Spojte se s námi


Motorsport

Nová revoluční sezóna MotoGP je na spadnutí! Kdo se postaví italským střelám Ducati a Pecco Bagnaiovi?

Po několika motoristických disciplínách započne svou další kapitolu i mistrovství světa silničních motocyklů! 75. ročník seriálu MotoGP odstartuje již tento víkend nezvykle v Evropě, a to v portugalském Portimau. Co lze od letošní přelomové sezóny očekávat?

Publikováno

dne

Po několika motoristických disciplínách započne svou další kapitolu i mistrovství světa silničních motocyklů! 75. ročník seriálu MotoGP odstartuje již tento víkend nezvykle v Evropě, a to v portugalském Portimau. Co lze od letošní přelomové sezóny očekávat? Jak jezdci a týmy naloží s nově zavedenými sprintovými závody? Kdo vedle úřadujících šampionů Ducati a Francesca „Pecco“ Bagnaiy jsou největší adepti na tituly mistrů světa?

Fanouškům nejrychlejších jezdců na dvou kolech zbývá už jen pár dní, než vypukne další ročník seriálu MotoGP. 22 jezdců a 11 týmů se utkají v rekordním počtu 21 víkendů.

Cirkus mistrovství světa poprvé zavítá do exotických destinací v Indii a Kazachstánu. A poprvé se můžeme taktéž těšit na dvojnásobnou porci závodů! Pojďme si v následujících odstavcích vylíčit, kdo se zúčastní letošní sezóny a které změny v průběhu každé Velké ceny nás čekají.

Avšak ještě než se vrhneme na představení letošní sezóny, krátce se podíváme na to, co vše se odehrálo v sezóně minulé.

MotoGP v roce 2022

Ročník 2022 spatřil druhou část souboje o titul šampiona mezi Francescem „Peccem“ Bagnaiou na Ducati a tehdy úřadujícím mistrem světa Fabiem Quartararem jezdícím za tovární Yamahu. Druhý jmenovaný začal pouť za obhajobou své koruny skvěle.

První čtyři závody sice dojížděl „na pohodu“ v druhé půlce elitní desítky. Se začátkem evropské štace se však forma Francouze zvedla a v následujících šesti závodech třikrát triumfoval a pětkrát stanul na pódiu.

Naopak Bagnaia zažil hrůzostrašnou první polovinu sezóny. Čtyřikrát nedojel a přestože zvítězil ve Španělsku a Itálii, po německé Velké ceně (10. závodu sezóny z 20 – pozn. red.) ztrácel na Quartarara propastných 91 bodů.

Ovšem v druhém poločase se tempo sezóny obrátilo vzhůru nohama. Bagnaia ovládl od nizozemské Tourist Trophy čtyři Velké ceny za sebou a Ducati zásluhou Enea Bastianiniho a Jacka Millera prodloužilo tuto sérii na šest triumfů v řadě.

Ostatní jezdci a továrny včetně Quartarara s Yamahou přestali stačit tempu italského konstruktéra a rodák z Nice přišel o svůj téměř 100bodový náskok již po VC Austrálie, tři závody před koncem.

O titulu se sice definitivně rozhodovalo až při závěrečné Velké ceně ve Valencii, náskok Bagnai nad Quartararem však činil 23 bodů. Zázrak v podobě vítězství Quartarara a v zásadě odstoupení Bagnai se nekonal. Ital se tak stal druhým mistrem světa za Ducati po Caseym Stonerovi z roku 2007.

Představení konstruktérů a jezdců

Po odchodu Suzuki zůstalo v MotoGP celkem pět továren – Ducati, Yamaha, Honda, Aprilia a KTM.

Ducati stejně jako loni nasadí i letos osm motocyklů. Tovární stroje Desmosedici GP23 osedlají Italové Bagnaia a Bastianini v rámci Ducati Lenovo Team a Johann Zarco a Jorge Martin za satelitní Pramac.

Týmy Gresini (Fabio di Giannantonio, Alex Márquez) a Mooney VR46 (Luca Marini, Marco Bezzecchi) dostanou loňské mašiny. Všestranná výkonností převaha strojů Ducati nad ostatními by však měla umožnit všem osmi jezdcům zajíždět pozice v první polovině startovního pole.

Yamaha se tento rok musí spokojit pouze s dvěma továrními motocykly, s nimiž pojedou Fabio Quartararo a Franco Morbidelli, jemuž hrozí konec v továrním týmu, pakliže se jeho loňské podprůměrné výkony budou letos opakovat. Japonské tradiční továrně minulou sezónu chyběla výkonnost na rovinkách, předsezónní testy naštěstí pro ně naznačují, že by se alespoň v těchto aspektech měla vyrovnat Ducati.

Honda nasadí opět čtyři mašiny. Tovární Repsol Honda zaútočí na návrat na přední příčky s osminásobným šampionem Marcem Márquezem a Joanem Mirem, jemuž se podařilo najít v seriálu angažmá po odchodu Suzuki, se kterou získal v roce 2020 titul mistra světa. Satelitní LCR si podržela Japonce Takaakiho Nakagamiho a zároveň získala Alexe Rinse, jemuž stejně jako Mirovi hrozilo, že po odchodu Suzuki z MotoGP nenajde sedačku.

Aprilia má s ohledem na formu z minulé sezóny velký potenciál zkomplikovat cestu Ducati za dalšími tituly. Od Yamahy si přebrala tým RNF (Raúl Fernández, Miguel Oliveira), a tak bude mít tato italská značka poprvé v historii čtyři stroje v premier class.

Tovární jezdci Aleix Espargaró a Maverick Viñales zaznamenali solidní časy v předsezónních testech. Experti a komentátoři podle těchto časů predikují Aprilii jako druhého nejlepšího konstruktéra za Ducati.

KTM nejvíce proměnila svou jezdeckou sestavu oproti všem ostatním. Pouze tovární jezdec Brad Binder si udržel své místo, tento rok se bude měřit s Australanem Jackem Millerem. Satelitní Tech3 (Augusto Fernández, Pol Espargaró) navázala spolupráci s konstruktérem GasGas, pod jejímž názvem se zúčastní letošní sezóny. GasGas nicméně nepatří koncept stroje, proto bude pobírat mistrovské body pod KTM.

Sprinty a další změny v pravidlech

Letošní sezóna přinese největší proměnu závodního víkendu v historii sportu. Vedle hlavního závodu v neděli se uskuteční také po vzoru Formule 1 či MS superbiků sprintové závody! Dorna a Mezinárodní motocyklová federace (FIM) si se zavedením sprintů slibuje větší diváckou sledovanost u televize i na místě.

Délka jednotlivých sprintů, jež budou na programu každou sobotu v 15:00 místního času, činí přibližně polovinu celkové distance nedělní Velké ceny. Za sprinty obdrží mistrovské body TOP 9 jezdců na škále 12-9-7-6-5-4-3-2-1. Více závodění si však bere za oběť zrušení čtvrtého volného tréninku a přesunutí kvalifikačních jízd do dopoledních hodin místního času. Zmíněná kvalifikace pak určí pořadí na startovním roštu jak pro sprint, tak pro samotnou Velkou cenu.

Pro doprovodné kategorie Moto2 a Moto3 se ani počet tréninkových jízd, ani způsob kvalifikace nemění. U obou tříd se nicméně zruší warm-up, jenž v případě MotoGP se vyměří pouze na deset minut. Poslední zásadní změna na podobě grand prix víkendu spočívá v sjednocení pořadí jednotlivých závodů. První si vždy odbyde závod Moto3, pak bude následovat Moto2 s Filipem Salačem a celý víkend uzavře velká cena kategorie MotoGP.

Co se týče změn v technických regulích, týmy dostanou povinnost dodržovat minimální tlak v obou pneumatikách. Děje se tak po nejistotách během minulého ročníku, kdy existovalo podezření, že některé týmy záměrně korigují tlaky v pneumatikách za účelem vyššího výkonu. Nakonec FIM nařídila zákaz volného nastavování přední světlé výšky motocyklů za jízdy. Týmy nadále mohou pracovat se světlou výškou v zádi stroje.

V níže přiloženém twitterovém příspěvku si můžete prohlédnout kalendář letošní sezóny MotoGP. Když započítáme všechny čtyři kategorie, jež se během roku představí (MotoE, Moto3, Moto2 a MotoGP), ročník 2023 nabídne rovnou 100 závodů! O dramatickou a dechberoucí podívanou tak v žádném případě nebude nouze.

Zdroj: MotoGP

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.