Move Your Self! Parta lidí, která zlepší vaši kondici

V českém překladu Hýbni sebou nebo Hejbni se. Projekt Move Your Self o zlepšení fyzické a psychické kondice českého obyvatelstva, se kterým přišel bývalý tělocvikář. Kromě dobrodružných výletů se věnuje také zdravotně orientovanému cvičení a mentálnímu koučinku, ke kterému jej přivedl sám Marian Jelínek. O projektu Move Your Self a o mentálním koučinku se pro naši redakci rozpovídal předseda spolku myss.cz Matěj Kopecký.

zdroj: www.myss.cz

O čem je váš projekt?

Chceme pomoct lidem se změnou životního stylu v oblasti celkového zdraví prostřednictvím zdravě orientovaného pohybu, pravidelného cvičení, seberozvoje a celkového pozitivního nastavení pomocí koučinku.

Po individuálním nastavení cílů, priorit a snů si klient určí cestu, která jej dovede k tomu, co on sám opravdu chce. Třetí hodnotově orientovaná oblast, kterou se zabýváme, je cestování. Rozšiřuje nám obzory, životní nadhled a pokoru. 

Když to jenom trochu jde, cestujeme low-coast s batohem na zádech. Snažíme se inspirovat ostatní, že toho k životu opravdu tolik nepotřebujeme. Mimo jiné se na našich akcí seznámíte s dalšími zajímavými lidmi.

Jedním z našich dalších cílů je také dostupnost těchto služeb, vypořádání se se změnami a navýšení procenta zdravě žijící populace.

Proč právě Move Your Self? Jak jste se k nápadu dostali?

Je to vícevýznamové. Pohnout se jak fyzicky, tak mentálně, nezůstávat na místě, pořád se rozvíjet.

Rozvoj je totiž nekonečný proces, který je náročný a sebenaplňující. Když uvidíte naše logo a tato slova, mělo by vás to motivovat k akci, pohybu a rozvoji.

Na jakou skupinu lidí cílíte?

Zaměřujeme se na lidi po škole a před rodinou. Poté na seniory.

Ale otevřené dveře u nás má kdokoli bude mít zájem o rozvoj, změnu, zlepšení zdraví a rozšíření obzorů. Jsme osobně a individuálně orientováni a přistupujeme k lidem přátelsky.

S čím bych měl před cestou počítat? Do jakých destinací jezdíte? 

Počítejte s dobrodružstvím. Většinou jdeme cestou low-cost. Tedy batoh na záda a v něm vše, co k životu potřebujete. Nyní cestujeme hlavně po České republice.

Jinak veškeré destinace, které jsou bezpečné a krásné z hlediska přírody a kultury. Dalším faktorem je také dostupnost, jak cenová, tak časová. Vždy se najdou levné letenky, nyní se do toho musí připočítat test, ale pořád jdou najít zajímavé destinace.

Jak přesně probíhají vaše cesty? Co se na nich odehrává? 

Cesty probíhají v podstatě jako klasický výlet. Vezmete si výbavu na spaní venku, něco lehkého, skladného a výživného k jídlu. Vyhledáváme místa bez větší koncentrace lidí. Turisticky rušnější místa navštívíme v období, kdy tam nejsou davy lidí.

Dopravu řešíme po vlastní ose, chůze, někdy stopem, hromadná doprava nebo taxi. Občas přespíme pod přístřeškem, v hostelu, u místních lidí nebo prostě venku. Vždy musíme být připraveni na to nejhorší.

Naše cesty jsou většinou celodenní túra s batohem na zádech. Snažíme se ukázat lidem, že toho moc k životu nepotřebují. Jak lze přespat venku bezpečně a jednoduše a jak se orientovat v mapách.

Co si vzít sebou na takovéto cesty? Maličkosti dělají kila, ta poté únavu a z té pramení někdy i životu nebezpečné situace.

Důležité je, aby lidé měli silný zážitek, poznali nové lidi a inspirovali se v jednoduchosti. Samozřejmě přistupujeme k přírodě s absolutní pokorou.

Takže se nemůže čekat žádný luxus s wellness..

Luxus tak, jak jsou na něj někteří zvyklí, to ne. Nákladné wellness si lidé zařídí sami, ale do nekomfortu se jim už tolika nechce. Proto jsme tady my (smích).

Zvládne cestu i méně sportovně založený člověk? 

Ano, zvládne. Jde spíš o podrobení se jisté míře nekomfortu, ale občas i dlouhá chůze s batohem na zádech může být sportovní výkon. Když člověk opravdu chce, tak to zvládne. 

Poslední cestou byl noční výstup na Sněžku za východem Slunce. Zvládli to nejen sportovci různé věkové kategorie, ale také lidé se zdravotního omezení.

Teď je obtížné cestovat a cvičit se skupinkou lidí, jak s momentální situací bojujete?

Přešli jsme na online cvičení. Na našem Instagramu vysíláme seriál, kde ukazujeme, jak lidé mohou cvičit za pomocí věcí, které má každý doma. Online cvičíme také individuálně, klienti cvičí pod naším dohledem před kamerou z mobilu nebo PC.

Cestování jsme dočasně pozastavili. Koučink je mnohdy efektivnější po telefonu nebo online, klient se soustředí jen na své téma a myšlenky, takže ten také řešíme online.

Teď něco málo k mentálnímu koučinku. Jak si se k němu dostal? Jaký je cíl schůzky s klientem? Probíraná témata?

Kamarádi a známí za mnou sami od sebe chodili a rozebírali se mnou jejich problémy a různá témata. Když přišla na řadu těžší témata jako otázky nemocí, zdraví a smrti, hledal jsem, jak se v těchto situacích zachovat.

V tu dobu jsem se dostal k Marianovi Jelínkovi a po kratší spolupráci mě přivedl, spolu s jeho kolegyní, k mentálnímu koučinku, za což jsem oběma vděčný.

Cílem je provést klienta jeho tématem, vyslechnout, nehodnotit a doprovázet na jeho cestě k tomu, co opravdu chce. Na konci každé schůzky by měli být jasně dané akční kroky, které dovedou klienta k jeho vytouženému cíli.

Na schůzkách rozebíráme režim, rutiny, zdraví, rozhodování, pracovní otázky, změny (zaměstnání, partner, život..), reakce na změny, priority, očekávání, pravidla, plánování a vize, sebevědomí, sebepoznání a mnoho dalších. Záleží na každém, s čím přijde.

S pohybem a životním stylem je koučink provázán také. Na základě zkušeností ze školství a komerční sféry trénování jsem dospěl k tomu, že je to vše o hlavě a nastavení jí samotné. Všichni racionálně vědí, co a jak mají dělat, co mají jíst, jak se mají starat o své zdraví atd.

Většina to však nedělá. Proto je důležité nejdříve nastavení klienta a poté nelehká cesta k vytouženému bodu, na které jej s radostí a naplněním doprovázíme.

Jak často se s klientem scházíte?

Kdykoli, kdy je to potřeba, a kdy o to klient sám žádá. Nyní to je většinou na bázi online a po telefonu. Obecně je to dvakrát do měsíce. Klient potřebuje prostor na práci, ale zase nesmí být mezi meetingy dlouhá proluka.

Nastane někdy situace, kdy klient už vaše služby nepotřebuje? Zkráceně, že už má nastavenou mysl správnou cestou..

Rozhodně je našim cílem, aby nás klient co nejdříve nepotřeboval. Každopádně se na nás může kdykoli poté obrátit, a to už musí vědět on sám. Nelze říct, že má nastavenou mysl a ještě správnou cestou. Je to nekonečný rozvojový proces.

Jak bys poradil hráči, který se ze základní sestavy dostane špatnými výkony na lavičku?

Neradíme, vždy si na to klient přijde sám. Otázkami na to, co ovlivnilo jeho výkon. Jak se na to zaměřit, a co změnit tak, aby se opět dostal na hřiště. Jaké má obavy, strachy, na co nejvíce myslí. Najdeme hybné síly, emoce, hodnoty, které ho dostanou zpět do základu.

Uděláme z toho prioritu, se kterou se ráno probouzí a večer usíná. Vytoužený cíl poté přijde.

Jak se tedy nejlépe vyrovnat s neúspěchem?

Postavit se tomu čelem, najít to, co je vlastně úspěch, každý to vnímá jinak. Připravit si plán a každý den jej plnit, updatovat a posouvat se k vysněnému úspěchu, ať už je to cokoli.

Neřešíme neúspěch, řešíme to, jak zažít úspěch. Vše se snažíme vidět konstruktivně a poučit se z chyb. Přetavit to, co se nepovedlo, na to pozitivní. Vždy se něco najde.

Je koučink také součástí vašich výletů? 

Cíleně není, ale určitě chceme, aby si z výletu odnesli něco víc než jen poznání nových míst. Jak říkáme, zážitek musí být vždy silný.

Do budoucna bych rád zařadil také spojení individuálního koučinku a túry.

Říkáš, že dieta nebo příkaz není tak účinná, jako nastavení člověka jako celku..

Ano, přesně tak. Zákazy ani příkazy nejsou tak účinné, jako přijetí vlastního rozhodnutí, touha, láska a další hybné síly, které nastaví trvale a dlouhodobě člověka. Když ví proč, co, a jak má dělat, aby například redukoval váhu, tak je to daleko účinnější než zmíněná dieta či příkaz. 

Každý den, týden, měsíc má jasný cíl shodit kila. Žije tím, že bude jíst to a to, bude se takto hýbat a hlavně bude mít režim, který mu dopřeje dostatek spánku a regenerace obecně. To pro mě znamená celkové nastavení v této oblasti. Stejný princip se týká všech ostatních výše zmíněných témat.

Mohlo by vás zajímat

Komentáře

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Oblíbené

Jako veterán se necítím, do Slavie se určitě vrátím, říká Milan Škoda

Trefou proti Yeni Malatyaspor oslavil Milan Škoda, bývalý kapitán a kanonýr Slavie Praha, 35. narozeniny, ve sportovní terminologii věk veterána. Příliš radosti vzhledem k výsledku 1:4 trefa nepřinesla.

Martin Malík? Už měl dávno odstoupit, tvrdí David Anděl z projektu Čistý fotbal

Pomalu to začíná vypadat, že se náš fotbal ubírá tou správnou cestou. Kromě projektu Čistý fotbal, který už funguje řadu let, přibyl nový projekt - Fevoluce. Společnými silami se do našeho fotbalu snaží vložit férovost, poctivost a odstranit všechny nekalé metody řízení FAČR.

Kubalík získal první tři body v sezoně! Jak si vedli další krajánci v NHL?

NHL za sebou má další hrací den a z hokejistů z České republiky nejvíce zazářil Dominik Kubalík, který získal hned tři kanadské body. Nebyl však jediným, kdo se zapsal do statistik. Jak si vedli ostatní?