo na co dívat. Už v úvodu tohoto sobotního dějství boural Sergio Pérez, poté jsme mohli sledovat naprosto infarktový průběh. V neděli nakonec z pole position odstartuje Max Verstappen.
První část kvalifikace přinesla už v jejím úvodu dramatickou podívanou. Průjezd první zatáčkou totiž nezvládl Sergio Pérez, který výrazně poškodil svůj monopost Red Bullu a do dalšího průběhu Q1 už tak nemohl zasáhnout.
Co se každopádně dalších odpadlíků týče, nepřinesla Q1 vlastně žádné překvapivé výsledky. Z prvního dějství do druhé části kvalifikace nepostoupili také Čou Kuan-jü, Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen a Logan Sargeant.
První kvalifikační segment s časem 1:12.386 ovládl Max Verstappen před Júkim Cunodou a Alexanderem Albonem.
Druhá část kvalifikace
V Q2 viděli diváci přímo v Monaku, ale i u televizních obrazovek několik kontaktů s bariérami. To nicméně jen dokládá, že jezdci na tomto městském okruhu jeli opravdu hranu, což ještě více dokázali ve třetím dějství.
Cunoda při svém rychlém pokusu zablokoval svá kola, čímž zabránil kontaktu se zdí. Nárazu se však nevyhnuli Esteban Ocon a Lando Norris, přičemž druhý jmenovaný to odnesl poškozením monopostu.
Do poslední části kvalifikace nicméně se svými časy nestačili a nepostoupili Valtteri Bottas, Lance Stroll, Albon, Nyck de Vries a Oscar Piastri.
Velké drama v Q3!
Norrisův vůz však mechanici McLarenu stihli dát do pořádku a ten se tak mohl zapojit i do třetí části kvalifikace. Ta nakonec přinesla obrovské drama, když největší favoriti kvalifikace zajížděli jeden dechberoucí čas za druhým.
Jen několik vteřin před koncem vedl se svým úžasným časem Fernando Alonso, pro pole position si ale nakonec dojel Max Verstappen.
Ten ve svém posledním rychlém pokusu zajel čas v hodnotě 1:11.365 a do nedělní Velké ceny Monaka odstartuje z první pozice. Druhý nejrychlejší čas zajel legendární Španěl Alonso, který na úřadujícího mistra světa ztratil pouze 84 tisícin sekundy.
Do druhé řady se postaví Charles Leclerc a čtvrtý Esteban Ocon, jenž chvíli dokonce svým časem 1:11.553 útočil na pole position. Na prvním místě se v posledních minutách Q3 opravdu vystřídalo hned několik jmen.
Do šestého startovního slotu se v Monaku postaví Lewis Hamilton, který měl v průběhu třetí části kvalifikace také našlápnuto ke skvělému výsledku. Sedmý skončil Pierre Gasly, osmou příčku bere George Russell, devátou Cunoda a elitní desítku na startu VC Monaka uzavře Norris.
Zdroj: F1
-
Bojové sportypřed 2 dny
Je hotovo! Karlos Vémola oznámil, že po zápase s Attilou Véghem ukončí svou bohatou kariéru
-
Hokejpřed 2 dny
Hvězdy NHL na MS v Praze! Kanada pod podmínkou zápasů v hlavním městě přislíbila nejlepší hráče
-
Bojové sportypřed 4 dny
Smolař vsadil na výhru Vémoly nad Kinclem půl milionu! Po zápase mu zbyly oči pro pláč
-
Fortuna ligapřed 3 dny
Sparta má titul, od léta ale i starosti. Které opory by mohly tým opustit?