Spojte se s námi


Motorsport

Preview: WRC je zpět! Dokáže někdo pokořit mladého krále rallye Kalle Rovanperu?

Přestože rok 2023 ještě ani pořádně nezačal, motoristická sezóna je již v plném proudu! Hned po završení Dakaru, ve kterém svými výkony nezklamaly české výpravy, odstartuje slavným Rallye Monte Carlo nový ročník MS v rallye.

Publikováno

dne

Přestože rok 2023 ještě ani pořádně nezačal, motoristická sezóna je již v plném proudu! Hned po završení Dakaru, ve kterém svými výkony nezklamaly české výpravy, odstartuje slavným Rallye Monte Carlo nový ročník MS v rallye. Loni nenašel přemožitele teprve 22letý Fin Kalle Rovanperä a díky triumfů v šesti podnicích se stal nejmladším vítězem WRC v její 50leté historii. Přesvědčí letos všechny fanoušky rallye o tom, že jeho loňský úspěch nebyl pouhou náhodou? Nebo ho na trůnu vystřídá někdo z jeho soupeřů hladových po úspěchu?

Týmy

Seriálu WRC se tento ročník opět zúčastní trojice továren – Hyundai, Ford a mistrovská Toyota. Minimálně v jednom z prvních dvou závodů sezóny se předvede celkem 12 jezdeckých dvojic, včetně šampionů Kalle Rovanpery a Jonne Halttunena.

Hyundai před sezónou opustil mistr světa ze sezóny 2019 Ott Tänak. Náhradu si jihokorejský tým našel v Lappim, jenž se po angažmá v Toyotě bude prát o pozici nejlepší jezdce stáje s ostříleným mazákem Thierrym Neuvillem. Třetí vůz budou sdílet Španěl Dani Sordo a Ir Craig Breen.

Ford se před začátkem sezóny postaral o největší přestupovou bombu. Britská stáj získala Tänaka, který opustil Hyundai rok před skončením kontraktu s týmem. Estonec se tak vrací zpátky do stáje, se kterou odstartoval svou kariéru závodníka WRC.

Týmového kolegu mu bude dělat Francouz Pierre-Louis Loubet, kterého Ford obdaroval místem v továrním týmu. Co se týče privátního M-Sportu, Ford nezanevřel na svého stálého jezdce 58letého Jourdana Serderidise. Již 58letý Řek dostal pro letošek možnost účasti ve čtyřech soutěžích.

Toyota příliš nezměnila své jezdecké složení. Za japonskou značku i nadále pojedou úřadující mistr světa Rovanperä, Brit Elfyn Evans, legenda WRC Sébastian Ogier a Japonec Takamoto Kacuta. Odchod Fina Esapekka Lappiho do Hyundai znamená povýšení Kacuty jakožto řidiče třetího vozu, se kterým se bude střídat s Ogierem. Čtvrtá toyota tak zbyde na Itala Lorenza Bertelliho, avšak pouze v závodech, do kterých Ogier nenastoupí.

Šance soupeřů Rovanpery na titul

Rovanperä má jistojistě všechny trumfy v rukávu. Potřebnou motivaci však nebudou postrádat například Neuville, jemuž stále uniká tížený titul mistra světa, nebo Tänak, který má bohaté zkušenosti z přímých soubojů o titul šampiona.

U 22letého Fina nicméně nelze předpokládat náhlý propad formy či tempa. Navíc mu do karet hraje fakt, že mezi loňskou a letošní sezónou neproběhla žádná větší změna v technických pravidlech.

Nelze podcenit ani stájového kolegu Rovanpery Evanse. Avšak zde čelí Brit obrovskému problému. Tím je samotný Rovanperä. Jelikož je Evans týmovým parťákem úřadujícího mistra světa, bude Brit pod velkým tlakem vydat ze sebe to nejlepší.

Abiteboul novým šéfem Hyundai

Bývalý šéf stájí F1 Caterham a Renault Cyril Abiteboul začíná novou kapitolu své motoristické praxe ve WRC. Hyundai si vybrala 45letého Francouze jako náhradu za svého někdejšího šéfa Juliena Monceta. Abiteboul bude mít na starost celý tým WRC společně s dalšími závodními programy stáje.

Abiteboul cílí hned ve své první sezóně bosse Hyundai na ty nejvyšší mety. „Nikoho nepřekvapí, že usilujeme ve WRC o oba mistrovské tituly. Tým zvítězil v pěti podnicích minulý rok a naším cílem je toto číslo zvýšit.“

Dále se pro web motorsport.com vyjádřil ke své nové pozici. „Nedokážu říct, kolik podniků letos vyhrajeme, protože jsem ve světě rallye ještě nováčkem. Nejprve musím pochopit, jak to v týmu chodí a pak určit, jakým způsobem mohu stáji přispět.“

Abiteboul odešel z Renaultu před dvěma roky během celkové strukturální proměny týmu F1 a změny názvu na nynější Alpine. Francouz přenechal své místo Marcinu Budkowskimu, jehož loni vystřídal Otmar Szafnauer.

Změny v pravidlech a velká premiéra

WRC přikročila počínaje letošní sezónou k velice zásadnímu kroku směrem k zvýšení udržitelnosti seriálu. Týmům se zmenší počet testovacích dní z 28 na 21 dní.

Vedle toho také šampionát rozhodl o restrikci, která podmiňuje jezdcům nejprestižnější kategorie Rally1 použít maximálně 28 sad pneumatik na jednu rallye. K tomu všemu bude 15minutový servis před začátkem každého dne minulostí.

„Zrušením ranního servisu na šotolinových soutěžích můžeme zkrátit pracovní den až o tři hodiny, což prospěje nejen členům týmů, ale také i dobrovolníkům a maršálům v servisních parcích,“ vysvětlil kroky FIA ředitel pro rallye Andrew Wheatley.

Pro české fandy motorsportu muselo být ohromující dozvědět se o zprávách o novém kalendáři sezóny 2023. WRC letos v říjnu zavítá poprvé v historii i do naší země pod záštitou Středoevropské rallye! V rámci této soutěže nejlepší jezdci rallye zavítají vedle Česka také do Německa a Rakouska. Středoevropská rallye nicméně nahradí tradiční podnik v Katalánsku, na jehož tamním asfaltu se jezdilo už od roku 1991.

Na plný kalendář pro rok 2023 se můžete podívat na níže přiloženém twitterovém příspěvku. Zároveň nezapomeňte sledovat tento víkend 91. Rallye Monte Carlo, ve které se v kategorii WRC2 představí i Čech Erik Cais se Škodou Fabií RS.

https://twitter.com/fia/status/1596153792067772416

Zdroj: Motorsport.com

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.