Spojte se s námi


Motorsport

Nová revoluční sezóna MotoGP je na spadnutí! Kdo se postaví italským střelám Ducati a Pecco Bagnaiovi?

Po několika motoristických disciplínách započne svou další kapitolu i mistrovství světa silničních motocyklů! 75. ročník seriálu MotoGP odstartuje již tento víkend nezvykle v Evropě, a to v portugalském Portimau. Co lze od letošní přelomové sezóny očekávat?

Publikováno

dne

Po několika motoristických disciplínách započne svou další kapitolu i mistrovství světa silničních motocyklů! 75. ročník seriálu MotoGP odstartuje již tento víkend nezvykle v Evropě, a to v portugalském Portimau. Co lze od letošní přelomové sezóny očekávat? Jak jezdci a týmy naloží s nově zavedenými sprintovými závody? Kdo vedle úřadujících šampionů Ducati a Francesca „Pecco“ Bagnaiy jsou největší adepti na tituly mistrů světa?

Fanouškům nejrychlejších jezdců na dvou kolech zbývá už jen pár dní, než vypukne další ročník seriálu MotoGP. 22 jezdců a 11 týmů se utkají v rekordním počtu 21 víkendů.

Cirkus mistrovství světa poprvé zavítá do exotických destinací v Indii a Kazachstánu. A poprvé se můžeme taktéž těšit na dvojnásobnou porci závodů! Pojďme si v následujících odstavcích vylíčit, kdo se zúčastní letošní sezóny a které změny v průběhu každé Velké ceny nás čekají.

Avšak ještě než se vrhneme na představení letošní sezóny, krátce se podíváme na to, co vše se odehrálo v sezóně minulé.

MotoGP v roce 2022

Ročník 2022 spatřil druhou část souboje o titul šampiona mezi Francescem „Peccem“ Bagnaiou na Ducati a tehdy úřadujícím mistrem světa Fabiem Quartararem jezdícím za tovární Yamahu. Druhý jmenovaný začal pouť za obhajobou své koruny skvěle.

První čtyři závody sice dojížděl „na pohodu“ v druhé půlce elitní desítky. Se začátkem evropské štace se však forma Francouze zvedla a v následujících šesti závodech třikrát triumfoval a pětkrát stanul na pódiu.

Naopak Bagnaia zažil hrůzostrašnou první polovinu sezóny. Čtyřikrát nedojel a přestože zvítězil ve Španělsku a Itálii, po německé Velké ceně (10. závodu sezóny z 20 – pozn. red.) ztrácel na Quartarara propastných 91 bodů.

Ovšem v druhém poločase se tempo sezóny obrátilo vzhůru nohama. Bagnaia ovládl od nizozemské Tourist Trophy čtyři Velké ceny za sebou a Ducati zásluhou Enea Bastianiniho a Jacka Millera prodloužilo tuto sérii na šest triumfů v řadě.

Ostatní jezdci a továrny včetně Quartarara s Yamahou přestali stačit tempu italského konstruktéra a rodák z Nice přišel o svůj téměř 100bodový náskok již po VC Austrálie, tři závody před koncem.

O titulu se sice definitivně rozhodovalo až při závěrečné Velké ceně ve Valencii, náskok Bagnai nad Quartararem však činil 23 bodů. Zázrak v podobě vítězství Quartarara a v zásadě odstoupení Bagnai se nekonal. Ital se tak stal druhým mistrem světa za Ducati po Caseym Stonerovi z roku 2007.

Představení konstruktérů a jezdců

Po odchodu Suzuki zůstalo v MotoGP celkem pět továren – Ducati, Yamaha, Honda, Aprilia a KTM.

Ducati stejně jako loni nasadí i letos osm motocyklů. Tovární stroje Desmosedici GP23 osedlají Italové Bagnaia a Bastianini v rámci Ducati Lenovo Team a Johann Zarco a Jorge Martin za satelitní Pramac.

Týmy Gresini (Fabio di Giannantonio, Alex Márquez) a Mooney VR46 (Luca Marini, Marco Bezzecchi) dostanou loňské mašiny. Všestranná výkonností převaha strojů Ducati nad ostatními by však měla umožnit všem osmi jezdcům zajíždět pozice v první polovině startovního pole.

Yamaha se tento rok musí spokojit pouze s dvěma továrními motocykly, s nimiž pojedou Fabio Quartararo a Franco Morbidelli, jemuž hrozí konec v továrním týmu, pakliže se jeho loňské podprůměrné výkony budou letos opakovat. Japonské tradiční továrně minulou sezónu chyběla výkonnost na rovinkách, předsezónní testy naštěstí pro ně naznačují, že by se alespoň v těchto aspektech měla vyrovnat Ducati.

Honda nasadí opět čtyři mašiny. Tovární Repsol Honda zaútočí na návrat na přední příčky s osminásobným šampionem Marcem Márquezem a Joanem Mirem, jemuž se podařilo najít v seriálu angažmá po odchodu Suzuki, se kterou získal v roce 2020 titul mistra světa. Satelitní LCR si podržela Japonce Takaakiho Nakagamiho a zároveň získala Alexe Rinse, jemuž stejně jako Mirovi hrozilo, že po odchodu Suzuki z MotoGP nenajde sedačku.

Aprilia má s ohledem na formu z minulé sezóny velký potenciál zkomplikovat cestu Ducati za dalšími tituly. Od Yamahy si přebrala tým RNF (Raúl Fernández, Miguel Oliveira), a tak bude mít tato italská značka poprvé v historii čtyři stroje v premier class.

Tovární jezdci Aleix Espargaró a Maverick Viñales zaznamenali solidní časy v předsezónních testech. Experti a komentátoři podle těchto časů predikují Aprilii jako druhého nejlepšího konstruktéra za Ducati.

KTM nejvíce proměnila svou jezdeckou sestavu oproti všem ostatním. Pouze tovární jezdec Brad Binder si udržel své místo, tento rok se bude měřit s Australanem Jackem Millerem. Satelitní Tech3 (Augusto Fernández, Pol Espargaró) navázala spolupráci s konstruktérem GasGas, pod jejímž názvem se zúčastní letošní sezóny. GasGas nicméně nepatří koncept stroje, proto bude pobírat mistrovské body pod KTM.

Sprinty a další změny v pravidlech

Letošní sezóna přinese největší proměnu závodního víkendu v historii sportu. Vedle hlavního závodu v neděli se uskuteční také po vzoru Formule 1 či MS superbiků sprintové závody! Dorna a Mezinárodní motocyklová federace (FIM) si se zavedením sprintů slibuje větší diváckou sledovanost u televize i na místě.

Délka jednotlivých sprintů, jež budou na programu každou sobotu v 15:00 místního času, činí přibližně polovinu celkové distance nedělní Velké ceny. Za sprinty obdrží mistrovské body TOP 9 jezdců na škále 12-9-7-6-5-4-3-2-1. Více závodění si však bere za oběť zrušení čtvrtého volného tréninku a přesunutí kvalifikačních jízd do dopoledních hodin místního času. Zmíněná kvalifikace pak určí pořadí na startovním roštu jak pro sprint, tak pro samotnou Velkou cenu.

Pro doprovodné kategorie Moto2 a Moto3 se ani počet tréninkových jízd, ani způsob kvalifikace nemění. U obou tříd se nicméně zruší warm-up, jenž v případě MotoGP se vyměří pouze na deset minut. Poslední zásadní změna na podobě grand prix víkendu spočívá v sjednocení pořadí jednotlivých závodů. První si vždy odbyde závod Moto3, pak bude následovat Moto2 s Filipem Salačem a celý víkend uzavře velká cena kategorie MotoGP.

Co se týče změn v technických regulích, týmy dostanou povinnost dodržovat minimální tlak v obou pneumatikách. Děje se tak po nejistotách během minulého ročníku, kdy existovalo podezření, že některé týmy záměrně korigují tlaky v pneumatikách za účelem vyššího výkonu. Nakonec FIM nařídila zákaz volného nastavování přední světlé výšky motocyklů za jízdy. Týmy nadále mohou pracovat se světlou výškou v zádi stroje.

V níže přiloženém twitterovém příspěvku si můžete prohlédnout kalendář letošní sezóny MotoGP. Když započítáme všechny čtyři kategorie, jež se během roku představí (MotoE, Moto3, Moto2 a MotoGP), ročník 2023 nabídne rovnou 100 závodů! O dramatickou a dechberoucí podívanou tak v žádném případě nebude nouze.

Zdroj: MotoGP

Reklama

Motorsport

Šestý závod sezóny ovlivnil déšť! VC Monaka přinesla několik dramat a překvapivé jméno na stupních vítězů

Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.

Publikováno

dne

Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.

Úvod šestého podniku letošní sezóny Formule 1 nepřinesl žádné velké drama, ostatně jako například start dopoledního hlavního závodu F2. Z první příčky do Velké ceny Monaka odstartoval Max Verstappen, který svou vedoucí pozici udržel i po zhasnutí všech pěti světel.

Fernando Alonso zase ustrážil svou druhou příčku, byť jeho cílem bylo po startu zaútočit právě na pozici číslo 1. Jak tedy vypadalo pořadí startovního pole pro Velkou cenu Monaka?

Po startu se pořadí startovního pole příliš nezměnilo. Penalizaci v podobě pěti vteřin však inkasoval Nico Hülkenberg, který v průběhu prvního kola zavinil kontakt s Loganem Sargeantem.

Velmi brzy zastavil u svých mechaniků Sergio Pérez, který obul nejtvrdší specifikaci pneumatik. Po startu z poslední pozice v důsledku kolize v kvalifikace ale horko těžko něco vymýšlet. Po první deseti kolech vypadalo pořadí bodované desítky následovně – Verstappen, Alonso, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Gasly, Russell, Cunoda, Norris.

V jedenáctém kole však došlo k dramatickému pokusu Carlose Sainze o předjetí Estebana Ocona. Španělský závodník ve službách Ferrari si ale v zatáčce číslo 10 ulomil element předního křídla.

V okruhu osmnáctém došlo k sérii několika předjetí, kdy v opravdu pomalém tempu jel Sargeant na Williamsu. V sekci Mirabeu jej po pěkném manévru předjel Kevin Magnussen, v La Rascasse se před pilota Williamsu dostali i Lance Stroll a Mexičan Pérez.

Úderem 32. kola začali jezdci zajíždět ke svým mechanikům. Postupně na nejtvrdší sadu pneumatik přešli Lewis Hamilton, Ocon, Sainz, Charles Leclerc nebo Pierre Gasly.

V 35. kole pak v šikaně za tunelem boural Pérez do Magnussena a poškodil si své přední křídlo, pochopitelně tak musel znovu do boxů.

Verstappen, Alonso, Gasly, Russell, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Cunoda, Norris – takto vypadalo pořadí Velké ceny Monaka po 46 kolech.

O velké drama se postaral déšť

Úderem 53. kola se na okruh v Monaku přesunul mrak, který se nad horami vzdálenými zhruba čtyřiadvaceti kilometrů od tratě dlouho držel. A ten výrazným způsobem ovlivnil posledních pětadvacet kol Velké ceny Monaka.

Pro pneumatiky do přechodných podmínek téměř okamžitě ke svým mechanikům zajeli Valtteri Bottas a Stroll. V 55. kole sáhnul k velmi riskantnímu kroku Alonso, který i přes snášející se déšť přezul na střední sadu gum.

A jelikož se na trať snášelo čím dál více dešťových kapek a v Monaku bylo čím dál větší mokro, ukázala se tato volba jako velmi špatná. Celé startovní pole tak v průběhu dalších kol zajelo do boxů právě pro pneumatiky do přechodných podmínek. Stejně tak i Alonso, jenž i přes dva pit-stopy v krátké době zůstal druhý.

Velice později zajeli do boxů jezdci Ferrari Leclerc a Sainz. Ti se tak propadli pořadím dolů. Verstappen, Alonso, Ocon, Hamilton, Russell, Leclerc, Gasly, Sainz, Cunoda, Piastri – takto vypadalo pořadí bodované desítky v 57. kole.

O dvě kola později dokonce Magnussen s Pérezem přezuli na pneumatiky do extrémního mokra. Ještě předtím však první zmíněný oťukal několik bariér a zdí, poněvadž v těchto mokrých podmínkách zůstal jako poslední pilot na pneumatikách do sucha.

Problémy s mokrou tratí však měla řada jezdců, fanoušci přímo v Monaku a u televizních obrazovek tak viděli několik kontaktů jezdců s bariérami či zdmi, nebo také výjezdy mimo trať.

Pořadí bodované desítky se však do konce závodu příliš nezměnilo. Vypadl z ní ovšem Japonec Cunoda (AlphaTauri), který měl problémy s brzdami. Na deváté a také desáté místo se dostali piloti McLarenu Norris s Piastrim.

Konečné výsledky

Jak tedy skončil šestý podnik letošní sezóny F1? Vítězem se po přesvědčivé jízdě stal Verstappen, další pódium zaznamenal Alonso, skvělý výsledek v podobě třetího místa zaznamenal Ocon v barvách Alpinu.

To se vzhledem k průběhu letošní sezóny dá kvantifikovat jako překvapení, navzdory sobotní kvalifikaci si ale Ocon dojel pro výsledek, jehož základy postavil právě už v kvalifikaci.

Čtvrtý dojel Hamilton, pátý Russell, šestý Leclerc, sedmý Gasly, osmý Sainz, devátý Norris a bodovanou desítku uzavřel Australan Piastri.

Zdroj: F1 TV

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Skvělá jízda českého závodníka ve Formuli 2! Roman Staněk po startu z poslední pozice dokázal bodovat

Formule 2 měla v neděli na programu svůj šestý závod letošní sezóny, přičemž Velkou cenu Monaka ovládl stylem start-cíl Frederik Vesti. Skvělý výsledek zaznamenal také český závodník Roman Staněk, který po startu z poslední pozice dojel sedmý!

Publikováno

dne

Formule 2 měla v neděli na programu svůj šestý závod letošní sezóny, přičemž Velkou cenu Monaka ovládl stylem start-cíl Frederik Vesti. Skvělý výsledek zaznamenal také český závodník Roman Staněk, který po startu z poslední pozice dojel sedmý!

Úvod nedělního hlavního závodu Formule 2 mnoho vzrušení nepřinesl, ba právě naopak. Byť úzký městský okruh v Monaku svádí ke kolizím, zejména v juniorských kategoriích, start proběhl v poklidu.

Všechno dramatické se začalo dít až po prvních zastávkách v boxech, když nejprve v 19. kole byl vyhlášen stav virtuálního safety caru. Ze závodu totiž odstoupil Enzo Fittipaldi.

O tři kola později však v Monaku nastalo velké drama, když v pasáži před kasinem havaroval Jack Doohan. Jeho monopost navíc začal hořet, ředitelství závodu pochopitelně sáhlo po červených vlajkách a přerušení závodu.

To byl klíčový moment právě pro Romana Staňka, který si i s ostatními piloty, kteří před touto havárií u svých mechaniků ještě nezastavili, dojel pro čerstvé pneumatiky. Díky tomu si tak podržel svou osmou příčku.

Následně proběhl restart závodu, načež mezi osmým a devátým jezdcem v pořadí byla hned 30sekundová mezera. Staněk tak mohl jet bez obav, že se propadne pořadím dolů.

Do konce závodu už pak fanoušci v Monaku a u televizních obrazovek žádné předjetí neviděli. Pouze Victor Martins se kvůli penalizaci propadl na osmou příčku, Staněk tak poskočil na pozici číslo 7.

Český pilot ve službách týmu Trident ztratil na vítěze Vestiho lehce přes sedmadvacet vteřin. Na stupně vítězů se postavili také Théo Pourchaire a třetí Zane Maloney. Před Staňkem se na vyšších pozicích umístili ještě Richard Verschoor, Dennis Hauger a Kush Maini.

Staněk tak zaznamenal zatím svůj nejlepší výsledek ve Formuli 2, když si za sedmou příčku vyjel šest bodů. Nováček této kategorie je tedy momentálně po šesti závodech sedmnáctý s celkovým ziskem sedmi bodů.

Co je však pro něj ještě důležitější – Staněk dokáže vcelku pravidelně porážet svého týmového kolegu Clémenta Novalaka. Ten má zatím na kontě pouze dva body.

Zdroj: FIA Formula 2

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Obrovské drama v Monaku! V infarktové kvalifikaci si to o pole position rozdalo několik jezdců. Kdo odstartuje z prvního místa?

Formule 1 měla dnes na programu kvalifikaci na svůj šestý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Monaka. A rozhodně se bylo na co dívat. Už v úvodu tohoto sobotního dějství boural Sergio Pérez, poté jsme mohli sledovat naprosto infarktový průběh. V neděli nakonec z pole position odstartuje Max Verstappen.

Publikováno

dne

Formule 1 měla dnes na programu kvalifikaci na svůj šestý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Monaka. A rozhodně se bylo na co dívat. Už v úvodu tohoto sobotního dějství boural Sergio Pérez, poté jsme mohli sledovat naprosto infarktový průběh. V neděli nakonec z pole position odstartuje Max Verstappen.

První část kvalifikace přinesla už v jejím úvodu dramatickou podívanou. Průjezd první zatáčkou totiž nezvládl Sergio Pérez, který výrazně poškodil svůj monopost Red Bullu a do dalšího průběhu Q1 už tak nemohl zasáhnout.

Co se každopádně dalších odpadlíků týče, nepřinesla Q1 vlastně žádné překvapivé výsledky. Z prvního dějství do druhé části kvalifikace nepostoupili také Čou Kuan-jü, Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen a Logan Sargeant.

První kvalifikační segment s časem 1:12.386 ovládl Max Verstappen před Júkim Cunodou a Alexanderem Albonem.

Druhá část kvalifikace

V Q2 viděli diváci přímo v Monaku, ale i u televizních obrazovek několik kontaktů s bariérami. To nicméně jen dokládá, že jezdci na tomto městském okruhu jeli opravdu hranu, což ještě více dokázali ve třetím dějství.

Cunoda při svém rychlém pokusu zablokoval svá kola, čímž zabránil kontaktu se zdí. Nárazu se však nevyhnuli Esteban Ocon a Lando Norris, přičemž druhý jmenovaný to odnesl poškozením monopostu.

Do poslední části kvalifikace nicméně se svými časy nestačili a nepostoupili Valtteri Bottas, Lance Stroll, Albon, Nyck de Vries a Oscar Piastri.

Velké drama v Q3!

Norrisův vůz však mechanici McLarenu stihli dát do pořádku a ten se tak mohl zapojit i do třetí části kvalifikace. Ta nakonec přinesla obrovské drama, když největší favoriti kvalifikace zajížděli jeden dechberoucí čas za druhým.

Jen několik vteřin před koncem vedl se svým úžasným časem Fernando Alonso, pro pole position si ale nakonec dojel Max Verstappen.

Ten ve svém posledním rychlém pokusu zajel čas v hodnotě 1:11.365 a do nedělní Velké ceny Monaka odstartuje z první pozice. Druhý nejrychlejší čas zajel legendární Španěl Alonso, který na úřadujícího mistra světa ztratil pouze 84 tisícin sekundy.

Do druhé řady se postaví Charles Leclerc a čtvrtý Esteban Ocon, jenž chvíli dokonce svým časem 1:11.553 útočil na pole position. Na prvním místě se v posledních minutách Q3 opravdu vystřídalo hned několik jmen.

Do šestého startovního slotu se v Monaku postaví Lewis Hamilton, který měl v průběhu třetí části kvalifikace také našlápnuto ke skvělému výsledku. Sedmý skončil Pierre Gasly, osmou příčku bere George Russell, devátou Cunoda a elitní desítku na startu VC Monaka uzavře Norris.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Oblíbené