Spojte se s námi


Motorsport

Šéf Mercedesu přirovnal Hamiltona k Michaelu Schumacherovi. Má vlastnosti, které jsem ještě neviděl, říká

Lewis Hamilton je bezpochyby jedním z nejlepších závodníků a největších legend Formule 1. Šéf Mercedesu jej pak dokonce přirovnal k Michaelu Schumacherovi. Co konkrétně Toto Wolff na adresu britského sedminásobného šampiona prohlásil?

Publikováno

dne

Lewis Hamilton je bezpochyby jedním z nejlepších závodníků a největších legend Formule 1. Šéf Mercedesu jej pak dokonce přirovnal k Michaelu Schumacherovi. Co konkrétně Toto Wolff na adresu britského sedminásobného šampiona prohlásil?

O sezóně Lewise Hamiltona jsme psali již před několika dny. Ovšem stručně – poprvé ve své šestnáctileté kariéře závodníka F1 se totiž ocitl v situaci, kdy nevyhrál ani jeden závod. A konečná šestá příčka v šampionátu je rovněž jeho dosud nejhorším výsledkem.

Sedmatřicetiletý závodník totiž završil sezónu 2022 v šampionátu jezdců až na šestém místě, a to se ziskem 240 bodů, bez jediného vítězství a s počtem devíti pódiových umístění.

Nutno podotknout, Mercedes letos neprožil zrovna oslnivou sezónu, když se především v první polovině sezóny velmi trápil se svými vozy.

Byť George Russell dokázat pravidelně jezdit v nejlepší pětici pilotů, zaznamenával Mercedes vskutku výrazné časové ztráty.

Také proto v nedávném podcastu Beyond the Grid šéf Mercedesu Toto Wolff pochválil svého jezdce za „opravdu obdivuhodný“ přístup k neúspěchům v ročníku 2022 a přirovnal jej k Michaelu Schumacherovi.

Wolffovo vyjádření

Takto Wolff odpověděl na otázku, jak těžká musela být pro Hamiltona sezóna 2022. „Bylo to pro něj nesmírně těžké, protože jsme mu dali auto, se kterým nebyl schopen vyhrát,“ řekl Wolff v onom podcastu Beyond the Grid.

„Navíc měli jezdci k dispozici vůz, který byl nepředvídatelný, byl nestabilní, někdy dobrý, jindy ne – tedy něco, s čím se nedá pracovat a rozvíjet. Ale to, jak prošel sezónou jako osobnost, je opravdu obdivuhodné. Byly chvíle, kdy se tým cítil kvůli špatným výkonům na dně, a on tady ty lidi zvedl a motivoval,“ vysvětlil šéf Mercedesu.

„To jsou manažerské vlastnosti, které jsem u profesionálního sportovce ještě neviděl. Je možná trochu jako kdysi Michael, nebo si vzpomínám na Toma Bradyho (hráč amerického fotbalu – pozn. red.), že se z vás stane něco víc než jen hráč nebo jen pilot. Jste emocionální součástí týmu, a to on rozhodně je,“ dodal.

Wolff pak ještě závěrem dodal, že jezdci zkrátka přijdou, dostanou zaplaceno a odejdou za další lepší příležitostí. V tomhle je však prý ten velký rozdíl, Hamilton je s Mercedesem už deset let a je jeho nedílnou součástí.

Hamilton by navíc měl být členem týmu i v příštím roce, jelikož usiluje o rekordní osmý titul mistra světa.

Jestli po sezóně 2023 opustí Mercedes nebo v něm přijme jinou roli je momentálně velkou otázkou. Pokud se mu ale v příštím roce skutečně podaří dosáhnout na celkové prvenství, je velmi pravděpodobné, že svou kariéru bude chtít ukončit na vrcholu.

Zdroje: F1, Beyond the Grid

Reklama

Motorsport

Alonso nevzdává boj o titul! Potřebujeme vyhrát, zní z Astonu. Hvězdný Španěl také promluvil o dominanci Red Bullu

Fernando Alonso prožívá společně s Astonem Martin vskutku skvělou sezónu. Španělský legendární závodník letos kromě jednoho závodu pokaždé stanul na stupních vítězů a rozhodně ještě nevzdává boj o titul! Nyní prý potřebuje on i Aston jednoznačně cílit na vítězství.

Publikováno

dne

Fernando Alonso prožívá společně s Astonem Martin vskutku skvělou sezónu. Španělský legendární závodník letos kromě jednoho závodu pokaždé stanul na stupních vítězů a rozhodně ještě nevzdává boj o titul! Nyní prý potřebuje on i Aston jednoznačně cílit na vítězství.

Tým Red Bull Racing je v letošním ročníku F1 zatím bezesporu jasně dominantní. Max Verstappen z dosavadních šesti velkých cen dokázal čtyřikrát zvítězit, dvakrát dojel druhý.

Jeho týmový kolega Sergio Pérez je na tom co do počtu získaných bodů o něco hůře, i tak to ale stačí na to, aby jezdci Red Bullu vévodili šampionátu jezdců.

Nejbližším konkurentem rakouské stáje co do boje o titul je Fernando Alonso. Jednačtyřicetiletý Španěl zatím v sezóně 2023 nasbíral 93 bodů a je tak na třetím místě šampionátu jezdců.

V prvních třech závodech této sezóny dojel pokaždé třetí, a tedy na stupních vítězů. V Ázerbájdžánu sice skončil čtvrtý, na pódiové umístění v podobě třetí pozice však navázal ve Velké ceně Miami.

No a úplně naposledy, ve Velké ceně Monaka, tuto metu posunul ještě o kousek výš. V ulicích monackého knížectví totiž dojel druhý, avšak téměř s 28sekundovou ztrátou na vítěze Verstappena.

Ovšem jak by nakonec vypadalo konečné pořadí šestého podniku letošní sezóny, kdyby v Astonu nedošlo k chybě v komunikaci a mechanici Alonsovi v deštivých podmínkách nenasadili pneumatiky do sucha, to zůstane jednou velkou nezodpovězenou otázkou.

Boj o titul nicméně dvojnásobný šampion F1 nevzdává, byť přiznává, že rychlostně Red Bullu zkrátka nestačí. A nejen Aston Martin, nýbrž celé startovní pole.

Určitě se nevzdáme!

„Max a Red Bull dominují každému závodu. I se skvělými výsledky na ně každý závod ztrácíme, takže nevím,“ uvedl Alonso, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

„Budeme potřebovat víkendy, kdy bude mít Red Bull nějaké problémy. Stejně jako měl Sergio zde v Monaku. To znamená závod, kde nebudou bodovat. A pokud bude mít Max jeden nebo dva takové víkendy, budeme v šampionátu o něco blíž. To je motorsport. Může se stát cokoliv. Co se však čistého tempa týká, myslím, že zatím nemáme šanci. Určitě se ale nevzdáme,“ dodal.

O Velké ceně Španělska a cílech…

„Doufám, že o víkendu bude na tribunách hodně zelené. Zatím jsme získali spoustu třetích míst, druhé místo v Monaku a další (cíl), co potřebujeme, je zisk nejvyšší příčky,“ řekl Alonso na týmové tiskové konferenci.

Okruh v Barceloně zaznamenal jednu vcelku výraznou změnu, kdy se Formule 1 vrací k jeho původní konfiguraci. Došlo totiž k odstranění šikany, respektive sekvenci zatáček 13 a 14.

„S tímto okruhem máme hodně zkušeností, ale vždy je to dobrá výzva. Bude zajímavé opět závodit bez šikany a doufejme, že to vytvoří více příležitostí k předjíždění,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Aston Martin F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Velká cena Španělska – Informace, program, stream

Sedmý podnik letošní sezóny Formule 1 už klepe na dveře. O víkendu od 2. do 4. června je na programu Velká cena Španělska, sedmý závod z původně třiadvaceti plánovaných. Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Publikováno

dne

Sedmý podnik letošní sezóny Formule 1 už klepe na dveře. O víkendu od 2. do 4. června je na programu Velká cena Španělska, sedmý závod z původně třiadvaceti plánovaných. Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Velká cena Španělska je sedmým podnikem letošní sezóny a co do historického kontextu je tento okruh dobře známý. Závod v Barceloně fanouškům naservíroval už pořádnou porci dramat a skvělých závodů.

Tento závodní okruh pamatuje mnohé – například už v roce 1991, kdy se zde konal první závod, spolu tvrdý souboj o vítězství svedli Nigel Mansell a Ayrton Senna. Na prvním místě tehdy dojel první jmenovaný.

V roce 2000 fanoušci viděli skvělý souboj mezi Michaelem Schumacherem, Ralfem Schumacherem a Rubensem Barrichellem, kdy právě brazilský pilot v zatáčce číslo 14 jedním manévrem předjel oba bratry.

V roce 2016 pak došlo k infarktovému momentu, když se o vítězství vzájemnou kolizí připravili jezdci Mercedesu.

Circuit de Barcelona-Catalunya

Samotná délka tratě aktuálně činí 4,657 km a skládá se ze čtrnácti zatáček. Circuit de Barcelona-Catalunya, jak zní oficiální název okruhu, nabízí dvě DRS zóny s pochopitelně dvěma detekčními body.

První DRS zóna se nachází mezi zatáčkami 9 a 10, druhá na startovní, respektive cílové rovince. Co se detekčních bodů týče, první je umístěn před devátou zatáčku, druhý před tu úplně poslední. Na trati nicméně nastává jedna vcelku zásadní změna.

Formule 1 se totiž vrací k původní konfiguraci okruhu, když odstraňuje šikanu, respektive sekvenci zatáček 14 a 15. Ta se pro velkou cenu F1 představila poprvé v roce 2007.

Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.

Velká cena Španělska – program

Poprvé vyjedou vozy Formule 1 na závodní dráhu v pátek 2. června, konkrétně v 13:30, a to samozřejmě v rámci prvního tréninku (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ten potrvá standardně jednu hodinu.

FP2 odstartuje ve stejný den v 17:00. Třetí a poslední volný trénink pak je na programu v sobotu 3. června, a to v čase od 12:30 do 13:30.

Úderem šestnácté hodiny odpolední čeká jezdce a týmy kvalifikace na nedělní velkou cenu, jejíž start F1 naplánovala na 15:00.

Velká cena Španělska – stream

Živé přenosy závodů F1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2, kde můžete přepínat mezi českou nebo slovenskou audiostopou. K dispozici je ale také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.

Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace F2 nebo F3.

Velká cena Španělska – kurzy a predikce

Úvod sezóny byl jasně v režii Red Bullu, když jeho piloti získali double v obou prvních závodech. Max Verstappen zvítězil v Bahrajnu před svým týmovým kolegou Sergiem Pérezem, v Saúdské Arábii se pořadí obrátilo.

Na okruhu v Melbourne při Velké ceně Austrálie dojel na prvním místě opět Red Bull, tentokrát zvítězil Verstappen. Mexičan Pérez po problémech v kvalifikaci startoval ze zadní části startovního pole a nakonec dojel pátý.

V Baku byl hlavním favoritem na vítězství opět Red Bull, do hry se zejména v obou kvalifikacích dokázalo vrátit Ferrari. Byť v závodním tempu rakouské stáji čelit nedokázalo. Vítězství ve VC Ázerbájdžánu zapsal Pérez, druhý skončil Verstappen. Red Bull tedy zaznamenal další double a další vítězství zapsal v neděli v Monaku.

Těžko říct, jak by se závod v ulicích Monaka vyvíjel, kdyby se kvalifikace podařila také Pérezovi. Ten totiž v její první části boural a do velké ceny odstartoval z chvostu startovního pole. Rakouská stáj nicméně bude jednoznačným favoritem na vítězství také ve Španělsku.

Sázková kancelář Tipsport vypsala na Verstappenovo vítězství kurz 1.38, na pole position 1.60. Na prvenství Péreze je aktuálně kurz 4.20, na Fernanda Alonsa 9.00. Na co si tedy vsadit?

Red Bull letošní sezóny zkrátka dominuje a jen stěží si lze představit, že by Verstappen ve Španělsku nevyhrál. Trať v Barceloně by nicméně díky rychlým sekcím mohla vyhovovat také Aston Martinu, v kvalifikaci by mohlo být silné také Ferrari.

Kalendář závodů F1 pro sezónu 2023

  • 5. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
  • 19. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
  • 2. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
  • 30. dubna – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
  • 7. května – Velká cena Miami (Miami)
  • 21. května – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
  • 28. května – Velká cena Monaka (Monako)
  • 4. června – Velká cena Španělska (Barcelona)
  • 18. června – Velká cena Kanady (Montreal)
  • 2. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
  • 9. července – Velká cena Velké Británie (Silverstone)
  • 23. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
  • 30. července – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
  • 27. srpna – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
  • 3. září – Velká cena Itálie (Monza)
  • 17. září – Velká cena Singapuru (Singapur)
  • 24. září – Velká cena Japonska (Suzuka)
  • 8. října – Velká cena Kataru (Losail)
  • 22. října – Velká cena USA (Austin)
  • 29. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
  • 5. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
  • 18. listopadu – Velká cena Las Vegas (Las Vegas)
  • 26. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)

Aktualizace: Velká cena Emilia Romagna se nakonec kvůli povodním a velmi špatné situaci v celé oblasti neuskutečnila.

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Šestý závod sezóny ovlivnil déšť! VC Monaka přinesla několik dramat a překvapivé jméno na stupních vítězů

Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.

Publikováno

dne

Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.

Úvod šestého podniku letošní sezóny Formule 1 nepřinesl žádné velké drama, ostatně jako například start dopoledního hlavního závodu F2. Z první příčky do Velké ceny Monaka odstartoval Max Verstappen, který svou vedoucí pozici udržel i po zhasnutí všech pěti světel.

Fernando Alonso zase ustrážil svou druhou příčku, byť jeho cílem bylo po startu zaútočit právě na pozici číslo 1. Jak tedy vypadalo pořadí startovního pole pro Velkou cenu Monaka?

Po startu se pořadí startovního pole příliš nezměnilo. Penalizaci v podobě pěti vteřin však inkasoval Nico Hülkenberg, který v průběhu prvního kola zavinil kontakt s Loganem Sargeantem.

Velmi brzy zastavil u svých mechaniků Sergio Pérez, který obul nejtvrdší specifikaci pneumatik. Po startu z poslední pozice v důsledku kolize v kvalifikace ale horko těžko něco vymýšlet. Po první deseti kolech vypadalo pořadí bodované desítky následovně – Verstappen, Alonso, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Gasly, Russell, Cunoda, Norris.

V jedenáctém kole však došlo k dramatickému pokusu Carlose Sainze o předjetí Estebana Ocona. Španělský závodník ve službách Ferrari si ale v zatáčce číslo 10 ulomil element předního křídla.

V okruhu osmnáctém došlo k sérii několika předjetí, kdy v opravdu pomalém tempu jel Sargeant na Williamsu. V sekci Mirabeu jej po pěkném manévru předjel Kevin Magnussen, v La Rascasse se před pilota Williamsu dostali i Lance Stroll a Mexičan Pérez.

Úderem 32. kola začali jezdci zajíždět ke svým mechanikům. Postupně na nejtvrdší sadu pneumatik přešli Lewis Hamilton, Ocon, Sainz, Charles Leclerc nebo Pierre Gasly.

V 35. kole pak v šikaně za tunelem boural Pérez do Magnussena a poškodil si své přední křídlo, pochopitelně tak musel znovu do boxů.

Verstappen, Alonso, Gasly, Russell, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Cunoda, Norris – takto vypadalo pořadí Velké ceny Monaka po 46 kolech.

O velké drama se postaral déšť

Úderem 53. kola se na okruh v Monaku přesunul mrak, který se nad horami vzdálenými zhruba čtyřiadvaceti kilometrů od tratě dlouho držel. A ten výrazným způsobem ovlivnil posledních pětadvacet kol Velké ceny Monaka.

Pro pneumatiky do přechodných podmínek téměř okamžitě ke svým mechanikům zajeli Valtteri Bottas a Stroll. V 55. kole sáhnul k velmi riskantnímu kroku Alonso, který i přes snášející se déšť přezul na střední sadu gum.

A jelikož se na trať snášelo čím dál více dešťových kapek a v Monaku bylo čím dál větší mokro, ukázala se tato volba jako velmi špatná. Celé startovní pole tak v průběhu dalších kol zajelo do boxů právě pro pneumatiky do přechodných podmínek. Stejně tak i Alonso, jenž i přes dva pit-stopy v krátké době zůstal druhý.

Velice později zajeli do boxů jezdci Ferrari Leclerc a Sainz. Ti se tak propadli pořadím dolů. Verstappen, Alonso, Ocon, Hamilton, Russell, Leclerc, Gasly, Sainz, Cunoda, Piastri – takto vypadalo pořadí bodované desítky v 57. kole.

O dvě kola později dokonce Magnussen s Pérezem přezuli na pneumatiky do extrémního mokra. Ještě předtím však první zmíněný oťukal několik bariér a zdí, poněvadž v těchto mokrých podmínkách zůstal jako poslední pilot na pneumatikách do sucha.

Problémy s mokrou tratí však měla řada jezdců, fanoušci přímo v Monaku a u televizních obrazovek tak viděli několik kontaktů jezdců s bariérami či zdmi, nebo také výjezdy mimo trať.

Pořadí bodované desítky se však do konce závodu příliš nezměnilo. Vypadl z ní ovšem Japonec Cunoda (AlphaTauri), který měl problémy s brzdami. Na deváté a také desáté místo se dostali piloti McLarenu Norris s Piastrim.

Konečné výsledky

Jak tedy skončil šestý podnik letošní sezóny F1? Vítězem se po přesvědčivé jízdě stal Verstappen, další pódium zaznamenal Alonso, skvělý výsledek v podobě třetího místa zaznamenal Ocon v barvách Alpinu.

To se vzhledem k průběhu letošní sezóny dá kvantifikovat jako překvapení, navzdory sobotní kvalifikaci si ale Ocon dojel pro výsledek, jehož základy postavil právě už v kvalifikaci.

Čtvrtý dojel Hamilton, pátý Russell, šestý Leclerc, sedmý Gasly, osmý Sainz, devátý Norris a bodovanou desítku uzavřel Australan Piastri.

Zdroj: F1 TV

Pokračovat ve čtení

Oblíbené