Spojte se s námi


Motorsport

Sprintové kvalifikace jsou pro sezónu 2022 v ohrožení, říká Brown. V čem vidí hlavní problém?

Sprintové kvalifikace jsou samy o sobě ve formuli 1 skutečně velké téma. V sezóně 2021 také vzbudily nejrůznější reakce z řad světových médií, expertů a v neposlední řadě i samotných fanoušků. Zak Brown nyní říká, že každopádně ještě zdaleka není jisté, že se vůbec nějaký sprint v příští sezóně uskuteční. Proč?

Publikováno

dne

Sprintové kvalifikace jsou samy o sobě ve formuli 1 skutečně velké téma. V sezóně 2021 také vzbudily nejrůznější reakce z řad světových médií, expertů a v neposlední řadě i samotných fanoušků. Zak Brown nyní říká, že každopádně ještě zdaleka není jisté, že se vůbec nějaký sprint v příští sezóně uskuteční. Proč?

V nedávno skončeném ročníku jsme byli svědky třech podniků, ve kterých byly k vidění právě tyto kvalifikační sprinty. Jednalo se o Velkou cenu Velké Británie, Velkou cenu Itálie a úplně naposledy o Velkou cenu Brazílie.

Co se příštího ročníku týče, vedení F1 má v plánu do kalendáře pro rok 2022 zařadit hned šest sprintů – v Bahrajnu, Rakousku, Kanadě a také na okruzích v Imole, Zandvoortu či Interlagosu.

Zak Brown, šéf stáje McLaren, však naznačuje, že bychom se nemuseli dočkat ani jednoho z nich. Jedním z hlavních důvodů jsou peníze, respektive snížené rozpočtové stropy.

Jak uvádí známý server Motorsport, v letošním roce došlo ke snížení těchto stropů, a to konkrétně ze 145 na 140 milionů dolarů. Ve své podstatě to je však ještě o něco složitější. Součástí dohody na téma těchto třech experimentů byly i různé příspěvky.

V loňském ročníku měly týmy inkasovat za každý sprint 100 tisíc dolarů, v případě velkého poškození na jakémkoliv monopostu týmy obdržely 100 tisíc navíc. Celkově však byly kvůli sprintům rozpočtové stropy navýšeny o 450 tisíc dolarů.

Co se ovšem týká sezóny následující, budou tyto příspěvky zrušeny. Namísto toho, jak opět uvádí server Motorsport, se rozpočtové stropy navýši o 500 tisíc, pakliže bude sprintů pět. Dalších 150 tisíc by tým obdržel v případě, kdyby se v roce 2022 konalo více než pět sprintových kvalifikací.

Brown se každopádně obává, že se jedná o navýšení zoufale malé. Pokud tedy budou velké týmy pracovat s tím, že za potencionální nehodu ve sprintu neobdrží žádné prostředky navíc, logicky budou muset rozpočet týmu nejspíše výrazně přiškrit. A to samozřejmě i s ohledem na fakt, že třiadvacet závodů bude po technické stránce nesmírně náročným počinem.

Menší stáje v tom naopak ze strany největších gigantů vidí pouhou výmluvu, aby mohli utrácet více peněz.

„Musíme pokračovat v ekonomické udržitelnosti našeho sportu. Některé týmy ale stále hledají výmluvy, aby obdrželi více peněz,“ řekl Brown ve svém vyjádření na oficiálních stránkách týmu.

„Zářným příkladem je neustálé pokračování týmů lobující za zvýšení příspěvku pro sprintové kvalifikace. Iniciativa sobotního sprintu přilákala nové diváky a zvýšila zájem o tento sport,“ vysvětluje.

„Některé týmy i nadále požadují navýšení rozpočtového stropu o nepřiměřené množství peněz, a to i navzdory jasným důkazům, že v loňských sprintech byly náklady na škody minimální. Pokud budou sprinty pro příští sezónu opravdu zrušeny, tak by konkrétní týmy měly fanouškům upřímně vysvětlit, proč se tedy žádné konat nebudou,“ doplňuje Brown.

S aktuálním rozpočtovým stropem momentálně nesouhlasí tři týmy – Mercedes, Red Bull a Ferrari.

Podle Browna tyto týmy nejsou zkrátka schopny akceptovat současný stav. Závěrem Brown zkritizoval současné předpisy v tom smyslu, že jdou z hlediska prostředků výrazně proti tzv. „B“ týmům.

Dle jeho slov formule 1 potřebuje více vyrovnaných týmů, které mohou bojovat o ty nejvyšší příčku, potažmo přímo o mistrovský titul.

Zdroje: Motorsport, McLaren Racing

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.