Strůjce úspěchu Liverpoolu? Trenér na auty! Inspirovala se i Slavia

Liverpool prožívá nejlepší období za dlouhou dobu. V minulé sezoně vyhrál Ligu mistrů a titul v Premier League mu unikl jen o bod. To Kloppovi svěřenci napravili letos, když s obřím náskokem a velkým předstihem zvedli nad hlavu pohár pro mistra anglické nejvyšší soutěže – v novodobé éře vůbec poprvé. Za všemi úspěchy se skrývá jeden malý, ale podstatný detail – vynikající auty.

Zdroj: liverpoolfc.com

Jedna analytická agentura udělala statistiku úspěšnosti týmů při autu pod tlakem. Aut pod tlakem znamená, že jsou vaši hráči v daném prostoru obsazeni. Poté je pro vhazující tým obtížné balon udržet a pokračovat v ofenzivní akci. V sezoně 2017/18 Liverpool udržel míč při autu pod tlakem jen ze 45,4 procent a v tomto ohledu byl třetí nejhorší v Premier League.

O rok později udržel míč při autu pod tlakem z 68,4 procent – v této statistice mu nikdo z klubů v Premier League nemohl konkurovat. Důvod obrovského 20procentního zlepšení? Thomas Gronnemark, trenér na auty.

Jürgen Klopp si 44letého Dána najal poté, co byl frustrovaný velkým počtem ztrát svého týmu po autových vhazováních. Sám nastalou situaci nedokázal vyřešit, a proto si na pomoc svolal slavného autového trenéra.

Gronnemark trénuje auty od roku 2002. Auty ho fascinovaly od dětství a dlouhou dobu studoval každý detail, který tato jednoduchá a podceňovaná standardní situace ve fotbale obsahuje. Na začátku tisíciletí sebral odvahu a byl přijat do malého dánského klubu Viborg FF.

Poté následoval krok do Midtjyllandu. Jeden z největších dánských klubů vstřelil devět až deset gólů za sezonu z dlouhých autů a dodnes je Gronnemarkův odkaz znát. Důkaz? Nikdo v Evropě nemá lepší auty než právě Midtjylland. Gronnemark pracuje také pro Gent, Ajax, Atlantu United a jeden blíže nespecifikovaný tým z bundesligy.

A od roku 2018 také pro Liverpool. “Původně mělo jít jen o jeden mítink s Jürgenem, ale hned druhý den jsme se domluvili na dlouhodobé spolupráci,” přiblížil své začátky v Anglii zkušený kouč. V čem spočívá Gronnemarkova filosofie? “Moji filosofii tvoří dlouhý, rychlý a chytrý aut.”

Gronnemarkova filosofie – dlouhý, rychlý a chytrý aut

“U dlouhých autů se snažíme zlepšit dohod všech hráčů. Jen pomocí technických aspektů a taktické analýzy hráči dohodí o pět až deset metrů více. Ale proč je dlouhý aut užitečný? Pokud máte fyzicky silný tým a máte rádi dlouhé auty, tak z nich můžete vsítit plno gólů. V Midtjyllandu jsme měli čtyři hráče, kteří uměli vhodit míč opravdu daleko, a také pár vysokých a fyzických hráčů. Proto jsme byli z dlouhých autů tak moc úspěšní,” popisoval Gronnemark.

“Dlouhé auty do vápna však nejsou použitelné pro všechny celky. Záleží na stavbě mužstva a stylu hry. Dlouhé auty jsou však užitečné vždy, protože zvýší oblast, kam hráč může vhodit míč svému spoluhráči. Čím delší dohod, tím větší prostor, kam můžete aut vhodit a tím více spoluhráčů, kterým můžete aut vhodit. Například Andrew Robertson se pod naším dohledem zlepšil z 19-20 metrů až na 27-28 metrů,” vysvětloval.

“Trénujeme také rychlé auty, protože často nastane situace, kdy je rychlý aut nejlepším řešením. Také je potřeba rychle dostoupit soupeře, když se chystá na autové vhazování. Avšak ne vždy je rychlé vhazování ideální variantou, protože můžete vhodit do prostoru, kde jste pod tlakem. Je proto potřeba se dobře rozhodnout a případně počkat na správnou chvíli,” vylíčil další část své filosofie v jednom z rozhovorů.

“Chytré auty hráče učíme, aby se správně pohybovali. Správném pohybem si snažíme vytvořit prostor, který je ve fotbale naprosto klíčový. Máme okolo čtyřiceti různých cvičení ve třech různých zónách, ale také necháváme hráče, aby se rozhodli podle vlastní intuice a kreativity,” zakončil popis své filosofie sympatický Dán, který je sám držitelem jednoho rekordu.

Gronnemarkův světový rekord

Po chvíli trénování autů ve Viborgu se sám rozhodl, že se naučí dlouhé auty, aby je mohl hráčům lépe ukázat. A tak stanovil jeden světový rekord – nikdo nedohodil tak daleko jako on. Míč během jeho hodu urazil vzdálenost 51,33 metru! Takovým hodem by dohodil z brankové čáry až skoro na polovinu hřiště.

S příchodem Gronnemarka se zlepšily také výsledky Liverpoolu. Samozřejmě nejen díky němu, ale rozhodně k ním dosti pomohl. V Česku je nejlepším týmem co se týče autů Slavia. “Sešívaní” si často mění pozice u lajny a poté vhodí míč do středu pole, kde si vytvoří prostor. Jejich následným cílem je přenést hru. Občas se však Pražanům podaří dostat se do šance rovnou z autového vhazování. Jednu takovou příležitost si po autu do středu pole vytvořil Bořil proti Plzni a také Stanciu na Baníku.

Spousta amatérských trenérů odmalička do svých svěřenců hustí, že je nejlepší aut po lajně. Není! Analytika ukázala, že nejúspěšnější jsou auty do středu pole nebo dozadu. Zatímco u lajny je velká šance, že vhazující tým míč ztratí, protože je pod tlakem, uprostřed pole má daleko více prostoru a času.

Slavia těží také z práce analytické firmy 11Hacks, kterou řídí Jakub Dobiáš. Jeho tým spočítal, jak je vhodné házet auty, aby z něj byla co nejvyšší přidaná hodnota. Trpišovského tým tuto informaci vzal a následně použil. Není proto překvapením, že se v lize Slavii v autech nemůže nikdo rovnat.

Aut Slavie proti Baníku:

Auty jsou však stále podceňovaným faktorem. Mnoho profesionálních týmů autům nepřikládá dostatečnou pozornost a následně zbytečně ztrácí míče. I tak se situace stále lepší a kluby jsou rok od roku vyspělejší. Vývoji bezpochyby pomohl i Gronnemark, který je veřejnosti velmi otevřený a nebojí se předávat své znalosti. A i týmy autům obětují více tréninkového času než dřív – stále je to však málo, když si pomyslíme, že v zápase nastane 40-60 autových vhazování…

Zdroje citací: CoachesVoice, skysports.com, idnes.cz, liverpoolfc.com

Mohlo by vás zajímat

Komentáře

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Oblíbené

Cristiano, to nestačí! FAČR neuznává Ronaldův rekord, přišla s novým číslem Bicanových gólů

Tato zpráva včera obletěla celý svět. Cristiano Ronaldo vstřelil svůj 760. gól a stal se nejlepším střelcem v historii fotbalu. Překonal tak rekord legendárního Josefa Bicana, který měl nastřílet 759 branek. S tímto údajem však nesouhlasí FAČR, ten se proti Ronaldově překonání rekordu brání.

Co může za krizi Realu Madrid? Hráči bez motivace, absence systému, bezgólový útok a “tlouštíci” z formy

Tahle sezona může patřit k těm nejčernějším v historii Bílého baletu. Pár sezón bez žádné trofeje už Real zažil, ovšem takhle bezradné výkony nepodával nikdy. Všemu nasadilo třešničku ostudné vyřazení od třetiligového Alcoyana.

Slavia si poradila v poháru s Duklou, kdo z náhradníků si řekl o místo v základu?

V prvním jarním kole si Slavia poradila se Sigmou poměrem 3:1, ve středečním Mol Cupu přidala jeden gól navíc a porazila Duklu 4:1. Trenér Trpišovský dal v pohárovém utkání tradičně šanci náhradníkům.