Spojte se s námi


Motorsport

Představení týmů F1: McLaren jde do nové sezóny s novým šéfem a jezdcem. Co od britské stáje v ročníku 2023 očekávat?

Nová sezóna F1 se kvapem blíží a je tak na čase si představit všechny zúčastněné týmy. V tomto článku se detailně věnujeme McLarenu, který bude chtít zaútočit a získat zpět čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Podaří se to britské stáji s novým šéfem a jezdcem v roce, kdy McLaren slaví 60. výročí od svého založení?

Publikováno

dne

Nová sezóna F1 se kvapem blíží a je tak na čase si představit všechny zúčastněné týmy. V tomto článku se detailně věnujeme McLarenu, který bude chtít zaútočit a získat zpět čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Podaří se to britské stáji s novým šéfem a jezdcem v roce, kdy McLaren slaví 60. výročí od svého založení?

Do nové sezóny s novým šéfem a jezdcem. Pro McLaren může být sezóna 2023 z hlediska budoucího vývoje naprosto stěžejní. Co můžeme od tohoto týmu v nadcházejícím ročníku očekávat?

McLaren v sezóně 2022

Formule 1 úderem sezóny 2022 vstoupila do nové éry, a to zejména díky zásadním změnám v technických, ale i sportovních pravidlech. Některé týmy se s touto změnou popasovaly lépe, některé hůře. A právě spíše negativně odnesl vstup do nové éry McLaren.

Britský tým totiž netrefil koncept nových pravidel co do aerodynamiky vozu a návratu ground effectu, potýkal se s výraznými problémy s chlazením brzd, přítlakem, ovladatelností a v neposlední řadě také se samotným výkonem.

O tom ostatně hovoří i výsledky z loňského ročníku. McLaren zapsal dvouciferný počet bodů pouze ve čtyřech závodech, Lando Norris se na Imole postaral o jediné pódium. A výsledek loňského trápení? Stáj z Wokingu zakončila sezónu 2022 se ziskem 159 bodů až na páté příčce.

Norris byl ovšem v rámci konečného pořadí šampionátu jezdců nejlepším ze „zbytku světa“, když nasbíral 122 bodů a skončil sedmý. Velkou katastrofou ale skončilo působení Daniela Ricciarda, jenž získal pouhých 37 bodů a umístil se až jako jedenáctý. Není tak divu, že australského pilota na startovním roštu v nadcházející sezóně neuvidíme.

Design vozu pro rok 2023

Ani nespočet upgradů nepřinesl McLarenu v loňském roce výrazné zlepšení, a tak není divu, že britský tým přichází s novým designem. Ten se ostatně podobá i několika dalším týmům a jestli jsme se loni dohadovali, jakou cestou se bude technologický koncept monopostů ubírat, tohle je jedna z nich.

Na MCL60 jde už na první pohled vidět, že sdílí myšlenku a filozofii Red Bullu. Stáj z Wokingu přišla s useknutými bočnicemi, už v Singapuru McLaren nainstaloval zcela nové vstupy do bočnic. Kromě toho také prohloubil ono podseknutí v přední části bočnic, na jejím vrchu pak vytvaroval jakýsi prolis.

Jak ostatně popisuje server Motorsport, vůz MCL60 technické parametry Red Bullu přebírá a snaží se je zdokonalovat. McLarenu mohl díky přepracování systému chlazení zmenšit konstrukci karoserie, přičemž vůz jako celek nyní vypadá kompaktněji a štíhleji. Tým se ovšem nechal inspirovat, jak se zdá, loňským Alpinem.

Chladicí žábry a design sestupné rampy zůstaly sice zachovány, ale měly by se projevit na zvýšení výkonu díky přeprofilování horní plochy bočnic.

„Objemné mezichladiče typu vzduch-vzduch nahradil mezichladič typu voda-vzduch, který zabírá méně prostoru a dává větší flexibilitu z hlediska jeho umístění ve voze. Takový typ chlazení stlačeného vzduchu z turbodmychadla využívá Mercedes i Ferrari včetně jejich zákaznických týmů,“ popisuje český server F1 Sport.

Co se dalších aerodynamických změn týče, přední horní rameno předního zavěšení bylo již u předchůdce vozu umístěno poměrně vysoko. Zdá se však, že se tým rozhodl jít u MCL60 ještě dál. Na definitivní podobu vozu si nicméně ještě budeme muset počkat. A to nejen do předsezónních testů, ale také několika prvních závodů.

Zbarvení, výročí od založení značky

Oproti minulému roku se zbarvení monopostů McLarenu příliš nezměnilo. Výraznější změna se týká pojmenování letošního auta. Britská stáj totiž ustoupila z pravidelného číslování, a to kvůli oslavám 60. výročí od založení týmu v roce 1963 Novozélanďanem Brucem McLarenem.

První závod odjel McLaren v roce 1966 a byla to Velká cena Monaka. Na první vítězství McLaren dosáhl o dva roky později, konkrétně ve Velké ceně Belgie 1968. Doposud britský tým dosáhl na 182 vítězství, 155 pole position, 12 titulů v šampionátu jezdců a 9 konstruktérských titulů.

Nový šéf týmu

McLaren před novou sezónou opustil dosavadní šéf týmu Andreas Seidl, jenž přijal místo ředitele u Sauberu. Novým lodivodem se stal Andrea Stella, který však u této stáje není žádným nováčkem.

Stella přišel do McLarenu z Ferrari už v roce 2015, přičemž si během sedmi let prošel řadou funkcí. Začínal jako vedoucí závodních operací a od roku 2019 byl výkonným ředitelem pro závodění. V italské stáji z Maranella působil jako závodní inženýr Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena.

Jezdecké složení

Jasnou týmovou jedničkou bude i v nové sezóně Norris, stájovým kolegou mu bude Oscar Piastri. Po katastrofální výkonnosti Australana Ricciarda to bude nejen pro fanoušky McLarenu vítaná změna. O aféře s ohledem na přestup Piastriho do britského týmu se toho v minulosti napsalo už mnoho.

Sám Piastri navíc poznamenal, že jej tato zkušenost v jeho působení v McLarenu nijak neovlivní. Vedle Norrise tak může vyrůst pilot další skvělý pilot, který bude zajíždět kýžené body. To se zkrátka Ricciardovi v minulé sezóně ani zdaleka nedařilo.

Zdroje: F1, McLaren Racing, Motorsport, F1 Sport

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.