Spojte se s námi


Motorsport

Tohle byl naprosto šílený závod! Kontroverze, nehody aneb Co všechno VC Saúdské Arábie přinesla?

Několik safety carů, další kontroverze v boji o mistrovský titul, červené vlajky, tvrdé souboje a nehody – Velká cena Saúdské Arábie byla bezpochyby infarktovou záležitostí. Jak jedenadvacátý podnik letošní sezóny dopadl?

Publikováno

dne

Několik safety carů, další kontroverze v boji o mistrovský titul, červené vlajky, tvrdé souboje a nehody – Velká cena Saúdské Arábie byla bezpochyby infarktovou záležitostí. Jak jedenadvacátý podnik letošní sezóny dopadl?

Už před zahájením závodního víkendu se Esteban Ocon nechal slyšet, že očekává bláznivý závod. No a měl pravdu.

Už v desátém kole Velké ceny Saúdské Arábie jsme byli svědky nehody Micka Schumachera, jenž v zatáčce číslo 22 tvrdě narazil do tech pro bariéry a byl tak nucen odstoupit ze závodu. Ta byla poškozená natolik, že po třech dalších kolech kroužení za safety carem byl závod přerušen prostřednictvím červených vlajek.

Zde došlo k jednomu zásadnímu momentu – řada pilotů totiž využila zastávky v boxech k výměně pneumatik. Max Verstappen však na trati zůstal a dostal se do čela závodu, přičemž by později musel svůj pit-stop absolvovat, a to nejen z důvodu opotřebení pneumatik.

Avšak díky pozdějšímu přerušení závodu tak říkajíc obdržel jeden pit-stop zdarma. Podle aktuálních regulí totiž mechanici smějí danému jezdci pneumatiky vyměnit.

Po zhruba dvaceti minutách jsme se konečně dočkali restartu z pevných pozic a na okruhu v Džiddě se mohlo opět závodit. Jenže ne na dlouho.

Sergio Pérez odnesl souboj s Charlesem Leclercem kontaktem se zdí, chaos po restartu poté vyvrcholil vzájemnou kolizí George Russella a Nikity Mazepina. Na okruhu podruhé zavlály červené vlajky a došlo opět k přerušení závodu. Všichni tři každopádně z VC Saúdské Arábie odstoupili.

Tím však drama nekončilo. Po druhém restartu se hned v první zatáčce střetli Ocon s Lewisem Hamiltonem, žádné vážnější poškození však Hamiltonův Mercedes neutrpěl. V 18. kole navíc britský pilot dokázal jezdce Alpinu předjet a dostat se tak na druhé místo.

O pět kol později jsme byli svědky další nehody, jejímiž aktéry byli Júki Cunoda a Sebastian Vettel. To mělo za následek zpomalení závodu prostřednictvím virtuálního safety caru, pilot Alpha Tauri ovšem na konci kola zajel do boxů a v závodě tak mohl pokračovat.

Dvě kola na to se v prostředním sektoru o dramatický a neméně nebezpečný moment postaral Fernando Alonso. Jen se štěstím z toho nebyla vážnější kolize.

V okruhu sedmadvacátém se na scénu dostal opět Sebastian Vettel. Německý pilot si v tvrdém souboji s Kimim Räikkönenem poškodil svůj Aston Martin natolik, že byl „povolán“ další virtuální safety car.

V 33. kole jsme mohli znovu závodit, z Vettelova vozu však následně odletěly další úlomky, a tak byl v kole šestatřicátém vyhlášen opět stav virtuálního safety caru.

Fanoušek formule 1 div nedostal infarkt. Na trati se toho dělo skutečně hodně, a to ještě zdaleka nejsme u konce. Zajímavý souboj spolu o tři kola později svedli Valtteri Bottas a Daniel Ricciardo. Finský pilot se poté ve 40. kole před pilota McLarenu úspěšně dostal.

Jenže v onom 39. okruhu se stalo něco, co poté vzbudilo nemalé kontroverze. Jak sami uvidíte ve videu níže, Verstappen obdržel za dřívější incident příkaz pustit Hamiltona zpátky před sebe. V pozávodním rozhovoru poté sedminásobný šampion vysvětlil, že tuto informaci neobdržel včas a proto do Verstappena narazil.

Ve 46. kole odstoupil také Vettel a stal se tak pátým jezdcem, který předčasně ukončuje své působení ve Velké ceně Saúdské Arábie.

Třešničkou na dortu poté byl souboj Ocona s Bottasem o třetí místo. Jezdec Alpinu přišel o stupně vítězů až v cílové rovince!

Vítězství tedy bere Hamilton, druhý dojel Verstappen a třetí Bottas před Oconem. Pátou příčku obsadil Ricciardo, jenž po třech závodech konečně dokázal bodovat. Pozice číslo 6 patří Gaslymu, sedmé a osmé místo jezdcům Ferrari (7. Leclerc, 8. Sainz).

Dva body za devátou pozici si vyjel Antonio Giovinazzi, nejlepší desítku uzavírá Lando Norris. Extra mistrovský bod za nejrychlejší kolo závodu patří Hamiltonovi, Verstappen byl zvolen nejlepším jezdcem dne.

Výsledky Velké ceny Saúdské Arábie ovšem znamenají jedno. Oba aktéři v souboji o titul mají shodný počet bodů a o tom, kdo bude za týden slavit své prvenství rozhodne až poslední závod v Abú Dhabí!

Zdroje: F1 Živě, Twitter

Reklama

Motorsport

Velké finále! Kdo ovládl Rallye Dakar a jak se nakonec umístili naši legionáři?

Dvanáctou a poslední etapou končí letošní a zároveň 44. ročník Rallye Dakar. Zdeněk Tůma se umístil na krásném čtvrtém místě, parádní výsledek zaznamenal v poslední etapě Martin Macík. Jak tedy v Saúdské Arábii skončila česká výprava a kdo dakarskou rallye ovládl?

Publikováno

dne

Dvanáctou a poslední etapou končí letošní a zároveň 44. ročník Rallye Dakar. Zdeněk Tůma se umístil na krásném čtvrtém místě, parádní výsledek zaznamenal v poslední etapě Martin Macík. Jak tedy v Saúdské Arábii skončila česká výprava a kdo dakarskou rallye ovládl?

Závěrečná etapa zavedla všechny závodníky do Džiddy u Rudého moře. Výborný výsledek zaznamenal v letošní dakarské rallye čtyřkolkář Zdeněk Tůma. Závodník týmu Barth Racing dokončil poslední erzetu na na čtvrtém místě, přičemž stejná příčka Tůmovi náleží i v konečném pořadí.

Na celkového vítěze kategorie čtyřkolek Alexandera Girouda však ztratil propastných 8 hodin. Druhý skončil Francisco Moreno, třetí Polák Kamil Wisniewski. Jak ostatně Tůma sám poznamenal, jeho cíl byl skončit v nejlepší pětici, což se mu podařilo.

Páteční finální etapu mezi motorkáři vyhrál Pablo Quintanilla z týmu Monster Energy Honda. Celkové prvenství však bere Sam Sunderland. Martin Michek dojel v poslední etapě čtrnáctý a konečném zúčtování mu patří 36. pozice.

Nejlepším Čechem v kategorii motocyklů se stal Jan Brabec, jenž své působení v dakarské rallye zakončil na třiadvacátém místě. Milan Engel pak obsadil druhou příčku v kategorii Original by Motul, která je určená pro jezdce bez asistence.

„Minulý rok jsem vybojoval historický výsledek pro český motorsport, letos jsem rád, že jsem v cíli. Zažil jsem toho opravdu hodně. Nejdříve bloudění, kdy jsem ztratil hodinu, pak problémy s chlazením, dopravní nehoda až po havárii na duně a zničeném kole,“ řekl Michek v rozhovoru pro Českou televizi.

„Bylo tam 16. místo na dohled, ztrácel jsem pět šest minut. Říkal jsem, že to zkusíme, co kdyby se povedla první patnáctka. To nakonec nevyšlo. Mě ale zajímají boje a závodění. Od toho jsem tady,“ doplnil po dojezdu Michek.

Kategorii automobilů ovládl Katařan Násir al-Attíja. Nutno podotknout, jedná se o jeho čtvrté celkové prvenství v Rallye Dakar. Druhou příčku obsadil devítinásobný šampion WRC Sébastien Loeb, jenž na vítěze ztratil přes 27 minut.

Martin Prokop dojel v poslední etapě na 13. místě, celkově patří jihlavskému rodákovi pětadvacátá příčka. O pozici před ním se ve výsledkové listině nachází Miroslav Zapletal.

„Doufali jsme v desítku, byli jsme i v boji o pětku. Ale Shrek se zastavil víc, než jsme chtěli. Dobojovali jsme to, jsme v cíli, což je taky těžký úkol. Nebyl to nejhezčí Dakar, ale byl nejrychlejší. Byl to blázinec a naše auto na to rozhodně nebylo připravené. Musíme se zlepšit a mít lepší vůz, abychom pořád nebrečeli, že to rychleji nejede,“ řekl Prokop v rozhovoru pro Českou televizi.

Po celý průběh Rallye Dakar dominovali kategorii kamionů Rusové v čele s Dmitrij Sotnikovem. Závodník týmu Kamaz – Master ovládl tento závod s náskokem deseti minut na druhého Eduarda Nikolajeva.

Třetí pak ve výsledkové listině figuruje Anton Šibalov, čtvrtou příčku obsadil Andrej Karginov. Martin Macík bere celkově sedmé místo, přičemž v poslední etapě zaznamenal velmi solidní výsledek. Ve dvanácté erzetě totiž dojel druhý, což je nejlepší denní výsledek Čechů na letošním Dakaru!

Aleš Loprais dojel v pátek devátý a celkově mu patří dvacáté místo. Josef Macháček se v lehkých prototypech umístil jako dvaadvacátý, v poslední etapě dojel jedenáctý se ztrátou 22 a půl minut na vítěze Setha Quintera. Lehké prototypy však ovládl Francisco Lopez Contardo.

Zdroje: Rallye Dakar, Česká televize

Pokračovat ve čtení

Motorsport

FIA konečně zveřejnila stanovisko ohledně vyšetřování událostí z Abú Dhabí. Co stojí v jejich prohlášení?

Pozdě, ale přece. FIA poprvé od zahájení vyšetřování vpustila do světa informace o tom, co se stalo v posledním podniku sezóny 2021. Dále také oznámila následující plány a body, které budou probírány se Sportovním poradním výborem. Kdy se tedy dočkáme finálního rozhodnutí?

Publikováno

dne

Pozdě, ale přece. FIA poprvé od zahájení vyšetřování vpustila do světa informace o tom, co se stalo v posledním podniku sezóny 2021. Dále také oznámila následující plány a body, které budou probírány se Sportovním poradním výborem. Kdy se tedy dočkáme finálního rozhodnutí?

Tak si to ještě jednou připomeneme. Píše se 54. kolo Velké ceny Abú Dhabí a svůj Williams rozbijí v zatáčce číslo 14 Nicholas Latifi. Po havárii na okruhu Yas Marina samozřejmě zavlály žluté vlajky a byl povolán safety car.

Během odklízení úlomků se za safety car postupně všechna auta zařadila, avšak nikoliv v tom správném pořadí.

A v tomto případě hovoří pravidla zcela jasně – safety car následně udělí pokyn všem pilotům, kteří se nacházejí o kolo zpět, aby jej předjeli a zařadili se za safety car v pozicích, jež jim náleží.

Následně však došlo ze strany ředitele závodu k sérii pofidérních a kontroverzních rozhodnutí.

Masi totiž dvě a půl kola před koncem závodu oznámil, že přesně ty monoposty, které se nacházely mezi Hamiltonem a Verstappenem nebudou moci safety car předjet, a pokud by byl závod restartován, tak v této podobě.

Po nátlaku Christiana Hornera, šéfa Red Bullu, však Masi své rozhodnutí mění. Všechna auta jedoucí o kolo na malou chvíli dostala povolení bezpečnostní vůz předjet. O necelých 30 vteřin později však svůj výrok opět mění a dává pokyn, že safety car může předjet pouze ten, kdo se nachází mezi Hamiltonem a Verstappenem.

Události z Abú Dhabí poté vyvolaly řadu protichůdných názorů, a to jak ze strany médií, tak i různých expertů a v neposlední řadě i v řadách fanoušků. Lewis Hamilton se s Toto Wolffem nezúčastnili galavečeru FIA, mezinárodní automobilová federace poté oznámila, že tento incident prošetří.

Před několika desítkami hodin pak FIA zveřejnila jakousi aktualizaci onoho vyšetřování. Jedná se zároveň o první informaci, kterou právě FIA od zahájení vyšetřování vpustila do světa. A i v té pouze uvádí, že vyšetřování naplno probíhá a naznačila, jaké budou další kroky.

Nově zvolený prezident organizace Mohammed Ben Sulayem se chystá celou záležitost konzultovat s týmy a jezdci F1, a to v rámci analýzy toho, co se v Abú Dhabí stalo. Na březnovém zasedání Světové rady motorsportu pak bude oznámeno konečné rozhodnutí.

„V návaznosti na rozhodnutí Světové rady motoristického sportu v Paříži dne 15. prosince 2021 zahájila administrativa FIA pod vedením Mohammeda Ben Sulayema podrobnou analýzu událostí poslední Velké ceny Dhabí,“ uvedla FIA ve svém prohlášení na jejím twitterovém účtu.

V prohlášení také najdeme, že Ben Sulayem zahájil konzultace se všemi týmy týkající se nejrůznějších otázek, včetně této. Mezinárodní automobilová federace také prohlašuje, že dne 19. ledna bude jedním z bodů jednání Sportovního poradního výboru využívání safety caru.

Následně budou tyto otázky, jak již výše píšeme, projednány i se všemi jezdci F1. Ben Sulayem také požádal generálního sekretáře pro sport a nedávno jmenovaného ředitele pro monoposty Petera Bayera o návrhy na revizi a optimalizaci organizační struktury FIA F1 pro sezónu 2022.

„Výsledek podrobné analýzy bude v únoru předložen Komisi F1 a konečná rozhodnutí budou oznámena na zasedání Světové rady motorsportu 18. března v Bahrajnu,“ stojí rovněž v prohlášení.

Zdroje: Motorsport, Twitter

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Další pohroma pro českou výpravu: Michek utrpěl velkou ránu a nabral ohromnou ztrátu. Jak se daří ostatním?

Za sebou máme jedenáctou etapu dakarské rallye, přičemž i čtvrteční účinkování přineslo jednu velmi negativní zprávu pro českou výpravu. Martin Michek inkasoval tvrdou ránu a nabral obrovskou ztrátu, solidně však zajel Martin Macík. Co tedy přinesl další den Rallye Dakar?

Publikováno

dne

Za sebou máme jedenáctou etapu dakarské rallye, přičemž i čtvrteční účinkování přineslo jednu velmi negativní zprávu pro českou výpravu. Martin Michek inkasoval tvrdou ránu a nabral obrovskou ztrátu, solidně však zajel Martin Macík. Co tedy přinesl další den Rallye Dakar?

Ve středu to byl Aleš Loprais a Martin Prokop, kteří na dlouhé hodiny uvízli v poušti, ve čtvrteční erzetě měl velké problémy Michek. První jmenovaný dokonce ani neměl dále pokračovat, díky servisnímu týmu se ovšem podařilo dostat jeho kamion do bivaku, kde na něm mechanici pracovali celou noc.

Inkasoval za to však penalizaci v podobě 24 hodin a nyní už to bude pouze o čestném dokončení dakarské rallye. Michek si na 127. kilometru po tvrdém skoku zničil ráfek u předního kola a v poušti tak strávil čtyři hodiny.

„Tlačil jsem dneska na pilu. Chtěl jsem ještě dopředu, jelo se mi krásně. Tahali jsme se s Rickym Brabcem jako psi, trošku se mi vzdálil. Tak jsem ho chtěl na planině dojet. Byla tam ale duna, které jsem si nevšiml, za ní sráz a poslalo mě to do dálky. Byla to šílená rána,“ vysvětloval Michek na Instagramu, jehož slova zároveň cituje server Sport.cz.

„Nespadl jsem, ale zničil se mi ráfek. Nemůžu s ním jet, protože bych se zabil,“ doplňuje. Pokračovat v závodě mohl jen díky hrdinskému činu dvojice ekvádorských závodníků – Juan Puga Michkovi daroval jedno ze svých kol.

Do cíle tak Michek sice dorazil, leč se vskutku významnou ztrátou čtyř a půl hodin. V celkovém pořadí se tak český závodník propadl až na pozici číslo 37. Na třicátém místě se momentálně nachází Milan Engel, 24. příčku si drží Jan Brabec, jenž čtvrteční erzetu zakončil až jako sedmatřicátý v pořadí.

Největší úspěch z našich legionářů zaznamenal Martin Macík, který dojel na skvělém čtvrté místě. Na prvních třech místech se nicméně opět nachází ruské hvězdy – Nikolajev, Karginov a Sotnikov, přičemž ten poslední jmenovaný nadále vede kategorii kamionů.

Loprais skončil v jedenácté etapě na sedmém místě, celkově však kvůli penalizaci a středeční velké ztrátě klesl ze čtvrté na průběžnou osmnáctou příčku.

Výrazně se také pracovalo na Prokopově autě. Jihlavský rodák nakonec v této erzetě dojel dvacátý se ztrátou devatenácti minut a 21 vteřin na vítěze Carlose Sainze. Sébastien Loeb pomalu ukrajuje manko, které má v celkovém pořadí na lídra, kterým stále je Násir al-Attíja. Aktuální rozestup činí osmadvacet minut.

Čtyřkolkář Zdeněk Tůma zakončil své působení v jedenácté erzetě na páté pozici a celkově si drží příčku čtvrtou.

Zdroje: Rallye Dakar, Sport.cz, Twitter

Pokračovat ve čtení

Oblíbené