Spojte se s námi


Motorsport

Představení týmů F1: McLaren jde do nové sezóny s novým šéfem a jezdcem. Co od britské stáje v ročníku 2023 očekávat?

Nová sezóna F1 se kvapem blíží a je tak na čase si představit všechny zúčastněné týmy. V tomto článku se detailně věnujeme McLarenu, který bude chtít zaútočit a získat zpět čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Podaří se to britské stáji s novým šéfem a jezdcem v roce, kdy McLaren slaví 60. výročí od svého založení?

Publikováno

dne

Nová sezóna F1 se kvapem blíží a je tak na čase si představit všechny zúčastněné týmy. V tomto článku se detailně věnujeme McLarenu, který bude chtít zaútočit a získat zpět čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Podaří se to britské stáji s novým šéfem a jezdcem v roce, kdy McLaren slaví 60. výročí od svého založení?

Do nové sezóny s novým šéfem a jezdcem. Pro McLaren může být sezóna 2023 z hlediska budoucího vývoje naprosto stěžejní. Co můžeme od tohoto týmu v nadcházejícím ročníku očekávat?

McLaren v sezóně 2022

Formule 1 úderem sezóny 2022 vstoupila do nové éry, a to zejména díky zásadním změnám v technických, ale i sportovních pravidlech. Některé týmy se s touto změnou popasovaly lépe, některé hůře. A právě spíše negativně odnesl vstup do nové éry McLaren.

Britský tým totiž netrefil koncept nových pravidel co do aerodynamiky vozu a návratu ground effectu, potýkal se s výraznými problémy s chlazením brzd, přítlakem, ovladatelností a v neposlední řadě také se samotným výkonem.

O tom ostatně hovoří i výsledky z loňského ročníku. McLaren zapsal dvouciferný počet bodů pouze ve čtyřech závodech, Lando Norris se na Imole postaral o jediné pódium. A výsledek loňského trápení? Stáj z Wokingu zakončila sezónu 2022 se ziskem 159 bodů až na páté příčce.

Norris byl ovšem v rámci konečného pořadí šampionátu jezdců nejlepším ze „zbytku světa“, když nasbíral 122 bodů a skončil sedmý. Velkou katastrofou ale skončilo působení Daniela Ricciarda, jenž získal pouhých 37 bodů a umístil se až jako jedenáctý. Není tak divu, že australského pilota na startovním roštu v nadcházející sezóně neuvidíme.

Design vozu pro rok 2023

Ani nespočet upgradů nepřinesl McLarenu v loňském roce výrazné zlepšení, a tak není divu, že britský tým přichází s novým designem. Ten se ostatně podobá i několika dalším týmům a jestli jsme se loni dohadovali, jakou cestou se bude technologický koncept monopostů ubírat, tohle je jedna z nich.

Na MCL60 jde už na první pohled vidět, že sdílí myšlenku a filozofii Red Bullu. Stáj z Wokingu přišla s useknutými bočnicemi, už v Singapuru McLaren nainstaloval zcela nové vstupy do bočnic. Kromě toho také prohloubil ono podseknutí v přední části bočnic, na jejím vrchu pak vytvaroval jakýsi prolis.

Jak ostatně popisuje server Motorsport, vůz MCL60 technické parametry Red Bullu přebírá a snaží se je zdokonalovat. McLarenu mohl díky přepracování systému chlazení zmenšit konstrukci karoserie, přičemž vůz jako celek nyní vypadá kompaktněji a štíhleji. Tým se ovšem nechal inspirovat, jak se zdá, loňským Alpinem.

Chladicí žábry a design sestupné rampy zůstaly sice zachovány, ale měly by se projevit na zvýšení výkonu díky přeprofilování horní plochy bočnic.

„Objemné mezichladiče typu vzduch-vzduch nahradil mezichladič typu voda-vzduch, který zabírá méně prostoru a dává větší flexibilitu z hlediska jeho umístění ve voze. Takový typ chlazení stlačeného vzduchu z turbodmychadla využívá Mercedes i Ferrari včetně jejich zákaznických týmů,“ popisuje český server F1 Sport.

Co se dalších aerodynamických změn týče, přední horní rameno předního zavěšení bylo již u předchůdce vozu umístěno poměrně vysoko. Zdá se však, že se tým rozhodl jít u MCL60 ještě dál. Na definitivní podobu vozu si nicméně ještě budeme muset počkat. A to nejen do předsezónních testů, ale také několika prvních závodů.

Zbarvení, výročí od založení značky

Oproti minulému roku se zbarvení monopostů McLarenu příliš nezměnilo. Výraznější změna se týká pojmenování letošního auta. Britská stáj totiž ustoupila z pravidelného číslování, a to kvůli oslavám 60. výročí od založení týmu v roce 1963 Novozélanďanem Brucem McLarenem.

První závod odjel McLaren v roce 1966 a byla to Velká cena Monaka. Na první vítězství McLaren dosáhl o dva roky později, konkrétně ve Velké ceně Belgie 1968. Doposud britský tým dosáhl na 182 vítězství, 155 pole position, 12 titulů v šampionátu jezdců a 9 konstruktérských titulů.

Nový šéf týmu

McLaren před novou sezónou opustil dosavadní šéf týmu Andreas Seidl, jenž přijal místo ředitele u Sauberu. Novým lodivodem se stal Andrea Stella, který však u této stáje není žádným nováčkem.

Stella přišel do McLarenu z Ferrari už v roce 2015, přičemž si během sedmi let prošel řadou funkcí. Začínal jako vedoucí závodních operací a od roku 2019 byl výkonným ředitelem pro závodění. V italské stáji z Maranella působil jako závodní inženýr Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena.

Jezdecké složení

Jasnou týmovou jedničkou bude i v nové sezóně Norris, stájovým kolegou mu bude Oscar Piastri. Po katastrofální výkonnosti Australana Ricciarda to bude nejen pro fanoušky McLarenu vítaná změna. O aféře s ohledem na přestup Piastriho do britského týmu se toho v minulosti napsalo už mnoho.

Sám Piastri navíc poznamenal, že jej tato zkušenost v jeho působení v McLarenu nijak neovlivní. Vedle Norrise tak může vyrůst pilot další skvělý pilot, který bude zajíždět kýžené body. To se zkrátka Ricciardovi v minulé sezóně ani zdaleka nedařilo.

Zdroje: F1, McLaren Racing, Motorsport, F1 Sport

Reklama

Motorsport

Další zrušená velká cena? Kanada se potýká s extrémními lesními požáry, nad startem závodu F1 visí otazník

Start Velké ceny Kanady 2023 v ohrožení? Taková je bohužel aktuální situace, Kanada se totiž momentálně potýká s obrovskými lesními požáry, které zasahují už i Severní Ameriku. Po celé Kanadě hoří více než 400 požárů, kouřem byl silně zasažen také New York, nad plánovanými sportovními událostmi začíná viset velký otazník.

Publikováno

dne

Start Velké ceny Kanady 2023 v ohrožení? Taková je bohužel aktuální situace, Kanada se totiž momentálně potýká s obrovskými lesními požáry, které zasahují už i Severní Ameriku. Po celé Kanadě hoří více než 400 požárů, kouřem byl silně zasažen také New York, nad plánovanými sportovními událostmi začíná viset velký otazník.

Známý motorsportový server Racing News 365 poskytl ve čtvrtek odpoledne další detaily ohledně aktuální vážné situace v Kanadě. Ta se totiž potýká s extrémními lesními požáry. V blízké době je tak start sportovních akcí v Kanadě a její blízkosti v ohrožení.

Jednou z nich je i očekávaný osmý podnik Formule 1 letošní sezóny. Nad touto plánovanou událostí však aktuálně visí otazník.

Po celé Kanadě momentálně hoří více než 400 lesních požárů, přičemž pouze v Québecu jich hoří 150. To vede k nebezpečnému zakouření okolních velkých měst v Kanadě a některých částech Severní Ameriky.

Řeč je samozřejmě také o Montrealu, kde leží závodní okruh Gillese Villeneuva. Nutno podotknout, zde se Formule 1 přestěhovala až v roce 1978, předtím hostil závody královny motorsportu právě Québec.

Vzdálenost mezi oběma městy ostatně činí zhruba 250 kilometrů. Kouř z lesních požárů je však natolik silný, že zasáhl už i New York, který byl v posledních 48 hodinách zahalen do oranžového smogového oparu.

Co se výše zmíněného sportovního programu týče, v noci z úterý na středu byly v New Yorku a Philadelphii zrušeny zápasy MLS. Navíc situace se bohužel nezlepšuje.

Situace se i nadále zhoršuje

Podle zprávy kanadské agentury Environment Canada se podmínky nad Torontem ve čtvrtek zhoršily. To úřady přimělo vydat varování, aby lidé nevycházeli ze svých domovů a raději zůstali doma. V opačném případě bylo milionům lidem doporučeno nosit venku ochranné masky.

Závodní víkend F1 v Kanadě má sice začít až 26. června, pochopitelně se však objevují otázky spojené s infrastrukturou velké ceny. Podobně jako při nedávno zrušené Velké ceně Emilia Romagna, kdy se celá oblast potýkala s rozsáhlými povodněmi.

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Vrátí se Bridgestone jako výrobce pneumatik do Formule 1?

Vrátí se Bridgestone, jakožto výrobce pneumatik, do Formule 1? To je otázka, kterou je momentálně těžké zodpovědět, nicméně reálné obrysy návrat Bridgestonu určitě má. Firma se totiž přihlásila do tendru na pneumatiky, jenž určí, kdo bude do roku 2025 oficiálním dodavatelem pneumatik pro F1.

Publikováno

dne

Vrátí se Bridgestone, jakožto výrobce pneumatik, do Formule 1? To je otázka, kterou je momentálně těžké zodpovědět, nicméně reálné obrysy návrat Bridgestonu určitě má. Firma se totiž přihlásila do tendru na pneumatiky, jenž určí, kdo bude do roku 2025 oficiálním dodavatelem pneumatik pro F1.

Bridgestone se F1 jako výrobce pneumatik naposledy účastnil v letech 1997 až 2010, přičemž od sezóny 2007 se stal jediným dodavatelem. A to poté, co druhý výrobce Michelin se svět královny motorsportu rozhodl opustit po ročníku 2006.

Právě Michelin se ještě o rok dříve, tedy v sezóně 2005, postaral o skandál, který dodnes slouží jako odstrašující příklad toho, když spolu ve Formuli 1 bojují dva konkurenti, dva výrobci pneumatik o lepší pozici.

Od svého odchodu z Formule 1 však Bridgestone s rolí výrobce pneumatik i nadále pokračuje, respektive v jiných mezinárodních závodních sériích. Jeho značka Firestone je například jediným dodavatelem pneumatik pro americkou sérii IndyCar.

A nyní představitelé této firmy uvažují, že se do světa F1 opět vrátí. Problémem je, že současný dodavatel Pirelli je již dlouholetým výrobcem nejen pro F1, ale také juniorské série. Smlouvu však má do konce roku 2024.

Podle informací serveru Motorsport FIA začátkem tohoto roku otevřela výběrové řízení na oficiální smlouvu o dodávkách pneumatik pro F1 od roku 2025 do roku 2027, s možností prodloužení až do roku 2028.

A jak to tak vypadá, tendru by se údajně mohla zúčastnit také firma Bridgestone. Uchazeči měli čas podat přihlášku do 15. května.

Bridgestone jako soupeř Pirelli?

16. června pak FIA zveřejní schválené uchazeče, ti úspěšní poté postoupí do další fáze procesu, která bude zahrnovat jednání s držitelem komerčních práv F1.

„Stále přemýšlíme o tom, čím a jak můžeme nejlépe podpořit naše aktivity v motorsportu v globálních kategoriích, včetně F1. Samozřejmě, že v těchto záležitostech provádíme průzkum,“ řekl Eiichi Suzuki, manažer plánování společnosti Bridgestone v rozhovoru pro Motorsport.

Kdo tedy bude dodavatelem pneumatik pro F1 od roku 2025 je v tuto chvíli velkou otázkou. Nutno ale podotknout, že Pirelli už svého konkurenta v tendru mělo i poměrně nedávno.

V posledním výběrovém řízení pro roky 2020 až 2023 se o roli výrobce pneumatik ucházela jiná japonská společnost, konkrétně Hankook.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Deprese a frustrace ve Ferrari: Nechápu to, něco děláme špatně, komentuje Leclerc zatím tragickou sezónu

Deprese. Asi tímto slovem lze nejlépe shrnout počínání stáje Ferrari v posledních závodech letošní sezóny F1. Scuderia je totiž aktuálně až na čtvrté příčce v Poháru konstruktérů, přičemž na nedávné výkony reflektoval Charles Leclerc.

Publikováno

dne

Deprese. Asi tímto slovem lze nejlépe shrnout počínání stáje Ferrari v posledních závodech letošní sezóny F1. Scuderia je totiž aktuálně až na čtvrté příčce v Poháru konstruktérů, přičemž na nedávné výkony reflektoval Charles Leclerc.

Sto bodů na kontě, žádné vítězství, jediné pódium a čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Taková je bilance Ferrari po sedmi odjetých velkých cenách letošní sezóny Formule 1. O to jediné umístění na stupních vítězů, konkrétně o třetí místo, se postaral Charles Leclerc.

A to ve Velké ceně Ázerbájdžánu, čtvrtém podniku letošní sezóny. Monacký pilot ve službách týmu Scuderia Ferrari je tak pochopitelně frustrovaný, přičemž jeho tým stále nemůže najít ideální nastavení co do svého technologického konceptu.

Bodově nejlepší závod letos Ferrari zaznamenalo právě na okruhu v Baku, kde získalo 25 bodů v nedělním závodě a dalších jedenáct bodů v sobotním sprintu. Jenže další výsledky?

V Bahrajnu dojel pouze Carlos Sainz (čtvrtý), v Saúdské Arábie sice bodovali oba jezdci Ferrari, byť jen šestém (Sainz) a sedmém místě (Leclerc). Austrálie znamenala pro tým z Maranella další katastrofu – Leclerc závod nedokončil, Sainz dojel dvanáctý. Nula získaných bodů.

Ve Velké ceně Miami zaznamenal Sainz deset bodů za konečnou pátou pozici, Leclerc šest bodů za umístění na pozici číslo 7. V Monaku zase Ferrari prokaučovalo šanci na solidní body, když tým reagoval na deštivé podmínky velice pozdní zastávkou v boxech.

Výsledek? Leclerc šestý, Sainz osmý. No a ve Španělsku se závodní víkend jakž takž povedl pouze Sainzovi.

Ten do závodu startoval z druhé příčky, do cíle však dojel jako pátý. Leclerc naopak zapsal další letošní tragédii, když v kvalifikaci zaznamenal až devatenáctý nejrychlejší čas a v závodě se následně velice trápil. Konečná jedenáctá příčka nepřinesla Monačanovi ani jeden bod.

V šampionátu jezdců figurují jezdci Ferrari až na šesté a sedmé příčce. Sainz doposud posbíral 58 bodů, Leclerc pouze 42. A jak vypadá pořadí v Poháru konstruktérů?

Něco děláme špatně…

„Nechápu, co děláme špatně, ale něco špatně děláme. V posledním stintu jsem přešel opět na tvrdé pneumatiky, udělal jsem přesně to samé, co předtím a auto se chovalo úplně jinak,“ řekl značně frustrovaný Leclerc v pozávodním rozhovoru.

„A my to samozřejmě musíme pochopit, pracovat na tom. Teď už to opravdu potřebujeme, protože už několik závodů se potýkáme se špatnými podmínkami nebo máme velmi náladové auto a dnes to nebylo lepší,“ přiznává pětadvacetiletý pilot.

Zdroje: F1, Sky Sports

Pokračovat ve čtení

Oblíbené