Spojte se s námi


Fortuna liga

Motivace mladých hráčů u nás nenabízí autonomii a kompetenci a mnozí se sportem končí

Položili jsme si základní otázku. Dělá se pro český fotbal a sport dětí a mládeže opravdu vše, co je možné a dokonce to, co je snadno dostupné? Zcela jistě ne, jinak by byl obraz výsledků úplně jiný.

Publikováno

dne

Kluby z vyšších fotbalových soutěží váhají s udělením kompetencí mladým hráčům a nezapojují je dostatečně do hry. Proto u mladých hráčů ubývá jejich interakce s vrcholovým prostředím, přestože v žákovských a dorosteneckých kategoriích tito hráči a hráčky prošli prestižní a nutno říci také velice finančně nákladnou průpravou v akademiích a ve sportovních střediscích, kde dosahovali republikově špičkových a také mezinárodně vrcholových výsledků.

Čím blíže jsou však své dospělosti, tím více se jich z vrcholové přípravy vytrácí a často dokonce z fotbalu úplně odcházejí. Jejich přechod do sportu dospělých ve valné většině havaruje na absenci systému, který by přechod podpořil a až na ojedinělé výjimky mladí hráči zapojení do soutěží ligových klubů nezvládnou, nebo jim není vytvořena příležitost.

Víme, proč se tomu tak děje?

Frédéric Kanouté konstatuje, že jako úspěšný hráč vyzrál až ve věku svých dvaceti sedmi let. Český systém výchovy fotbalového hráče definitivně končí kategorií U-19 a dále je nad osudem hráčů neurčitý otazník, když do světa dospělých jim ještě schází řádka čtyř až pěti let, naplněných tvrdou a systemizovanou prací. A současně též probíhá v hlavě každého jedince právě v tomto věku získání dospělosti přirozený pocit potřeby osamostatnění se od rodičů a postavení se na vlastní nohy.

Na nepřipravené mladé hráče však ligové kluby nejsou přizpůsobeny, naléhání na výkonnost nefunguje, přináší spíše frustraci a zranění a neexistuje žádný systém, který by tento fenomén zachytil, s mladou generací dál pracoval, poskytl ji další navazující potřebný kvalitní rozvoj a současně zajistil jejich základní životní potřeby.

Konkurenceschopnost českého fotbalu, jako celku, tak neustále klesá a oproti zemím, které výchovu post-dorostenců aktivně uchopily (např. Švýcarsko), náš fotbal čím dál více zaostává za světovým trendem nejen dobře pracovat s dětmi a s mládeží, ale nepřestat u rozdělané práce a dokončit ji.

Podle obecných studií LTDA (dlouhodobý rozvoj sportovce) je cílem věkové fáze 19 – 23 let následující záměr na rozvoj:

Rozvoj zdatnosti je specifickou součástí fáze trénování a učení se účinně a správně soutěžit. Jakmile tělo dosáhne dospělého stavu, jsou všechny fyzické systémy připraveny trénovat na optimální výkon a rozvoj síly může začít stabilizovat optimální tělesnou hmotnost a konturu. Obsah trénování je zamýšlen tak, aby odrážel míru odhodlání aspirujícího hráče, až do elitní úrovně.

Rozvoj dovedností a mentálních schopností bude velmi pokročilý, a proto je vhodné klást větší důraz na soutěž, což dokládá navrhovaný poměr 40 % trénink, 20-30 % speciální trénink a výcvik a 30-40 % soutěžení.

Důraz v soutěži by měl být mnohem více zaměřen na výsledky. Důvodem je, že hráčova schopnost vykonávat základní dovednosti a rozhodovat v herní situaci dosáhla standardu, při kterém lze správně aplikovat taktické strategie, aby se pokusily překonat hru oponentních týmů. Učení bude zahrnovat blíže konkrétní přípravu na soutěže.

Toto je poslední fáze sportovní přípravy. Dovednosti a taktická příprava budou přizpůsobeny pro konkrétní utkání v soutěžích. Při plném rozvinutí všech dovedností a taktických schopností lze nyní klást důraz na dosažení co nejlepšího výkonu v soutěži. K oběma oblastem, resp. fázím, však mladí fotbalisté nedostanou v českém systému téměř žádný rozvojový prostor a příležitost.

Jako námět na úspěšné řešení můžeme použít pracovní název „11. AKADEMIE“, který je vysvětlen tak, resp. vychází ze současného pokrytí systemizované výchovy fotbalové mládeže v České republice, to znamená 3x přípravky, 4x žáci, 3x dorost (celkem 10 věkových kategorií) a studie navrhuje doplnění navazující 11. AKADEMIE k dokončení úspěšného vývoje sportovce – fotbalisty ve fázi učení se pro soutěž v ranném dospělém věku u mužů a žen od 19-23 let.

V druhé polovině roku 2014 byla Fotbalové asociaci České republiky (dále „FAČR“), jakož i všem dalším členským fotbalovým asociacím, doručena výzva FIFA k předložení těch předpisů, které se dotýkají problematiky transferu hráčů.

V rámci harmonizačních změn FIFA nařizuje uvést přestupní pravidla FAČR do souladu s předpisy FIFA pro status a přestupy hráčů, přičemž vyhovění těmto požadavkům s sebou přináší hned několik zásadních změn do vnitrostátních, léty zaběhnutých kolejí.

Jednou ze změnami významně zasaženou oblastí je dlouhodobá koncepční výchova fotbalové mládeže. Prvky, které mohly být v minulosti vhodným způsobem využívány ve prospěch zvyšování náročnosti výchovného prostředí, např. střídavé starty anebo hostování, najednou pozbyly zcela své existence v procesu výchovy anebo zásadně změnily své vlastnosti a parametry a možnost jejich využití byla výrazně omezena, často je zcela vyloučena a není dosud nahrazena.

Fotbalová asociace České republiky (FAČR) koncepčně vytváří a prostřednictvím Klubových Akademií (KA), Regionálních Fotbalových Akademií (RFA) a Sportovních Středisek Mládeže (SCM a SpSM) intenzívně financuje rozvoj dětí a mládeže v českém fotbale.

Tento koncept výchovy je však velmi předčasně ukončen dosažením dospělosti hráče, resp. končí kategorií U-19, přestože je obecně známo, že řízený rozvoj hráče musí plynule pokračovat v dalších následujících čtyř až pěti letech, kdy teprve valná většina od dětství konzistentně připravovaných fotbalistů může dosáhnout dimenzí hráče – seniora, aby se ti nejlepší mohli svou kvalitou prosadit na profesionální úrovni.

Současná literatura popisuje přechod fotbalových hráčů do seniorské kategorie jako mnohostrannou, komplexní a dynamickou vývojovou fázi (Finn and McKenna, 2010; Mills et al., 2012). Dále, provedené výzkumy kariérního posunu naznačují, že sportovní progres z mládežnické do seniorské kategorie zahrnují následující specifické fáze: fázi přechodu (očekávání a anticipace přechodu), fáze prvotního setkávání (úvodní tréninky se seniorským týmem) a proces adaptace (stát se součástí prvního seniorského týmu) (Morris et al., 2014).

V důsledku toho každá ze zmíněných fází zahrnuje složité a dynamické sociokulturní očekávání a požadavky na hráče, například od starších spoluhráčů, trenéra či vedení, kterým jsou mladí elitní hráči vystavováni.

V závislosti na to se snaží očekávání a požadavky plnit a vyhovět jim (Cruickshank a další, 2012). Morris et al. (2014) uvádí, že každý hráč reaguje na změnu přesunu do seniorské kategorie odlišně, proto je vyžadován a Cruickshank et al.e (2013) zároveň navrhuje one-to-one přístup jako účinný a nejideálnější ke hráči při řešení takto nastalých situací.

Pro nepatrný zlomek z každoročně vychovávaných mladých fotbalistů si najde uplatnění a další možnost růstu přímo v jejich mateřských klubech, kde mohou pokračovat ve svém rozvoji i v juniorském věku. Avšak již za nižší konkurence.

Valná většina zbývajících hráčů však tento prostor nedostane, postupně nejprve podvědomě a později zcela ztrácí motivaci k náročné sebe-přípravě, často již několik let před vyřazením ze sportovního střediska či z akademie až finálně z několika dnes již přesně známých důvodů buď úplně se sportem skončí anebo se propadnou do nejnižších soutěží a tam tito hráči, po předchozích deset a více let vychovávaní talenti, bez vize dalšího rozvoje sportovně ale i lidsky živoří namísto, aby vítězili a prezentovali se v nejlepších klubech v Česku a v zahraničí. Řešení až na výjimky jiné nenajdou, koncepčně žádné neexistuje.

Podle Deci and Ryan (2000) je kvalita motivace ovlivněna uspokojením tří základních psychologických potřeb – autonomií, udělením kompetencí a interakcí s prostředím. Álvarez et al. (2012), tyto potřeby zkoumal ve fotbalovém prostředí juniorských fotbalových hráčů a zjistil, že korelace těchto psychologických potřeb ve fotbalovém prostředím je vymezena následovně:

autonomie hráče – pocit nezávislosti na hřišti a s tím související zodpovědnost za vlastní hru
kompetence – úspěšná interakce – interpersonální vztahy s přímým fotbalovým prostředím okolo hráče (spoluhráči, trenér)
návaznost – sociální vazba s ostatními (rodiče, kamarádi)

Bylo zjištěno, že tyto faktory mají přímý dopad na tréninkovou a zápasovou morálku hráče a s tím související požadavky na hráčův rozvoj mimo tréninky, v tomto případě vyjádřeno jako individuální tréninky nad rámec týmových – povinných (Álvarez et al., 2012).

Sportovní konzultační společnost 121©ELITE Sports na základě již úspěšně provedených filantropicko-sponzorsky financovaných pilotních projektů, které uvedená tvrzení zcela potvrdily, doplnila o statistická významná čísla a ukázala na možnosti funkčních řešení, navrhuje nyní realizovat případovou studii proveditelnosti pod názvem 11. AKADEMIE společně s FAČR a s pilotními kluby, jejíž cílem je odstranění mezery ve výchově mladého hráče doplněním plnohodnotného dokončení řízené výchovy sportovce v jeho dorosteneckém a juniorském věku, odstranění obrovských ztrát, odchodu mladých hráčů ze systému výchovy a odstranění klíčové nehospodárnosti z titulu nedokončeného konceptu FAČR.

Co přesně představuje a co českým hráčům a klubům projekt 11. AKADEMIE nabízí?

Položili jsme si základní otázku. Dělá se pro český fotbal a sport dětí a mládeže opravdu vše, co je možné a dokonce to, co je snadno dostupné? Zcela jistě ne, jinak by byl obraz výsledků, kde jedním z nich je také potřeba udržet sport jako celoživotní, úplně jiný. Sport je nejen nástrojem k výchově nové generace, ale také nástrojem prevence a udržení zdraví národa.

11. AKADEMIE je projekt s adresnou podporou hráčů v dorosteneckém a juniorském věku s cílem zajistit takovým hráčům logický návazný rozvojový a smysluplně profinancovaný progres a má za úkol doplnit do konceptu českého dospělého fotbalu mládežnickými akademiemi vytvořené taktické a individuální dovednosti při současném povzbuzení zájmu klubů o mladé posily a o intenzívní interaktivní spolupráci s nejlepšími týmy v České republice, je určen zejména hráčům:

  • kteří se nedostanou do A, B týmu dospělých ve svém mateřském klubu, týká se valné většiny odchovanců všech předních českých fotbalových klubů v České republice
  • kteří mají zájem o svůj další rozvoj a mohou získat podmínky a pokračovat po vhodném výběru adekvátní soutěže a vhodného týmu, kde se budou dále kvalitně rozvíjet
  • pro které pokračuje řízená koncepční spolupráce s 1. nebo 2. ligovým týmem a smluvním partnerským klubem, ve kterém hráč realizuje svůj rozvoj
  • kterým je zajištěno povinné jak tréninkové vytížení, tak i stanoveno minimální herní vytížení (povinná minutáž) v partnerském klubu, při jehož splnění je partnerský klub motivován příspěvkem FAČR, dle přesně stanoveného klíče (např. 30.000, – Kč./měs.)
  • vyšší klub si sám vyhledá partnerský klub – předpokládaná kritéria jsou kvalita, nabízené místní rozvojové potenciály, nastavená pravidelná komunikace a supervize rozvoje hráče

Příklad:

  • mateřský klub 1.liga, hráč kat. U-17, partnerský klub např. divize, půlroční hostování, vyhodnocení, buď pokračuje druhý půlrok, nebo posun do 3. ligy
  • hráč plní veškeré povinnosti v partnerském klubu, kde je mu navíc zajištěn
    komplexní individuální servis, který je obdobný tomu, jaký je realizován v jeho
    mateřském klubu (stanoveno koncepčně, včetně výše finančního příspěvku pro úroveň nejvyšší soutěže partnerského klubu, věku hráče, např. divize nižší částka, 3., a 2. liga vyšší částky, nutno ověřit několika pilotními testy)
  • progres koncipován na bázi půlročního nebo ročního hostování, dle měsíčního komplexního hodnocení hráče
  • možnost odkupu hráče, předem daná cena v případě, že partnerský klub neprojeví zájem. V případě návratu a následného prodeje, jde část zisku partnerskému klubu
  • podpora od FAČR musí pokrýt ubytování, stravu, individuální tréninky včetně jazykové přípravy a nezbytné životní potřeby (není myšleno, životní minimum), u studentů báze kapesného, u ne-studentů sociální, zdravotní a báze kapesného

A co jsou efekty, benefity a také rizika, jaké zlepšení můžeme očekávat?

Systém 11. AKADEMIE je plnohodnotně pozitivní ověřený a bezprostředně navazující výchovný proces na klubové akademie a střediska mládeže s veškerými benefity pro všechny zainteresované strany, hráče, kluby, FAČR a také je zodpovědný vůči daňovým poplatníkům a rodinám, od kterých podpora na sport přichází.

Systém 11. AKADEMIE je navržen jako hospodárný, multi-ziskový, zcela transparentní a měřitelný, je bezrizikový, přináší motivaci mladému hráči, který vnímá návazný proces 11. AKADEMIE již ve svém mateřském klubu, tzn. že může získat příležitost v partnerském klubu s atraktivní soutěží seniorů a programově vytvořený rozvojový potenciál pro mladé hráče se zajištěním finanční podpory pro pokrytí nákladů spojených s rozvojem.

Přináší motivaci pro partnerské kluby, které mohou pravidelně doplňovat a omlazovat své kádry kvalitními mladými ambiciózními hráči s lepšími technickými dovednostmi, získanými v mládežnických střediscích výchovy s potřebou je uplatnit a dále je rozvíjet mezi hráči – seniory.

Přináší motivaci pro partnerské kluby ve stabilizaci jejich finančního zázemí, které profinancuje kvalitní individuální tréninky a které mohou za přesně stanovených podmínek využívat také ostatní hráči partnerského klubu.

Přináší motivaci a soutěživost pro samotné hráče získat tuto tzv. finanční „privilege“, která je hráči poskytnuta a využívána pro hráčův komplexní rozvoj. S tím souvisí vysoké nároky na plnění veškerých povinností a zároveň potvrzování výkonnostního progresu u daného hráče. Za využívání objektivních a subjektivních dat je hráčův výkonnostní vývoj monitorován a analyzován na začátku a poté dále intenzivně v průběhu rozvojové fáze hráče.

Přináší úspory i pro ligové týmy, které nejsou nuceny nabízet velké smlouvy. V případě, že hráč pobírá plat z týmu v první nebo druhé lize, od určité výše by neměl mít nárok na zařazení do programu s finanční podporou, resp. program si hradí sám, případně mu náklady dorovnává FAČR nebo klub z jeho platu apod.

Přináší proveditelnou měřitelnou kontrolu k udržení vysoké funkčnosti školních povinností se sportovními, fotbalovými, motivuje jako podmínka setrvání v programu.

Vytváří předpoklady pro povinnost účastnit se akcí v rámci integrace do normálního života, různé dobročinné akce je nástrojem pro dodržování pravidel v rámci životosprávy, porušení řešit eskalační stupňovanou formou až po vyloučení z programu, resp. snížením nebo ukončením finanční podpory.

11. AKADEMIE je nástrojem transparentní finanční podpory FAČR, na základě které hráč navazuje v juniorské nástavbě a pokračuje ve svém dalším úspěšném rozvoji
je kompetitivní řízený harmonizovaný proces hráče v týmu, doplněný o komplexní plnohodnotnou péči; partnerské kluby se budou snažit vytvořit co nejlepší atraktivní podmínky pro své hráče, za kterými bude přicházet dotační podpora.

Dodává českému fotbalu inovativní posun, otevřenost a zvyšuje konkurenceschopnost.

Zlepšuje komunikaci mezi výše postavenými ligovými kluby s těmi situovanými v nižších soutěžích avšak spolupracujícími na rozvoji mladých hráčů a na jejich kariérním postupu.

A jak by to bylo s financováním?

Předpokládáme, že by šlo o rozpočtování v rámci programů FAČR pro projekt 11. AKADEMIE. Případně by šlo o financování z projektu Národní sportovní agentury, vzhledem k tomu, že 11. AKADEMIE je platný a potřebný projekt obecně pro český sport, stejný fenomén nezvládnutí přechodu mladých talentů do sportu dospělých sužuje také jiné sportovní rezorty, ty kolektivní i individuální, protože věk dokončení úspěšného rozvoje sportovce je obecně vždy až od 18 do 23 let s nepatrnou odchylkou.

Bylo jednoznačně zjištěno a potvrzeno, že absence financí a tím absence programu na navazující dorostenecký – juniorský systém výchovy mladých hráčů k dokončení jejich rozvoje přímo způsobuje systematický a velmi mohutný odchod sportovců ze sportu a masivní propad talentů do nižších lig. Systém výchovy, který momentálně představuje realizovanou investici FAČR a rodin v řádu několika set miliónů korun ročně do přípravy dětí a mládeže je koncepčně nedokončený a tím mimořádně neefektivní a vysoce ztrátový.

Na druhou stranu zavedení programu pro dokončení výchovy mladého sportovce, např. cestou 11. AKADEMIE, přináší ve srovnání s každoroční investicí v řádu 74 000 000,- Kč ze strany FAČR (částka zahrnuje jen ročníky U-14 a U-15, dotované v Regionálních Fotbalových Akademiích) jen drobný zlomek zbývající investice na hráče ve výši 30 000,- Kč měsíčně s multifunkční přidanou hodnotou.

Představuje pokrytí následujících položek:
– kvalitní systemizované stravování sportovce
– ubytování s minimálními stanovenými požadavky na kvalitu
– doplňující individuální přípravu, kompenzující rozdíl mezi mateřským a partnerským klubem
– zvýšené výdaje na udržení standardního vzdělávání
– jazyková příprava
– kapesné

Z pohledu nastavení kritérií pro 11. AKADEMII, resp. kdo a za jakých podmínek má a smí být jejím frekventantem si tým 121ELITE Sports plně uvědomuje nezbytnost detailního projednání studie s vedením FAČR (případně s Národní sportovní agenturou) a předpokládá vytvoření akční pracovní skupiny, sestavené z expertů z několika oblastí (vedení FAČR, zástupce klubů a LFA, metodický trenérský tým apod.), které provedou další analýzu možností realizace tj. definice nominace, obsahu a míst výchovného procesu a jeho vyhodnocování a sestaví projektový záměr zejména také s ohledem na alokovaný plánovaný rozpočet do projektu.

Obdobný způsob adresné dotace rozvoje nejstarší věkové kategorie mladých sportovců se v minulých třiceti letech v českém fotbalu nevyskytoval. Lze očekávat určité dolaďování parametrů projektu během sběru zkušeností a nepochybně jeho postupné rozšíření z pilotní do celorepublikové dimenze a konečného nastavení plně funkčního defaultu procesu 11. AKADEMIE, včetně plánu každoročního vyčleňování finanční podpory s přicházejícími potvrzeními o úspěšnosti v rámci nadřazeného procesu rozvojové a časově dokončené práce s mladým talentem (Long Term Development of Athlete).

Zpracoval: tým 121©ELITE Sports

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.