Motorsport
Joan Mir o odchodu Suzuki z MotoGP: Je to pro všechny těžká situace a nevíme, co přijde. Co řekl o českých fanoušcích?
Odchod Suzuki je velkým tématem jak pro jezdce týmu, tak pro celou MotoGP. A právě nejen na tohle téma se v rozhovoru pro Ruik rozpovídal španělský závodník Joan Mir. Kromě toho však promluvil o závodě na britském Silverstonu a nezapomněl pozdravit české fanoušky.

Odchod Suzuki je velkým tématem jak pro jezdce týmu, tak pro celou MotoGP. A právě nejen na tohle téma se v rozhovoru pro Ruik rozpovídal španělský závodník Joan Mir. Kromě toho však promluvil o závodě na britském Silverstonu a nezapomněl pozdravit české fanoušky.
Byla to pro mnohé absolutně šokující informace, když Suzuki na začátku sezóny ohlásilo, že na konci roku odchází z MotoGP. Pro japonský tým to však není žádná neznámá záležitost.
Legendární tým z MotoGP navíc už jednou odstoupil, konkrétně tedy na konci sezóny 2011 kvůli finančním potížím. Poté japonská stáj přišla s naprosto „přestavěným“ konceptem a do MotoGP se vrátila v roce 2015 jako tovární značka.
První vítězství po velkolepém návratu Suzuki zapsalo v roce 2016 při příležitosti Velké ceny Velké Británie na okruhu v Silverstone. Pro první místo si tehdy dojel Maverick Viňales. V sezóně 2020 dokonce získalo titul mistrů světa, když právě Mir ovládl šampionát jezdců.
Letos se však Suzuki výsledkově trápí a je to způsobeno také tím, že tým už zkrátka nemá velkou motivaci dále pracovat. V aktuálním pořadí šampionátu jezdců se Alex Rins nachází s 84 body na osmém místě, Mir se 77 body dokonce až na dvanáctém.
Odchod Suzuki z MotoGP strašil nejen jezdce, ale rovněž všechny zaměstnance, jež jsou s japonskou stájí spojeni. V rozhovoru pro vybraná média, včetně Ruiku, se Mir právě o této problematice rozpovídal.

Mirovo vyjádření
„Ano, je to velmi těžké období, nikdo z nás neví, co přijde. Není to věc, která by se týkala pouze jednoho jezdce, ale týká se to úplně všech,“ vysvětluje Mir v onom rozhovoru.
„Je těžké tuto situaci zvládnout, protože nemám rád nejistotu, když nevím, co přijde. Jedna věc je, pokud se ten problém týká jednoho jezdce. O to horší je, že nikdo z nás neví, kde bude příští rok pracovat, každý z nás má ten stejný problém,“ pokračuje.
„Občas lidé zapomínají to na to, že to opravdu hodně pociťujeme. My jsme ale jen malá skupina lidí. Mnohem více pracuje v továrně a nevědí, co bude. Je to něco, co nám momentálně příliš nepomáhá,“ přiznává šampion z roku 2020.
I přesto však Suzuki potřebuje své výkony zlepšit a velmi slibnou příležitostí byla Velká cena Velké Británie. Rins dokonce vedl dvanáctý podnik letošní sezóny, poté se ale propadal pořadím dolů, přičemž závod na okruhu v Silverstone dokončil na sedmé příčce, Mir nedojel.
Co před nedělní Velkou cenou právě o Silverstone Mir prohlásil a co od ní původně očekával?
Silverstone
„Tahle trať patří mezi specifické, v kalendáři si tohle značím jako speciální závod. Je to náročná trať, na které musíte vždy předvést dobrý výkon, a kde musíte ukázat své jezdecké schopnosti. Je tady hodně rychlých a ostrých zatáček,“ řekl v rozhovoru.
„Uvidíme, co s tím budu moci udělat. V loňském roce jsem měl nějaké problémy s přední pneumatikou, přesto jsem si ale v závodě držel dobré tempo. Ovšem kvůli tomu jsem nebyl schopný dosáhnout na výsledek, jaký bych chtěl, takže uvidíme, co přinese tato Velká cena,“ pravil čtyřiadvacetiletý Španěl.
Jak ale také Mir posléze dodal, co do závodů MotoGP nemá s tímto okruhem žádné velké zkušenosti. V roce 2016 a 2017 tady závodil v rámci šampionátu Moto3, v sezóně 2018 při závodu Moto2 pršelo a jeho motorka tak měla velmi odlišné nastavení, než za ideálních suchých podmínek.
A aby toho nebylo málo, v ročníku 2019 se zranil v Brně a nebylo tak možné, aby zasáhl do tehdejší Velké ceny. Rok 2020 byl spojený s koronavirem a MotoGP do Velké Británie vůbec nepřijela. Jeho jedinou zkušeností se závodem MotoGP na Silverstone tak je loňské deváté místo.
I tohle tedy mohl být jeden z aspektů, proč se Mirovi v nedělním závodě nedařilo a proč Velkou cenu Velké Británie nakonec ani nedokončil.
MotoGP v České republice sleduje velké množství fanoušků. Je něco, co bys svým příznivcům v České republice rád vzkázal?
„Ano, určitě. Jsem opravdu smutný, protože v posledních dvou letech jsme nemohli jet závodit do Brna. Ale doufám, že se tady v budoucnu ještě vrátíme. Pro mě bylo Brno vždycky speciální a také fanoušci zde byli vždy skvělí. Tohle je impuls k tomu, aby se tam MotoGP jednou vrátilo,“ vzkázal Mir českým fanouškům.
Zdroj: MotoGP

Motorsport
Naprostá dominance! Velkou cenu Španělska ovládl Verstappen, na stupních vítězů oba jezdci Mercedesu
Další vítězství Maxe Verstappena. Formule 1 měla o tomto víkendu na programu svůj sedmý podnik letošní sezóny. Velkou cenu Španělska po naprosto dominantní jízdě s přehledem ovládl Verstappen, na stupních vítězů jej doplnili jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell.

Další vítězství Maxe Verstappena. Formule 1 měla o tomto víkendu na programu svůj sedmý podnik letošní sezóny. Velkou cenu Španělska po naprosto dominantní jízdě s přehledem ovládl Verstappen, na stupních vítězů jej doplnili jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell.
Po sobotní kvalifikaci očekávali fanoušci od Velké ceny Španělska zřejmě o něco víc, než sedmý podnik letošní sezóny ve finále nabídl.
Z první příčky odstartoval do závodu na okruhu v Barceloně Max Verstappen, v první řadě jej doplnil Carlos Sainz. Z třetí příčky startoval Lando Norris, za ním Lewis Hamilton. Třetí řada patřila Lanci Strollovi a Estebanu Oconovi.
Sedmé místo před zhasnutím všech pěti světel si v sobotní kvalifikaci zajistil Nico Hülkenberg, osmé Fernando Alonso, deváté Oscar Piastri a nejlepší desítku jezdců na startu uzavřel pilot Alpinu Pierre Gasly.
Nutno podotknout, drtivá většina startovního pole zvolila nejměkčí sadu pneumatik. Střední směs označenou žlutou barvou použili pouze Verstappen, Sergio Pérez a Logan Sargeant. Nejtvrdší specifikaci nasadil Charles Leclerc startující z boxové uličky.
Úvod Velké ceny Španělska
Solidní start předvedl Nizozemec Verstappen, jenž tak po první zatáčce udržel svou první příčku. Naopak velkou smůlu měl v zatáčce číslo 1 a 2 Norris, který si po souboji s Hamiltonem nalomil část předního křídla. Ta zůstala zaklíněná v jeho voze a britský pilot McLarenu tak musel zamířit už po prvním kole ke svým mechanikům.
Skvělý start předvedl také Stroll, jenž se posunul na třetí příčku. Sainz udržel druhé místo, parádní úvod zaznamenal i George Russel, který se posunul na sedmou pozici.
Verstappen, Sainz, Stroll, Hamilton, Ocon, Alonso, Russell, Nico Hülkenberg, Čou Kuan-jü, Pérez – takto tedy vypadalo pořadí bodované desítky po úvodních třech kolech Velké ceny Španělska.
Krásné předjížděcí manévry, zastávky v boxech
Pit-stop okénko zahájil už v desátém kole Čou, o několik okamžiků později stavěl také Nyck De Vries. Oba piloti přezuli na tvrdou sadu pneumatik. Ve 12. kole předvedl krásný manévr Hülkenberg, jenž se dostal hned přes dva soupeře.
Ve skvělém tempu pokračoval Russell. Ten startoval z dvanácté příčky a po předjetí Ocona byl na konci jedenáctého kola už pátý. Naopak legendární Španěl Alonso se při domácí velké ceně trápila nedokázal se prokousávat v pořadí vpřed tak, jako v jiných závodech.
Zastávky v boxech pochopitelně postupně zamíchaly pořadím. Nutno podotknout, během závodu na okruhu v Barceloně podnikli všichni piloti alespoň dvě zastávky u svých mechaniků, jak už ostatně předem predikovalo Pirelli.
Byť se ve Velké ceně Španělska předbíhalo poměrně dost, velké drama sedmý závod letošní sezóny nepřinesl. O velké množství předjížděcích manévrů se postarala především sekce zatáček 1 a 2.
Gasly ve 23. kole takto překonal De Vriese, Russell se v 35. kole parádně dostal před Sainze, Alonso v pozdějším průběhu závodu krásně předjel Ocona.
Trápení Ferrari, naprosto dominantní Verstappen
Velkou cenu Španělska vyhrál zcela s přehledem Verstappen, který si připsal své čtyřicáté vítězství v kariéře. Kromě toho ale také zajel nejrychlejší čas závodu v hodnotě 1:16.330 a byl zvolen nejlepším jezdcem dne.
Naopak hrozivé závodní tempo zaznamenalo Ferrari. Leclerc skončil až jedenáctý, Sainz dojel oproti druhému startovnímu místu až pátý. Velice slušnou jízdu předvedl Mercedes, jehož piloti obsadili stupně vítězů.
Po sobotní kvalifikaci měli na dosah dobrý výsledek také jezdci McLarenu, avšak nakonec nezapsala stáj z Wokingu ani bod. Po startu z jedenácté příčky dokončil závod na čtvrtém místě Pérez, Alfa Romeo zapsala díky Čouovi dva body.
Bodový příspěvek měl na dosah také Júki Cunoda v AlphaTauri, v 62. kole ale dostal pětisekundovou penalizaci za předchozí souboj s Čouem. Jaké je tedy konečné pořadí Velké ceny Španělska?
Zdroje: F1 TV, Twitter
Motorsport
Kolize Mercedesů, trápení Leclerca a obrovský skok Mclarenu kupředu. Napínavou kvalifikaci VC Španělska ovládl Verstappen
Formule 1 se po zastávce v Monaku přesunula na okruh ve Španělské Barceloně. V sobotní kvalifikaci dle očekávání získal po přesvědčivém výkonu pole position Max Verstappen. Domácím fanouškům udělal radost skvělým výkonem Carlos Sainz, který do Velké ceny odstartuje z první řady. O největší překvapení se postaral Lando Norris, svůj MCL60 postaví na startu na třetí místo.

Formule 1 se po zastávce v Monaku přesunula na okruh ve Španělské Barceloně. V sobotní kvalifikaci dle očekávání získal po přesvědčivém výkonu pole position Max Verstappen. Domácím fanouškům udělal radost skvělým výkonem Carlos Sainz, který do Velké ceny odstartuje z první řady. O největší překvapení se postaral Lando Norris, svůj MCL60 postaví na startu na třetí místo.
Circuit de Barcelona-Catalunya prošel před letošním podnikem výraznou změnou, byla zrušena šikana v poslední sekci trati, a okruh tak staronově zakončují dvě rychlé pravoúhlé zatáčky. Na této konfiguraci se v posledním sektoru závodilo naposledy v roce 2006. Jediný pilot na roštu, jenž tuto variantu posledního sektoru už zná, je Fernando Alonso.
Q1
Po dešti, který výrazně ovlivnil sprintový závod Formule 2 a z části i poslední trénink F1, vyrarazili piloti na již suchou trať. Poslední zbytky vody zůstaly v zatáčce 10. V té se hned při výjezdu z boxů roztočil Júki Cunoda a při svém prvním pokusu o rychlé kolo i Valtteri Bottas a Nyck de Vries.
Na trati se neudrželi ani Alex Albon a Fernando Alonso. Přestože se všem pilotům podařilo na trať z kačírku vrátit, vyvěsilo ředitelství závodu červené vlajky.
Po restartu se dlouho trápili Leclerc na Ferrari a Pérez na Red Bullu. Oba piloti se pět minut před koncem Q1 nacházeli na nepostupových příčkách. Spolu s nimi se na chvost pole zařadili Cunoda, Albon a Sargeant.
V posledních minutách se trať znatelně zahřála a spolu s tím se pochopitelně zrychlovaly časy všech pilotů. To znamenalo velký problém pro Péreze a Leclerca, kteří se pokusili zajet svá „záchranná“ kola co nejdříve.
Mexičan ve službách Red Bullu se vyšvihl na čtvrté místo, po pokusech ostatních pilotů ale spadl až na poslední postupové místo. To závodník Ferrari takové štěstí neměl. Vedle jeho jména na výsledkové tabuli po skončení kvalifikace svítilo číslo 19 a z kvalifikace tak vypadl.
Leclerc se na start zařadí do sendviče z Williamsů. Nejpomalejší čas zajel Logan Sargeant, výkon jeho kolegy Albona stačil jen na 18. místo.
Potenciál Haasu se nepodařilo naplno využít Magnussenovi. Na Hülkenberga ztratil 6 desetin vteřin a vybojoval si pouze 17. příčku.
Nejlepším z nepostupujících byl Valtteri Bottas. Finský pilot ztratil na patnáctého Péreze pouhou destinu sekundy.
Q2
Druhá kvalifikace se ze začátku nesla v klidnějším duchu. Tempo udával od začátku Verstappen, kterému se nejvíce přiblížil Hamilton. Na nepostupových příčkách se po prvních kolech dle očekávání seřadily oba Mclareny, obě AlphaTauri a Haas Nica Hülkenberga.
Noční můru při druhém pokusu zažil Pérez. Při nájezdu do páté zatáčky ztratil kontrolu nad svým RB19 a zajel na výlet do kačírku. Na zastávku v boxu už nezbyl čas a poslední pokus tak musel zajet se špinavými pneumatikami. O 5 setin se nakonec do Q3 neprobojoval.
Dalším překvapujícím vypadajícím se stal George Russell. V průběhu celé kvalifikace měl problémy se zahřátím pneumatik a jeho čas mu zajistil dvanácté místo.
K poněkud kuriózní situaci došlo v závěru kvalifikace mezi oba piloty Mercedesu. Na cílové rovince se Hamilton snažil předjet Russella, který o svém kolegovi nevěděl, překřížil mu cestu a poškodil přední křídlo.
Sedminásobnému mistrovi světa ale pokažený pokus vadit nemusel. Do třetí kvalifikace se dostal pohodlně ze čtvrtého místa.
Spolu s Pérezem a Russellem vypadli v druhé kvalifikaci Kuan-jü Čou, Nyck de Vries a Júki Cunoda.
Q3
S kvalifikací v Barceloně musí být nadmíru spokojen Mclaren. Oba závodníci britského týmu se dostali do top 10, Norris se dokonce po úžasném výkonu zařadí na startu na 3. místo.
Úplně odlišné závody čekají v neděli piloty Ferrari. Zatímco Leclerc bude mít před sebou téměř nadlidský úkol, probojovat se z předposledního místa na body, Sainz bude z druhého místa na startu atakovat pódiové umístění.
Narozdíl od Sainze se domácí kvalifikace nevydařila Alonsovi. Kvůli poškození podlahy nemohl ze svého monopostu vymáčknout maximum a závod ostartuje z devátého místa. Jeho týmový kolega Stroll skončil v kvalifikaci šestý.
Skvělou sobotu má za sebou i tým Alpine. Esteban Ocon zajel ve třetí kvalifikaci sedmý nejrychlejší čas, Gasly dokonce čtvrtý. Gaslyho pozice na startu je ale v ohrožení kvůli dvěma případům, ve kterých v dřívějších fázích kvalifikace překážel v cestě pilotům při rychlých kolech.
Absolutně dominantní byl již tradičně Max Verstappen. Nizozemský fenomén na zbytek pole najel půl vteřiny, a to ani nedokončil svůj poslední pokus, ve kterém byl ještě rychlejší. Lídr šampionátu v Barceloně získal 24. pole position v kariéře.
Konečné výsledky kvalifikace a zároveň tedy i předběžné pořadí na startu zítřejšího závodu si můžete prohlédnout na příspěvku níže.
Zdroj: F1TV
Motorsport
Můžeme vyhrát každý závod letošní sezóny, říká Verstappen. Jak okomentoval dominanci Red Bullu ve F1?
Absolutní dominance Red Bullu – asi tímto způsobem jde nejvýstižněji označit dosavadní průběh letošní sezóny Formule 1. Může ale rakouský tým opravdu vyhrát všechny závody letošní sezóny? Na to odpovídal Max Verstappen na tiskové konferenci před Velkou cenou Španělska.

Absolutní dominance Red Bullu – asi tímto způsobem jde nejvýstižněji označit dosavadní průběh letošní sezóny Formule 1. Může ale rakouský tým opravdu vyhrát všechny závody letošní sezóny? Na to odpovídal Max Verstappen na tiskové konferenci před Velkou cenou Španělska.
Max Verstappen z dosavadních šesti velkých cen dokázal čtyřikrát zvítězit, dvakrát dojel druhý. Jeho týmový kolega Sergio Pérez je na tom co do počtu získaných bodů o něco hůře, i tak to ale stačí na to, aby jezdci Red Bullu vévodili šampionátu jezdců.
Navíc rakouská stáj vede také Pohár konstruktérů, když za šest závodů získala už 249 bodů. To je zkrátka neuvěřitelné číslo.
Nejbližším konkurentem pro jezdce Red Bullu co do šampionátu jezdců je Fernando Alonso se ziskem 93 bodů. Právě v pořadí týmů je však propast ještě větší. Na druhém místě je momentálně Aston Martin, který na první Red Bull v tuto chvíli ztrácí 129 bodů.
Třetí příčku drží Mercedes se 119 body, přičemž německý tým má na kontě pouze o jeden bod méně, než druhý Aston (120).
Před Velkou cenou Španělska na otázky novinářů z různých světových médií, týkajících se právě dominance Red Bullu, odpovídal úřadující šampion Verstappen.
Můžeme vyhrát každý závod, ale…
Na okruhu v Barceloně bude Red Bull v čele s Verstappen opět hlavním favoritem na vítězství. Vzhledem ke konfiguraci závodního okruhu by dokonce bylo nepravděpodobné, i s ohledem na sílu rakouského týmu, že by dokázal vyhrát někdo jiný.
Jak dvojnásobný mistr světa F1 zareagoval na otázku, zda může Red Bull v této sezóně skutečně vyhrát všechny velké ceny v kalendáři?
„No, momentálně to vypadá tak, že myslím, že můžeme, ale je to velmi nepravděpodobné. Vždycky se něco pokazí, stane se to, že odstoupíte ze závodu nebo cokoliv jiného. Ale čistě na základě tempa si myslím, že v tuto chvíli to tak vypadá,“ řekl Verstappen na tiskové konferenci před Velkou cenou Španělska.
„Co se týče dominance, tu jsme ve F1 viděli vždycky, není to nic nového. Myslím si, že čím déle necháte pravidla stejná, tím víc se k sobě týmy (co do výkonnostní stránky) přiblíží. Takže možná je to něco, co taky musíme brát v potaz,“ dodal Verstappen.
Zdroje: F1, GP Blog
-
Fortuna ligapřed 3 dny
Sparťan Kovář měl telefonát od kouče Manchesteru United Ten Haga! Je jasno, kde bude hrát v příští sezoně
-
Bundesligapřed 4 dny
Alex Král má nové angažmá! Výrazně si polepšil a zahraje si Ligu mistrů
-
Hokejpřed 3 dny
Finále Stanley Cupu: Tak trochu jiná NHL mezi Floridou a Vegas, ze které vedení ligy nejásá
-
Fortuna ligapřed 1 dnem
Nová posila do realizačního týmu Sparty! K Priskemu přichází další odborník z ciziny