Motorsport
Perfektní Pecco! Po sprintu ovládl Bagnaia i hlavní závod při VC Portugalska
Francesco „Pecco“ Bagnaia se zapsal do historie MotoGP jako vůbec první vítěz sobotního sprintu. Ani v samotné velké ceně nenašel přemožitele a bez větších problémů si zapsal dvojitý triumf v GP Portugalska. Na pódiu dokonalého Bagnaiu doplnili Maverick Viñales se strojem Aprilla a Marco Bezzecchi na Ducati.

Francesco „Pecco“ Bagnaia se zapsal do historie MotoGP jako vůbec první vítěz sobotního sprintu. Ani v samotné velké ceně nenašel přemožitele a bez větších problémů si zapsal dvojitý triumf v GP Portugalska. Na pódiu dokonalého Bagnaiu doplnili Maverick Viñales se strojem Aprilla a Marco Bezzecchi na Ducati.
Cesta k plným 37 bodům z jednoho závodního víkendu začala pro Francesca Bagnaiu už v sobotu, kdy se konal vůbec první sprint na poloviční vzdálenost. Ital vzešel ze souboje s Jorgem Martínem a Marcem Márquezem nejlépe a stal se premiérovým vítězem sobotního klání.
Nevšední zkrat pro osminásobného šampiona
Úřadující mistr světa se po startu ocitl v sevření dobře startujícího Martina a Márqueze vyrážejícího z pole position. Toho využil domácí hrdina na aprilii Miguel Oliveira, jenž se během prvního kola prosmýkl na vedoucí pozici.
Bagnaia se po kontaktu s jezdci z první řady vrátil po několika zatáčkách alespoň na třetí místo za Martína a Oliveiru. Márquez se mezitím propadl na čtvrtou pozici, přičemž jeho vysoce optimistický manévr do třetí zatáčky po startu nevypadal nijak kontrolovaně.
O něco podobného se Španěl pokusil ve třetím kole, jenže tentokrát celá situace vyústila v ošklivě vypadající nehodu. Márquez narazil na zadní kolo Martínova motocyklu a ve vysoké rychlosti naboural do nešťastného Oliveiry, jenž o kolo dříve přišel o vedení zásluhou Bagnai.
Miláček obecenstva byl tak ze hry a na adresu velice zkušeného závodníka se okamžitě sneslo obrovské bučení právě od přítomných diváků. Márquezův zkrat po závodě potrestali i ředitelství závodů, kteří 30letému rodáku z Cervery naštědřili trest dvojitého dlouhého kola.
Kdo přežije, ten skóruje
Do závodu odstartovalo pouze 20 jezdců. Enea Bastianini a Pól Espargaró totiž utrpěli zranění v sobotním sprintu, respektive ve volném tréninku. Rázem tak ve hře zůstalo jen 18 závodníků, přičemž body v hlavním závodě bere top 15.
Mezitím se k vedoucímu Bagnaiovi přiblížil Viñales na rozdíl místy i méně než půl sekundy. Třetí místo si pro sebe vzal Bezzecchi, jenž pouze kontroloval situaci před a za sebou. Za touto trojící se nicméně odehrávalo to nejzajímavější z VC Portugalska. Bratr Marca Márqueze Álex se z 12. místa postupně probojoval na čtvrté místo a zapojil se tak do pětičlenné bitvy o čtvrté místo.
Pole jezdců v jedenáctém kole prořídlo na 17, když Fabio di Giannantonio zajel do boxů, aby odstoupil se závodu. Na hranici top 10 kroužil potenciální vyzyvatel o titul mistra světa Fabio Quartararo, jemuž dělal společnost Martín, který se propadl do druhé poloviny startovního pole po kontaktu s Márquezem ve třetím kole.
Osmnácté kolo přineslo havárii Martína. Další ducati byla tedy ze hry a jen 16 jezdců zbylo v hlavním závodě. Zatímco top 3 vedla spíše vyčkávací hru, skupina zápasící o čtvrté místo si nedarovala nic zadarmo. Jezdci KTM Jack Miller a Brad Binder naléhali na Álexe Márqueze a zezadu vytvářeli tlak Aleix Espargaró a Johann Zarco.

V závěrečných několika kolech odstoupili i Luca Marini a Raúl Fernández. Tyto incidenty zaručily to, že kdo dojede, tak si z Portugalska odnese premiérové body v letošní sezóně.
Vražedná bitva o čtvrté místo, Bagnaia v pohodě vítězem
Bagnaia i nadále udržoval před Viñalesem vedení o přibližně jednu sekundu. Španělova ztráta na Itala tudíž nenaznačovala, že by mohl jezdec tovární Aprilie vyzkoušet do konce závodu nějaký útok o prvenství. Třetí Bezzecchi sice měl lepší tempo, než skupina za ním, pravý opak však platil pro vedoucí dvojici.
Za touto trojicí se při nájezdu do posledního kola odehrála přímo dechberoucí podívaná. Zarco, jenž se spíše držel vzadu, využil pranic mezi jezdci KTM a Márquezem a propašoval svou satelitní ducati na čtvrté místo. Binder přemohl svého týmového kolegu Millera, zatímco Quartararo sebral osmé místo Espargarovi po vlastní chybě, když si také chtěl pro sebe uzmout nějakou lepší pozici.
Bagnaia proťal pomyslnou cílovou pásku jako první před Viñalesem o necelých sedm desetin sekundy. Bronzovou příčku zaznamenal Bezzecchi před Zarcem a Márquezem. V závěru šestičlenná skupina se nakonec vešla do 1,2 sekundy, přičemž od čtvrtého Zarca po osmého Quartarara se jednalo o pouhou půl sekundu.
Výsledky Velké ceny Portugalska MotoGP (závod 1/21, 25 kol = 114,8 km; pouze top 10):
1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 41:25.401
2. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +0.687
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +2.726
4. Johann Zarco (Fra., Ducati) +8.060
5. Álex Márquez (Špa., Ducati) +8.125
6. Brad Binder (RJA, KTM) +8.247
7. Jack Miller (Aus., KTM) +8.381
8. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) +8.543
9. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) +9.294
10. Álex Rins (Špa., Honda) +11.591
Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2023 (po závodě 1/21; pouze top 10):
1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 37
2. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 25
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) 16
4. Johann Zarco (Fra., Ducati) 15
5. Jack Miller (Aus., KTM) 15
6. Álex Márquez (Špa., Ducati) 12
7. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 11
8. Brad Binder (RJA, KTM) 10
9. Jorge Martín (Špa., Ducati) 9
10. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) 8
Zdroj: MotoGP

Motorsport
Další zrušená velká cena? Kanada se potýká s extrémními lesními požáry, nad startem závodu F1 visí otazník
Start Velké ceny Kanady 2023 v ohrožení? Taková je bohužel aktuální situace, Kanada se totiž momentálně potýká s obrovskými lesními požáry, které zasahují už i Severní Ameriku. Po celé Kanadě hoří více než 400 požárů, kouřem byl silně zasažen také New York, nad plánovanými sportovními událostmi začíná viset velký otazník.

Start Velké ceny Kanady 2023 v ohrožení? Taková je bohužel aktuální situace, Kanada se totiž momentálně potýká s obrovskými lesními požáry, které zasahují už i Severní Ameriku. Po celé Kanadě hoří více než 400 požárů, kouřem byl silně zasažen také New York, nad plánovanými sportovními událostmi začíná viset velký otazník.
Známý motorsportový server Racing News 365 poskytl ve čtvrtek odpoledne další detaily ohledně aktuální vážné situace v Kanadě. Ta se totiž potýká s extrémními lesními požáry. V blízké době je tak start sportovních akcí v Kanadě a její blízkosti v ohrožení.
Jednou z nich je i očekávaný osmý podnik Formule 1 letošní sezóny. Nad touto plánovanou událostí však aktuálně visí otazník.
Po celé Kanadě momentálně hoří více než 400 lesních požárů, přičemž pouze v Québecu jich hoří 150. To vede k nebezpečnému zakouření okolních velkých měst v Kanadě a některých částech Severní Ameriky.
Řeč je samozřejmě také o Montrealu, kde leží závodní okruh Gillese Villeneuva. Nutno podotknout, zde se Formule 1 přestěhovala až v roce 1978, předtím hostil závody královny motorsportu právě Québec.
Vzdálenost mezi oběma městy ostatně činí zhruba 250 kilometrů. Kouř z lesních požárů je však natolik silný, že zasáhl už i New York, který byl v posledních 48 hodinách zahalen do oranžového smogového oparu.
Co se výše zmíněného sportovního programu týče, v noci z úterý na středu byly v New Yorku a Philadelphii zrušeny zápasy MLS. Navíc situace se bohužel nezlepšuje.
Situace se i nadále zhoršuje
Podle zprávy kanadské agentury Environment Canada se podmínky nad Torontem ve čtvrtek zhoršily. To úřady přimělo vydat varování, aby lidé nevycházeli ze svých domovů a raději zůstali doma. V opačném případě bylo milionům lidem doporučeno nosit venku ochranné masky.
Závodní víkend F1 v Kanadě má sice začít až 26. června, pochopitelně se však objevují otázky spojené s infrastrukturou velké ceny. Podobně jako při nedávno zrušené Velké ceně Emilia Romagna, kdy se celá oblast potýkala s rozsáhlými povodněmi.
Zdroje: F1, Racing News 365
Motorsport
Vrátí se Bridgestone jako výrobce pneumatik do Formule 1?
Vrátí se Bridgestone, jakožto výrobce pneumatik, do Formule 1? To je otázka, kterou je momentálně těžké zodpovědět, nicméně reálné obrysy návrat Bridgestonu určitě má. Firma se totiž přihlásila do tendru na pneumatiky, jenž určí, kdo bude do roku 2025 oficiálním dodavatelem pneumatik pro F1.

Vrátí se Bridgestone, jakožto výrobce pneumatik, do Formule 1? To je otázka, kterou je momentálně těžké zodpovědět, nicméně reálné obrysy návrat Bridgestonu určitě má. Firma se totiž přihlásila do tendru na pneumatiky, jenž určí, kdo bude do roku 2025 oficiálním dodavatelem pneumatik pro F1.
Bridgestone se F1 jako výrobce pneumatik naposledy účastnil v letech 1997 až 2010, přičemž od sezóny 2007 se stal jediným dodavatelem. A to poté, co druhý výrobce Michelin se svět královny motorsportu rozhodl opustit po ročníku 2006.
Právě Michelin se ještě o rok dříve, tedy v sezóně 2005, postaral o skandál, který dodnes slouží jako odstrašující příklad toho, když spolu ve Formuli 1 bojují dva konkurenti, dva výrobci pneumatik o lepší pozici.
Od svého odchodu z Formule 1 však Bridgestone s rolí výrobce pneumatik i nadále pokračuje, respektive v jiných mezinárodních závodních sériích. Jeho značka Firestone je například jediným dodavatelem pneumatik pro americkou sérii IndyCar.
A nyní představitelé této firmy uvažují, že se do světa F1 opět vrátí. Problémem je, že současný dodavatel Pirelli je již dlouholetým výrobcem nejen pro F1, ale také juniorské série. Smlouvu však má do konce roku 2024.
Podle informací serveru Motorsport FIA začátkem tohoto roku otevřela výběrové řízení na oficiální smlouvu o dodávkách pneumatik pro F1 od roku 2025 do roku 2027, s možností prodloužení až do roku 2028.
A jak to tak vypadá, tendru by se údajně mohla zúčastnit také firma Bridgestone. Uchazeči měli čas podat přihlášku do 15. května.
Bridgestone jako soupeř Pirelli?
16. června pak FIA zveřejní schválené uchazeče, ti úspěšní poté postoupí do další fáze procesu, která bude zahrnovat jednání s držitelem komerčních práv F1.
„Stále přemýšlíme o tom, čím a jak můžeme nejlépe podpořit naše aktivity v motorsportu v globálních kategoriích, včetně F1. Samozřejmě, že v těchto záležitostech provádíme průzkum,“ řekl Eiichi Suzuki, manažer plánování společnosti Bridgestone v rozhovoru pro Motorsport.
Kdo tedy bude dodavatelem pneumatik pro F1 od roku 2025 je v tuto chvíli velkou otázkou. Nutno ale podotknout, že Pirelli už svého konkurenta v tendru mělo i poměrně nedávno.
V posledním výběrovém řízení pro roky 2020 až 2023 se o roli výrobce pneumatik ucházela jiná japonská společnost, konkrétně Hankook.
Zdroje: F1, Motorsport
Motorsport
Deprese a frustrace ve Ferrari: Nechápu to, něco děláme špatně, komentuje Leclerc zatím tragickou sezónu
Deprese. Asi tímto slovem lze nejlépe shrnout počínání stáje Ferrari v posledních závodech letošní sezóny F1. Scuderia je totiž aktuálně až na čtvrté příčce v Poháru konstruktérů, přičemž na nedávné výkony reflektoval Charles Leclerc.

Deprese. Asi tímto slovem lze nejlépe shrnout počínání stáje Ferrari v posledních závodech letošní sezóny F1. Scuderia je totiž aktuálně až na čtvrté příčce v Poháru konstruktérů, přičemž na nedávné výkony reflektoval Charles Leclerc.
Sto bodů na kontě, žádné vítězství, jediné pódium a čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Taková je bilance Ferrari po sedmi odjetých velkých cenách letošní sezóny Formule 1. O to jediné umístění na stupních vítězů, konkrétně o třetí místo, se postaral Charles Leclerc.
A to ve Velké ceně Ázerbájdžánu, čtvrtém podniku letošní sezóny. Monacký pilot ve službách týmu Scuderia Ferrari je tak pochopitelně frustrovaný, přičemž jeho tým stále nemůže najít ideální nastavení co do svého technologického konceptu.
Bodově nejlepší závod letos Ferrari zaznamenalo právě na okruhu v Baku, kde získalo 25 bodů v nedělním závodě a dalších jedenáct bodů v sobotním sprintu. Jenže další výsledky?
V Bahrajnu dojel pouze Carlos Sainz (čtvrtý), v Saúdské Arábie sice bodovali oba jezdci Ferrari, byť jen šestém (Sainz) a sedmém místě (Leclerc). Austrálie znamenala pro tým z Maranella další katastrofu – Leclerc závod nedokončil, Sainz dojel dvanáctý. Nula získaných bodů.
Ve Velké ceně Miami zaznamenal Sainz deset bodů za konečnou pátou pozici, Leclerc šest bodů za umístění na pozici číslo 7. V Monaku zase Ferrari prokaučovalo šanci na solidní body, když tým reagoval na deštivé podmínky velice pozdní zastávkou v boxech.
Výsledek? Leclerc šestý, Sainz osmý. No a ve Španělsku se závodní víkend jakž takž povedl pouze Sainzovi.
Ten do závodu startoval z druhé příčky, do cíle však dojel jako pátý. Leclerc naopak zapsal další letošní tragédii, když v kvalifikaci zaznamenal až devatenáctý nejrychlejší čas a v závodě se následně velice trápil. Konečná jedenáctá příčka nepřinesla Monačanovi ani jeden bod.
V šampionátu jezdců figurují jezdci Ferrari až na šesté a sedmé příčce. Sainz doposud posbíral 58 bodů, Leclerc pouze 42. A jak vypadá pořadí v Poháru konstruktérů?
Něco děláme špatně…
„Nechápu, co děláme špatně, ale něco špatně děláme. V posledním stintu jsem přešel opět na tvrdé pneumatiky, udělal jsem přesně to samé, co předtím a auto se chovalo úplně jinak,“ řekl značně frustrovaný Leclerc v pozávodním rozhovoru.
„A my to samozřejmě musíme pochopit, pracovat na tom. Teď už to opravdu potřebujeme, protože už několik závodů se potýkáme se špatnými podmínkami nebo máme velmi náladové auto a dnes to nebylo lepší,“ přiznává pětadvacetiletý pilot.
Zdroje: F1, Sky Sports
-
Bojové sportypřed 1 dnem
Wow! Naskočené koleno a McGregor neměl slov. Jeho svěřenec tvrdě padl, podívejte se na parádní ukončení a reakci hvězdného Ira
-
Fortuna ligapřed 4 dny
Nová posila do realizačního týmu Sparty! K Priskemu přichází další odborník z ciziny
-
Fortuna ligapřed 3 dny
Stadion Hradce jde do finiše! Podívejte se, jak vypadají záběry z dronu
-
Bojové sportypřed 3 dny
Souboj o Kincla! Oktagon oznámil soupeře Piráta na Štvanici a bude to zajisté divoká řežba