Spojte se s námi


Motorsport

Kvalifikační sprinty, kontroverze nebo obrovská show: Jaký je politický pohled na sezónu 2021?

Změny na postu prezidenta FIA a F1, ohromná show, nemalé kontroverze nebo zavedení rozpočtových stropů. Formule 1 přinesla v roce 2021 řadu změn na těch nejdůležitějších postech a jak je zvykem, nedílnou součástí světa F1 je právě politické dění. Jaký je z tohoto pohledu pohled na sezónu 2021?

Publikováno

dne

Změny na postu prezidenta FIA a F1, ohromná show, nemalé kontroverze nebo zavedení rozpočtových stropů. Formule 1 přinesla v roce 2021 řadu změn na těch nejdůležitějších postech a jak je zvykem, nedílnou součástí světa F1 je právě politické dění. Jaký je z tohoto pohledu pohled na sezónu 2021?

Změny na postu prezidenta FIA a F1

Už samotný začátek sezóny přinesl jednu obrovskou změnu, a to dokonce na samém vrcholu řídící struktury F1. Do pozice prezidenta a generálního ředitele co se komerčních práv formule 1 týče byl jmenován Stefano Domenicali.

Ve finálovém dramatu v souvislosti s bojem o mistrovský titul pak bylo téměř přehlíženo to, že z funkce prezidenta FIA odstoupil Jean Todt. Na tom však nic spekulativního nehledejme, Todt zkrátka a dobře dosáhl nejenže tříletého limitu pro vykonávání této funkce, ale také dosáhl limitu věkového pro znovuzvolení – pětasedmdesáti let.

Francouzovo místo tak zaujal Mohammed Ben Sulayem, což můžeme považovat rovněž za událost velmi významného charakteru. Proč?

Jedná se totiž o prvního Neevropana, který od vzniku federace v roce 1904 bude zastávat nejvyšší funkci ve světovém motorsportu.

Jak dokazují arabští šejkové ve fotbalovém prostředí, nový šéf mezinárodní automobilové federace bude jistě velmi vlivnou personou. Drastické změny jsme zaznamenali ve Světové radě motorsportu, kde svá místa ztratily země, jakými jsou Německo, Francie a Itálie.

Rozpočtové stropy, nová éra formule 1, kvalifikační sprinty

Dalším důležitým rozhodnutím je také zavedení rozpočtových stropů na 145 milionů dolarů. Ten se následně bude ještě snižovat a každým rokem má být pečlivě přezkoumáván, což týmům způsobilo nemalé vrásky.

Nejenže se některé týmy budou muset uchýlit k propouštění a tím také redukovat zdroje, ale především se to samozřejmě dotkne vývoje nových monopostů.

No a pak tady máme novou éru formule 1, jejíž odvrácenou stranou je fakt, vypracování zcela nových předpisů trvá standardně nejméně dva roky. A všichni si zřejmě dokážeme představit, jaké kontroverze mohou následující dva ročníky vyvolat, pakliže týmy najdou různé skuliny v regulích i co se samotného závodění týče.

Slabinou roku 2021 je nicméně to, že ač F1 slíbila, že počínaje rokem 2021 začne s plánovaným „přepisem“ předpisů, téměř se tak nestalo a už nyní tedy dochází ke zpoždění. A i když taková přestavba nemůže být hotová během jediného roku, měla alespoň zefektivnit jejich ustanovení a odstranit konfliktní klauzule – zejména ta, která se nachází ve sportovních regulích.

To nám bohužel značí, že se různých kontroverzí nejspíše „dočkáme“ i v příští sezóně. Co taktéž ovlivnilo politickou situaci ve formuli 1 bylo zavedení sprintových kvalifikací. Pro promotéry velkých cen se jedná o solidní finanční injekci, mnohým fanouškům se však tento projekt nelíbí.

Je nutné poznamenat také to, že pro sezónu 2022 je těchto sprintů naplánováno šest. Šéfové týmů se ale snaží přijít na nějaký lepší koncept, který by samozřejmě po sportovní stránce vyhovoval týmům a fanouškům F1 více.

Zmínit také musíme události z posledních dvou podniků. Ty totiž ovlivnily jak tu sportovní, tak i politickou scénu F1. Na vedení formule 1 to samozřejmě vrhá velmi špatné světlo, konkrétněji tedy na Michaela Masiho.

Prostě a jednoduše se v královně motoristického sportu nesmí stávat, že si leckteré předpisy bude ředitel závodu interpretovat po svém. To totiž svědčí o jakémsi nedobrém přístupu F1 ke sportovním regulím.

Nehledě na to, že pokud by se tyto kontroverze opakovaly i v následujících letech, jednoznačně to pošramotí pověst formule 1 a o nějakém respektu vůči řediteli závodu rovněž nemůže být řeč.

Pohledem na čísla, formuli 1 se díky obrovské show a Domenicaliho práci na postu prezidenta F1 navýšila cena akcií z 40,74 USD na 62,60 dolarů.

Určitý politický dopad na F1 bude mít ukončení aktivní kariéry Kimiho Räikkönena. Bývalý pilot Alfy Romeo, Ferrari či McLarenu má na svém kontě rekordních 349 startů a v roce 2007 oslavil zisk mistrovského titulu.

Vstup nových značek do F1 a odchod Hondy

Další důležitou záležitostí je také Velká cena Kataru. Ta totiž přiblíží formuli 1 k mocným katarským šejkům. Ostatně Katar vlastní také 17% podíl ve skupině Volkswagen, která plánuje vstup do F1 prostřednictvím značek Audi a Porsche.

Nutno podotknout, formule 1 tyto značky potřebuje zaprvé z hlediska diváckého, jelikož se bude jednat o další a neméně zajímavé rozšíření, tak z hlediska finančního a v neposlední řadě samozřejmě politického.

U automobilek ještě chvíli zůstaneme – nelze totiž nezmínit odchod Hondy z formule 1. Ovšem vyvstává nám logicky jedna zásadní otázka. Odchází skutečně Honda z F1 nebo tak činí pouze jménem?

Red Bullu a Alpha Tauri totiž má Honda nadále dodávat „neznačkové“ motory ze své základy Sakura v Japonsku, a to až do konce roku 2025. Sice za poněkud přemrštěný poplatek, ale stále to pro Red Bull bude aktuálně levnější, než Red Bull Powertrains chystající se na výrobu a přestavbu pohonných jednotek.

Závěrem…

Formule 1 se v letošním roce rozloučila s dvěma významnými osobnostmi tohoto sportu. S kontroverzním a místy až záhadným bývalým prezidentem FIA Maxem Mosleym a s absolutní legendou – Frankem Williamsem.

Bývalý šéf stáje Williams obětoval motorsportu celý život a za své zásluhy byl pasován na rytíře. Oba svým způsobem utvářeli svět formule 1, leč každý jinak.

Fantastickou a zároveň v mnoha ohledech kontroverzní sezónu završil naprosto strhující souboj o titul mezi Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem. Na závěr si tedy ještě vychutnejte poslední kolo sezóny 2021, ve kterém se rozhodlo o titulu mistra světa.

Zdroje: F1, Race Fans, Twitter

Reklama

Motorsport

Tomáš Enge znovu usedl za volant vozu, s nímž před dvaceti lety závodil ve Velké ceně F1

Pětačtyřicetiletý Tomáš Enge byl prvním českým jezdcem ve formuli 1 a vloni si poprvé vyzkoušel s vozem buggy Rallye Dakar. Letošní ročník slavné rallye vynechal, již nyní ale pracuje na tom, aby se za rok do Saúdské Arábie vrátil. Mezitím se bude věnovat výchově mladých okruhových jezdců, aby se jednou dostali třeba i do formule 1.

Publikováno

dne

Pětačtyřicetiletý Tomáš Enge byl prvním českým jezdcem ve formuli 1 a vloni si poprvé vyzkoušel s vozem buggy Rallye Dakar. Letošní ročník slavné rallye vynechal, již nyní ale pracuje na tom, aby se za rok do Saúdské Arábie vrátil. Mezitím se bude věnovat výchově mladých okruhových jezdců, aby se jednou dostali třeba i do formule 1.

Na loňském Dakaru získal Tomáš Enge zkušenosti, které by rád v budoucnu využil.

„Dakar je nejdelší závod, jaký jsem zažil. Prakticky jsem nevěděl, kam jedu, a technické závady, které vás v poušti potkají, řešíte na místě jen s pomocí spolujezdce,“ vzpomíná automobilový závodník na minulý Dakar v rozhovoru pro Deník.

Tvrdí, že Rallye Dakar je docela jiný svět, avšak se závody na okruhu má přece jen jedno společné. Ve finále chtějí všichni dojet co nejrychleji do cíle. Je otázkou, v jaké kategorii bude Enge případně startovat na Dakaru za rok.

Jeho spolupráce s Buggyrou už nepokračuje. „Existuje více možností, nejdřív je ale na Dakar potřeba sehnat sponzory. Zatím je předčasné o tom konkrétněji hovořit,“ krčí rameny.

Zatím je jisté, že Enge spolu se sestrou Lucií usednou za volant vozu Ford Escort z roku 1977 a pojedou pár vybraných podniků mistrovství ČR v rallye historických vozů.

„To auto je stejně mladé jako já (směje se). Pěkné na tom je, že ho postavil náš táta,“ vypráví závodník. Nyní v zimě Forda vylepšují, aby byli na sezonu dobře připraveni.

Kulaté výročí oslavil jízdou v původním monopostu

Loni uplynulo již dvacet let od tří startů ve Velkých cenách F1, kdy Enge nastoupil v týmu čtyřnásobného šampiona Alaina Prosta. Kulaté výročí oslavil jízdou v původním monopostu.

Přes internet se mu ho podařilo najít u francouzských sběratelů v pojízdném stavu a dokonce s číslem 03, s nímž před dvaceti lety závodil. S majiteli se domluvil, že ho převeze do Česka a že s ním na mosteckém autodromu odjede pár exhibičních kol.

„Zážitek to byl krásný, byla v tom i trocha nostalgie. Nejvíc mě potěšilo, když si modrý monopost Prost APO4 přišli do boxů zblízka prohlédnout tatínkové s desetiletými dětmi. Vyprávěli jim, že když byli malí, stálo tohle auto na startu Grand Prix společně s rudým ferrari Michaela Schumachera. Bylo to dojemné,“ sdělil prostřednictvím Deníku své dojmy Tomáš Enge.

Elektromobilita je v současné době na vzestupu a není vyloučeno, že časem dojde i k elektrifikaci formule 1. Mezinárodní automobilová federace se chce vyhnout plně elektrickým formulím, dokud to bude možné, nicméně Světová rada motorsportu plánuje od roku 2026 zvýšit výstupní výkon elektromotorů na 350 kW, což bude mít vliv i na formuli 1.

Sám Enge se domnívá, že je elektrifikace šampionátu výhled na několik desítek let.

Zdroj: Deník, fdrive.cz

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Úžasný comeback: Největší legenda a nejúspěšnější závodník WRC se po pauze vrací zpět!

Lepší dárek si fanoušci WRC a nejspíše i motorsportu jako takového nemohli přát. Velký comeback totiž ohlásil devítinásobný mistr světa a jedna z největších legend tohoto sportu. A představí se samozřejmě už v úvodním podniku nové sezóny v Monte-Carlu.

Publikováno

dne

Lepší dárek si fanoušci WRC a nejspíše i motorsportu jako takového nemohli přát. Velký comeback totiž ohlásil devítinásobný mistr světa a jedna z největších legend tohoto sportu. A představí se samozřejmě už v úvodním podniku nové sezóny v Monte-Carlu.

V letech 2004 – 2012 neoslavil celkový triumf nikdo jiný než Sébastien Loeb. Byl to právě tým Citroën Total v čele s Loebem, kteří v těchto letech WRC naprosto dominovali. Francouzský pilot se však pro sezónu 2022 připojí k týmu M-Sport Ford WRT a stává se tak součástí nové hybridní éry.

Po odchodu kopilota Daniela Eleny bude Loeba napříč mistrovstvím světa doprovázet dlouholetá členka jeho bezpečnostního týmu Isabelle Galmichová.

Není však jasné, do kolika podniků Loeb zasáhne, potvrzeno je zatím totiž pouze Monte-Carlo. Je ale pravděpodobné, že si francouzský závodník vybere i další závody. Spolu s jeho historicky největším sokem Sébastienem Ogierem budou závodit pouze v dílčích podnicích sezóny 2022.

Spekulace o jeho návratu se však šířily delší dobu, v minulých měsících navíc s Fordem testoval. Jasněji začalo být v prosinci, na konci roku se pak s M-Sportem měl dohodnout na podmínkách.

„Je to trochu náročnejší na řízení, ale je vzrušující mít ve vozech zase něco nového. Připadá mi to jako auta z roku 2017, ale s novou hybridní technologií. Když jsem testoval, překvapilo mě, jak skvěle je vyvážené, opravdu jsem si to užil,“ řekl Loeb v nedávném rozhovoru pro WRC.

Monte-Carlo bude Loebovou první zastávkou od ukončení dvouletého dílčího programu s Hyundai Motorsport v roce 2020. Zároveň se fanoušci dočkají vskutku historické bitvy mezi Loebem a Sébastienem Ogierem.

Osminásobný mistr světa však odešel z hlavního programu WRC a bude si vybírat pouze jednotlivé závody. I tak se ovšem všem nadšencům do WRC a celého motorsportu poštěstilo – v sezóně 2022 budeme pravděpodobně moci sledovat hned dvě legendy a ikony tohoto sportu!

„Mám rád to, co dělám a jakému sportu se věnuji. Vždy si řízení užívám, ale když jsem součástí podniku WRC, je to prostě úžasný pocit. Je to něco, co mě hodně baví,“ dodal Loeb.

„Myslím, že stále dokážu být konkurenceschopný. Monte-Carlo sice pro začátek není zrovna nejjednodušší závod, protože se mohou objevit velmi složité podmínky. Na tuto rallye ale mám dobré vzpomínky a je okolo toho vždy výborná atmosféra,“ uzavřel

Zdroje: WRC, Twitter

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Rallye Monte-Carlo Preview: Otvírák nové éry či návrat šampionů! Kdo má na to zvítězit?

Rallye Monte-Carlo otevírá vstup do nové hybridní éry a v neposlední řadě také sezónu 2022. Velkolepý návrat už v minulých dnech oznámil Sébastien Loeb, boj o celkové prvenství tak bude o to vyrovnanější. Koho tipujete na vítěze této rallye?

Publikováno

dne

Rallye Monte-Carlo otevírá vstup do nové hybridní éry a v neposlední řadě také sezónu 2022. Velkolepý návrat už v minulých dnech oznámil Sébastien Loeb, boj o celkové prvenství tak bude o to vyrovnanější. Koho tipujete na vítěze této rallye?

Konečně je to tady, nová sezóna a vstup do nové éry. WRC zadělává všem jejím fanouškům na vskutku atraktivní podívanou. Po pauze se do WRC totiž vrací legendární francouzský závodník a devítinásobný šampion Sébastien Loeb.

Není však jasné, do kolika podniků Loeb zasáhne, potvrzeno je zatím totiž pouze Monte-Carlo. Je ale pravděpodobné, že si francouzský závodník vybere i další závody. Spolu s jeho historicky největším sokem Sébastienem Ogierem budou závodit pouze v dílčích podnicích sezóny 2022.

Osminásobný mistr světa totiž odešel z hlavního programu WRC a bude si pouze vybírat jednotlivé podniky. V Monte-Carlu nicméně pomýšlí na další celkový triumf!

„Jako vždy je vzrušující jet v Monte-Carlu a moc se na to těším. I když už nebudu závodit v hlavním programu, tak jsem stále závodník a chci vyhrát. Vždy pracuji na tom, abych dal do konkrétního podniku všechno, a to také v Monte-Carlu udělám,“ prohlásil Ogier v rozhovoru pro WRC.

Po svém boku už však nebude mít svého tradičního kopilota, jenž Ogiera provázel celou kariérou. Julien Ingrassia se totiž na konci sezóny 2021 oficiálně rozloučil s kariérou kopilota, v nové éře tak bude francouzského závodníka doprovázet Benjamin Veillas.

Fanoušci nicméně v Monte-Carlu uvidí vskutku historickou bitvu. Loeb je držitelem devíti titulů mistra světa, což z něj dělá nejúspěšnějšího jezdce WRC. Ogier má pouze o jedno prvenství méně. Od roku 2004 neslavil titul nikdo jiný (kromě sezóny 2019, kdy zisk titulu oslavil Ott Tänak – pozn. red.) nevyhrál žádný jiný jezdec.

Rallye Monte-Carlo pak mělo v posledních dvou sezónách rozdílné vítěze. Vloni tuto rallye ovládl Ogier, ročník 2020 se zase nesl ve znamení belgického vítězství pro Thierryho Neuvillea.

V letech 2014 – 2019 však v Monte-Carlu kraloval právě Ogier, jenž bude i letos hlavním aspirantem na celkové prvenství této rallye.

Jak by tedy mohlo vypadat konečné pořadí v cíli? Čtvrteční dopolední shakedown naznačuje, že o vítězství budou bojovat jak Ogier a Loeb, tak i Neuville s Elfynem Evansem.

Podnik v Monte-Carlu čítá 17 etap, celkově jezdci najedou přes 296 kilometrů. První rychlostní zkouška začíná dnes, ve čtvrtek 20. ledna, a to po dvacáté hodině večerní. Kurzy na celkové umístění v úvodním dějství sezóny pak také najdete na stránkách sázkové kanceláře Tipsport.

Tak na koho si vsadíte?

Pokračovat ve čtení

Oblíbené